Beroepingswerk discussie [4]

DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat herken ik ook. Dat ligt aan karakters en aan een slecht functionerende kerkenraad. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat een gemeente niet zo nu en dan een predikant kan horen waarmee de meeste leden het niet in alles eens zijn?

Als zo'n predikant zijn stokpaardjes drijft, dan kan de kerkenraad ingrijpen. Maar er zijn ook predikanten ter rechterzijde die de verschillen niet op de spits drijven maar de gestalte van Christus proberen te vertonen. Het probleem zit hem meestal niet in de predikant, maar in de kerkenraad, die slecht leiding geeft.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Het klinkt natuurlijk heel mooi om hier heel netjes te zeggen dat het allemaal past binnen de gereformeerd bandbreedte etc. Maar je zult er maar mee te maken hebben.
Van heel dichtbij ken ik een gemeente die in een paar jaar tijd van een middengemeente totaal verrechtst is.
Er klinkt dan echt een heel andere leer. Het zal in het licht van de gereformeerde theologie misschien nog best net in de bandbreedte passen. Maar niet iederen kan dat handelen. Ik heb daarom wel begrip voor de worsteling die ik bij OutOfTheBox teruglees.
Ik ook. Maar dan heb je het over een eigen predikant.
In eerste instantie ontstond deze discussie over het uitnodigingsbeleid. Ondanks dat het in een beroepingswerk topic staat.
(~)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

De bandbreedte van de GG predikanten is niet zo breed als de de bandbreedte van de GG leden/doopleden. Daarnaast is de uitwerking van die 'minimale' verschillen in prediking wel behoorlijk groot, getuige bijvoorbeeld de grote verschillen in avondmaalsgang.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Boertje »

Maar ligt het er ook niet een beetje aan dat jullie de neiging hebben om binnen de GG de onderlinge verschillen sterk uit te vergroten. In de CGK proef ik dat niet zo. Daar proberen we elkaar juist vast te houden ondanks dat je ook daar grote verschillen kan hebben.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Boertje schreef:Maar ligt het er ook niet een beetje aan dat jullie de neiging hebben om binnen de GG de onderlinge verschillen sterk uit te vergroten. In de CGK proef ik dat niet zo. Daar proberen we elkaar juist vast te houden ondanks dat je ook daar grote verschillen kan hebben.
Zou best kunnen kloppen. Verschillen zijn prima, menselijk en van alle tijden. Ik denk echter dat het een wezenlijk verschil is met de CGK, dat daar de "christelijke vrijheid" beter functioneert.

In de GG is alles min of meer vastgelegd: 1) in de preek moet altijd ellende, verlossing en dankbaarheid klinken, anders is het niet compleet 2) je zingt op hele noten 3) je bent tegen de HSV en voor de Statenvertaling 4) je stemt bij voorkeur SGP en liever geen CU etc. etc. Het is een soort van op de vierkante mm vastgelegd. Als je afwijkt, wordt elkaar weinig ruimte gegund.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening :bobo
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

GGotK schreef:De bandbreedte van de GG predikanten is niet zo breed als de de bandbreedte van de GG leden/doopleden. Daarnaast is de uitwerking van die 'minimale' verschillen in prediking wel behoorlijk groot, getuige bijvoorbeeld de grote verschillen in avondmaalsgang.
Hoe bedoel je dat precies?
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Wandelende schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Het is wel degelijk een kapstok. En verder overdrijft @OutOfTheBox verschrikkelijk. Ik ben blij dat ds. Vreugdenhil en ds. Kattenberg hier mogen komen, maar dat de kansel ook openstaat voor dominees ter (uiterst) rechterzijde.
Vind het knap dat je dit kunt.....
Waarom vind je dat knap, @OutOfTheBox?
Het is soms toch ook goed om naar iemand te luisteren die je eigenlijk iets minder aan het hart ligt?
Eens, dat is ook echt wel zo. Ik kan echter heel slecht tegen ongenuanceerde one-liners en haak dan meestal af. Om maar even bij m'n stokpaardje te blijven :bobo : als ik een niet bij name te noemen predikant hoor fulmineren tegen kerken "waar het allemaal zo makkelijk gaat en iedereen denkt bekeerd te zijn" of een andere predikant tekeer hoor gaan tegen het gebruik van PowerPoint in de kerkdienst: dan kan ik niet echt meer luisteren.

Helaas zijn dit echt concrete ervaringen van de afgelopen jaren.....ik realiseer me dat dit net zoveel over mij zegt, maar ik steek wel zo in elkaar. Luisteren wordt voor mij dan erg lastig.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Die negativiteit dien je toch zelf leren te beheersen. Je hebt, neem ik aan, toch controle over jezelf.
Alles uitspugen op een internetforum lijkt me ook niet de beste oplossing, dat ben je nu wel aan het doen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Boertje »

OutOfTheBox schreef:....of een andere predikant tekeer hoor gaan tegen het gebruik van PowerPoint in de kerkdienst....
Jammer dat sommige predikanten daar moeilijk overdoen. Ik vind het juist een goede aanvulling. Onze ds gebruikt het echt om de preek te ondersteunen. Daarnaast is het wel handig omdat de tekst van gezangen en psalmen er ook op staat. Kortom een goede aanvulling.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Boertje schreef:
OutOfTheBox schreef:....of een andere predikant tekeer hoor gaan tegen het gebruik van PowerPoint in de kerkdienst....
Jammer dat sommige predikanten daar moeilijk overdoen. Ik vind het juist een goede aanvulling. Onze ds gebruikt het echt om de preek te ondersteunen. Daarnaast is het wel handig omdat de tekst van gezangen en psalmen er ook op staat. Kortom een goede aanvulling.
Weet je: afgezien of je het nu fijn vindt of niet, het gaat mij vooral over het wegzetten van kerken die kiezen voor deze manier van presenteren.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Erskinees schreef:Die negativiteit dien je toch zelf leren te beheersen. Je hebt, neem ik aan, toch controle over jezelf.
Alles uitspugen op een internetforum lijkt me ook niet de beste oplossing, dat ben je nu wel aan het doen.

Ach ja, dat is jouw beleving
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:De bandbreedte van de GG predikanten is niet zo breed als de de bandbreedte van de GG leden/doopleden. Daarnaast is de uitwerking van die 'minimale' verschillen in prediking wel behoorlijk groot, getuige bijvoorbeeld de grote verschillen in avondmaalsgang.
Rake en wijze woorden. Wat ook van belang is de objectieve luisterhouding die onmisbaar is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

GGotK schreef:De bandbreedte van de GG predikanten is niet zo breed als de de bandbreedte van de GG leden/doopleden.
Hier gaat het al mis. Een curatorium hoort ervoor te zorgen dat er predikanten voor de hele breedte van de kerk zijn. Dus zowel rechts, links, midden, groen, geel of wat dan ook.
Dat hoort bij een volwassen kerkgenootschap.
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Rob Matthijsse »

Helemaal niet. Een curatorium heeft alleen iemand toe te laten, van wie het curatorium overtuigd is dat die waarachtiglijk van den Hemel zelve geroepen is, en gaven heeft ontvangen / zal ontvangen om met stichting de gemeenten te mogen dienen.
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Rob Matthijsse »

Treurig toch, als het curatorium moet zorgen voor mensen die links en rechts bedienen. Zo'n curatorium kan alleen horen bij de broodprofetenschool.
Gesloten