Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Praat niet zo ongeestelijk!
Laatst gewijzigd door Jantje op 17 sep 2019, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dat niet ongeestelijk, al is dat wellicht anders dan ontgeestelijk? Een predikant moet een heel goede reden hebben om een beroep niet aan te nemen.

Tegenwoordig schijnt men meer te wachten op een goede reden om het wel aan te nemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Oké, dus de (enkele) keer dat jouw dominee beroepen wordt zeg je dat ook? "Dominee, er moet wel een gegronde reden zijn hoor, om zomaar voor dat beroep te bedanken."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

In de meeste gevallen zal hè toch zo zijn dat er in ieder geval twee beroepen liggen, ook die naar de 'eigen' gemeente. Dus in die zin is er altijd een goede reden om te bedanken, als de HEERE het beroep naar de huidige gemeente opnieuw bekrachtigt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Het is ook beter om vooraf met elkaar te overleggen en een keer op beroep te preken.
Dan kan blijken of er een band tussen gemeente en predikant is. Zo worden pijnlijke situaties een aantal jaar later, als het niet blijkt te boteren tussen predikant en gemeente, vermeden.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adje »

aggieoudje schreef:
merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Klopt, Ds J.J. Mulder had inderdaad nog nooit bij ons in de gemeente gepreekt toen hij bij ons beroepen werd. Maar met de moderne techniek kun je tegenwoordig genoeg preken horen van een dominee. Zo had ik dus al meerdere preken van hem gehoord en heb ik hem (en meerdere met mij) aanbevolen bij de kerkenraad(die hem is gaan horen en toen werd hij beroepen en hij mocht aannemen!) en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad!
Misschien is hij bij kerkenraad en gemeente wel bekend.

Binnen de PKN krijgen gemeenteleden de gelegenheid om namen van beroepbare predikanten in te dienen.
Dat heb ik in onze gemeente nu tweemaal meegemaakt.
Bij de eerste vacature zijn er twee beroepen uitgebracht. Beide predikanten van naam (zeer) bekend, hadden nooit eerder in onze gemeente gepreekt.

Bij de tweede vacature zijn ook weer namen van predikanten ingediend. Er is toen een beroep uitgebracht op een predikant die regelmatig voorging in onze gemeente. Hij heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen en is inmiddels al heel wat jaren (naar volle tevredenheid) predikant van onze gemeente.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Dat is een goede zaak idd, je moet wel tijd krijgen om je voor te bereiden. Je geeft aan dat je tijdens de afkondiging vaak al weet op wie je gaat stemmen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Is dat ligging van de predikant? Karakter? Leeftijd?

Al met al is het dus heel subjectief allemaal en totaal afhankelijk van je eigen voorkeur/waarneming. Ik spreek nu overigens voor mezelf! Dat maakt dat ik het ook best lastig vind om dit dan heel "geestelijk" te benaderen, omdat iedereen z'n eigen voorkeur nogal menselijk benadert.

Hoop dat je beetje begrijpt wat ik bedoel....
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Oké, dus de (enkele) keer dat jouw dominee beroepen wordt zeg je dat ook? "Dominee, er moet wel een gegronde reden zijn hoor, om zomaar voor dat beroep te bedanken."
Zeker! En die had hij, laatst.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Terri »

Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Ik vind dit wel grappig, voor mij komt bovenstaand dik gedrukte regel nl over als 'ongeestelijk' praten.... :D
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Ik vind dit wel grappig, voor mij komt bovenstaand dik gedrukte regel nl over als 'ongeestelijk' praten.... :D
De vrouwen moeten maar stilzwijgend goedvinden welke dominee er komt. ;)
Alhoewel....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door aggieoudje »

Adje schreef:
aggieoudje schreef:
merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Klopt, Ds J.J. Mulder had inderdaad nog nooit bij ons in de gemeente gepreekt toen hij bij ons beroepen werd. Maar met de moderne techniek kun je tegenwoordig genoeg preken horen van een dominee. Zo had ik dus al meerdere preken van hem gehoord en heb ik hem (en meerdere met mij) aanbevolen bij de kerkenraad(die hem is gaan horen en toen werd hij beroepen en hij mocht aannemen!) en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad!
Misschien is hij bij kerkenraad en gemeente wel bekend.

Binnen de PKN krijgen gemeenteleden de gelegenheid om namen van beroepbare predikanten in te dienen.
Dat heb ik in onze gemeente nu tweemaal meegemaakt.
Bij de eerste vacature zijn er twee beroepen uitgebracht. Beide predikanten van naam (zeer) bekend, hadden nooit eerder in onze gemeente gepreekt.

Bij de tweede vacature zijn ook weer namen van predikanten ingediend. Er is toen een beroep uitgebracht op een predikant die regelmatig voorging in onze gemeente. Hij heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen en is inmiddels al heel wat jaren (naar volle tevredenheid) predikant van onze gemeente.
Hij was vooral bij verschillende schippers bekend die zondags regelmatig in de buurt van Hedel lagen en dan daar kerkte. Meerdere daarvan hebben hem aanbevolen bij de kerkenraad. De kerkenraadsleden gaven aan hem niet te kennen voor ze gingen horen. Ze luisteren na het horen door 3a4 kerkenraadsleden in de kerkenraadsvergadering dan ook nog met elkaar naar een preek van de desbetreffende dominee voordat ze besluiten wel of niet te beroepen. Onze gemeente is zo groot dat er geen stemming nodig is.

Klopt dat je als belijdend lid namen mag indienen en dat heb ik in de afgelopen vacatures dus inderdaad gedaan. En bij ons was het dan max. 5 namen en dan met motivatie. Ds Mulder stond dus o.a. op mijn aanbevelingslijstje. Van de 5 die ik toen noemde gingen/gaan er 3 met regelmaat voor bij ons en 2 zelden of nog nooit.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

Koborg schreef:Dan moet je de middagdienst van de Ark in Ede van 8 september eens terugkijken. Daar geeft ds. Molenaar wel degelijk een gezang uit Weerklank op (bij de geloofsbelijdenis)!
Even in het juiste topic.
Dat betreft een berijming van de 12 artikelen. Die is ook tweemaal terug te vinden in de Enige gezangen, dus dat lijkt me de reden dat hij hiervoor gekozen heeft. Dit is dus ook van een geheel andere orde.
Het verbaasde me al behoorlijk, want toen ik hem er pas over sprak gaf hij aan het nooit te doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Dat is een goede zaak idd, je moet wel tijd krijgen om je voor te bereiden. Je geeft aan dat je tijdens de afkondiging vaak al weet op wie je gaat stemmen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Is dat ligging van de predikant? Karakter? Leeftijd?

Al met al is het dus heel subjectief allemaal en totaal afhankelijk van je eigen voorkeur/waarneming. Ik spreek nu overigens voor mezelf! Dat maakt dat ik het ook best lastig vind om dit dan heel "geestelijk" te benaderen, omdat iedereen z'n eigen voorkeur nogal menselijk benadert.

Hoop dat je beetje begrijpt wat ik bedoel....
Het is inderdaad zeer afhankelijk van de voorkeur. Al is het in het geval van het huidige tweetal kiezen tussen twee goeden. Maar de predikant die mijn voorkeur heeft is van de zomer twee weken op vakantie geweest. Dus vandaar dat ik hem ga stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Dat is een goede zaak idd, je moet wel tijd krijgen om je voor te bereiden. Je geeft aan dat je tijdens de afkondiging vaak al weet op wie je gaat stemmen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Is dat ligging van de predikant? Karakter? Leeftijd?

Al met al is het dus heel subjectief allemaal en totaal afhankelijk van je eigen voorkeur/waarneming. Ik spreek nu overigens voor mezelf! Dat maakt dat ik het ook best lastig vind om dit dan heel "geestelijk" te benaderen, omdat iedereen z'n eigen voorkeur nogal menselijk benadert.

Hoop dat je beetje begrijpt wat ik bedoel....
Het is inderdaad zeer afhankelijk van de voorkeur. Al is het in het geval van het huidige tweetal kiezen tussen twee goeden. Maar de predikant die mijn voorkeur heeft is van de zomer twee weken op vakantie geweest. Dus vandaar dat ik hem ga stemmen.
De andere kandidaat ging niet op vakantie?
Gesloten