Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Rob Matthijsse schreef:Helemaal niet. Een curatorium heeft alleen iemand toe te laten, van wie het curatorium overtuigd is dat die waarachtiglijk van den Hemel zelve geroepen is, en gaven heeft ontvangen / zal ontvangen om met stichting de gemeenten te mogen dienen.
Juist. En niemand tegen te houden waar het ook waar van is. ;)
(~)
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Rob Matthijsse »

Neen, als het curatorium iemand niet toelaat, is dat niet per definitie omdat men verklaart dat zo iemand niet geroepen is, maar men kan die roeping niet overnemen. Het gaat erom dat er een liefst eenparig getuigenis des harten is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Rob Matthijsse schreef:Neen, als het curatorium iemand niet toelaat, is dat niet per definitie omdat men verklaart dat zo iemand niet geroepen is, maar men kan die roeping niet overnemen. Het gaat erom dat er een liefst eenparig getuigenis des harten is.
Volgens mij bevestig je met jouw eerste antwoord mijn uitspraak, om het vervolgens te weerleggen. Wat zeg je nu? Dat een curatorium een ware roeping mag tegenhouden?
(~)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Rob Matthijsse schreef:Helemaal niet. Een curatorium heeft alleen iemand toe te laten, van wie het curatorium overtuigd is dat die waarachtiglijk van den Hemel zelve geroepen is, en gaven heeft ontvangen / zal ontvangen om met stichting de gemeenten te mogen dienen.
Het curatorium kan natuurlijk niet iedereen die waarachtig geroepen is, toelaten. Als iemand remonstrant is, past hij niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Arie Flipse »

DDD schreef:
Rob Matthijsse schreef:Helemaal niet. Een curatorium heeft alleen iemand toe te laten, van wie het curatorium overtuigd is dat die waarachtiglijk van den Hemel zelve geroepen is, en gaven heeft ontvangen / zal ontvangen om met stichting de gemeenten te mogen dienen.
Het curatorium kan natuurlijk niet iedereen die waarachtig geroepen is, toelaten. Als iemand remonstrant is, past hij niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Rest natuurlijk de vraag of hij dan echt waarachtig geroepen is.
En aangezien een remonstrant al dwaalt in de roeping zelf...
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Iemand is waarachtig geroepen en toch te " remonsttrants".

Ergens snap ik dit niet: als je waarachtig geroepen bent in de GG zal dat toch niet als remonstrants gezien worden door het curatorium?
Of ben ik nu naief?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Arie Flipse »

Delftenaar schreef:Iemand is waarachtig geroepen en toch te " remonsttrants".

Ergens snap ik dit niet: als je waarachtig geroepen bent in de GG zal dat toch niet als remonstrants gezien worden door het curatorium?
Of ben ik nu naief?
Conclusie: een remonstrant is nooit waarachtig geroepen. Anders was hij geen remonstrant geweest.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Ergo: een roeping in de GG kan overgenomen worden.

Dus?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Die negativiteit dien je toch zelf leren te beheersen. Je hebt, neem ik aan, toch controle over jezelf.
Alles uitspugen op een internetforum lijkt me ook niet de beste oplossing, dat ben je nu wel aan het doen.
Inderdaad. Hier heb ik het volledig mee eens. Het zou @OutOfTheBox sieren als hij met diegenen in gesprek ging, in plaats van hier eens alle negatieve ervaringen van Gods geroepen dienstknechten te spuien.

Blijkbaar heb je nog nooit goed gelezen dat in het formulier om de amtsdragers te bevestigen, geschreven staat dat we rekening dienen te houden met hun zwakheden. Niemand is zonder zonde, dus wees alsjeblieft wat vredelievender.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Die negativiteit dien je toch zelf leren te beheersen. Je hebt, neem ik aan, toch controle over jezelf.
Alles uitspugen op een internetforum lijkt me ook niet de beste oplossing, dat ben je nu wel aan het doen.
Inderdaad. Hier heb ik het volledig mee eens. Het zou @OutOfTheBox sieren als hij met diegenen in gesprek ging, in plaats van hier eens alle negatieve ervaringen van Gods geroepen dienstknechten te spuien.

Blijkbaar heb je nog nooit goed gelezen dat in het formulier om de amtsdragers te bevestigen, geschreven staat dat we rekening dienen te houden met hun zwakheden. Niemand is zonder zonde, dus wees alsjeblieft wat vredelievender.
Als iemand gewezen is op een (vermeende) dwaling behoor je daar ook wat van te zeggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Het zijn geen dwalingen, maar het is geneuzel in de marge.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Maanenschijn »

Arie Flipse schreef:
Delftenaar schreef:Iemand is waarachtig geroepen en toch te " remonsttrants".

Ergens snap ik dit niet: als je waarachtig geroepen bent in de GG zal dat toch niet als remonstrants gezien worden door het curatorium?
Of ben ik nu naief?
Conclusie: een remonstrant is nooit waarachtig geroepen. Anders was hij geen remonstrant geweest.
Wees voorzichtig Flipse. Uit de gehele wereld brengt de Heere toe. Velen van hen zijn niet de gereformeerde leer toegedaan. Velen dwalen in sommige leerstukken (volgens ons). Maar allen hebben gemeen dat ze in zichzelf verloren zijn en redding nodig hebben door het bloed van Christus.

Denk aan de vervolgde kerk in de voormalige Sovjet Unie, en nog steeds de kerk aldaar. Predikers die geroepen knechten zijn, overheden en bevolking trotseren, barre natuur soms. Ik heb ze regelmatig ontmoet. Maar ook regelmatig met remonstrantse dwalingen.

Het doet aan Gods werk tekort om vanuit onze gereformeerde stoel te oordelen. En tegen onze belijdenis geschriften, zoals hier al de DL is aangehaald.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Rob Matthijsse »

Maanenschijn: Kun je nog wel meekomen met Gomarus, die zei: Met het gevoelen van Arminius zou ík niet voor Gods rechterstoel durven verschijnen?
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bartieeee »

Hoe groot is de OGGIN Grand Rapids (VS)?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Bartieeee schreef:Hoe groot is de OGGIN Grand Rapids (VS)?
Een handjevol volgens mij. Is begonnen als afdeling van Salford en dat zijn ze denk ik nog steeds.
Gesloten