Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Véél kerkelijke gemeenten krijgen nooit een eigen predikant.
Én veel kerkelijke gemeenten zijn zelden vacant.
Laten we nuchter zijn en blijven!
Natuurlijk gebeuren er wonderen.
Dat word niet ontkend maar merk op, kijk, luister en gebruik je verstand.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

GGBeroopingswerk schreef:
KGPHP schreef:
Bezorgd schreef:
Ik heb ook geen sluitend antwoord , zeker niet. Maar dit zijn toch de vragen die ik heb.

- Ben je nog gemeente als er geen ouderlingen meer zijn?
- Ben je nog gemeente als er geen diakenen meer zijn?
- Ben je nog gemeente als er al jaren en jaren geen predikant meer is?

Ik vind dit serieus vragen die gesteld moeten worden.
En eigenlijk ben ik wel benieuwd of er mensen zijn die iets meer van kerkrecht weten die deze vragen kunnen beantwoorden.
Volgens het gereformeerde kerkrecht heeft een gemeente bestaansrecht als er minimaal 2 ouderlingen en 1 diaken in het ambt staan. Dan heb je te maken met een wettige kerkenraad.
Er zijn nogal wat (O)GGiN gemeenten met één ouderlingen 2 of meer diakenen. Die hebben dus geen bestaansrecht?
Is dat zo? Ik dacht dat er nog wel waren maar dat dit bij de meeste gemeenten verleden tijd was.

Wat anders: In beleidsplan van GG lees ik overigens dat er minimaal 3 kerkenraadsleden moeten zijn. Dus geen ouderlingen en diakenen. Als je alleen 3 ouderlingen hebt is er dan wel bestaansrecht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

En in de GGiN zijn er gemeenten met alleen diakenen.

Door het grote tekort aan predikanten wordt je als ouderling een soort hulp-predikant. Dat maakt de drempel om ouderling te worden hoger, nog los van de geestelijke overwegingen.
Bovendien is het niet goed als een ouderling er zeg 56 jaar zit. Zeker in vacante gemeenten wordt de ouderling een soort machtsfiguur.

Niet alleen het aantal ouderlingen/diakenen kan een probleem zijn, maar ook het feit dat ze eindeloos herbenoemd worden. Normaliter hoor je na x jaar af te treden, waarna iemand anders benoemd wordt.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door crossmountain »

Delftenaar schreef:En in de GGiN zijn er gemeenten met alleen diakenen.

Door het grote tekort aan predikanten wordt je als ouderling een soort hulp-predikant. Dat maakt de drempel om ouderling te worden hoger, nog los van de geestelijke overwegingen.
Bovendien is het niet goed als een ouderling er zeg 56 jaar zit. Zeker in vacante gemeenten wordt de ouderling een soort machtsfiguur.

Niet alleen het aantal ouderlingen/diakenen kan een probleem zijn, maar ook het feit dat ze eindeloos herbenoemd worden. Normaliter hoor je na x jaar af te treden, waarna iemand anders benoemd wordt.
Amen!

DKO Artikel 27. De diensttijd van de ouderlingen en de diakenen

De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.

Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Bruna schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Officieel vastgesteld @claus! :D
Nou, dat is niet om te lachen. Daar zitten dus mensen die al 165 jaar vacant zijn!
Dat lijkt me sterk. De oudste vrouw is momenteel 113.
:D
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bauke »

crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:En in de GGiN zijn er gemeenten met alleen diakenen.

Door het grote tekort aan predikanten wordt je als ouderling een soort hulp-predikant. Dat maakt de drempel om ouderling te worden hoger, nog los van de geestelijke overwegingen.
Bovendien is het niet goed als een ouderling er zeg 56 jaar zit. Zeker in vacante gemeenten wordt de ouderling een soort machtsfiguur.

Niet alleen het aantal ouderlingen/diakenen kan een probleem zijn, maar ook het feit dat ze eindeloos herbenoemd worden. Normaliter hoor je na x jaar af te treden, waarna iemand anders benoemd wordt.
Amen!

DKO Artikel 27. De diensttijd van de ouderlingen en de diakenen

De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.

Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Aai dat is een goeie. Heb onlangs onze scriba hier eens naar gevraagd. Wanneer dit artikel eens zou worden toegepast, maar dan krijg je een heel ongemakkelijk gesprek. "Zo broeder Bauke, jij zit er goed in. Je hebt je er helemaal in verdiept merk ik". "tsja.....dat is me een vraag....hoor! we zeiden in de kerkenraad pas nog wat ging broeder X toch snel weg, al na 6 jaar." ....maar zeg hoor ik daar mijn vrouw niet roepen, volgens mij is er koffie, nou dag hoor broeder Bauke, het beste erg mee hoor". klik
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Nood breekt 'wet'.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

crossmountain schreef:
Delftenaar schreef:En in de GGiN zijn er gemeenten met alleen diakenen.

Door het grote tekort aan predikanten wordt je als ouderling een soort hulp-predikant. Dat maakt de drempel om ouderling te worden hoger, nog los van de geestelijke overwegingen.
Bovendien is het niet goed als een ouderling er zeg 56 jaar zit. Zeker in vacante gemeenten wordt de ouderling een soort machtsfiguur.

Niet alleen het aantal ouderlingen/diakenen kan een probleem zijn, maar ook het feit dat ze eindeloos herbenoemd worden. Normaliter hoor je na x jaar af te treden, waarna iemand anders benoemd wordt.
Amen!

DKO Artikel 27. De diensttijd van de ouderlingen en de diakenen

De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.

Voor de ouderlingen en diakenen achtte Calvijn het tijdelijk dienen gewenst. Aftreden na een bepaalde tijd van dienst achtte hij nodig:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Dat is zeker waar.
Ik ken nog 1 gemeente, St. Annaland waar enkel diakenen zijn, wellicht zijn er meer gemeenten. Overigens willen ze dat echt zelf daar. Vanuit classis is er op aangedrongen om ouderlingen te stemmen en te bevestigen.
@Delftenaar, waar nog meer?
Laatst gewijzigd door Bruna op 28 dec 2019, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

GGotK schreef:Nood breekt 'wet'.
Het speelt in een beperkt aantal gemeenten. Tegenwoordig bij ons ook. Drie gematigde broeders traden af en twee rechtse broeders besloten dat het beter was hun vacatures maar niet in te vullen, om de rust in de gemeente te bewaren. Uiteraard leidt dat alleen maar tot meer onrust.

De nood is voornamelijk dat er nauwelijks mensen gevonden worden die het met de broeders eens zijn. Dat is precies de tirannie waarvoor Calvijn en de gereformeerde vaderen waarschuwen. Je kunt je wel afvragen of zo'n kerkenraad nog een kerkenraad is naar gereformeerd model, of dat het meer een sekte wordt. Het is jammer dat daarover weinig theologische bezinning plaatsvindt. Waarschijnlijk omdat mensen die daar over nadenken gewoonlijk zich aan deze zonde niet schuldig maken.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Die nood is velerlei. Ik denk in het bijzonder aan de kleine gemeentes onder ons, waar de jeugd wegtrekt en Jakob dun is geworden. In de grote gemeentes zou de zienswijze van Calvijn gevolgd kunnen worden. Toch zijn er ook vele goede voorbeelden juist in kleine gemeentes waarbij een ouderling tientallen jaren als een soort 'vader' de gemeente dient.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:Ik ken nog 1 gemeente, St. Annaland waar dat is, wellicht zijn er meer. Overigens willen ze dat echt zelf daar. Vanuit classis is er op aangedrongen om ouderlingen te stemmen en te bevestigen.
Wat betekent het woordje 'dat'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Bruna schreef:Ik ken nog 1 gemeente, St. Annaland waar dat is, wellicht zijn er meer. Overigens willen ze dat echt zelf daar. Vanuit classis is er op aangedrongen om ouderlingen te stemmen en te bevestigen.
Wat betekent het woordje 'dat'?
Enkel diakenen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:
Bruna schreef:Ik ken nog 1 gemeente, St. Annaland waar dat is, wellicht zijn er meer. Overigens willen ze dat echt zelf daar. Vanuit classis is er op aangedrongen om ouderlingen te stemmen en te bevestigen.
Wat betekent het woordje 'dat'?
Enkel diakenen.
En dat gaat dan om de GGiN, neem ik aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Bruna schreef:
Jantje schreef:
Bruna schreef:Ik ken nog 1 gemeente, St. Annaland waar dat is, wellicht zijn er meer. Overigens willen ze dat echt zelf daar. Vanuit classis is er op aangedrongen om ouderlingen te stemmen en te bevestigen.
Wat betekent het woordje 'dat'?
Enkel diakenen.
En dat gaat dan om de GGiN, neem ik aan?
Klopt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:Die nood is velerlei. Ik denk in het bijzonder aan de kleine gemeentes onder ons, waar de jeugd wegtrekt en Jakob dun is geworden. In de grote gemeentes zou de zienswijze van Calvijn gevolgd kunnen worden. Toch zijn er ook vele goede voorbeelden juist in kleine gemeentes waarbij een ouderling tientallen jaren als een soort 'vader' de gemeente dient.
Jakob dun is geworden?
Gesloten