Beroepingswerk discussie [4]

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Maar blijkbaar niet in geloof.
Onzin. Staat er ergens een belofte in Gods Woord dat een beroep aangenomen zal worden? Zo nee, wat is de grond voor het geloof bij beroepingswerk?
Er staat nergens een belofte in Gods Woord met betrekking tot het aannemen van een beroep. Maar dat is nog iets anders dan onzin. Als de Heere zo kennelijk laat zien dat een beroep moet worden uitgebracht en op wie een beroep moet worden uitgebracht, dan kan het ook niet anders of Hij zal in die weg voorzien. Zo is het bijvoorbeeld in Apeldoorn (HHG) gegaan in 2007. Daar kunnen degenen die daar bij betrokken waren, nu nog van getuigen.
O, wacht even! Begrijp me niet verkeerd alstublieft. Ik zeg zeker niet dat dit niet kan.
Ik ben er alleen erg op tegen om 'geloof' los te zien van een belofte. Geloven heeft altijd een grond. Daar hebben we al weer een tijdje geleden over gediscussieerd n.a.v. genezing op het gebed.
Dus met betrekking tot beroepingswerk moet er een bijzondere belofte van God zijn (en dat kan!) Anders zou ik niet weten waar je op pleiten kunt, en waar je geloof op gegrond is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Maar blijkbaar niet in geloof.
Onzin. Staat er ergens een belofte in Gods Woord dat een beroep aangenomen zal worden? Zo nee, wat is de grond voor het geloof bij beroepingswerk?
Er staat nergens een belofte in Gods Woord met betrekking tot het aannemen van een beroep. Maar dat is nog iets anders dan onzin. Als de Heere zo kennelijk laat zien dat een beroep moet worden uitgebracht en op wie een beroep moet worden uitgebracht, dan kan het ook niet anders of Hij zal in die weg voorzien. Zo is het bijvoorbeeld in Apeldoorn (HHG) gegaan in 2007. Daar kunnen degenen die daar bij betrokken waren, nu nog van getuigen.
O, wacht even! Begrijp me niet verkeerd alstublieft. Ik zeg zeker niet dat dit niet kan.
Ik ben er alleen erg op tegen om 'geloof' los te zien van een belofte. Geloven heeft altijd een grond. Daar hebben we al weer een tijdje geleden over gediscussieerd n.a.v. genezing op het gebed.
Dus met betrekking tot beroepingswerk moet er een bijzondere belofte van God zijn (en dat kan!) Anders zou ik niet weten waar je op pleiten kunt, en waar je geloof op gegrond is.
Geloof is altijd gegrond op de belofte van God. Maar dat wil niet zeggen dat die altijd zo geformuleerd in Zijn Woord staat. Daarom reageerde ik op de benaming 'onzin'. Daaruit sprak namelijk dat het niet kan. Het lijkt erop dat we het inmiddels eens zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:O, wacht even! Begrijp me niet verkeerd alstublieft. Ik zeg zeker niet dat dit niet kan.
Ik ben er alleen erg op tegen om 'geloof' los te zien van een belofte. Geloven heeft altijd een grond. Daar hebben we al weer een tijdje geleden over gediscussieerd n.a.v. genezing op het gebed.
Dus met betrekking tot beroepingswerk moet er een bijzondere belofte van God zijn (en dat kan!) Anders zou ik niet weten waar je op pleiten kunt, en waar je geloof op gegrond is.
Geloof is altijd gegrond op de belofte van God. Maar dat wil niet zeggen dat die altijd zo geformuleerd in Zijn Woord staat. Daarom reageerde ik op de benaming 'onzin'. Daaruit sprak namelijk dat het niet kan. Het lijkt erop dat we het inmiddels eens zijn.
Nog niet helemaal, vind ik. De belofte moet wel concreet zijn, om erop te kunnen pleiten.
Het woord 'onzin' gebruikte ik richting @refo omdat die op zijn gebruikelijke, kernachtige wijze leek te stellen dat een beroep dat niet aangenomen wordt, blijkbaar niet in geloof is uitgebracht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

De belofte voor een gemeente kan er liggen, maar dan nog kan het tientallen jaren duren. Een recent voorbeeld is IJsselmonde (GG).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:De belofte voor een gemeente kan er liggen, maar dan nog kan het tientallen jaren duren. Een recent voorbeeld is IJsselmonde (GG).
Lag daar een concrete belofte?
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:De belofte voor een gemeente kan er liggen, maar dan nog kan het tientallen jaren duren. Een recent voorbeeld is IJsselmonde (GG).
Lag daar een concrete belofte?
Ja, meerdere kinderen des Heeren mochten geloven dat er eens weer een dominee zou komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Klopt, maar dat gaat niet over beroepingswerk.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Juist.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Klopt, maar dat gaat niet over beroepingswerk.
Weet ik, maar ik zie dat er aan beloften die mensen hebben ontvangen, al dan niet waar, meer waarde wordt gehecht , dan de belofte die in Zijn Woord staan. Dus vandaar mijn post.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geeske_1991 »

liz boer schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Klopt, maar dat gaat niet over beroepingswerk.
Weet ik, maar ik zie dat er aan beloften die mensen hebben ontvangen, al dan niet waar, meer waarde wordt gehecht , dan de belofte die in Zijn Woord staan. Dus vandaar mijn post.
Aanroepen:
Dat is, Hem voor den Zaligmaker met waar geloof erkennen, de zaligheid in Hem alleen zoeken, Hem om dezelve, alsook in alle noden, aanroepen, en Hem recht dienen.

Dit wordt tot een volk gezegd wat al een geschonken zaligmakend geloof heeft. Niet aan de willekeurige lezer van de Bijbel..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Geeske_1991 schreef:
liz boer schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.
Klopt, maar dat gaat niet over beroepingswerk.
Weet ik, maar ik zie dat er aan beloften die mensen hebben ontvangen, al dan niet waar, meer waarde wordt gehecht , dan de belofte die in Zijn Woord staan. Dus vandaar mijn post.
Aanroepen:
Dat is, Hem voor den Zaligmaker met waar geloof erkennen, de zaligheid in Hem alleen zoeken, Hem om dezelve, alsook in alle noden, aanroepen, en Hem recht dienen.

Dit wordt tot een volk gezegd wat al een geschonken zaligmakend geloof heeft. Niet aan de willekeurige lezer van de Bijbel..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dus? Is het dan geen belofte voor een onbekeerde, mag je er je vinger niet bijleggen? Liegt God dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Geeske_1991 schreef:Aanroepen:
Dat is, Hem voor den Zaligmaker met waar geloof erkennen, de zaligheid in Hem alleen zoeken, Hem om dezelve, alsook in alle noden, aanroepen, en Hem recht dienen.

Dit wordt tot een volk gezegd wat al een geschonken zaligmakend geloof heeft. Niet aan de willekeurige lezer van de Bijbel..
Ik ga die discussie niet over doen. Wél moet ik denken aan wat Kohlbrugge zegt op de vraag of iemand niet eerst wedergeboren en bekeerd moet zijn, vóór hij opgeroepen mag worden om te geloven:
"Daar kan ik niet naar vragen. Vervloekt en verloren ben ik, en nu moet ik het Lam hebben!"
En ik geloof dat de Heere, als het Lam, Zichzelf zélfs weg wil schenken aan degenen die er niets van voelen dat ze vervloekt en verloren zijn. In alle gevallen is de weg wel duidelijk, denk ik.
Geeske_1991 schreef:Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Even terzijde: wil je dit onderschrift uitzetten in Tapatalk? Ik vind het enorm storend.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geeske_1991 »

Nee God liegt niet. Ik leg de kanttekening er naast uit de Statenvertaling... Welke door God is ingegeven!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:Er ligt een belofte in het Woord van God: Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Daar kunnen we op pleiten onze vinger erbij leggen, Heere hier staat het.

Mag iedereen daar op pleiten of alleen de uitverkorenen?
Gesloten