Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Wijk schreef: En nog een vraag: is het mogelijk dat Kand R J Jansen (PKN) beroepen zou worden door een HHK gemeente?
Ja, dat is mogelijk. Maar grote vraag of dan die gemeente HHK zal blijven. Het meerendeel van de classis zal kand. Jansen niet accepteren vanwege zijn visie. Dan zal de gemeente gedwongen worden om uit het kerkverband te treden.
Dit slaat helemaal nergens op. In de HHK is het onmogelijk dat de classis een gemeente dwingt om uit het kerkgenootgeschap te treden. De HHK is een landelijke kerk, geen kerkverband. Verder is het onmogelijk om Jansen te beroepen in een HHG om de eenvoudige reden dat een gemeente alleen kandidaten of predikanten kan beroepen die binnen de HHK beroepbaar zijn.
We denken tegenwoordig teveel in hokjes, maar feitelijk kan het wel. Maar meestal ontbreekt het 'lef'. Als de classis Jansen niet over neemt, mag hij feitelijk alleen in de beroepen gemeente preken. Kan me niet voorstellen dat een gemeente dan HHK blijft.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Wijk schreef: En nog een vraag: is het mogelijk dat Kand R J Jansen (PKN) beroepen zou worden door een HHK gemeente?
Ja, dat is mogelijk. Maar grote vraag of dan die gemeente HHK zal blijven. Het meerendeel van de classis zal kand. Jansen niet accepteren vanwege zijn visie. Dan zal de gemeente gedwongen worden om uit het kerkverband te treden.
Dit slaat helemaal nergens op. In de HHK is het onmogelijk dat de classis een gemeente dwingt om uit het kerkgenootgeschap te treden. De HHK is een landelijke kerk, geen kerkverband. Verder is het onmogelijk om Jansen te beroepen in een HHG om de eenvoudige reden dat een gemeente alleen kandidaten of predikanten kan beroepen die binnen de HHK beroepbaar zijn.
We denken tegenwoordig teveel in hokjes, maar feitelijk kan het wel. Maar meestal ontbreekt het 'lef'. Als de classis Jansen niet over neemt, mag hij feitelijk alleen in de beroepen gemeente preken. Kan me niet voorstellen dat een gemeente dan HHK blijft.
Is er in de HHK geen classicaal examen voordat een kandidaat bevestigd kan worden ?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
Wijk schreef: En nog een vraag: is het mogelijk dat Kand R J Jansen (PKN) beroepen zou worden door een HHK gemeente?
Ja, dat is mogelijk. Maar grote vraag of dan die gemeente HHK zal blijven. Het meerendeel van de classis zal kand. Jansen niet accepteren vanwege zijn visie. Dan zal de gemeente gedwongen worden om uit het kerkverband te treden.
Dit slaat helemaal nergens op. In de HHK is het onmogelijk dat de classis een gemeente dwingt om uit het kerkgenootgeschap te treden. De HHK is een landelijke kerk, geen kerkverband. Verder is het onmogelijk om Jansen te beroepen in een HHG om de eenvoudige reden dat een gemeente alleen kandidaten of predikanten kan beroepen die binnen de HHK beroepbaar zijn.
We denken tegenwoordig teveel in hokjes, maar feitelijk kan het wel. Maar meestal ontbreekt het 'lef'. Als de classis Jansen niet over neemt, mag hij feitelijk alleen in de beroepen gemeente preken. Kan me niet voorstellen dat een gemeente dan HHK blijft.
Nee, het kan feitelijk niet. Het is feitelijk onmogelijk. Dat heeft met lef niets te maken maar met orde. In de kerk horen dingen ordelijk toe te gaan. Wie geen lid is van de HHK kan daar ook niet beroepen worden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

gallio schreef:
Is er in de HHK geen classicaal examen voordat een kandidaat bevestigd kan worden ?
Nee, de HHK kent een landelijke commissie toelating. Wanneer iemand op het hervormd seminarie aan de VU is afgestudeerd, volgt nog een gesprek met die commissie en die besluit over de beroepbaarstelling.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Als ik preses ben van HHK Staphorst(voorbeeld) en stel voor binnen de kerkenraad om ds. C.A. van Dieren te beroepen en die laat gemeente er over stemmen en krijgt een meerderheid, dan houdt niemand HHK Staphorst tegen om dit te doen. Misschien is DIA dan niet zo blij, maar het beroep wordt uitgebracht. Een consulent mag geen veto uitspreken en dit tegenhouden. Enkel nagaan of volgens de regels DKO gehandeld is. Aangezien daar niets over instaat dat dit niet mag....
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Auto »

Piet Puk schreef:Als ik preses ben van HHK Staphorst(voorbeeld) en stel voor binnen de kerkenraad om ds. C.A. van Dieren te beroepen en die laat gemeente er over stemmen en krijgt een meerderheid, dan houdt niemand HHK Staphorst tegen om dit te doen. Misschien is DIA dan niet zo blij, maar het beroep wordt uitgebracht. Een consulent mag geen veto uitspreken en dit tegenhouden. Enkel nagaan of volgens de regels DKO gehandeld is. Aangezien daar niets over instaat dat dit niet mag....
Kijk en dat is nu juist het punt. De HHK heeft de DKO niet .........
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:Als ik preses ben van HHK Staphorst(voorbeeld) en stel voor binnen de kerkenraad om ds. C.A. van Dieren te beroepen en die laat gemeente er over stemmen en krijgt een meerderheid, dan houdt niemand HHK Staphorst tegen om dit te doen. Misschien is DIA dan niet zo blij, maar het beroep wordt uitgebracht. Een consulent mag geen veto uitspreken en dit tegenhouden. Enkel nagaan of volgens de regels DKO gehandeld is. Aangezien daar niets over instaat dat dit niet mag....
In dat geval ben je geen preses van de HHK maar van de HHG te Staphorst. De landelijke kerk heet afgekort HHK. De plaatselijke gemeenten binnen die kerken heten HHG te ... (plaatsnaam)
De HHK heeft niet de DKO maar een eigen KO. Je voorbeeld is onmogelijk binnen de HHK. Een besluit kan nooit worden genomen zonder de aanwezigheid van de consulent en die kan geen besluit goedkeuren wat in strijd is met de KO. Volstrekt onmogelijk. Hoe je ook dramt en wat je ook verzint, onmogelijk. Dan zul je eerst de gemeente moeten scheuren en dus buiten de HHK moeten brengen en daarna beroepen. De omgekeerde volgorde bestaat niet.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

-DIA- schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Toch is een (minimaal) besef dat God je ergens 'wil hebben' wel nodig om ergens te kunnen arbeiden. Maar geldt dat niet van ons allen op onze (werk)plek?
Zeker. Een belangrijke reminder!

Overigens kreeg de verslaglegging van ds. Verschuure volgens mij vooral aandacht omdat
A) Hij er op diverse kansels uitgebreid melding van deed.
B) Hij zijn nieuwe werkgebied (stad) sterk aftekende tegen de plaats (Veluwe) waar hij vandaan kwam. Ik kan me herinneren dat we het over dat facet uitgebreid gehad hebben.
Maar het was volgens mijn ook bij ds. van Belzen niet anders? En voor het computertijdperk had ik nooit anders gehoord bij afscheid en intrede. D.w.z. niet altijd op de dag van intrede, omdat dat wel eens te intiem werd geacht. Toch weet een gemeente, denk ik dan, altijd wel hoe hun herder en leraar naar de gemeente kwam. Vaak wordt het ook de eerste zondag in de nieuwe gemeente aangehaald. Of er wordt bij het aannemen van een beroep iets over gezegd. Ik heb pas nog genoemd de uitzonderlijke voorafspraak van ds. Mijnders toen hij het beroep zo onverwachts naar Ridderkerk moest aannemen.
Om er wat verder op in te gaan: Een dominee is nogal eens als een Jona: Hij wil net de andere kant op. Ds. Bregman wist van tevoren dat hij naar Rijssen moest, maar hij wilde niet. Hij had een gemeente in Zeeland op het oog, maar dat werd afgesneden. En zo zouden we veel voorbeelden kunnen noemen.
Zeker hoor DIA! Ik vind het altijd fijn en ergens ook bemoedigend om te horen hoe concreet de Heere vaak spreekt.
Ik ben er dan ook zeker niet op tegen. Op de verklaringen van ds. Verschuure was ik ook niet tegen maar als je er als predikant veel ruimte aan geeft is het niet per se verwonderlijk dat er ook op een forum als dit veel ruimte voor wordt genomen.
Overigens vond ik de zienswijze van ds. Tuinier ook wel mooi: hij gaf bij de intrededienst in Kampen aan dat hij de details over zijn overbuiging pas de eerstvolgende zondag wilde delen wanneer hij alleen met de gemeente was. Het was, zo zei hij, namelijk iets tussen de Heere, hem en de gemeente van Kampen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Augustienus schreef:Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Ik heb de website van HHK geraadpleegd, maar kon niet bij procedure beroepingswerk. Daarnaast stond er niets over in de HHK-orde
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Ter aanvulling nog op het gesprek over de kwetsbare en soms onnavolgbare kant van het beroepingswerk: ik heb "Op deze petra..." er even bijgepakt, het jubileumboek van de Gereformeerde Gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht dat in 2006 is verschenen. Daar wordt beschreven hoe ds. J.S. van der Net in 1981 beroepen werd in Ambacht.
Op deze petra... schreef:Vlak voor het sluiten van de termijn om te beslissen, op 7 juni, nam hij tot blijdschap van velen het beroep aan. Enkele dagen later was de teleurstelling groot. Dominee Van der Net deelde mee dat hij alsnog moest bedanken voor het beroep.
Dominee Van der Net stelde een schriftelijke verklaring op die in de gemeente werd voorgelezen en in de kerkbode afgedrukt.
Ds. J.S. van der Net schreef:Mede namens de kerkenraad van de gemeente Utrecht deel ik u mee, dat ik bij nadere beslissing voor het beroep naar de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heb moeten bedanken. In de afgelopen week heeft de Heere mij laten zien, dat mijn weg naar uw gemeente een weg van het vlees was, waarin ik de afkeuring van de Heere heb ervaren en zou blijven ervaren, als ik verder zou gaan. De Heere heeft mij ervoor bewaard, dat ik een weg gelijk Jona zou gaan. En dan betuig ik hierover mijn leedwezen voor God en voor u. Ik heb droefheid in uw gemeente verwekt, en wellicht ben ik er de oorzaak van, dat Gods naam gelasterd zal worden. Maar anderzijds heeft Gods Geest me laten zien, dat een voortgaan op deze weg nog veel meer kwaad aan de gemeenten en aan mij en mijn gezin zou berokkenen. En dan is het Gods goedheid, dat Hij me heeft tegengehouden op een weg die niet de Zijne is.
O, als de Heere mij eens niet zou hebben tegengehouden! Ik heb zó onder de Heere moeten en mogen buigen, dat het de keus van mijn hart is liever de smaad van mensen te dragen dan dat ik een weg ga die niet in 's Heeren gunst is. Dan moet ik betuigen: 'Ik heb gedaan wat kwaad was in Uw oog!' Maar dan mag ik óók zeggen, dat de Heere mij vrede heeft gegeven op de beslissing om alsnog te bedanken. (...) Ik vraag u, of u mij wilt vergeven hetgeen ik u heb aangedaan. Ik spreek de hoop uit dat de Heere u geve in deze weg van druk te mogen ervaren, dat de Koning van de Kerk van u afweet, en dat Hij regeert en Zijn almacht zal tonen. Hij doe u in rijke mate Zijn gunst ervaren en verheffe over u het licht van Zijn aanschijn. Het zij onze bede:

Dat Isr'el op de HEER' vertrouw',
zijn hoop op Gods ontferming bouw',
en stil berust' in Zijn beleid,
van nu tot in all' eeuwigheid.'
Overigens werd ds. Van der Net in 1982 opnieuw beroepen in Ambacht, dit beroep nam hij (weer) aan. Hij heeft de gemeente toen 2,5 jaar gediend.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Augustienus schreef:Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Nee hoor, hij is geen predikant van Driedorp maar voorganger.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Augustienus schreef:Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Ik heb de website van HHK geraadpleegd, maar kon niet bij procedure beroepingswerk. Daarnaast stond er niets over in de HHK-orde
Dan heb je niet goed gekeken want het staat wel degelijk in de kerkorde. Lees ordinantie 3. En ook de 'handleiding Procedure beroepingswerk is gewoon te downloaden'.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Ditbenik schreef:
Augustienus schreef:Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Nee hoor, hij is geen predikant van Driedorp maar voorganger.
Dat is een truc.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
Ditbenik schreef:
Augustienus schreef:Andersom is blijkbaar wel mogelijk. Zo is ds Wj op t Hof nadat hij met emeritaat moest predikant geworden van de Vrije hervormde gemeente van Driedorp en functioneert hij verder volledig in de HHK.
Nee hoor, hij is geen predikant van Driedorp maar voorganger.
Dat is een truc.
Nee, los van wat je daar van vindt, het is geen truc. Op 't Hof is met emeritaat en werkt als voorganger en pastoraal medewerker in Driedorp. Maar hij is geen predikant van die gemeente. Op dezelfde manier kan hij ook werkzaam zijn binnen een andere gemeente. Persoonlijk vind ik het stichten van die gemeente door ds Van M. van Kooten uit Elspeet een truc maar daar werken is geen truc.
Gesloten