Beroepingswerk discussie [4]

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door dennis »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Na drie jaar al weer beroepbaar is eigenlijk veel te kort. Je staat er dan nog maar net. De hervormde grens van vier jaar is al beter; maar vijf jaar zou nog natuurlijker zijn.
Dat hoop ik niet. Dan blijven er helemaal geen dominees meer voor de vacante gemeenten over, om te beroepen. Ik heb al vaker hier gezegd, hoe minder men tegen veranderingen kan, hoe langer men in een gemeente blijft...
Vreemde redenering. Ik ga uit van de band tussen predikant en gemeente. Dat heeft tijd nodig; en drie jaar is dan eigenlijk onverantwoord kort. En predikanten die 'over' zouden blijven om te beroepen... Ik hoorde net het getal 39 vallen. Binnen de GG zouden er van die 39 (als je de termijn bijvoorbeeld op 4 jaar zet) 31 overblijven. Als je de termijn op 5 jaar zet gaat het nog steeds om 28 predikanten. Laat daarvan bijvoorbeeld een kwart passen bij een willekeurige gemeente, dan blijven er altijd nog 7 namen over. Maar misschien moet er wat minder beroepen worden. En als de vijver leeg is, dan moet je een tijdje niet beroepen. Heeft een beroep nog wel het gewicht dat een beroep hoort te hebben?
Of een beroep dat gewicht heeft hangt volgens mij niet zozeer af van het aantal beroepen dat wordt uitgebracht, als wel van het verlangen en de gebeden van de leden van de beroepende gemeente.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p803777
Jantje schreef:
Luther schreef:Je ziet kerkenraden van bepaalde gemeenten er trouwens ook mee worstelen. Kijk maar eens hoe vaak de afgelopen maanden ds A.T. Vergunst uit Waupun is gekandideerd. Sprak vorige week een ouderling uit zo'n gemeente, die zei: Ja, we hebben hem al vaker beroepen, en we weten dat menselijk gezien de kans 0 is dat hij naar Nederland emigreert, maar wat moeten we dan. De vijver van predikanten die werkelijk ruim en rijk het Evangelie verkondigen voor dode zondaren, zonder te vervallen in schema's, rasters en bevindelijke beschrijvingen is zo klein geworden...
Juist ja; als ik eventjes op https://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk kijk, dan zie ik dat ds. Huijser en ds. G.W.S. Mulder beiden 4 beroepen hebben (terwijl laatstgenoemde in veel gemeenten ook nog op tweetal stond), ds. P.G. Heijkamp en ds. Labee (die 2 beroepen heeft) in veel gemeenten op tweetal stonden en dominees zoals ds. Bakker, ds. Brugge, ds. Hakvoort of de gebroeders ds. van Ruitenburg amper of geen beroep krijgen. Dus dat is grote onzin. Bovendien zijn ds. Brons en ds. Zondag ook beroepbaar.
Je beweert altijd dat we nuchter moeten kijken naar het beroepingswerk. Nou, dat geldt hier ook.
Ik haal nu expres maar even deze quotes aan..., uit de discussie over de kerkverlaters in de Gereformeerde Gemeenten, van anderhalve maand geleden. Daar ging het namelijk ook over vijvers die zo klein zouden zijn geworden.

@Luther, misschien begrijp je nu beter waarom ik er niet voor pleit om 4 of 5 jaar aan te houden voordat een dominee beroepbaar is?

Overigens: dit geldt uiteraard ook ter rechterzijde, al blijft daar altijd wel meer 'keus'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Uiteraard begrijp ik dat wel, Jantje. Maar zou het desondanks niet beter zijn dat een dominee ook een band mag opbouwen in een gemeente? En zou het aantal beroepen ook niet terug kunnen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door johannes123 »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Nee, maar ik bedoel, áls de naam ook bekend zou zijn, dan is het toch een schending?

Het blijft vreemd dat je weet dat de dominee op het tweetal komt, maar het niet bekend is waar. Die bron moet dan toch ergens vandaan komen?
Laat Johannes het maar zeggen. Met gissen kom je echt nergens.
En is hij niet gewoon in de war met de veronderstelde kandidaatstelling in Middelharnis? O ja, en betreft het de Johannes/Hans van Flakkee die we hier vaker troffen?
Het ging inderdaad om een misverstand. Heb navraag gedaan bij de betreffende gemeente. Onze ds. Is nog niet beroepbaar (per 20 jan. pas) en ik hoop dat hij nog lang mag dienen bij ons. Hij mag door zijn bediening onder Gods hand voor velen tot zegen zijn in het midden van onze gemeente! Alleen God de eer!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

johannes123 schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Nee, maar ik bedoel, áls de naam ook bekend zou zijn, dan is het toch een schending?

Het blijft vreemd dat je weet dat de dominee op het tweetal komt, maar het niet bekend is waar. Die bron moet dan toch ergens vandaan komen?
Laat Johannes het maar zeggen. Met gissen kom je echt nergens.
En is hij niet gewoon in de war met de veronderstelde kandidaatstelling in Middelharnis? O ja, en betreft het de Johannes/Hans van Flakkee die we hier vaker troffen?
Het ging inderdaad om een misverstand. Heb navraag gedaan bij de betreffende gemeente. Onze ds. Is nog niet beroepbaar (per 20 jan. pas) en ik hoop dat hij nog lang mag dienen bij ons. Hij mag door zijn bediening onder Gods hand voor velen tot zegen zijn in het midden van onze gemeente! Alleen God de eer!
We hebben in ieder geval dankzij je misverstand weer bezig kunnen zijn op Refoforum :D
Online
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef: Verder denk ik dat er voor de gemeenten ter linkerzijde alleen nog maar minder dominees overblijven die beroepen kunnen worden.
Dan moeten ze het net ter rechterzijde uitwerpen
Nou, dat lijkt mij niet zo'n goed advies. Maar het is een leuk grapje.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Het kon wel eens heel heilzaam zijn en wellicht ook heel verrassend.
-
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

johannes123 schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Nee, maar ik bedoel, áls de naam ook bekend zou zijn, dan is het toch een schending?

Het blijft vreemd dat je weet dat de dominee op het tweetal komt, maar het niet bekend is waar. Die bron moet dan toch ergens vandaan komen?
Laat Johannes het maar zeggen. Met gissen kom je echt nergens.
En is hij niet gewoon in de war met de veronderstelde kandidaatstelling in Middelharnis? O ja, en betreft het de Johannes/Hans van Flakkee die we hier vaker troffen?
Het ging inderdaad om een misverstand. Heb navraag gedaan bij de betreffende gemeente. Onze ds. Is nog niet beroepbaar (per 20 jan. pas) en ik hoop dat hij nog lang mag dienen bij ons. Hij mag door zijn bediening onder Gods hand voor velen tot zegen zijn in het midden van onze gemeente! Alleen God de eer!
Dank voor de verheldering en fijn om te horen! Zegen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

johannes123 schreef:[ Hij mag door zijn bediening onder Gods hand voor velen tot zegen zijn in het midden van onze gemeente! Alleen God de eer!
Ja, is er een opwekking in Dirksland? Mooi!
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door johannes123 »

Bezorgd schreef:
johannes123 schreef:[ Hij mag door zijn bediening onder Gods hand voor velen tot zegen zijn in het midden van onze gemeente! Alleen God de eer!
Ja, is er een opwekking in Dirksland? Mooi!
Een opwekking vind ik wel een groot woord, toch mogen we merken dat er ook jonge mensen en jong volwassenen getrokken worden tot de dienst Des Heeren onder de bediening van onze predikant. Dat doet wel wat in de gemeente.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Luther schreef:Na drie jaar al weer beroepbaar is eigenlijk veel te kort. Je staat er dan nog maar net. De hervormde grens van vier jaar is al beter; maar vijf jaar zou nog natuurlijker zijn.
Binnen de pkn gaan er juist stemmen op om dominees vaker te rouleren, max 8-10 jaar in een gemeente.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

merel schreef:
Luther schreef:Na drie jaar al weer beroepbaar is eigenlijk veel te kort. Je staat er dan nog maar net. De hervormde grens van vier jaar is al beter; maar vijf jaar zou nog natuurlijker zijn.
Binnen de pkn gaan er juist stemmen op om dominees vaker te rouleren, max 8-10 jaar in een gemeente.
Dat klopt, dat heeft weer met andere problemen te maken.

Al met al zou het geen kwaad kunnen als er veel geestelijker over beroepingswerk wordt gedacht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Welke problemen. Als dat in de Ger. Gem. zou gebeuren, krijgen we in één keer 10 á 15 predikanten die een beroep móesten aannemen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

johannes123 schreef: Een opwekking vind ik wel een groot woord, toch mogen we merken dat er ook jonge mensen en jong volwassenen getrokken worden tot de dienst Des Heeren onder de bediening van onze predikant. Dat doet wel wat in de gemeente.
Eigenlijk zou Refoforum uit zijn voegen moeten barsten van blijdschap over een bericht als dit, vergeleken met de véle pagina's die volgeschreven worden met zorgen over de staat van de kerk en vergeleken met de enorme toeloop op het forum als er ergens in het land een relletje uitbreekt.
Maar misschien komen de reacties nog en is iedereen alleen maar stil aan het zijn van verwondering.

Het zou een nieuw topic waard zijn: Gods zegeningen, als medicijn tegen alle negativiteit (die er heus niet altijd ten onrechte is). Alleen zou zo'n topic gevrijwaard moeten blijven van discussie en dat kun je nu eenmaal niet voorkomen op een forum. Daarom ben ik terughoudend om het te openen.
Maar laten we juist dit soort berichten als van Johannes koesteren!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad.
Pas Kootwijkerbroek, nu Dirksland. Hopelijk volgen er nog vele gemeenten!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten