Beroepingswerk discussie [4]

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

De kwalificaties dominant en ter rechterzijde horen niet bij elkaar. Ik vind dit een suggestieve vraag. Als ik het had over een grote rode auto had je zoiets niet gevraagd. Dat laat gelijk zien hoe vreemd deze vraag mijns inziens is.

Het halveren van een gemeente is een groepsproces. Gemeenteleden voelen zich niet gehoord of onveilig en vertrekken dan, en brengen andere mensen op een idee. Of mensen vinden dat het nodig is om te protesteren tegen de gang van zaken. Het is natuurlijk vaak ook een druppel die de emmer doet overlopen.

Je vraagt of een kerkenraad de controle kwijt is als de classis ingrijpt. Dat is het geval. Zo werkt het gereformeerd kerkrecht. Dat is toch geen nieuws? Het gaat in zo'n geval niet eens om de prediking, maar wel bijvoorbeeld om wie er in de kerkenraad mogen en wat er wel en niet gebeurt in een kerk.

Ik ben het met je eens dat dit los staat van de prediking.
Roeline schreef: -"Een consulent die het voor elkaar krijgt dat een buurgemeente krimpt". Wat een macht wordt de consulent hier toegedicht. Is in dit geval de kerkenraad de controle niet kwijt? En is er bij gemeenteleden de bereidwilligheid om rechtse prediking los te zien van (eventueel onverstandige) beleidvoering? Als dit (de absurd dikke vinger in de pap van de rechtse consulent) waar is (ik wil je geloven) denk ik dat een rechtse prediking verwart wordt met onverstandig beleid.

-Wat je verder schrijft over falende kerkenraden en classes: dat zal waar zijn. Dat geloof ik. Maar dat is toch geen reden om te zeggen: bepaalde gemeenten hebben een probleem omdat een predikant ter linkerzijde niet meer beroepbaar is? Zijn linkerpredikanten almachtige verlossers die al die tekortkomingen van classes en kerkenraden WEL kunnen overbruggen itt rechtse predikanten? Dat is niet waar en snijdt geen hout.
Dat een kerkenraad de controle kwijt is, is precies het probleem. Dat heb ik uitvoerig toegelicht. En daarom begrijp ik de laatste conclusie niet. Het gaat er niet om dat het andersom misschien niet ook heel ingewikkeld zou zijn, maar dat is alleen niet aan de orde.

Als kerkenraad en dominee op één lijn zitten, is er veel minder gedoe waarin de classis kan roeren. Dat is toch een eenvoudig te begrijpen feit? Daar hoeft een dominee geen almachtige verlosser voor te zijn.

Ik denk dat wij het qua benadering nog best wel eens zijn, maar ik geloof oprecht dat je de feiten en omstandigheden niet voldoende meeweegt en op die manier een onrealistisch beeld hebt. Je kunt de ledentallen in gemeenten als Zoetermeer en Vlaardingen (om recentere voorbeelden vanwege de pijnlijkheid maar niet uitdrukkelijk te benoemen) zo controleren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Ik zal later inhoudelijk reageren, maar zeker richting Roeline en Jantje, laten we stoppen met het benoemen van namen van zowel gemeenten als predikanten als het gaat om specifieke gevallen.
Ik zeg niet dat dit niet goed zou zijn om te bespreken, want soms lijkt het me zelfs zinvol om concrete zaken maar in de openbaarheid te brengen, vanuit welke gemeente dan ook. Ter lering voor anderen. Want er gaat helaas heel veel mis, waar vaak heel weinig mensen echt inhoudelijk kennis van hebben. Ik zou inmiddels er boeken over kunnen schrijven.
Maar op dit forum wordt het niet gewaardeerd, en ik kan me er wel wat bij voorstellen, zeker vanuit een veilige anonimiteit kun je dan ongenuanceerde dingen gaan roepen.

Al mijn postings de afgelopen 24 uur in dit draadje moet je los zien van welke concrete case dan ook.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik zal later inhoudelijk reageren, maar zeker richting Roeline en Jantje, laten we stoppen met het benoemen van namen van zowel gemeenten als predikanten als het gaat om specifieke gevallen.
Ik zeg niet dat dit niet goed zou zijn om te bespreken, want soms lijkt het me zelfs zinvol om concrete zaken maar in de openbaarheid te brengen, vanuit welke gemeente dan ook. Ter lering voor anderen. Want er gaat helaas heel veel mis, waar vaak heel weinig mensen echt inhoudelijk kennis van hebben. Ik zou inmiddels er boeken over kunnen schrijven.
Maar op dit forum wordt het niet gewaardeerd, en ik kan me er wel wat bij voorstellen, zeker vanuit een veilige anonimiteit kun je dan ongenuanceerde dingen gaan roepen.

Al mijn postings de afgelopen 24 uur in dit draadje moet je los zien van welke concrete case dan ook.
Waarom stop je zelf dan niet met het benoemen van de situatie waarin jij zat/zit?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik zal later inhoudelijk reageren, maar zeker richting Roeline en Jantje, laten we stoppen met het benoemen van namen van zowel gemeenten als predikanten als het gaat om specifieke gevallen.
Ik zeg niet dat dit niet goed zou zijn om te bespreken, want soms lijkt het me zelfs zinvol om concrete zaken maar in de openbaarheid te brengen, vanuit welke gemeente dan ook. Ter lering voor anderen. Want er gaat helaas heel veel mis, waar vaak heel weinig mensen echt inhoudelijk kennis van hebben. Ik zou inmiddels er boeken over kunnen schrijven.
Maar op dit forum wordt het niet gewaardeerd, en ik kan me er wel wat bij voorstellen, zeker vanuit een veilige anonimiteit kun je dan ongenuanceerde dingen gaan roepen.

Al mijn postings de afgelopen 24 uur in dit draadje moet je los zien van welke concrete case dan ook.
Waarom stop je zelf dan niet met het benoemen van de situatie waarin jij zat/zit?
Ik benoem niets.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Ik zal later inhoudelijk reageren, maar zeker richting Roeline en Jantje, laten we stoppen met het benoemen van namen van zowel gemeenten als predikanten als het gaat om specifieke gevallen.
Ik zeg niet dat dit niet goed zou zijn om te bespreken, want soms lijkt het me zelfs zinvol om concrete zaken maar in de openbaarheid te brengen, vanuit welke gemeente dan ook. Ter lering voor anderen. Want er gaat helaas heel veel mis, waar vaak heel weinig mensen echt inhoudelijk kennis van hebben. Ik zou inmiddels er boeken over kunnen schrijven.
Maar op dit forum wordt het niet gewaardeerd, en ik kan me er wel wat bij voorstellen, zeker vanuit een veilige anonimiteit kun je dan ongenuanceerde dingen gaan roepen.

Al mijn postings de afgelopen 24 uur in dit draadje moet je los zien van welke concrete case dan ook.
Waarom stop je zelf dan niet met het benoemen van de situatie waarin jij zat/zit?
Dit is een niet ter zake doende, persoonlijke beschuldiging die ook nog eens niet is onderbouwd én onterecht is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik ben het 100% eens met @Roeline, vooral die reactie die zoveel bijval kreeg.

Ik hoor graag een inhoudelijke reactie van @Bezorgd op mijn eerdere reactie. Want ik heb daar nog van niemand reactie op gehad. Is dat misschien omdat men geen reactie daarop weet?

En @DDD, suggereer jij nu dat in al de gemeenten die jij noemt, er problemen waren? Dat gaat er bij mij niet in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Waar heb je het over? Ik noem twee gemeenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waar heb je het over? Ik noem twee gemeenten.
Precies. Die bedoel ik dus ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Waar heb je het over? Ik noem twee gemeenten.
Precies. Die bedoel ik dus ook.
Als je niet van deze problemen weet, dan ben je gewoon heel slecht op de hoogte. Maar dat daar grote problemen waren op dit punt suggereer ik niet. Ik stel het als een feit.

Als je je er in hebt verdiept, kunnen we daarover verder praten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

We gaan hier geen concrete casussen over vermeende problemen bespreken. Ook niet hintend.
Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Vier pagina's met onstichtelijk problemen-geneuzel in de prullenbak gedeponeerd. Wie deze rotonde nog een keer opgaat, mag vakantie gaan vieren.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Zita schreef:We gaan hier geen concrete casussen over vermeende problemen bespreken. Ook niet hintend.
Ontopic, aub.
Reacties op modbeleid graag per PB.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

---knip---
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GG-er »

Piet Puk schreef:Wat mijn aandacht trok uit de Saambinder van enkele weken geleden was dat student/kandidaat Dekker(GG) enkel kan worden beroepen voor werk t.a.v. deputaatschap Israël. Hoe gaat dit in zijn werk. Gaan nu straks gemeenten hem daartoe beroepen? Dat lijkt me dan een gevalletje welke gemeente heeft nog een zak geld over. Of is het anders? Ik hoor het graag....
Het is in de GG nog nooit gebeurd dat er een predikant voor Israël beroepen kon worden. Het zendingsdeputaatschap heeft daar wel ervaring mee. Meestal werd daar een beroep uitgebracht door een gemeente die door een deputaat gediend wordt, of door de gemeente waar de kandidaat lid is. Door die gemeente werd de predikant dan uitgezonden en die gemeente fungeerde ook als thuisgemeente.
Het is niet zo dat die gemeente een zak geld over moet hebben. De predikant wordt betaald door het deputaatschap, oftewel: door het gehele kerkverband.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Weer on topic over het beroepingswerk.

Ds. G.H. Kersten heeft al eens gezegd: Niet elke ds past bij elke gemeente, en niet elke gemeente past bij een ds.
Het lijkt mij goed deze nuchterheid te betrachten. Het is gewoon zo.
Een zendingsgemeente is anders dan een Nederlandse gemeente, een Nederlandse gemeente is weer anders dan een gemeente in Amerika, en een plattelandsgemeente op de Biblebelt op de Veluwe of in Zeeland is weer anders dan een mondige gemeente in het westen van het land.
Ook qua liggingen is er gewoon verschil. Ook dat is niet nieuw. We moeten dat niet uitvergroten, maar we hoeven daarvoor ook niet weg te kijken.

Al deze dingen komen in het beroepingswerk terug.
En als we dat allemaal gaan bagatelliseren, doen we de nood die er is te kort.
Daarom ook mijn eerdere standpunt. Als je echt doortrekt dat we zo niet mogen denken, had de afscheiding nooit plaats mogen vinden, en is er maar één weg, terugkeren naar de volkskerk, hoe deze er ook voorstaat.

Ik ben voorstander om een profiel op te stellen. Wat voor soort predikant zou bij de gemeente passen. Welke competenties moet een predikant hebben en zijn belangrijk voor de gemeente op dat moment. Zoeken we vooral een herder of juist een leraar.
En dan niet heel rationeel, nee, biddend op zoek naar een prediker die zou passen bij de gemeente.
En dan terug naar de GG, je ziet daar steeds meer een profiel van predikant ontstaan, waarvan men dan vindt dat die eigenlijk overal maar zou moeten passen. Zo werkt dat niet. En dat bepaalde gemeenten lastig de vacature van predikant in kunnen vullen, dat is helaas echt de praktijk. Moeten deze gemeenten dan maar verdwijnen? Of iemand beroepen waarvan men vooraf al weet dat het eigenlijk niet 'past' ?

En qua nuchterheid in het beroepingswerk, wil ik graag verwijzen naar de puriteinen. Als je daar ziet hoe daar beroepen werd, hoe studenten alvast maar even op proef moesten komen preken, en hoe oudere predikanten gemeenten en studenten adviseerden wat zou kunnen passen. Ik denk serieus dat dit het voorbeeld is waar we veel van zouden kunnen leren. Biddend een stuk nuchterheid betrachten in het beroepingswerk. (iets wat in het kandideren van ouderlingen en diakenen vaak wel meer gebeurd, daar wordt ook niet iedereen met genadegaven zomaar kandidaat gesteld)

Zomaar wat gedachten.
Ik hoop dat Roeline nog meeleest en misschien toch bereid is hier op te reageren of ze zich hierin kan vinden.
Gesloten