Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Dodo schreef:Wat is je probleem met blanco stemmen? Het is toch een manier om te laten weten dat je beide opties niet wilt?
Het kan overkomen als proteststem. Wil je dat? Zelf heb ik ook wel eens blanco gestemd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Nou @Bezorgd, als zelfs @arie2708 het beaamt... ;)

Is er overigens nog steeds niks bekend van het beroep van Nieuwerkerk (Zeeland) op ds. Labee?
Heb jij z'n nummer niet toevallig? Dan kun je even appen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
Door de kerkenraad, de keuze voor de leden is nl niet zo groot. Hoewel blanco stemmen soms ook een verstandige optie kan zijn als er geen passend tweetal is.
Helemaal mee eens, alleen van de laatste optie wordt volgens mij maar zelden gebruik gemaakt.
En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.

Want?
Als er kandidaten gesteld worden waar je bedenkingen bij hebt, moet je dan toch stemmen?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Piet Puk schreef:
Dodo schreef:Wat is je probleem met blanco stemmen? Het is toch een manier om te laten weten dat je beide opties niet wilt?
Het kan overkomen als proteststem. Wil je dat? Zelf heb ik ook wel eens blanco gestemd.
Ik denk dat ik wel eens blanco heb gestemd voor ouderling of diaken, als ik ze beiden niet zo zag zitten voor het ambt. Dat is geen protest tegen een bepaald beleid, maar gewoon: ik denk dat beide mannen niet geschikt zijn voor dit ambt.
Dominees hoef ik niet te kiezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Nou @Bezorgd, als zelfs @arie2708 het beaamt... ;)

Is er overigens nog steeds niks bekend van het beroep van Nieuwerkerk (Zeeland) op ds. Labee?
Bedankt. Kan jij weer lekker slapen. ;)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Nou @Bezorgd, als zelfs @arie2708 het beaamt... ;)

Is er overigens nog steeds niks bekend van het beroep van Nieuwerkerk (Zeeland) op ds. Labee?
Bedankt. Kan jij weer lekker slapen. ;)
Ja, jij zit er dicht op natuurlijk. ;)
Je zou bijna een vraag op sturen naar de Saambinder met de vraag waarom sommige dominees er 4 weken over doen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
Ik ben voor blanco stemmen. Het zal je misschien verbazen, maar als ik tegen een kandidaatstelling ben (bijvoorbeeld als de kandidaten niet (allemaal) worden gesteld of als ik de kandidaatstelling voor ouderlingen of diakenen niet geschikt vindt), durf ik inderdaad blanco te stemmen. Het middel is er, dus waarom zou je dat niet mogen gebruiken?
Het is overigens wel interessant, bedenk ik me opeens, of er ooit een vergadering is geweest waar de meerderheid blanco stemde. Zou de kerkenraad in zo'n uitzonderlijk geval niet verplicht zijn een nieuw tweetal op te stellen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:
Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
De ambtsdragers, van God over mij gesteld, hebben in hun overwegingen om het goede voor de gemeente te zoeken, een tweetal gesteld. Mijn verantwoordelijkheid is op dat moment niet meer het beantwoorden van de vraag of ik een van beide geschikt acht, maar het beantwoorden van de vraag welke van de twee de kerkenraad namens de gemeente zal beroepen.

Door blanco te stemmen geef je aan het vertrouwen in de leiding van de kerkenraad te missen.

In een geval kan ik mij herinneren dat een gemeentelid uitleg gaf over zijn blanco stem. Hoewel ik dus persoonlijk heel veel moeite heb met blanco stemmen, lijkt het mij een vereiste dat je als blanco-stemmer uitleg geeft aan de kerkenraad waarom je dit doet.
-
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Mannetje schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
De ambtsdragers, van God over mij gesteld, hebben in hun overwegingen om het goede voor de gemeente te zoeken, een tweetal gesteld. Mijn verantwoordelijkheid is op dat moment niet meer het beantwoorden van de vraag of ik een van beide geschikt acht, maar het beantwoorden van de vraag welke van de twee de kerkenraad namens de gemeente zal beroepen.

Door blanco te stemmen geef je aan het vertrouwen in de leiding van de kerkenraad te missen.

In een geval kan ik mij herinneren dat een gemeentelid uitleg gaf over zijn blanco stem. Hoewel ik dus persoonlijk heel veel moeite heb met blanco stemmen, lijkt het mij een vereiste dat je als blanco-stemmer uitleg geeft aan de kerkenraad waarom je dit doet.
Zoals al eerder gezegd kan het toch ook zo zijn dat een blanco stem betekent: "het maakt mij niet uit/ik heb geen voorkeur" ? Dan zou je haast zeggen dat er juist wél vertrouwen in de kerkenraad is: beide kandidaten worden als even geschikt geacht. En misschien worden blanco stemmen wel in een persoonlijk gesprek op een ander moment toegelicht dat hoeft toch niet voor het oor en oog van de ganse gemeente? (net zo goed als dat ik mijn niet blanco stem niet aan een ander hoef te verklaren)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
De ambtsdragers, van God over mij gesteld, hebben in hun overwegingen om het goede voor de gemeente te zoeken, een tweetal gesteld. Mijn verantwoordelijkheid is op dat moment niet meer het beantwoorden van de vraag of ik een van beide geschikt acht, maar het beantwoorden van de vraag welke van de twee de kerkenraad namens de gemeente zal beroepen.

Door blanco te stemmen geef je aan het vertrouwen in de leiding van de kerkenraad te missen.

In een geval kan ik mij herinneren dat een gemeentelid uitleg gaf over zijn blanco stem. Hoewel ik dus persoonlijk heel veel moeite heb met blanco stemmen, lijkt het mij een vereiste dat je als blanco-stemmer uitleg geeft aan de kerkenraad waarom je dit doet.
Waarom zou dat moeten? Ik begrijp de redenering niet zo goed. Je hoeft toch bij een keuze voor één van beiden ook niet je stem nader te motiveren?

Ik herinner mij dat ds. Mulder in de Saambinder schreef dat blanco stemmen niet de bedoeling is, maar ik kan dat in de kerkorde nergens terugvinden.

Verder bestaan kerkenraden zoals alle bestuurscollege's uit feilbare mensen met een eigen mening, en het staat gemeenteleden mijns inziens vrij het op allerlei punten niet met hen eens te zijn. Door te stemmen op een ongeschikte kandidaat ben je medeverantwoordelijk. Ik zie in zo'n geval geen enkele bijbelse legitimatie voor het meewerken aan een verkeerd besluit. Men kan wel zeggen dat de kerkenraad de verantwoordelijkheid draagt, maar de gemeenteleden zijn evenzeer verantwoordelijk voor hun stem, en blanco stemmen is feitelijk mogelijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Wandelende schreef:
Mannetje schreef: En terecht. Men behoort niet blanco te stemmen.
Wat zijn jouw overwegingen om dit standpunt te hebben? Waarom zou een blanco stem niet behoren?
De ambtsdragers, van God over mij gesteld, hebben in hun overwegingen om het goede voor de gemeente te zoeken, een tweetal gesteld. Mijn verantwoordelijkheid is op dat moment niet meer het beantwoorden van de vraag of ik een van beide geschikt acht, maar het beantwoorden van de vraag welke van de twee de kerkenraad namens de gemeente zal beroepen.

Door blanco te stemmen geef je aan het vertrouwen in de leiding van de kerkenraad te missen.

In een geval kan ik mij herinneren dat een gemeentelid uitleg gaf over zijn blanco stem. Hoewel ik dus persoonlijk heel veel moeite heb met blanco stemmen, lijkt het mij een vereiste dat je als blanco-stemmer uitleg geeft aan de kerkenraad waarom je dit doet.
Waarom zou dat moeten? Ik begrijp de redenering niet zo goed. Je hoeft toch bij een keuze voor één van beiden ook niet je stem nader te motiveren?

Ik herinner mij dat ds. Mulder in de Saambinder schreef dat blanco stemmen niet de bedoeling is, maar ik kan dat in de kerkorde nergens terugvinden.

Verder bestaan kerkenraden zoals alle bestuurscollege's uit feilbare mensen met een eigen mening, en het staat gemeenteleden mijns inziens vrij het op allerlei punten niet met hen eens te zijn. Door te stemmen op een ongeschikte kandidaat ben je medeverantwoordelijk. Ik zie in zo'n geval geen enkele bijbelse legitimatie voor het meewerken aan een verkeerd besluit. Men kan wel zeggen dat de kerkenraad de verantwoordelijkheid draagt, maar de gemeenteleden zijn evenzeer verantwoordelijk voor hun stem, en blanco stemmen is feitelijk mogelijk.
Je geeft een signaal af als je blanco stemt
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

De kerkenraad vraagt expliciet op een van de twee gekandideerden te stemmen. Als ik dat doe, hoef ik niets te motiveren.
Als ik dat niet doe, en dus geen gehoor geef aan hun verzoek, lijkt mij motivatie op zijn plaats. Let wel, naar de kerkenraad, dat hoeft zeker niet naar heel de gemeente.

Motiveer je niets, dan moet de kerkenraad maar raden waarom iemand blanco stemt. Is dat instemming met beide gekandideerden of juist afwijzing?

Natuurlijk zijn kerkenraadsleden feilbare mensen. Toch zijn zij van Godswege geroepen om ons te regeren. Bij een houding ' de kerkenraad kandideert en dan zal ik eens kijken of de gekandideerden wel geschikt zijn' vraag ik mij af of het gezag nog wel geaccepteerd wordt.
-
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik begrijp de redenering, en vooral in de GG houdt men sterk vol dat een kerkenraad niet democratisch wordt gekozen, maar mijns inziens staat dat toch op gespannen voet met de reformatie en met het ambt van alle gelovigen en ook met de bevestigingsformulieren en de kerkorde.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Het kan heel wat reactie oproepen wat ik nu ga zeggen. In mijn gemeente kreeg ik de indruk dat er uiteraard gebed werd gedaan(het moet immers onder aanroeping van Gods naam gebeuren), maar dat daarna de kandidaten bepaald werden
als volgt: kandidaat 1 was degene die in de vorige verkiezing niet gekozen was en de ander tja, die moest dan nog gekozen worden. Ik kreeg er geen lekker gevoel bij. Een kandidaat kon zo jarenlang blijven staan, wanneer hij niet gekozen werd.
Gesloten