Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
claus schreef:(…) Wat betreft die andere gemeente, daar weet ik de reden van wijziging van het tweetal niet van. In Zeeland, wij zijn Zeeuwen, Jantje, kunnen zowel jij als ik wel eens iets meer aan de weet komen...
Dit lijkt meer op schending van een ambtsgeheim, dan op het op een ordentelijke manier weergeven van feitelijke informatie.
Terecht opgemerkt. Daarom bericht verwijderd. Dit kan echt niet.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Hollander schreef:
claus schreef:(…) Wat betreft die andere gemeente, daar weet ik de reden van wijziging van het tweetal niet van. In Zeeland, wij zijn Zeeuwen, Jantje, kunnen zowel jij als ik wel eens iets meer aan de weet komen...
Dit lijkt meer op schending van een ambtsgeheim, dan op het op een ordentelijke manier weergeven van feitelijke informatie. En aangezien jij niet de voorzitter van GG (*Edit) zelf bent, vind ik het nogal vreemd dat je informatie van een eenvoudig te verifiëren persoon openbaar op internet zet. Zeker omdat dit soort telefoongesprekken vallen binnen de sfeer van ambtelijke geheimhouding.

*Edit: Ad Anker heeft oorspronkelijke post verwijderd, daarom ook in mijn post de plaatsnaam van de betreffende GG verwijderd.
Het kan toch zijn dat dit in de ledenvergadering is toegelicht waarom het tweetal is gewijzigd? Tja, dan is het simpelweg bekend.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Het kan toch zijn dat dit in de ledenvergadering is toegelicht waarom het tweetal is gewijzigd? Tja, dan is het simpelweg bekend.
Dan had @claus dat netjes kunnen vermelden. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Het kan toch zijn dat dit in de ledenvergadering is toegelicht waarom het tweetal is gewijzigd? Tja, dan is het simpelweg bekend.
Dan had @claus dat netjes kunnen vermelden. ;)
Inderdaad.

Jullie hoeven helemaal niet zo geheimzinnig te doen. Zowat heel Zeeland weet inmiddels dat dit tweetal gewijzigd is, omdat de betreffende dominee de volgende maand (ik vermoed dat dit afgelopen vrijdag is geweest) emeritaat zou aanvragen op de classisvergadering.

Volgens mij is het zelfs op de ledenvergadering ter plaatse gemeld.

Waarom of het tweetal in de Zuid-Hollandse gemeente gewijzigd is, is mij ook niet duidelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:Goedemorgen,

Even een vraag. Wat is qua termijn gebruikelijk als het gaat om vooraankondiging van een tweetal? Met andere woorden: hoelang van tevoren presenteert een kerkenraad normaal gesproken een beoogd tweetal voor beroepen van een predikant?
Tot anderhalf jaar geleden was in onze gemeente de regel dat het tweetal de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend werd gemaakt. Nadat er vragen kwamen op de ledenvergadering of dit een week eerder bekendgemaakt kon worden (zodat er nog eens gelegenheid zou zijn om een preek te beluisteren van de betreffende predikanten) is met ingang van 2019 de regel dat het tweetal 2 zondagen wordt afgelezen. Zo is er dus ongeveer anderhalve week tijd. Overigens wordt met ingang van 2019 ook de standplaats en de voorletter van de predikant gemeld. Zeker in onze gemeente, waar ds. P.G. Heijkamp en ds. C. van Ruitenburg meerdere keren gekandideerd stonden (en staat) is zoiets ook wel handig, om verwarring te voorkomen.

Je zou dit op de ledenvergadering ook kunnen aankaarten, of het mogelijk is om het tweetal een week eerder bekend te maken, zodat er meer tijd is om een preek te beluisteren van de betreffende predikanten. Volgens mij is dat een hele legitieme vraag.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 feb 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Piet Puk schreef:Het kan toch zijn dat dit in de ledenvergadering is toegelicht waarom het tweetal is gewijzigd? Tja, dan is het simpelweg bekend.
Dan had @claus dat netjes kunnen vermelden. ;)
Inderdaad.

Jullie hoeven helemaal niet zo geheimzinnig te doen. Zowat heel Zeeland weet inmiddels dat dit tweetal gewijzigd is, omdat de betreffende dominee de volgende maand (ik vermoed dat dit afgelopen vrijdag is geweest) emeritaat zou aanvragen op de classisvergadering.

Volgens mij is het zelfs op de ledenvergadering ter plaatse gemeld.

Waarom of het tweetal in de Zuid-Hollandse gemeente gewijzigd is, is mij ook niet duidelijk.
Dankzij Refoforum weet het héle land inmiddels dat bewust tweetal gewijzigd is, niet alleen Zeeland. Dus ja, waarom nog geheimzinnig doen?

En voor die andere gemeente, bel even de voorzitter van de kerkenraad, vermeld even dat je van Refoforum bent en vraag naar de reden.
claus
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door claus »

Er is mij pijn gedaan met een verondersteld klappen uit de kerkenraad. Alle adressen zijn geïnformeerd vooraf vanwege de wijziging van het tweetal in Waarde. Dat is Zeeuwse openheid en zondag voorafgaande aan de stemming is daar, met redenen omkleed, het gewijzigde tweetal aan de gemeente voorgedragen.
Ik dank zowel Jantje als Puk voor hun bijval en deel ook nog mee dat ik al vrij geruime tijd geen lid méér ben van een kerkenraad. Dat ben ik wel jarenlang geweest, maar nu ook al een poos niet meer.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

claus schreef:Er is mij pijn gedaan met een verondersteld klappen uit de kerkenraad.(...)
Tip: zet de volgende keer erbij dat het een openbare mededeling is. Voorkomt onnodige "pijn", claus. :)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik word nu wel heel nieuwsgierig naar het oorspronkelijke bericht...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Wat mooi!
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Groningen: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen op Urk: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 feb 2020, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Wat mooi!
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Groningen: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen op Urk: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Wat is daar mooi aan, Jantje? :langue
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Wat mooi!
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Groningen: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen op Urk: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Wat is daar mooi aan, Jantje? :langue
Jantje heeft Urk uiterst links staan en Groningen uiterst rechts. (Voor de kijkers andersom)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Wat mooi!
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Groningen: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen op Urk: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Als hij ergens tussenin gaat wonen, kan hij beide gemeenten dienen ;)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Wat mooi!
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen te Groningen: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen op Urk: ds. A.J. de Waard te Nieuwdorp.
Als hij ergens tussenin gaat wonen, kan hij beide gemeenten dienen ;)
Ik zou adviseren om dan toch iets rechts van het midden te gaan wonen :)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand wie ze gekozen hebben in de CGK van Meerkerk ?
Gesloten