Beroepingswerk discussie [4]

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

DDD schreef: Dat is toch een discussie apart? Ik vind bijvoorbeeld dat mensen niet de vrijheid hebben om zomaar van geestelijk huisgezin te wisselen. Die discussie is hier verder niet aan de orde, dat is in andere draadjes gebeurd.
Daar gaat het wel over, want ik kan me niet voorstellen dat jij je door een k.r. of predikant laat gezeggen waar je wel of niet naar toe moet gaan als je naar een ander durp verhuist. ;)
Als mensen bij ons hun attestatie opvragen, krijgen ze dat zonder meer, zonder adviezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Jantje:
Ik vind dat je dit soort discussies niet zo serieus moet voeren.

Maar goed.

@Mara:
Dat is toch echt een ander onderwerp. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Ik vind dat je dit soort discussies niet zo serieus moet voeren.

Maar goed.
Uiteraard was ik ook niet helemaal serieus, al zat er wel een bepaalde serieuze ondertoon in de reactie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom zou je zo aan je gemeente vastgeplakt moeten zitten ?
'De Heere heeft je in deze gemeente gezet'vind ik altijd zo'n slap excuses om te blijven.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Roeline schreef:Ik denk dat de constatering van Jongere, dat ook predikanten bepaalde verwachtingen en gedachten van gemeenten hebben, klopt. We hebben er hier op het forum vaak aandacht voor dat "wij", gewone gemeenteleden zo goed zijn in hokjes en kwalificaties. Ik ben er echter meermaals achtergekomen dat predikanten hier ook aan meedoen. Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van. Ik lees ook in de Saambinder dat op de Theologische School de gemeenten besproken worden waar is voorgegaan en hoe het bijvoorbeeld was in de consistories na de dienst. Ik snap het wel, maar er schuilt een gevaar in. Ik denk dat er onder predikanten ook veel wordt "gerefoforumd" in de zin van: ingedeeld en beoordeeld.
Wat betreft het schuingedrukte, daar ken ik ook een voorbeeld van. Dat gebeurt zeker. En ik kan er nog in meekomen ook.
In de meest linkse GG wordt toch ook het woord Schriftuurlijk-bevindelijk bediend ?
Schriftuurlijk nog wel gelukkig.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Is een kerkverband mensenwerk of is het uit de hemel?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Roeline schreef:Ik denk dat de constatering van Jongere, dat ook predikanten bepaalde verwachtingen en gedachten van gemeenten hebben, klopt. We hebben er hier op het forum vaak aandacht voor dat "wij", gewone gemeenteleden zo goed zijn in hokjes en kwalificaties. Ik ben er echter meermaals achtergekomen dat predikanten hier ook aan meedoen. Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Daar schrok ik erg van. Ik lees ook in de Saambinder dat op de Theologische School de gemeenten besproken worden waar is voorgegaan en hoe het bijvoorbeeld was in de consistories na de dienst. Ik snap het wel, maar er schuilt een gevaar in. Ik denk dat er onder predikanten ook veel wordt "gerefoforumd" in de zin van: ingedeeld en beoordeeld.
Wat betreft het schuingedrukte, daar ken ik ook een voorbeeld van. Dat gebeurt zeker. En ik kan er nog in meekomen ook.
In de meest linkse GG wordt toch ook het woord Schriftuurlijk-bevindelijk bediend ?
Schriftuurlijk nog wel gelukkig.
Ik heb moeite met deze uitdrukking...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

johannes123 schreef:Ger. Gem.

Beroepen te Randburg (Zuid-Afrika): dominee K. Boeder te Dirksland.

Bron: gemeenteleden Dirksland en gergeminfo.nl
johannes123 schreef:
Jantje schreef:
johannes123 schreef:
Ad Anker schreef: Bedankt.

Ik zie het nergens staan. Bron?
http://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk
De datum van bedanken was al reeds op 11 mei jongstleden.
Nee dat klopt niet want zondag zei de dominee dat hij uiterlijk afgelopen dinsdag moest beslissen.. gisteren dus.
Gergeminfo heeft het dus niet meer aangepast de nieuwe beslisdata
Niet zo eigenwijs. De webbeheerder krijgt alle informatie door van kerkenraadsleden en/of mensen die dicht bij het vuur zitten. Er is dus geen reden om de informatie van http://www.gergeminfo.nl voor onwaarheid te beschouwen. Vooralsnog ga ik er gewoon van uit dat het bericht gewoon volledig klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7743
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Wie is er nu eigenwijs Jantje?
Als een dominee op zondag zegt dat hij nog een paar dagen heeft, dan zal hij toch nuet op zaterdag al hebben beslist?
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

hahaha. De dominee vertelde ook nog dat hij gisteren had bedankt. Dat was op 14 mei. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:hahaha. De dominee vertelde ook nog dat hij gisteren had bedankt. Dat was op 14 mei. :)
Inmiddels heb ik vernomen dat de datum dat de dominee bedankt, op http://www.gergeminfo.nl een richtdatum is. Ik was altijd in de veronderstelling dat de betreffende datum ook de echte datum van bedanken was. Maar dat is dus niet (altijd) het geval.

Waar ik me voornamelijk aan ergerde, was het in twijfel trekken van jouw bericht.

En verder is dit zo'n bijzaak dat het eigenlijk te zot voor woorden is dat ik hier een discussie over ben begonnen. Waarom doe ik dit? :quoi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[ Waarom doe ik dit? :quoi
Als je dit nu eens als onderschrift neemt, scheelt dat heel wat onnodige discussies.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Mara schreef:
Roeline schreef:Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse.
Vanwege het klimaat? Wat bedoelt hij daarmee? Te licht, te links, veel onderling gekrakeel?
Maar buiten dat, het is niet bepaald samenbindend op deze manier.
Ik kom dit in de CGK gelukkig niet tegen.
In de gevallen die ik ken waren de bezwaren dat de gemeente aldaar te lichtzinnig was volgens de betrokken predikanten. Zeker niet samenbindend, ik schrok er daarom ook van @Mannetje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Mara schreef:
Roeline schreef:Van meerdere gevallen weet ik dat een GG-predikant hun verhuizende gemeentelid of -leden afried om zich in een bepaalde plaats te vestigen vanwege het klimaat in de Gereformeerde Gemeente ter plaatse.
Vanwege het klimaat? Wat bedoelt hij daarmee? Te licht, te links, veel onderling gekrakeel?
Maar buiten dat, het is niet bepaald samenbindend op deze manier.
Ik kom dit in de CGK gelukkig niet tegen.
In de gevallen die ik ken waren de bezwaren dat de gemeente aldaar te lichtzinnig was volgens de betrokken predikanten. Zeker niet samenbindend, ik schrok er daarom ook van @Mannetje.
Ik schrik er niet van. Ik begrijp het volkomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef: Waarom doe ik dit? :quoi
Als je dit nu eens als onderschrift neemt, scheelt dat heel wat onnodige discussies.
Wederkerig bevelen we u hetzelfde toe. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten