Beroepingswerk discussie [4]

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
johannes123 schreef:Heb deze post ook geplaatst in "beroepingswerk" maar weet niet of dat juist is, dus ook maar hier dan.

Weet iemand wat het tweetal was in Randburg? Toch wel bijzonder dat zo'n kleine gemeente beroept....?

Begreep vanuit Dirksland dat er gevreest wordt dat hij gaat. Afgelopen zondag bad hij namelijk ook voor de woordbediening en uitstoting van knechten. 'Of we nu in Dirksland of in Afrika zijn, we hebben allemaal hetzelfde zo van harte nodig'. Dit zei hij in zijn gebed.
Zou wel bijzonder zijn als hij moet en mag gaan!
De gemeente beroept al sinds 1973. Dus zo bijzonder is dat niet.

En verder vind ik je tweede alinea zeer suggestief en ik heb sterk de indruk dat je het nogal overdrijft en het niet in het juiste daglicht plaatst. Vooral het woord 'vrezen' doet bij mij de deur dicht. Uiteraard kan ik me voorstellen dat een gemeente hoopt dat de predikant mag blijven, maar op basis van de zin die jij aanhaalt, kun je echt niet de veronderstelling maken dat hij het beroep zou gaan aannemen. In mijn gemeente preekte er ooit zelfs een dominee (van overzee) die op dat moment was beroepen. En die zei nagenoeg hetzelfde ook in zijn gebed. Maar hij bedankte 3 weken later 'gewoon'.

Verder is het (zeker in deze tijd en deze periode van het jaar) heel normaal om voor de 'uitstoting van arbeiders in de wijngaard' te bidden. Dat gebeurt bij ons ook, zelfs in leesdiensten.

Kortom: ik zou er niet gelijk heel veel achter zoeken, het nuchter afwachten, en boven alles, het allemaal gedurig in het gebed aanbevelen (en niet hier op een openbaar forum). Daarmee krijg je allerlei praatjes in de wereld, waar niemand mee gediend is.
-1
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:(...)
-1
Ik ben het wel met Jantje eens, of heb je per ongeluk een verkeerd tekentje voor de 1 gezet?
-
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

johannes123 schreef:Heb deze post ook geplaatst in "beroepingswerk" maar weet niet of dat juist is, dus ook maar hier dan.

Weet iemand wat het tweetal was in Randburg? Toch wel bijzonder dat zo'n kleine gemeente beroept....?

Begreep vanuit Dirksland dat er gevreest wordt dat hij gaat. Afgelopen zondag bad hij namelijk ook voor de woordbediening en uitstoting van knechten. 'Of we nu in Dirksland of in Afrika zijn, we hebben allemaal hetzelfde zo van harte nodig'. Dit zei hij in zijn gebed.
Zou wel bijzonder zijn als hij moet en mag gaan!
Hoeveel in Dirksland zijn dat?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:
Hoeveel in Dirksland zijn dat?
De ds. noemde ook Rusland. Zit er in Woldovlostov ook geen kleine GG? Wellicht volgt er daar vandaan ook een beroep.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Als jij daar nou met een paar dorpsbewoners dit dorpje gaat stichten, met een Gollandskiy preobrazovannyy munitsipalitet als middelpunt, kun je vervolgens ds. Boeder als eigen predikant beroepen. ... :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:(...)
-1
Ik ben het wel met Jantje eens, of heb je per ongeluk een verkeerd tekentje voor de 1 gezet?
Nee, ik vind de termen ‘zeer suggestief’ en ‘dat doet de deur dicht’ te stevig. Als deze gemeente oprecht bang is een geliefde dominee kwijt te raken, mag dit toch benoemd worden?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Als jij daar nou met een paar dorpsbewoners dit dorpje gaat stichten, met een Gollandskiy preobrazovannyy munitsipalitet als middelpunt, kun je vervolgens ds. Boeder als eigen predikant beroepen. ... :yahoo
Ik ben al onderweg.... Mag het ook een Algemene Christelijke Kerk worden, of per sé GG? ;)

(Edit: knipoog toegevoegd)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Als jij daar nou met een paar dorpsbewoners dit dorpje gaat stichten, met een Gollandskiy preobrazovannyy munitsipalitet als middelpunt, kun je vervolgens ds. Boeder als eigen predikant beroepen. ... :yahoo
Ik ben al onderweg.... Mag het ook een Algemene Christelijke Kerk worden, of per sé GG? ;)

(Edit: knipoog toegevoegd)
In dit specifieke geval eigenlijk wel. Want anders kunnen ze ds. Boeder niet beroepen. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:Nee, ik vind de termen ‘zeer suggestief’ en ‘dat doet de deur dicht’ te stevig. Als deze gemeente oprecht bang is een geliefde dominee kwijt te raken, mag dit toch benoemd worden?
Ik snap het wel. Al is het wat kort door de bocht om zo snel al te stellen dat 'in Dirksland gevreesd wordt'. De meesten wisten toen nog helemaal niet van het beroep af. Ik zou het overigens oprecht heel erg vinden als hij na ruim drie jaar weer zou gaan. Ik hoop dus dat hij gewoon bedankt.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom forummers hier zo graag tweetallen van gemeenten willen weten. Wie kan me dat uitleggen?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom forummers hier zo graag tweetallen van gemeenten willen weten. Wie kan me dat uitleggen?
Ik denk dat dit wel een beetje typisch GG is. In een kleiner en homogener kerkverband zal het minder spelen en ook in juist heel heterogene gemeenten zal het niet zo spelen.
Het waarom? je krijgt een beetje zicht op wie de kerkenraden op de lijst zetten, en dat kan wel eens wat zeggen over de ligging van een gemeente. Ik denk tenminste dat we een beetje in die richting moeten zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom forummers hier zo graag tweetallen van gemeenten willen weten. Wie kan me dat uitleggen?
Ik denk dat dit wel een beetje typisch GG is. In een kleiner en homogener kerkverband zal het minder spelen en ook in juist heel heterogene gemeenten zal het niet zo spelen.
Het waarom? je krijgt een beetje zicht op wie de kerkenraden op de lijst zetten, en dat kan wel eens wat zeggen over de ligging van een gemeente. Ik denk tenminste dat we een beetje in die richting moeten zoeken.
Eens met wat je schrijft. Ik denk dat het overzicht en structuur geeft in het hokjesdenken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. En dat doet het merendeel op het forum heel graag (inclusief ik zelf). :yahoo

Overigens werden tweetallen vroeger gewoon vermeld in de Saambinder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door TSD »

Jantje schreef:Inderdaad. En dat doet het merendeel op het forum heel graag (inclusief ik zelf). :yahoo

Overigens werden tweetallen vroeger gewoon vermeld in de Saambinder.
Het maakt de wereld wel lekker overzichtelijk, dat geef ik toe. Ik denk dat ik zelf ook die neiging heb, al probeer ik mij, op het moment dat ik mezelf daarvan bewust ben, daarop wel te corrigeren en ik hoop ook dat ik er op gecorrigeerd wordt.

Een deel van de correctie komt dan vanzelf doordat je er achter komt dat het in de praktijk helemaal niet zo overzichtelijk blijkt te zijn als dat je dacht en dat de informatie die je tot je neemt vaak maar een heel beperkt deel van de werkelijkheid is.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Delftenaar »

Hokjesdenken kunnen we hebben, de een meer dan de ander, maar toch herkenbaar.

Alleen zie ik niet hoe tweetallen daarin een bijdrage kan geven aan het in een hokje plaatsen van een gemeente.
Stel je voor dat een kerkenraad niet zeker is. Of juist wel en door een vrij extreem tweetal op te stellen de gemeente tot een bepaalde keus wil dwingen. Wat zegt dat tweetal dan nog? Aan de beroepen predikant heb je genoeg als je perse een gemeente in een vakje wilt plaatsen.
Gesloten