Mag ik even mijn advies geven? Praat hier niet over.liz boer schreef:Dit is het enige wat ik er van weet, de pijn en situatie erachter niet, je kunt oordelen dat zo'n predikant met berouw terug keert zou moeten kunnen, maar dat in de praktijk is er zoveel kapot gemaakt dat het niet werkt, dat heeft vaak niets met vergeven te maken, maar met vertrouwen.Zeeuw schreef:Zou zomaar kunnen dat ik toen in die gemeente zat. En dat je nu ongeveer 10% van het verhaal verteld.liz boer schreef:Ja dat zou wel kunnen ongeveer.Zeeuw schreef: Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
(G)een moordenaar als predikant?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Laten we inderdaad geen concrete gevallen gaan bespreken hier.
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Dat gaat steeds meer onderdeel uitmaken van protocollen rondom seksueel misbruik. Dus als je een vrijwilliger aanstelt voor een jeugdvereniging dan moet je hem zowel aanstellen (en daarvan een schriftelijke melding maken) als een bepaalde mate van zorgvuldigheid in achtnemen op toetsing van iemands achtergrond. Dit is volgens nog niet overal gebruikelijk, maar die discussie wordt kerkrechtelijk wel gevoerd.Ambtenaar schreef:Moet je daar een VOG voor hebben dan?Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
... en zeker niet op de vage manier zoals het hier gebeurde.eilander schreef:Laten we inderdaad geen concrete gevallen gaan bespreken hier.
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Ik kan het gerust met naam en toenaam en details bespreken Eilander . Maar laten we dat maar niet doen. Ik merk ook dat het bij mij, na bijna een kwart eeuw, emoties oproept.eilander schreef:... en zeker niet op de vage manier zoals het hier gebeurde.eilander schreef:Laten we inderdaad geen concrete gevallen gaan bespreken hier.
Re: (G)een moordenaar als predikant?
In HHK hebben we een vertrouwenspersoon. Eenmaal in de fout gegaan, is de lijn dat je nooit meer de positie zult bekleden. Wel vergeving, maar dit is de consequentie van de overtreding.Herman schreef:Dat gaat steeds meer onderdeel uitmaken van protocollen rondom seksueel misbruik. Dus als je een vrijwilliger aanstelt voor een jeugdvereniging dan moet je hem zowel aanstellen (en daarvan een schriftelijke melding maken) als een bepaalde mate van zorgvuldigheid in achtnemen op toetsing van iemands achtergrond. Dit is volgens nog niet overal gebruikelijk, maar die discussie wordt kerkrechtelijk wel gevoerd.Ambtenaar schreef:Moet je daar een VOG voor hebben dan?Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
en terecht!Herman schreef:Dat gaat steeds meer onderdeel uitmaken van protocollen rondom seksueel misbruik. Dus als je een vrijwilliger aanstelt voor een jeugdvereniging dan moet je hem zowel aanstellen (en daarvan een schriftelijke melding maken) als een bepaalde mate van zorgvuldigheid in achtnemen op toetsing van iemands achtergrond. Dit is volgens nog niet overal gebruikelijk, maar die discussie wordt kerkrechtelijk wel gevoerd.Ambtenaar schreef:Moet je daar een VOG voor hebben dan?Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Absoluut niet. De VOG is opgezet vanuit de gedachte dat een misdaad nooit vergeven en vergeten kan worden . Dat overigens binnen de termijnen die de wet daarvoor stelt. De gehele VOG is erop gestoeld dat niemand te vertrouwen is. Ik vind niet dat de wet het kerkrecht moet voorschrijven en gaat bepalen wie er wel of niet te vertrouwen is en wel of niet geschikt is als ouderling.liz boer schreef: en terecht!
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Jij moet bijleren HermanHerman schreef:Absoluut niet. De VOG is opgezet vanuit de gedachte dat een misdaad nooit vergeven en vergeten kan worden . Dat overigens binnen de termijnen die de wet daarvoor stelt. De gehele VOG is erop gestoeld dat niemand te vertrouwen is. Ik vind niet dat de wet het kerkrecht moet voorschrijven en gaat bepalen wie er wel of niet te vertrouwen is en wel of niet geschikt is als ouderling.liz boer schreef: en terecht!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Dat doe ik wel vanuit de Bijbel en niet vanuit de samenleving, Liz.liz boer schreef:Jij moet bijleren HermanHerman schreef:Absoluut niet. De VOG is opgezet vanuit de gedachte dat een misdaad nooit vergeven en vergeten kan worden . Dat overigens binnen de termijnen die de wet daarvoor stelt. De gehele VOG is erop gestoeld dat niemand te vertrouwen is. Ik vind niet dat de wet het kerkrecht moet voorschrijven en gaat bepalen wie er wel of niet te vertrouwen is en wel of niet geschikt is als ouderling.liz boer schreef: en terecht!
Ik heb aangegeven dat er een grens is tussen vertrouwen en volstrekte naïviteit. Ik leg die grens ergens anders, dan de gemiddelde nederlander en dat doe ik op grond van mijn eigen overtuiging hoe bijbelse principes ook hierin leidend moeten zijn.
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Herman, ik begrijp je helemaal, maar vergeven is onmogelijk, tenzij de Heere het in je hart legt.Herman schreef:Dat doe ik wel vanuit de Bijbel en niet vanuit de samenleving, Liz.liz boer schreef:Jij moet bijleren HermanHerman schreef:Absoluut niet. De VOG is opgezet vanuit de gedachte dat een misdaad nooit vergeven en vergeten kan worden . Dat overigens binnen de termijnen die de wet daarvoor stelt. De gehele VOG is erop gestoeld dat niemand te vertrouwen is. Ik vind niet dat de wet het kerkrecht moet voorschrijven en gaat bepalen wie er wel of niet te vertrouwen is en wel of niet geschikt is als ouderling.liz boer schreef: en terecht!
Ik heb aangegeven dat er een grens is tussen vertrouwen en volstrekte naïviteit. Ik leg die grens ergens anders, dan de gemiddelde nederlander en dat doe ik op grond van mijn eigen overtuiging hoe bijbelse principes ook hierin leidend moeten zijn.
dan het tweede punt, de Heere vraagt vergeving, dat betekent niet dat degene die vergeven wordt, geen rekening met de gevolgen van zijn gedrag hoeft te houden, dat is de keerzijde...
Ik weet zeker dat iemand met echt berouw dat ook snapt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Misschien is dat wel verstandig. En tegenwoordig bestaat een VOG uit heel veel deelgebieden. Er wordt echt naar gekeken wat voor (vrijwilligers)werk je gaat doen. Maar moet je het zelf willen als pleger? Als je 'm niet krijgt als je met kinderen/jongeren wil werken, zou je het dan in de kerk wel moeten gaan doen?Ambtenaar schreef:Moet je daar een VOG voor hebben dan?Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Re: (G)een moordenaar als predikant?
In de kerk moeten we ons houden aan de structuren zoals die in de bijbel liggen. Hoewel op persoonlijk en gevoelsmatig niveau zulke trajecten lastig en ingewikkeld zijn, is dat niet het principe waaruit we moeten denken. De vooroordelen onder ons rondom echtscheiding en dergelijke (om maar iets te noemen) zijn dermate farizeïsch, dat we daar gewoon een halt moeten toeroepen. En zo geld dat m.i. ook voor andere overtredingen van de tien geboden.liz boer schreef:Herman, ik begrijp je helemaal, maar vergeven is onmogelijk, tenzij de Heere het in je hart legt. dan het tweede punt, de Heere vraagt vergeving, dat betekent niet dat degene die vergeven wordt, geen rekening met de gevolgen van zijn gedrag hoeft te houden, dat is de keerzijde...
Ik weet zeker dat iemand met echt berouw dat ook snapt.
Het zeventig maal zevenmaal wijst op een gezindheid die we moeten hebben, niet op het herkennen en erkennen van andermans gevoelens als voorwaarde om te kunnen gaan vergeven.
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Ik ken een situatie waarin iemand na het belijden van schuld en het dragen van de straf toch weer in een functie (geen ambt) is teruggekomen waarin hij (ongeveer) in de fout is gegaan, zij het wel bij een andere organisatie.
Hier is openheid over gegeven vanaf het begin.
Het gaat goed. Hij is een goede kerel op een goede plaats geworden.
Het kan dus. En ik denk dat het goed is dat het kan. En ik denk dat het goed is dat er openheid over is gegeven, vanaf het begin. En er zal zeker veel toezicht geweest zijn.
Hier is openheid over gegeven vanaf het begin.
Het gaat goed. Hij is een goede kerel op een goede plaats geworden.
Het kan dus. En ik denk dat het goed is dat het kan. En ik denk dat het goed is dat er openheid over is gegeven, vanaf het begin. En er zal zeker veel toezicht geweest zijn.
-
Re: (G)een moordenaar als predikant?
Dat geloof ik ook. Nu lijkt het erop dat 'vergeven' ook moet inhouden dat zo iemand voor bv. een ambt weer geschikt geacht moet worden. Ik wil die twee dingen wel los van elkaar zien. Dus dat je iemand wél vergeeft, en tóch zegt: het is beter om dat ambt of die functie niet te bekleden.liz boer schreef:Herman, ik begrijp je helemaal, maar vergeven is onmogelijk, tenzij de Heere het in je hart legt.
dan het tweede punt, de Heere vraagt vergeving, dat betekent niet dat degene die vergeven wordt, geen rekening met de gevolgen van zijn gedrag hoeft te houden, dat is de keerzijde...
Ik weet zeker dat iemand met echt berouw dat ook snapt.
Dat de Heere de vergeving in je hart moet werken, mag overigens geen belijdenis zijn waar je je achter kunt verschuilen.