Beroepingswerk discussie [4]

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

OutOfTheBox schreef: Dus hoe verwarrend wil je het hebben, als je bijv. in Soest kerkt, en zondag 17 maart ds. Moens hebt (die de HSV wegzet als een list van satan) en zondag 24 maart ds. Vreugdenhil voorgaat, die pleitbezorger is van de HSV?

Begrijp me goed, ik kan er prima mee leven als ds. Moens niet achter het initiatief staat van de HSV. Maar dan deze woorden in de mond nemen en daarmee je broeder uit hetzelfde kerkverband op een bepaalde manier stigmatiseren..... ik ben dan compleet lost en zie die zogenaamde eenheid dan ook niet meer.
Vind je dit nu echt een verschil op basis waarvan je een kansel voor iemand moet sluiten? Of nog erger: op basis waarvan je van kerk moet veranderen? Is het gemiddelde kerkvolk dan echt niet meer in staat om langs dit soort dingen te kijken, persoonlijke opvattingen persoonlijke opvattingen te laten en in beide predikers -hoe verschillend ook- een gezonden knecht van God te horen? Dat vind ik maar armoedig.
Ik vind niet dat per definitie voor iedereen iedere kansel open zou moeten zijn. Laat kerkenraden daar maar wijs mee omgaan.
Zelf probeer ik verschillen vooral te zien als de breedte van Gods kerk, hoe stevig ik het soms ook met iemand oneens ben. Ik begrijp echter ook als mensen in verwarring kunnen raken van verschillen in exegese of bevinding.
Maar wat een droevig idee van eenheid, als dat betekent dat je alleen degenen nog wilt horen die hetzelfde denken, hetzelfde uitleggen, etc. Zagen we maar wat meer de christelijke eenheid juist in de verschillen in ligging, bevinding(!), opvatting.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Het gaat om de onderliggende grondhouding. Niet om de kapstok.

En hoe zal het kerkvolk het goede zoeken als de voorgangers dwalen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Het is wel degelijk een kapstok. En verder overdrijft @OutOfTheBox verschrikkelijk. Ik ben blij dat ds. Vreugdenhil en ds. Kattenberg hier mogen komen, maar dat de kansel ook openstaat voor dominees ter (uiterst) rechterzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Jongere schreef:
OutOfTheBox schreef: Dus hoe verwarrend wil je het hebben, als je bijv. in Soest kerkt, en zondag 17 maart ds. Moens hebt (die de HSV wegzet als een list van satan) en zondag 24 maart ds. Vreugdenhil voorgaat, die pleitbezorger is van de HSV?

Begrijp me goed, ik kan er prima mee leven als ds. Moens niet achter het initiatief staat van de HSV. Maar dan deze woorden in de mond nemen en daarmee je broeder uit hetzelfde kerkverband op een bepaalde manier stigmatiseren..... ik ben dan compleet lost en zie die zogenaamde eenheid dan ook niet meer.
Vind je dit nu echt een verschil op basis waarvan je een kansel voor iemand moet sluiten? Of nog erger: op basis waarvan je van kerk moet veranderen? Is het gemiddelde kerkvolk dan echt niet meer in staat om langs dit soort dingen te kijken, persoonlijke opvattingen persoonlijke opvattingen te laten en in beide predikers -hoe verschillend ook- een gezonden knecht van God te horen? Dat vind ik maar armoedig.
Ik vind niet dat per definitie voor iedereen iedere kansel open zou moeten zijn. Laat kerkenraden daar maar wijs mee omgaan.
Zelf probeer ik verschillen vooral te zien als de breedte van Gods kerk, hoe stevig ik het soms ook met iemand oneens ben. Ik begrijp echter ook als mensen in verwarring kunnen raken van verschillen in exegese of bevinding.
Maar wat een droevig idee van eenheid, als dat betekent dat je alleen degenen nog wilt horen die hetzelfde denken, hetzelfde uitleggen, etc. Zagen we maar wat meer de christelijke eenheid juist in de verschillen in ligging, bevinding(!), opvatting.
Ik denk dat het goed is als en predikant meer blijft bij het evangelie e verkondigen in de dienst der verzoening, dat predikanten stoppen om van alles listen van de duivel te gaan noemen, bijvoorbeeld dit [url]https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... preek/[url]
de volgende predikant zegt weer dat het zo fijn is dat er actief meegedaan wordt, ook zei een predikant gooi de BMU maar bij het oud papier, terwijl de andere week een predikant komt die eraan meegewerkt heeft, het gewone kerkvolk zal daar omheen luisteren, maar er zitten ook nog kinderen en jongeren, mensen die onderwezen moeten worden, die raken in verwarring en dan hebben we het nog niet eens over de wezenlijke zaken!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zeker. Het zegt heel wat dat er predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten waren die zeer rechts de Gereformeerde Gemeenten in Nederland inhaalden, en de BMU verfoeiden, terwijl ds. J. Roos als één van de eersten er één in zijn hand gedrukt kreeg en er zelfs heel positief over schreef. Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen. Ik ken maar 2 dominees die daar lelijk over deden. En dan nog kunnen de ouders en de opvoeders op school heus wel meegeven dat dit louter en alleen onzin is.

Iets anders is de discussie over de HSV. Daar is op de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten een standpunt over afgesproken, waar iedereen zich aan dient te houden. Dus dan moet je daarin ook eerlijk zijn. Overigens begrijp ik @OutOfTheBox helemaal niet hierin. Het is toch niet zo dat én ds. Moens én ds. Vreugdenhil beiden te pas en te onpas hun visie daarover uitspreken? Volgens mij kunnen beide dominees best een mooie preek houden zonder het over de HSV te hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Zeker. Het zegt heel wat dat er predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten waren die zeer rechts de Gereformeerde Gemeenten in Nederland inhaalden, en de BMU verfoeiden, terwijl ds. J. Roos als één van de eersten er één in zijn hand gedrukt kreeg en er zelfs heel positief over schreef. Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen. Ik ken maar 2 dominees die daar lelijk over deden. En dan nog kunnen de ouders en de opvoeders op school heus wel meegeven dat dit louter en alleen onzin is.

Iets anders is de discussie over de HSV. Daar is op de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten een standpunt over afgesproken, waar iedereen zich aan dient te houden. Dus dan moet je daarin ook eerlijk zijn. Overigens begrijp ik @OutOfTheBox helemaal niet hierin. Het is toch niet zo dat én ds. Moens én ds. Vreugdenhil beiden te pas en te onpas hun visie daarover uitspreken? Volgens mij kunnen beide dominees best een mooie preek houden zonder het over de HSV te hebben.
Dat kan toch nooit betekenen dat je als predikant daarover geen andere mening mag hebben? Los daarvan hoort die discussie niet op de preekstoel thuis.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Het is wel degelijk een kapstok. En verder overdrijft @OutOfTheBox verschrikkelijk. Ik ben blij dat ds. Vreugdenhil en ds. Kattenberg hier mogen komen, maar dat de kansel ook openstaat voor dominees ter (uiterst) rechterzijde.
Vind het knap dat je dit kunt.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Het is wel degelijk een kapstok. En verder overdrijft @OutOfTheBox verschrikkelijk. Ik ben blij dat ds. Vreugdenhil en ds. Kattenberg hier mogen komen, maar dat de kansel ook openstaat voor dominees ter (uiterst) rechterzijde.
Vind het knap dat je dit kunt.....
Waarom? Geldt niet wat @Jongere postte:
Jongere schreef:Zagen we maar wat meer de christelijke eenheid juist in de verschillen in ligging, bevinding(!), opvatting.
Als je zo probeert te luisteren, dan worden er wel eens wegen geopend, en mag je onder de preken van welke dominee dan ook, tóch een gezegende dienst hebben. Daar wil de Heere echt in meewerken hoor. Ook hier geldt dat God wonderen doet op het gebed!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Zo is dat.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Arie Flipse »

Jongere schreef:
OutOfTheBox schreef: Dus hoe verwarrend wil je het hebben, als je bijv. in Soest kerkt, en zondag 17 maart ds. Moens hebt (die de HSV wegzet als een list van satan) en zondag 24 maart ds. Vreugdenhil voorgaat, die pleitbezorger is van de HSV?

Begrijp me goed, ik kan er prima mee leven als ds. Moens niet achter het initiatief staat van de HSV. Maar dan deze woorden in de mond nemen en daarmee je broeder uit hetzelfde kerkverband op een bepaalde manier stigmatiseren..... ik ben dan compleet lost en zie die zogenaamde eenheid dan ook niet meer.
.. Zelf probeer ik verschillen vooral te zien als de breedte van Gods kerk..
Hoe breed kan je kijken? Dit standpunt is nogal rekbaar en is over een heleboel kerkmuren heen te trekken.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
Jongere schreef:Zagen we maar wat meer de christelijke eenheid juist in de verschillen in ligging, bevinding(!), opvatting.
Als je zo probeert te luisteren, dan worden er wel eens wegen geopend, en mag je onder de preken van welke dominee dan ook, tóch een gezegende dienst hebben. Daar wil de Heere echt in meewerken hoor. Ook hier geldt dat God wonderen doet op het gebed!
Van harte eens, Jan. Ik herken het ook. Van mezelf weet ik dat ik behoorlijk kritisch kan zijn, maar als dat weg mocht vallen dan was dat tot schaamte. Gelukkig leer je door de tijd heen daar ook mee om te gaan. Leer je meer te relativeren en oog te hebben voor de diversiteit.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Arie Flipse schreef:
Jongere schreef:
OutOfTheBox schreef: Dus hoe verwarrend wil je het hebben, als je bijv. in Soest kerkt, en zondag 17 maart ds. Moens hebt (die de HSV wegzet als een list van satan) en zondag 24 maart ds. Vreugdenhil voorgaat, die pleitbezorger is van de HSV?

Begrijp me goed, ik kan er prima mee leven als ds. Moens niet achter het initiatief staat van de HSV. Maar dan deze woorden in de mond nemen en daarmee je broeder uit hetzelfde kerkverband op een bepaalde manier stigmatiseren..... ik ben dan compleet lost en zie die zogenaamde eenheid dan ook niet meer.
.. Zelf probeer ik verschillen vooral te zien als de breedte van Gods kerk..
Hoe breed kan je kijken? Dit standpunt is nogal rekbaar en is over een heleboel kerkmuren heen te trekken.
Wel als je één zinnetje isoleert, ja. We spraken over de context van de GG.
Verder hoef ik mijn positie niet al te uitvoerig uit te leggen, neem ik aan? Volgens mij blijkt die duidelijk uit mijn postings van de laatste jaren. Ik weet me gebonden en voel me verbonden aan de Schrift en de gereformeerde belijdenis.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Het is wel degelijk een kapstok. En verder overdrijft @OutOfTheBox verschrikkelijk. Ik ben blij dat ds. Vreugdenhil en ds. Kattenberg hier mogen komen, maar dat de kansel ook openstaat voor dominees ter (uiterst) rechterzijde.
Vind het knap dat je dit kunt.....
Waarom vind je dat knap, @OutOfTheBox?
Het is soms toch ook goed om naar iemand te luisteren die je eigenlijk iets minder aan het hart ligt?
(~)
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wijk »

Ik vind ook dat je negatief bent over rechtzinnige predikanten.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Het klinkt natuurlijk heel mooi om hier heel netjes te zeggen dat het allemaal past binnen de gereformeerd bandbreedte etc. Maar je zult er maar mee te maken hebben.
Van heel dichtbij ken ik een gemeente die in een paar jaar tijd van een middengemeente totaal verrechtst is.
Er klinkt dan echt een heel andere leer. Het zal in het licht van de gereformeerde theologie misschien nog best net in de bandbreedte passen. Maar niet iederen kan dat handelen. Ik heb daarom wel begrip voor de worsteling die ik bij OutOfTheBox teruglees.
Gesloten