Beroepingswerk discussie [4]

GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef: De uitdrukking tale Kanaäns wordt gebruikt voor de aanduiding voor een taaleigen dat in behoudende orthodox-calvinistische kringen (tegenwoordig veelal bij de bevindelijk gereformeerden, vroeger ook bij de Gereformeerde Kerken in Nederland) wordt gebruikt. Het is sterk verwant met de taal van de Statenbijbel. Het draagt een enigszins verouderd karakter en is sterk gestempeld door oorspronkelijk Hebreeuwse uitdrukkingen. De benaming slaat ook op zichzelf: in hedendaags Nederlands zou men taal van Kanaän zeggen. wiki
Het is erg dat je dat van wiki moet halen.
Lees eens een oud artikeltje hierover van ds van Eckeveld:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a54173e56a
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Nou volgens mij is mijn strekking helder.
Schrijf het gewoon in ABN Nederlands ipv woorden als 'een weinigje doen ontbranden'' enz.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Nou volgens mij is mijn strekking helder.
Schrijf het gewoon in ABN Nederlands ipv woorden als 'een weinigje doen ontbranden'' enz.
Lees eerst dat artikel nu maar eens (10 minuten).
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door FlyingEagle »

Geytenbeekje schreef:Nou volgens mij is mijn strekking helder.
Schrijf het gewoon in ABN Nederlands ipv woorden als 'een weinigje doen ontbranden'' enz.
Ik ben wel met je eens dat het verheven taalgebruik niet nodig is om jezelf duidelijk te maken maar tale Kanaäns is het niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Inmiddels heeft de kandidaat 15 beroepen. 8 daarvan komen uit Zeeland...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Jantje schreef:Inmiddels heeft de kandidaat 15 beroepen. 8 daarvan komen uit Zeeland...
Ik hoop het heel erg dat er een plekje voor hem is in Zeeland! En voor jou hoop ik dat dat Oostkapelle mag zijn!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

SanderL schreef:
Jantje schreef:Inmiddels heeft de kandidaat 15 beroepen. 8 daarvan komen uit Zeeland...
Ik hoop het heel erg dat er een plekje voor hem is in Zeeland! En voor jou hoop ik dat dat Oostkapelle mag zijn!
Inmiddels 16 beroepen waarvan 9 uit Zeeland. Toch bijzonder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

De F5 knop is populair? :langue
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Ik heb het vooral over na 1980. De verrechtsing is er trouwens al sinds 1907. Met een kleine correctie toen de GGiN ontstonden. Er zit in het bevindelijke gedachtengoed een automatische waardering voor extreme ervaringen en standpunten. ds. Kersten heeft geprobeerd daar een meer gereformeerde lijn in te trekken, en ds. Schot gaat juist in extreme zin verder, om het maar even heel kort door de bocht samen te vatten.

Maar verdiep je gewoon in de geschiedenis, dan hoef je hier geen vragen over te stellen. Lees oude Saambinders, lees oude preken (niet alleen van de door uitgeverij Den Hertog en Koster geselecteerde GG-predikanten natuurlijk).
Kan je dit punt wat nader toelichten? Deed ds. Kersten dat bijvoorbeeld ook toen hij ds. de Kok terecht wees of heb je daar weer een andere kijk op? En waarin is ds. Schot extremer? Is dat aan te tonen met voorbeelden of anders duidelijker te omschrijven? Een zin, uit een preek van ds. Kersten en jij bent het totaal niet meer met ds. Kersten eens.... en roept om het hardst dat het geen gereformeerde lijn is. (zie eerdere discussie over het verbond).

Ik heb beide boeken van ds. Golverdingen gelezen. De geschiedenis ken ik. Daarnaast leest men bij ons regelmatig ds. Kersten, zelfs zijn catechismus verklaringen nog!
De gereformeerdheid van ds. Kersten zat hem vooral in de kerkregering en de dogmatische belijndheid. Ds. Kok was nog gereformeerder, maar zo ver ging ds. Kersten (in ieder geval aan het eind van zijn leven, onder invloed van dr. Steenblok) niet.

Ds. Schot is extremer in zijn heilsbelevingsschematisering.
Nu herinner ik een posting van @eilander in de ander draadje....

Met wie ben je het wel eens? Blijkbaar met de hele Gereformeerde Gemeente niet. Maar wel met ds. Kok. Dat is niet erg hoor, zo bedoel ik het niet. Maar als volgens jou ds. Kok in 1950 al gereformeerder was als het boegbeeld van de Gereformeerde Gemeenten, dan snap ik niet wat jij elke zondag in diezelfde Gereformeerde Gemeenten aan het doen ben.
Dat komt omdat jouw kerkvisie ook niet gereformeerd is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

En waarom zou die van jou dan wel gereformeerd zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:En waarom zou die van jou dan wel gereformeerd zijn?
Dat is een heel goede vraag, ware het niet, dat ik deze al uitvoerig heb beantwoord in een ander draadje. Dus ik zou zeggen: zoek op mijn gebruikersnaam en kerk en scheuring en dan kun je zelf beoordelen wat gereformeerd is.

Er is een boek dat de titel '10 keer gereformeerd' heeft. Als je op die manier kijkt, is mijn visie helemaal niet zo gereformeerd, maar eerder katholiek. Toch ben ik ervan overtuigd dat de werkelijk gereformeerde kerkvisie niet leidt tot een repeterende breuk, en al helemaal niet tot het uitzoeken van een kerk naar eigen smaak en gedachten.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Jantje schreef:En waarom zou die van jou dan wel gereformeerd zijn?
Dat is een heel goede vraag, ware het niet, dat ik deze al uitvoerig heb beantwoord in een ander draadje. Dus ik zou zeggen: zoek op mijn gebruikersnaam en kerk en scheuring en dan kun je zelf beoordelen wat gereformeerd is.

Er is een boek dat de titel '10 keer gereformeerd' heeft. Als je op die manier kijkt, is mijn visie helemaal niet zo gereformeerd, maar eerder katholiek. Toch ben ik ervan overtuigd dat de werkelijk gereformeerde kerkvisie niet leidt tot een repeterende breuk, en al helemaal niet tot het uitzoeken van een kerk naar eigen smaak en gedachten.
Hoopvol is bij mijn weten altijd een GGiN'er geweest
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat lijkt me geen garantie voor een gereformeerde kerkvisie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Jantje schreef:En waarom zou die van jou dan wel gereformeerd zijn?
Dat is een heel goede vraag, ware het niet, dat ik deze al uitvoerig heb beantwoord in een ander draadje. Dus ik zou zeggen: zoek op mijn gebruikersnaam en kerk en scheuring en dan kun je zelf beoordelen wat gereformeerd is.

Er is een boek dat de titel '10 keer gereformeerd' heeft. Als je op die manier kijkt, is mijn visie helemaal niet zo gereformeerd, maar eerder katholiek. Toch ben ik ervan overtuigd dat de werkelijk gereformeerde kerkvisie niet leidt tot een repeterende breuk, en al helemaal niet tot het uitzoeken van een kerk naar eigen smaak en gedachten.
Ik blijf toch altijd wel een beetje zitten met de vraag op welke manier je dan in de GG zit. Ik bedoel niet: waarom zit je daar dan? Maar wat je visie op het 'fenomeen' (hè, wat klinkt dat akelig) GG is, die toch ook een afgescheiden kerk is.
Ik weet wel dat je vindt dat - als je daar dan zou vertrekken - dat opnieuw een kerkscheuring is in jouw optiek, maar ergens moet er toch iets knagen als je met deze visie niet in de RKK zit.
Ik wilde eigenlijk: PKN of HHK noemen, maar ik ga om deze vraag scherp te krijgen, wat mee in jouw gedachtengang.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Juist. Dat was ook mijn vervolgvraag geweest. Dus ik sluit me er bij aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten