Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik weet van dichtbij dat een beroep iets is waar je mee bezig bent als predikant. Je gaat op bezoek in de beroepende gemeente, je spreekt met de kerkenraad, je denkt er over na en je bidt er over. En dan groeit zo'n beroep soms naar je toe, het wordt langzaamaan duidelijk dat dit de weg is die God wil dat je gaat. Hoewel daar ook wel karakter in meespeelt. Ik heb ook meegemaakt dat een beroepen predikant in de dienst vrij spontaan meldde dat hij het beroep aannam.
En het devies is eigenlijk altijd: bij mist niet uitvaren. Als je niet voor 110% zeker weet dat je een beroep moet aannemen, niet doen. Want het zal later aangevochten worden, er zullen problemen komen, en dan moet je heel zeker weten dat God je op die plaats wilde hebben anders red je het niet.
Was dat niet ds. Goudriaan? Hij wist voor hij naar Rijssen kwam dat hij in Ede op de kansel zou staan. Hij nam evenwel een beroep naar Rijssen aan, terwijl hij al vertrouwelijk aan derden had meegedeeld dat hij wist dat hij in Ede op de kansel zou komen. En toen kwam er een beroep van Ede. Hij moest die week daar juist voorgaan, en eigenlijk onbedoeld kwam het zover dat hij staande de dienst in Ede het beroep aannam, terwijl men in Rijssen nog niets wist. Dat is natuurlijk niet de gewone gang.
Dat was beslist niet ds. Goudriaan (ken ik niet eens trouwens).
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:Kunnen we ons nog voorstellen dat er toch nog dominees zijn die niets durven te doen, noch aannemen, noch bedanken, zonder daar een aanwijzing van Boven te krijgen?
Ik heb dominees (heel nabij) gekend die graag (voor hun vlees) een andere en kleinere gemeente begeerden maar toch voor ieder beroep moesten bedanken omdat er geen licht over het beroep was.
Op de manier zoals boven wordt gesproken gaat telt, zo voelt het tenminste aan, de Goddelijke zending en roeping niet mee. Een dominee mag naar mijn overtuiging nooit uit zichzelf gaan of komen. Hij moet immers op zijn Goddelijke roeping en zending wachten? Net zoals ouderlingen en diakenen moeten weten dat zij door de gemeente mitsdien van God geroepen zijn. Ik weet wel hoe hier ook wel een en anders over te denken valt. Maar ik wil zeggen: Een mens bepaalt niet zijn eigen roeping en zending.
Dat is wel waar, maar hoe herken je een 'aanwijzing van boven'?
Ik vrees dat een mens die deze vraag stelt het speken Gods niet kent. Want als God spreekt is er geen vraag of het uit God is. Wat anders is, wat we bij Gideon lezen. Hij vroeg een teken, en niet omdat hij God mistrouwde. Iets dergelijks kunnen we ook lezen in het boek "Tot profeet gesteld" over het leven van ds. Van Haaren. Hij wist heel goed dat hij naar Amersfoort moest. Maar hij begeerde toch een bevestigend teken van Boven. Dat kreeg hij ook. Dat geeft verwondering, vernedering, aanbidding. En dat is tot verheerlijking van God.
Ds. Smijtegelt nam vroeger een beroep aan naar Goes omdat dat zijn geboortestad was, en het een verbetering van plaats was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

gallio schreef:Ds. Smijtegelt nam vroeger een beroep aan naar Goes omdat dat zijn geboortestad was, en het een verbetering van plaats was.
Er zijn meer voorbeelden van hoe zakelijk men vroeger met beroepen omging. Een beroep van een grote stad werd zonder meer als een grote eer gezien en een groter werkterrein. Ds. A. Hellenbroek stond maar acht maanden in Zaltbommel toen hij een beroep naar Rotterdam aannam.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

eilander schreef:
gallio schreef:Ds. Smijtegelt nam vroeger een beroep aan naar Goes omdat dat zijn geboortestad was, en het een verbetering van plaats was.
Er zijn meer voorbeelden van hoe zakelijk men vroeger met beroepen omging. Een beroep van een grote stad werd zonder meer als een grote eer gezien en een groter werkterrein. Ds. A. Hellenbroek stond maar acht maanden in Zaltbommel toen hij een beroep naar Rotterdam aannam.
Over bijzondere aanwijzingen gesproken: dat staat ook beschreven in het boek The Cross and the Switchblade. Over een pinkstergemeente predikant in de VS. Ds Wilkerson en zijn vrouw vroegen om drie heel specifieke tekenen om te weten dat het de weg van God was om naar die gemeente te gaan, en die gebeurden alle drie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Ik zie dat (op zich niet erg) dat weer afgedwaald wordt van wat ik bedoelde.
Als ds. Smijtegelt een beroep aan naar Goes aannam omdat dat zijn geboortestad was en het een verbetering van plaats was, dan heeft hij zeker wel ervaren of het in de gunst Gods was of niet. Want ik geloof niet dat een predikant uit eigen wil gaat lopen. Hij wordt gebruikt niet op de plaats waar hem dat goeddunkt maar waar God hem wil hebben. Ik weet dat men tegenwoordig meer rationeel denkt, en bij beroepen en afscheid hoor je soms niets van de roeping. Iets wat wij vreemd vinden, al heb hier ik de loop van de jaren ook gemerkt dat veel forumers het juist vreemd vinden als een dominee iets over zijn roeping zegt bij een afscheid of intrede. Denk met name aan afscheid en intrede van ds. Verschuure. Tot mijn grote verwondering kwamen daar nogal wat vreemde reacties op. Deze mensen zijn het, naar ik denk, niet meer gewend dat een predikant iets over zijn roeping zegt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

eilander schreef:
gallio schreef:Ds. Smijtegelt nam vroeger een beroep aan naar Goes omdat dat zijn geboortestad was, en het een verbetering van plaats was.
Er zijn meer voorbeelden van hoe zakelijk men vroeger met beroepen omging. Een beroep van een grote stad werd zonder meer als een grote eer gezien en een groter werkterrein. Ds. A. Hellenbroek stond maar acht maanden in Zaltbommel toen hij een beroep naar Rotterdam aannam.
Vaak lag er ook een morele verplichting om een beroep naar de geboortestad aan te nemen vanwege de beurs die verstrekt was om de theologiestudie te kunnen volgen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Ik zie dat (op zich niet erg) dat weer afgedwaald wordt van wat ik bedoelde.
Als ds. Smijtegelt een beroep aan naar Goes aannam omdat dat zijn geboortestad was en het een verbetering van plaats was, dan heeft hij zeker wel ervaren of het in de gunst Gods was of niet. Want ik geloof niet dat een predikant uit eigen wil gaat lopen. Hij wordt gebruikt niet op de plaats waar hem dat goeddunkt maar waar God hem wil hebben. Ik weet dat men tegenwoordig meer rationeel denkt, en bij beroepen en afscheid hoor je soms niets van de roeping. Iets wat wij vreemd vinden, al heb hier ik de loop van de jaren ook gemerkt dat veel forumers het juist vreemd vinden als een dominee iets over zijn roeping zegt bij een afscheid of intrede. Denk met name aan afscheid en intrede van ds. Verschuure. Tot mijn grote verwondering kwamen daar nogal wat vreemde reacties op. Deze mensen zijn het, naar ik denk, niet meer gewend dat een predikant iets over zijn roeping zegt...
Dat gaat het er niet om dat je niet gelooft dat de Heere Zijn knechten soms op een bijzondere wijze roept, maar meer om het gevaar dat de mens met zijn ervaringen centraal staat. Vroeger werden er misschien paar woorden over geproken tijdens intrededienst, maar tegenwoordig lijkt het meer te gebeuren. Zo hoorde ik ook een hele verklaring van ds Mulder. Mooi om te horen, maar of het echt nuttig is. Dat vraag ik me af.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Ik zie dat (op zich niet erg) dat weer afgedwaald wordt van wat ik bedoelde.
Als ds. Smijtegelt een beroep aan naar Goes aannam omdat dat zijn geboortestad was en het een verbetering van plaats was, dan heeft hij zeker wel ervaren of het in de gunst Gods was of niet. Want ik geloof niet dat een predikant uit eigen wil gaat lopen. Hij wordt gebruikt niet op de plaats waar hem dat goeddunkt maar waar God hem wil hebben. Ik weet dat men tegenwoordig meer rationeel denkt, en bij beroepen en afscheid hoor je soms niets van de roeping. Iets wat wij vreemd vinden, al heb hier ik de loop van de jaren ook gemerkt dat veel forumers het juist vreemd vinden als een dominee iets over zijn roeping zegt bij een afscheid of intrede. Denk met name aan afscheid en intrede van ds. Verschuure. Tot mijn grote verwondering kwamen daar nogal wat vreemde reacties op. Deze mensen zijn het, naar ik denk, niet meer gewend dat een predikant iets over zijn roeping zegt...
Dat gaat het er niet om dat je niet gelooft dat de Heere Zijn knechten soms op een bijzondere wijze roept, maar meer om het gevaar dat de mens met zijn ervaringen centraal staat. Vroeger werden er misschien paar woorden over gesproken tijdens intrededienst, maar tegenwoordig lijkt het meer te gebeuren. Zo hoorde ik ook een hele verklaring van ds Mulder. Mooi om te horen, maar of het echt nuttig is. Dat vraag ik me af.
Toch is een (minimaal) besef dat God je ergens 'wil hebben' wel nodig om ergens te kunnen arbeiden. Maar geldt dat niet van ons allen op onze (werk)plek?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is al een vaker gezegd, vroeger vonden ze dat je een goede reden moest hebben om de vrijmoedigheid te hebben om te bedanken.
In onze tijd (20ste/21ste eeuw) is het meer zo dat je een goede reden moet hebben (en de vrijmoedigheid) om het beroep aan te nemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef:Het is al een vaker gezegd, vroeger vonden ze dat je een goede reden moest hebben om de vrijmoedigheid te hebben om te bedanken.
In onze tijd (20ste/21ste eeuw) is het meer zo dat je een goede reden moet hebben (en de vrijmoedigheid) om het beroep aan te nemen.
Ik denk dat dat het goed samenvat.

Opmerkelijk is wel dat in het geval van regerende ouderlingen je tegenwoordig nog steeds "een goede reden moest hebben om de vrijmoedigheid te hebben om te bedanken" (hoewel dit tanende is), en voor lerende ouderlingen (wat we tegenwoordig dominees noemen) dit dus is veranderd ten opzichte van vroeger.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Auto »

Johann Gottfried Walther schreef:Het is al een vaker gezegd, vroeger vonden ze dat je een goede reden moest hebben om de vrijmoedigheid te hebben om te bedanken.
In onze tijd (20ste/21ste eeuw) is het meer zo dat je een goede reden moet hebben (en de vrijmoedigheid) om het beroep aan te nemen.
Kan je dat onderbouwen?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Ik zie dat (op zich niet erg) dat weer afgedwaald wordt van wat ik bedoelde.
Als ds. Smijtegelt een beroep aan naar Goes aannam omdat dat zijn geboortestad was en het een verbetering van plaats was, dan heeft hij zeker wel ervaren of het in de gunst Gods was of niet. Want ik geloof niet dat een predikant uit eigen wil gaat lopen. Hij wordt gebruikt niet op de plaats waar hem dat goeddunkt maar waar God hem wil hebben. Ik weet dat men tegenwoordig meer rationeel denkt, en bij beroepen en afscheid hoor je soms niets van de roeping. Iets wat wij vreemd vinden, al heb hier ik de loop van de jaren ook gemerkt dat veel forumers het juist vreemd vinden als een dominee iets over zijn roeping zegt bij een afscheid of intrede. Denk met name aan afscheid en intrede van ds. Verschuure. Tot mijn grote verwondering kwamen daar nogal wat vreemde reacties op. Deze mensen zijn het, naar ik denk, niet meer gewend dat een predikant iets over zijn roeping zegt...
Dat gaat het er niet om dat je niet gelooft dat de Heere Zijn knechten soms op een bijzondere wijze roept, maar meer om het gevaar dat de mens met zijn ervaringen centraal staat. Vroeger werden er misschien paar woorden over gesproken tijdens intrededienst, maar tegenwoordig lijkt het meer te gebeuren. Zo hoorde ik ook een hele verklaring van ds Mulder. Mooi om te horen, maar of het echt nuttig is. Dat vraag ik me af.
Toch is een (minimaal) besef dat God je ergens 'wil hebben' wel nodig om ergens te kunnen arbeiden. Maar geldt dat niet van ons allen op onze (werk)plek?
Zeker. Een belangrijke reminder!

Overigens kreeg de verslaglegging van ds. Verschuure volgens mij vooral aandacht omdat
A) Hij er op diverse kansels uitgebreid melding van deed.
B) Hij zijn nieuwe werkgebied (stad) sterk aftekende tegen de plaats (Veluwe) waar hij vandaan kwam. Ik kan me herinneren dat we het over dat facet uitgebreid gehad hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Roeline schreef:
Mistig schreef:
Toch is een (minimaal) besef dat God je ergens 'wil hebben' wel nodig om ergens te kunnen arbeiden. Maar geldt dat niet van ons allen op onze (werk)plek?
Zeker. Een belangrijke reminder!

Overigens kreeg de verslaglegging van ds. Verschuure volgens mij vooral aandacht omdat
A) Hij er op diverse kansels uitgebreid melding van deed.
B) Hij zijn nieuwe werkgebied (stad) sterk aftekende tegen de plaats (Veluwe) waar hij vandaan kwam. Ik kan me herinneren dat we het over dat facet uitgebreid gehad hebben.
Maar het was volgens mijn ook bij ds. van Belzen niet anders? En voor het computertijdperk had ik nooit anders gehoord bij afscheid en intrede. D.w.z. niet altijd op de dag van intrede, omdat dat wel eens te intiem werd geacht. Toch weet een gemeente, denk ik dan, altijd wel hoe hun herder en leraar naar de gemeente kwam. Vaak wordt het ook de eerste zondag in de nieuwe gemeente aangehaald. Of er wordt bij het aannemen van een beroep iets over gezegd. Ik heb pas nog genoemd de uitzonderlijke voorafspraak van ds. Mijnders toen hij het beroep zo onverwachts naar Ridderkerk moest aannemen.
Om er wat verder op in te gaan: Een dominee is nogal eens als een Jona: Hij wil net de andere kant op. Ds. Bregman wist van tevoren dat hij naar Rijssen moest, maar hij wilde niet. Hij had een gemeente in Zeeland op het oog, maar dat werd afgesneden. En zo zouden we veel voorbeelden kunnen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Wijk schreef: En nog een vraag: is het mogelijk dat Kand R J Jansen (PKN) beroepen zou worden door een HHK gemeente?
Ja, dat is mogelijk. Maar grote vraag of dan die gemeente HHK zal blijven. Het meerendeel van de classis zal kand. Jansen niet accepteren vanwege zijn visie. Dan zal de gemeente gedwongen worden om uit het kerkverband te treden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Wijk schreef: En nog een vraag: is het mogelijk dat Kand R J Jansen (PKN) beroepen zou worden door een HHK gemeente?
Ja, dat is mogelijk. Maar grote vraag of dan die gemeente HHK zal blijven. Het meerendeel van de classis zal kand. Jansen niet accepteren vanwege zijn visie. Dan zal de gemeente gedwongen worden om uit het kerkverband te treden.
Dit slaat helemaal nergens op. In de HHK is het onmogelijk dat de classis een gemeente dwingt om uit het kerkgenootgeschap te treden. De HHK is een landelijke kerk, geen kerkverband. Verder is het onmogelijk om Jansen te beroepen in een HHG om de eenvoudige reden dat een gemeente alleen kandidaten of predikanten kan beroepen die binnen de HHK beroepbaar zijn.
Gesloten