Beroepingswerk discussie [4]

gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:
Bartieeee schreef:Hoe groot is de OGGIN Grand Rapids (VS)?
Een handjevol volgens mij. Is begonnen als afdeling van Salford en dat zijn ze denk ik nog steeds.
20-25 mensen, schat ik.

Hij zal iig snel klaar zijn met huisbezoek doen.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door KB_ »

Sinds ds. de Leeuw in de GG aldaar staat vloeien er leden uit ter linker en rechterzijde. daardoor is de OGG daar groter geworden.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Refoforum2017 »

Maar wacht even... Deze predikant staat nog maar 9 maanden in Hardinxveld en er was volgens mij niet publiek bekend dat dit beroep liep. Mag ik de vraag stellen: wat is hier aan de hand?
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

KB_ schreef:Sinds ds. de Leeuw in de GG aldaar staat vloeien er leden uit ter linker en rechterzijde. daardoor is de OGG daar groter geworden.
Oh, hoe groot is de OGG dan wel?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Refoforum2017 schreef:Maar wacht even... Deze predikant staat nog maar 9 maanden in Hardinxveld en er was volgens mij niet publiek bekend dat dit beroep liep. Mag ik de vraag stellen: wat is hier aan de hand?
+ een afdeling kan kerkordelijk niet beroepen.
Een afdeling is kerkordelijk niets anders dan een "extra" preekplaats van de moedergemeente. Ambtsdragers van afdelingen zijn officieel gewoon ambtsdragers van de moedergemeente. Een afdeling is eigenlijk dus niets.
Wil de afdeling beroepen, dan moet de moedergemeente dat doen. Hoewel kerkregels in de OGG niet altijd zo strikt gehanteerd worden, vraag ik me af of ze afdelingen zomaar zelfstandig laten beroepen. Lijkt me niet.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 18 mar 2019, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-ger ... -1.1554463

Onbegrijpelijk. De pastorie in Hardinxveld is vorig jaar aangekocht en geheel opgeknapt en toegankelijk gemaakt voor zijn vrouw die MS heeft. Niet te geloven dit.
Bartieeee
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 dec 2017, 08:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bartieeee »

Wat ik persoonlijk raar vind is dat je als gemeente in de OGGIN een predikant na een jaar weer kan beroepen? In de GG is dit 3 jaar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik vraag me heel sterk af dit keer of het bericht wel waar is. Is het toch niet zo dat de gemeente beroepen heeft?

Wel moet ik erbij zeggen dat ik me kan herinneren dat, toen ds. A.T. Vergunst het beroep naar Waupun (VS) had aangenomen, dit beroep ook niet bekend was en er opeens de berichtgeving kwam dat hij het had aangenomen.
KB_ schreef:Sinds ds. de Leeuw in de GG aldaar staat vloeien er leden uit ter linker en rechterzijde. daardoor is de OGG daar groter geworden.
Wat bedoel je hiermee? Ds. Zippro heeft er ook gestaan. Speelde het toen ook?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Erskinees schreef:
Refoforum2017 schreef:Maar wacht even... Deze predikant staat nog maar 9 maanden in Hardinxveld en er was volgens mij niet publiek bekend dat dit beroep liep. Mag ik de vraag stellen: wat is hier aan de hand?
+ een afdeling kan kerkordelijk niet beroepen.
Een afdeling is kerkordelijk niets anders dan een "extra" preekplaats van de moedergemeente. Ambtsdragers van afdelingen zijn officieel gewoon ambtsdragers van de moedergemeente. Een afdeling is eigenlijk dus niets.
Wil de afdeling beroepen, dan moet de moedergemeente dat doen. Hoewel kerkregels in de OGG niet altijd zo strikt gehanteerd worden, vraag ik me af of ze afdelingen zomaar zelfstandig laten beroepen. Lijkt me niet.
Klopt helemaal wat je typt, maar de OGG van Echteld was ook een afdeling toen ze ds. G. beriep. In de OGG kan er wat dat betreft dus wel heel veel.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door RotterS »

Roeline schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-ger ... -1.1554463

Onbegrijpelijk. De pastorie in Hardinxveld is vorig jaar aangekocht en geheel opgeknapt en toegankelijk gemaakt voor zijn vrouw die MS heeft. Niet te geloven dit.
Bij ds. De Leeuw (GG) duurde het al meer dan een jaar voordat hij naar 'de overkant' kon, terwijl hij al eerder in de VS had gestaan. Voor ds. Gerritsen zal het dan ook wel minimaal zo lang duren. En wat de impact is van de MS van zijn vrouw op de mogelijkheden (ziektenkostenverzekeringen zijn daar een beetje anders geregeld, zowel qua prijs als toegankelijkheid voor mensen die niet kerngezond zijn) om daadwerkelijk in de VS te gaan leven: ik kan het niet inschatten. Bijdragen aan een vlot verkrijgen van de benodigde papieren doet het in ieder geval niet. M.a.w.: de pastorie in Hardinxveld zal voorlopig nog wel in gebruik blijven.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bovendien moet er daar toch ook een pastorie komen.

Maar ik meen me te herinneren dat ds. Gerritsen op een visum (of iets dergelijks) daar woonde, en om de zoveel weken terug ging naar Nederland, om dat te verlengen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Bovendien moet er daar toch ook een pastorie komen.

Maar ik meen me te herinneren dat ds. Gerritsen op een visum (of iets dergelijks) daar woonde, en om de zoveel weken terug ging naar Nederland, om dat te verlengen.
Hij woonde vroeger in Canada. Dit is in de VS. Twee heel verschillende landen wat immigratie procedure betreft.
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door wilhelmus »

RotterS schreef: (ziektenkostenverzekeringen zijn daar een beetje anders geregeld, zowel qua prijs als toegankelijkheid voor mensen die niet kerngezond zijn)
[/quote]

Dit soort dominees zijn meestal niet verzekerd, misschien kan dit de tijd verkorten
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door RotterS »

wilhelmus schreef:
RotterS schreef: (ziektenkostenverzekeringen zijn daar een beetje anders geregeld, zowel qua prijs als toegankelijkheid voor mensen die niet kerngezond zijn)
Dit soort dominees zijn meestal niet verzekerd, misschien kan dit de tijd verkorten[/quote]Ik heb geen idee hoe men bij de behoudende kerken in de VS denkt over verzekeringen. Dat kan wel eens anders zijn dan hier in NL. Een soort van "'s lands wijs, 's lands eer".

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

KB_ schreef:Sinds ds. de Leeuw in de GG aldaar staat vloeien er leden uit ter linker en rechterzijde. daardoor is de OGG daar groter geworden.
Dit is een post die op z'n minst om een feitelijke onderbouwing vraagt. Anders lijkt mij het niets meer dan onnodig geklets in de lucht.
(~)
Gesloten