Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Niet op een forum uitventen in ieder geval.
Doe ik dat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Ik denk dat de constatering van Jongere, dat ook predikanten bepaalde verwachtingen en gedachten van gemeenten hebben, klopt. We hebben er hier op het forum vaak aandacht voor dat "wij", gewone gemeenteleden zo goed zijn in hokjes en kwalificaties. Ik ben er echter meermaals achtergekomen dat predikanten hier ook aan meedoen. Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van. Ik lees ook in de Saambinder dat op de Theologische School de gemeenten besproken worden waar is voorgegaan en hoe het bijvoorbeeld was in de consistories na de dienst. Ik snap het wel, maar er schuilt een gevaar in. Ik denk dat er onder predikanten ook veel wordt "gerefoforumd" in de zin van: ingedeeld en beoordeeld.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Dan heb je een verkeerde luisterhouding.
Helemaal niet. Ik signaleer iets. Blijkbaar wordt de predikant door derden gedrongen om één en dezelfde preek aan te passen aan de ligging van zijn hoorders. En dat vind ik toch wel zorgelijk. Want alle mensen zijn hetzelfde, dus dat zou niet moeten uitmaken.
Waarom een verkeerde luisterhouding? Gewoon nuchtere feiten.

Los daarvan vind ik het helemaal niet zo zorgelijk als iemand zich wat aanpast. Al zou ik het een opgave vinden om mijn stropdas aan te passen;-)

Zelfs van het voorbeeld dat Jongere noemt, zou ik nog menen dat dat elkaar niet bijt. Je kunt menen dat een uitdrukking onhandig en onpraktisch is vanwege mogelijke misverstanden maar daar in een gemeente toch gebruik van maken en dat dan goed uitleggen omdat dat in die gemeente past.

Laten we niet te snel een tegenstelling maken. Ik vind het een deugd als dominees zich aanpassen. Ik denk niet dat ik daar erg sterk in zou zijn, dus vandaar dat ik dat erg kan waarderen misschien.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouderling »

'Tijdens het voorbereiden van de preken zie ik de gemeente voor me. In mijn optiek geeft de Heere een boodschap aan Zijn knechten die Hij op dát moment nodig acht voor díe groep mensen op díe plaats'.

Ds H. Hofman
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:'Tijdens het voorbereiden van de preken zie ik de gemeente voor me. In mijn optiek geeft de Heere een boodschap aan Zijn knechten die Hij op dát moment nodig acht voor díe groep mensen op díe plaats'.

Ds H. Hofman
Ja, en dat stukje over appellerend preken in een lijdelijke en ingezonken gemeente enzovoorts... Hoe stond het er ook al weer?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:'Tijdens het voorbereiden van de preken zie ik de gemeente voor me. In mijn optiek geeft de Heere een boodschap aan Zijn knechten die Hij op dát moment nodig acht voor díe groep mensen op díe plaats'.

Ds H. Hofman
Ja, en dat stukje over appellerend preken in een lijdelijke en ingezonken gemeente enzovoorts... Hoe stond het er ook al weer?
Zie terdege van vandaag
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:'Tijdens het voorbereiden van de preken zie ik de gemeente voor me. In mijn optiek geeft de Heere een boodschap aan Zijn knechten die Hij op dát moment nodig acht voor díe groep mensen op díe plaats'.

Ds H. Hofman
Ja, en dat stukje over appellerend preken in een lijdelijke en ingezonken gemeente enzovoorts... Hoe stond het er ook al weer?
Zie terdege van vandaag
Jaja, ik heb het net aanbevolen. Dat citaat over het verschillend preken in gemeente die lijdelijk en ingezonken zijn én activistischere gemeenten, vond ik wel heel treffend. Dat was trouwens niet het verschil wat ik bedoelde, voor alle duidelijkheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Waardoor zijn Katwijk-Garderen-Ouddorp een redelijk beroemd trio?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouddorp »

Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Waardoor zijn Katwijk-Garderen-Ouddorp een redelijk beroemd trio?
Het lijkt me dat het trio Gameren-Harskamp-Staphorst behoudender is.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef:Niet op een forum uitventen in ieder geval.
Doe ik dat dan?
Dat is niet aan mij om te beoordelen en als ik het zou vinden, zou ik het je rechtstreeks zeggen in plaats van een indirecte verdachtmaking. Ik hoop niet zo te posten dat je moet raden of dit soort zinnen op jou betrekking hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

eilander schreef: Het zou ook zomaar kunnen liggen aan het feit dat een dominee ook niet altijd hetzelfde is.
Sommige predikanten zijn gevoelig voor "overname" van de gemeente. Dit betekent, dat zij tijdens het preken merken dat de gemeente met instemming luistert. Ik denk dat hij dan ook kan aanvoelen als er een blokkade is.
Iedereen die weleens voor een gezelschap heeft moeten spreken, merkt of de groep mensen met instemming luistert of er met onwilligheid zit.
En dan kan het zomaar eens zijn dat de dominee smorgens te A terughoudender is dan smiddags te B, met dezelfde preek!
Dan bedoel ik de predikanten die (grotendeels) uit hun hoofd preken.
Roeline schreef:Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse.
Vanwege het klimaat? Wat bedoelt hij daarmee? Te licht, te links, veel onderling gekrakeel?
Maar buiten dat, het is niet bepaald samenbindend op deze manier.
Ik kom dit in de CGK gelukkig niet tegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

Ouddorp schreef:
Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Waardoor zijn Katwijk-Garderen-Ouddorp een redelijk beroemd trio?
Het lijkt me dat het trio Gameren-Harskamp-Staphorst behoudender is.
Staphorst hoort er echt niet meer bij.Daar hebben ze tegenwoordig zangdiensten op de tweede feestdagen in de middag.
ik denk dat Maartensdijk er wel bij hoort. de enigste(?) gemeente nog waar de gast predikanten nog moeten komen op zaterdag en weer vertrekken op maandag.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Klavart »

Ouddorp schreef:
Klavart schreef:
Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Waardoor zijn Katwijk-Garderen-Ouddorp een redelijk beroemd trio?
Het lijkt me dat het trio Gameren-Harskamp-Staphorst behoudender is.
Dat zou kunnen, maar doelde Geytenbeekje daar wel op?
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:'Tijdens het voorbereiden van de preken zie ik de gemeente voor me. In mijn optiek geeft de Heere een boodschap aan Zijn knechten die Hij op dát moment nodig acht voor díe groep mensen op díe plaats'.

Ds H. Hofman
Ja, en dat stukje over appellerend preken in een lijdelijke en ingezonken gemeente enzovoorts... Hoe stond het er ook al weer?
Zie terdege van vandaag
Wat moet het heerlijk zijn voor een predikant als hij ongevoelig mag zijn voor kritiek en commentaar van gemeenteleden, kerkenraadsleden en RF.
Paulus in 1 Korinthe 4 schreef:1 Laat ieder mens ons zó beschouwen, namelijk als dienaren van Christus en beheerders van de geheimenissen van God.
2 En verder wordt van de beheerders verlangd dat zij betrouwbaar blijken te zijn.
3 Maar het betekent zeer weinig voor mij dat ik door u beoordeeld word of door enig menselijk oordeel. Ja, ik beoordeel ook mijzelf niet.
4 Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik nog niet gerechtvaardigd. Wie mij echter beoordeelt, is de Heere.
5 Oordeel daarom niets vóór de tijd, totdat de Heere komt. Hij zal ook wat in de duisternis verborgen is aan het licht brengen, en de voornemens van het hart openbaar maken. En dan zal ieder van God lof ontvangen.
6 Deze dingen nu, broeders, heb ik ter wille van u op mijzelf en Apollos toegepast, met de bedoeling dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat, opdat niemand zich ten gunste van de een boven de ander verheft.
7 Want wie maakt onderscheid tussen u? En wat hebt u dat u niet hebt ontvangen? En als u het ook ontvangen hebt, waarom roemt u alsof u het niet ontvangen had?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Augustienus »

Het valt mij ook op dat er een verschuiving is waar te nemen in (een deel van) de voormalig zgn. 'Gekrookte Riet' gemeenten. Zo is er mijn inziens een meer Bijbelse en evenwichtige prediking te horen. Predikanten als Van Marle, Mulder en Den Ouden die respectievelijk in Staphorst, Montfoort en Leerbroek staan, preken, hoewel rechts, evenwichtiger dan voorheen gebruikelijk was zoals de predikanten De Jong, Dorsman, Wijnmalen en Roos.
Gesloten