Beroepingswerk discussie [4]

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat is geheimtaal voor het afnemen van het aantal werkelijke Israëlieten, oftewel in onze tijd gelovigen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is geheimtaal voor het afnemen van het aantal werkelijke Israëlieten, oftewel in onze tijd gelovigen.
Als je Psalm 79: 7 en 8 onberijmd leest (inclusief de kanttekeningen), dan is het geen geheimtaal, maar een Bijbelse waarheid. Nu is dat ook een geheimenis, maar anders dan jij bedoelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik zie dat er niet staan.

Los daarvan: een vage verwijzing naar een bijbeltekst kan natuurlijk nog steeds geheimtaal zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zie dat er niet staan.

Los daarvan: een vage verwijzing naar een bijbeltekst kan natuurlijk nog steeds geheimtaal zijn.
Psalm 79: 7-8 (onberijmd): Want men heeft Jakob opgegeten, en zij hebben zijn lieflijke woning verwoest. Gedenk ons de vorige misdaden niet; haast U, laat Uw barmhartigheden ons voorkomen, want wij zijn zeer dun geworden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Wij zijn volledig uitgeteerd, is kennelijk de aanleiding.

Wel. Dan is het nog steeds een wonderlijke aanleiding voor zo'n uitdrukking. Ik blijf erbij dat dit geheimtaal is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Wij zijn volledig uitgeteerd, is kennelijk de aanleiding.

Wel. Dan is het nog steeds een wonderlijke aanleiding voor zo'n uitdrukking. Ik blijf erbij dat dit geheimtaal is.
Zeker. Sommige mensen genieten daarvan. "Wij begrijpen het wel, en hullie niet".
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

:fouet :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:Die nood is velerlei. Ik denk in het bijzonder aan de kleine gemeentes onder ons, waar de jeugd wegtrekt en Jakob dun is geworden. In de grote gemeentes zou de zienswijze van Calvijn gevolgd kunnen worden. Toch zijn er ook vele goede voorbeelden juist in kleine gemeentes waarbij een ouderling tientallen jaren als een soort 'vader' de gemeente dient.
Ik weet slechts één voorbeeld in positieve zin.
Den Helder
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Wij zijn volledig uitgeteerd, is kennelijk de aanleiding.

Wel. Dan is het nog steeds een wonderlijke aanleiding voor zo'n uitdrukking. Ik blijf erbij dat dit geheimtaal is.
Zeker. Sommige mensen genieten daarvan. "Wij begrijpen het wel, en hullie niet".
Moest zo'n opmerking nu weer zo nodig? :quoi
Kunt u ook staven met feiten wat u beweerd?
Geen losse flodders graag, maar gegronde zaken. En bron vermelding is ook wel eens goed.
Niet of bijvoorbeeld je buurman daar toevallig van geniet. Dan zou ik niet zo graag naast zo'n buurman wonen.
Kort: Wat is geheimtaal? Begrijpt u het niet? Moet ik het uitleggen, en dan niet geloven?
En wie zou er van genieten: Zoiets van "Kijk ons eens uniek zijn"? Bedoelt u dat, en welke bronnen hebt u geraadpleegd?
Zo'n reactie draagt niet bij tot een positief topic. Het lijkt meer op roddelpraat, sorry dat ik het zo waarneem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

CvdW schreef:
GGotK schreef:Die nood is velerlei. Ik denk in het bijzonder aan de kleine gemeentes onder ons, waar de jeugd wegtrekt en Jakob dun is geworden. In de grote gemeentes zou de zienswijze van Calvijn gevolgd kunnen worden. Toch zijn er ook vele goede voorbeelden juist in kleine gemeentes waarbij een ouderling tientallen jaren als een soort 'vader' de gemeente dient.
Ik weet slechts één voorbeeld in positieve zin.
Den Helder
Bedoel je gergem den Helder? Daar is wel een oude man ouderling maar die is dat nog niet heel lang. De afgelopen jaren zijn daar nogal wat wisselingen in de kerkenraad geweest omdat er een aantal gezinnen zijn vertrokken i.v.m. werk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik ken ook een goed voorbeeld: de Gereformeerde Gemeente van Westkapelle. Daar was tot voor kort ook een ouderling die de gemeente vaderlijk diende. Vanwege zijn hoge leeftijd heeft hij onlangs zijn ambt neergelegd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door rian »

Er zijn nog best wel veel gemeentes die nog nooit een dominee hebben gehad zoals bijv. GG te Marknesse, een hele kleine gemeente waar al 6 jaar geen baby meer is geboren en waar heel veel oude mensen zijn.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Weet iemand waarom het beroepingswerk in de HHK een beetje stil ligt? Volgens mij zijn er best wat gemeenten vacant.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

HersteldHervormd schreef:Weet iemand waarom het beroepingswerk in de HHK een beetje stil ligt? Volgens mij zijn er best wat gemeenten vacant.
Zullen Binnenkort wel weer opstarten
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

HersteldHervormd schreef:Weet iemand waarom het beroepingswerk in de HHK een beetje stil ligt? Volgens mij zijn er best wat gemeenten vacant.
Misschien omdat de kerkenraden biddend vergaderen en zoeken naar de weg van de Heere voor hun gemeente en dat soms wat tijd kost...
Gesloten