Beroepingswerk discussie [4]

Woutjuh
Verbannen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2018, 10:47

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Woutjuh »

Dodo schreef:
Jantje schreef: Heel verwarrend. Het was dezelfde preek maar beide keren hele andere accenten. Dus ik vond het heel moeilijk voor mezelf.

Hoe je het ook wendt of keert, dominees preken in sommige gemeenten op de Veluwe volgens een bepaald stramien (ik geloof op bevel van de plaatselijke kerkenraad), wat ze in andere gemeenten niet doen. Dat jij dat niet wilt geloven, kan ik ook niet helpen. Maar het is wel degelijk het geval. En volgens mij ben ik echt niet de enige die dat ziet.
Toe nou, denk je nou echt dat kerkenraden de dominee vertellen hoe hij moet preken? Een dominee moet juist vrij zijn om het Woord te brengen zoals hij dat juist acht. Zonder richtlijnen van een kerkenraad. Een dominee die zich laat vertellen hoe hij moet preken, moet heel snel zijn ambt neerleggen.
Dat laat onverlet dat een dominee zijn preek kan aanpassen als hij dat nodig vindt. Als hij een gemeente goed kent, kan hij bepaalde accenten leggen of achterwege laten. Maar daar is hij zelf baas over.
Uiteraard heeft een kerkenraad wel invloed op hoe hun herder en leraar preekt.
Een predikant die in zijn eerste gemeente staat wordt begeleid door zijn kerkenraad.
In een ver verleden waren er twee ouderlingen, de één hoorde graag in een preek de zondestaat vd mens, terwijl de ander juist de liefde van Jezus en vergeving in de preek wilde horen. Nadat de dominee 4 weken op rij over de zondestaat had gepreekt had de ene ouderling een gesprek met de dominee omdat hij een vermoeden had dat de andere ouderling hem had aangesproken dat de preken meer over de zondestaat moesten gaan. Dat bleek idd het geval! Daarna preekte de dominee weer over beide.

Een dominee wordt dus wel met raad bijgestaan. Vandaar ook de naam kerkenRAAD.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Overigens is het mijns inziens een heel kwalijke zaak als kerkenraadsleden of dominees proberen om in één-op-één-gesprekken invloed uit te oefenen. Daarmee gaan zij rechtstreeks in tegen het collegiaal bestuur.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Woutjuh schreef:[
Uiteraard heeft een kerkenraad wel invloed op hoe hun herder en leraar preekt.
.
Zijt gij een vreemde in kerkelijk Nederland?
Hier gaat in onze gezindte nl heel veel mis.
Hoe mystieker een predikant, hoe minder hij aanneemt van kerkenraad of gemeente.
Al is de kerk half leeg, zo iemand meent op een bepaalde wijze te moeten blijven preken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:hahaha. De dominee vertelde ook nog dat hij gisteren had bedankt. Dat was op 14 mei. :)
Inmiddels heb ik vernomen dat de datum dat de dominee bedankt, op http://www.gergeminfo.nl een richtdatum is. Ik was altijd in de veronderstelling dat de betreffende datum ook de echte datum van bedanken was. Maar dat is dus niet (altijd) het geval.

Waar ik me voornamelijk aan ergerde, was het in twijfel trekken van jouw bericht.

En verder is dit zo'n bijzaak dat het eigenlijk te zot voor woorden is dat ik hier een discussie over ben begonnen. Waarom doe ik dit? :quoi
Ach Jantje, ik vind het best grappig hoor. Er staat ook 'circa' boven. Dat betekent ongeveer.
Vwb bronvermelding: dat is onzin. Ik voel me niet verplicht om een bron te melden. Als ik het niet zeker weet zal ik zo'n bericht niet posten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Woutjuh schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef: Heel verwarrend. Het was dezelfde preek maar beide keren hele andere accenten. Dus ik vond het heel moeilijk voor mezelf.

Hoe je het ook wendt of keert, dominees preken in sommige gemeenten op de Veluwe volgens een bepaald stramien (ik geloof op bevel van de plaatselijke kerkenraad), wat ze in andere gemeenten niet doen. Dat jij dat niet wilt geloven, kan ik ook niet helpen. Maar het is wel degelijk het geval. En volgens mij ben ik echt niet de enige die dat ziet.
Toe nou, denk je nou echt dat kerkenraden de dominee vertellen hoe hij moet preken? Een dominee moet juist vrij zijn om het Woord te brengen zoals hij dat juist acht. Zonder richtlijnen van een kerkenraad. Een dominee die zich laat vertellen hoe hij moet preken, moet heel snel zijn ambt neerleggen.
Dat laat onverlet dat een dominee zijn preek kan aanpassen als hij dat nodig vindt. Als hij een gemeente goed kent, kan hij bepaalde accenten leggen of achterwege laten. Maar daar is hij zelf baas over.
Uiteraard heeft een kerkenraad wel invloed op hoe hun herder en leraar preekt.
Een predikant die in zijn eerste gemeente staat wordt begeleid door zijn kerkenraad.
In een ver verleden waren er twee ouderlingen, de één hoorde graag in een preek de zondestaat vd mens, terwijl de ander juist de liefde van Jezus en vergeving in de preek wilde horen. Nadat de dominee 4 weken op rij over de zondestaat had gepreekt had de ene ouderling een gesprek met de dominee omdat hij een vermoeden had dat de andere ouderling hem had aangesproken dat de preken meer over de zondestaat moesten gaan. Dat bleek idd het geval! Daarna preekte de dominee weer over beide.

Een dominee wordt dus wel met raad bijgestaan. Vandaar ook de naam kerkenRAAD.
Je bedoelt KERKENRAAD
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

refo schreef:
Woutjuh schreef:
Dodo schreef:
Jantje schreef: Heel verwarrend. Het was dezelfde preek maar beide keren hele andere accenten. Dus ik vond het heel moeilijk voor mezelf.

Hoe je het ook wendt of keert, dominees preken in sommige gemeenten op de Veluwe volgens een bepaald stramien (ik geloof op bevel van de plaatselijke kerkenraad), wat ze in andere gemeenten niet doen. Dat jij dat niet wilt geloven, kan ik ook niet helpen. Maar het is wel degelijk het geval. En volgens mij ben ik echt niet de enige die dat ziet.
Toe nou, denk je nou echt dat kerkenraden de dominee vertellen hoe hij moet preken? Een dominee moet juist vrij zijn om het Woord te brengen zoals hij dat juist acht. Zonder richtlijnen van een kerkenraad. Een dominee die zich laat vertellen hoe hij moet preken, moet heel snel zijn ambt neerleggen.
Dat laat onverlet dat een dominee zijn preek kan aanpassen als hij dat nodig vindt. Als hij een gemeente goed kent, kan hij bepaalde accenten leggen of achterwege laten. Maar daar is hij zelf baas over.
Uiteraard heeft een kerkenraad wel invloed op hoe hun herder en leraar preekt.
Een predikant die in zijn eerste gemeente staat wordt begeleid door zijn kerkenraad.
In een ver verleden waren er twee ouderlingen, de één hoorde graag in een preek de zondestaat vd mens, terwijl de ander juist de liefde van Jezus en vergeving in de preek wilde horen. Nadat de dominee 4 weken op rij over de zondestaat had gepreekt had de ene ouderling een gesprek met de dominee omdat hij een vermoeden had dat de andere ouderling hem had aangesproken dat de preken meer over de zondestaat moesten gaan. Dat bleek idd het geval! Daarna preekte de dominee weer over beide.

Een dominee wordt dus wel met raad bijgestaan. Vandaar ook de naam kerkenRAAD.
Je bedoelt KERKENRAAD
Het woord raad komt uit middeleeuwen, een raad is een bestuur
Gemeentenraad, de raad van...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

:livre Ja, ik ben gezakt voor de inburgeringscursus. :bobo
Het is niet een raad voor de predikant, maar voor de kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Als je het echt goed wil doen is het 'de raad dér kerk'. Zo wordt het althans zeer regelmatig in het gebed aangehaald.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

refo schreef::livre Ja, ik ben gezakt voor de inburgeringscursus. :bobo
Het is niet een raad voor de predikant, maar voor de kerk.
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door claus »

Kerkbode 'Gomarus' van de classis Middelburg vermeldt onder de gemeente van de GG te Vlissingen dat men al op 27 mei gaat beroepen. Kand. G.P. van Nieuw Amerongen staat op tweetal. Daar is men, evenals de twee voorgaande jaren wel heel erg voorbarig met het beroepen van een kandidaat, mits die dan wel beroepbaar wordt verklaard later...
Wat vinden jullie daarvan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

claus schreef:Kerkbode 'Gomarus' van de classis Middelburg vermeldt onder de gemeente van de GG te Vlissingen dat men al op 27 mei gaat beroepen. Kand. G.P. van Nieuw Amerongen staat op tweetal. Daar is men, evenals de twee voorgaande jaren wel heel erg voorbarig met het beroepen van een kandidaat, mits die dan wel beroepbaar wordt verklaard later...
Wat vinden jullie daarvan?
De dikgedrukte zin kan ik vanuit Zeeland nog niet bevestigen hoor, waar haal je die informatie vandaan? En verder dateert het laatste beroep op een kandidaat inmiddels al van 5 jaar geleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Mijn vorige kerkenraad heeft uitgelegd dat het kerkordelijk kan. Je geeft als mansleden de kerkenraad de opdracht om, mits aan alle voorwaarden is voldaan, de kandidaat te beroepen. De kerkenraad beroept dan op het moment dat de kandidaat beroepbaar is.

Maar ik vind het een rare zaak om het zover van tevoren te doen.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

claus schreef:Kerkbode 'Gomarus' van de classis Middelburg vermeldt onder de gemeente van de GG te Vlissingen dat men al op 27 mei gaat beroepen. Kand. G.P. van Nieuw Amerongen staat op tweetal. Daar is men, evenals de twee voorgaande jaren wel heel erg voorbarig met het beroepen van een kandidaat, mits die dan wel beroepbaar wordt verklaard later...
Wat vinden jullie daarvan?

Denk je dat andere vergaderingen en tweetallen nog niet gepland staan?
Misschien wordt dat dan nog niet gecommuniceerd, maar verder is er dan geen verschil.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Mannetje schreef:Mijn vorige kerkenraad heeft uitgelegd dat het kerkordelijk kan. Je geeft als mansleden de kerkenraad de opdracht om, mits aan alle voorwaarden is voldaan, de kandidaat te beroepen. De kerkenraad beroept dan op het moment dat de kandidaat beroepbaar is.

Maar ik vind het een rare zaak om het zover van tevoren te doen.
Het is wel vreemd ja. Maar goed, als je toch al weet dat je deze kandidaat gaat beroepen, dan is het niet gek dat je het hier al over hebt.
En 27 mei vind ik heus niet zo heel erg van te voren.
In de HHK zie je dit heel vaak voorkomen dat ze iemand vroeg van te voren beroepen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

HHKtE schreef:
Geytenbeekje schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Waardoor zijn Katwijk-Garderen-Ouddorp een redelijk beroemd trio?[/quote

Staphorst hoort er echt niet meer bij.Daar hebben ze tegenwoordig zangdiensten op de tweede feestdagen in de middag.
ik denk dat Maartensdijk er wel bij hoort. de enigste(?) gemeente nog waar de gast predikanten nog moeten komen op zaterdag en weer vertrekken op maandag.[/quote]
In Staphorst komen ook met regelmaat (O)GGiN predikanten voor zonder dat het om een GBS dienst gaat.
Gesloten