Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Toch kan ik dit van mijn eigen plaatselijke gemeente wel bevestigen. Daar waren vroeger ook gezamenlijke activiteiten met de GB-gemeente. Die zijn allemaal over.Jantje schreef:Ik vroeg ook om die bewijzen, dus ik zie het graag per pb tegemoet. In ieder geval hebben ze het hier nooit gedaan. De halve kerkenraad zit op 31 oktober ook altijd in de GG van Middelburg-Centrum, als daar de classicale Hervormingsavond gehouden wordt. De kerk zit dan altijd afgeladen vol, voller als op zondag.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
En voordat mensen zich boos gaan maken, dat komt niet door Ds. A. V. hoor
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik herinner me nog de toespraak van ds. Van der Tang bij de intrede van ds. Sonnevelt. En het stemde me tot verwondering dat ze nu beiden, samen met ds. R. Bakker een gezamenlijke avond beleggen n.a.v. het herdenken van 75 jaar bevrijding. En dat vindt plaats ín de GG van Alblasserdam. Mooi toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Als de GG als vroeger had gebleven (ontstaan, ten tijde van ds. Kersten) had DDD dan ook een punt gehad? Of is dit een gevolg van het schipperen tussen ds. Steenblok en ds. de Kok sinds de jaren '60? Soms wat meer het een, soms wat meer het ander?GGotK schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Kan DDD dan misschien duiden sinds welke tijd de 'verrechtsing' heeft plaats gevonden?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Prachtig. Als ze dan ook gelijk ds. R.W. van Mourik uitnodigen...Jantje schreef:Ik herinner me nog de toespraak van ds. Van der Tang bij de intrede van ds. Sonnevelt. En het stemde me tot verwondering dat ze nu beiden, samen met ds. R. Bakker een gezamenlijke avond beleggen n.a.v. het herdenken van 75 jaar bevrijding. En dat vindt plaats ín de GG van Alblasserdam. Mooi toch?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Je wilt zeggen dat je ook zo met de kinderen praat ?Erasmiaan schreef:Bemoei je effe lekker met je eigen zaken! Denk eens na, voor je wat typt. Je kunt je niet blijven verschuilen achter je leeftijd.Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
-
- Berichten: 6063
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Gaat er lekker vriendelijk aan toe
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik heb het vooral over na 1980. De verrechtsing is er trouwens al sinds 1907. Met een kleine correctie toen de GGiN ontstonden. Er zit in het bevindelijke gedachtengoed een automatische waardering voor extreme ervaringen en standpunten. ds. Kersten heeft geprobeerd daar een meer gereformeerde lijn in te trekken, en ds. Schot gaat juist in extreme zin verder, om het maar even heel kort door de bocht samen te vatten.Simon0612 schreef:Als de GG als vroeger had gebleven (ontstaan, ten tijde van ds. Kersten) had DDD dan ook een punt gehad? Of is dit een gevolg van het schipperen tussen ds. Steenblok en ds. de Kok sinds de jaren '60? Soms wat meer het een, soms wat meer het ander?GGotK schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Kan DDD dan misschien duiden sinds welke tijd de 'verrechtsing' heeft plaats gevonden?
Maar verdiep je gewoon in de geschiedenis, dan hoef je hier geen vragen over te stellen. Lees oude Saambinders, lees oude preken (niet alleen van de door uitgeverij Den Hertog en Koster geselecteerde GG-predikanten natuurlijk).
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Als ze tegen de buurvrouw zeggen dat ze bekakt praat, ja dan zeker wel.Geytenbeekje schreef:Je wilt zeggen dat je ook zo met de kinderen praat ?Erasmiaan schreef:Bemoei je effe lekker met je eigen zaken! Denk eens na, voor je wat typt. Je kunt je niet blijven verschuilen achter je leeftijd.Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
Exact.GGotk schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
In de GG van vroeger zie je ook al duidelijk de verschillen tussen bijvoorbeeld de stromingen Ledeboerianen en Kruisgemeenten. Ds Kersten heeft dit met zijn gaven altijd 'in control' kunnen houden (uitgezonderd Overduin).Simon0612 schreef:Als de GG als vroeger had gebleven (ontstaan, ten tijde van ds. Kersten) had DDD dan ook een punt gehad? Of is dit een gevolg van het schipperen tussen ds. Steenblok en ds. de Kok sinds de jaren '60? Soms wat meer het een, soms wat meer het ander?GGotK schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Kan DDD dan misschien duiden sinds welke tijd de 'verrechtsing' heeft plaats gevonden?
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De GG heeft het zelf opgeschreven destijds, ik heb het alleen maar gekopieërdErasmiaan schreef:Als ze tegen de buurvrouw zeggen dat ze bekakt praat, ja dan zeker wel.Geytenbeekje schreef:Je wilt zeggen dat je ook zo met de kinderen praat ?Erasmiaan schreef:Bemoei je effe lekker met je eigen zaken! Denk eens na, voor je wat typt. Je kunt je niet blijven verschuilen achter je leeftijd.Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
Exact.GGotk schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Kan je dit punt wat nader toelichten? Deed ds. Kersten dat bijvoorbeeld ook toen hij ds. de Kok terecht wees of heb je daar weer een andere kijk op? En waarin is ds. Schot extremer? Is dat aan te tonen met voorbeelden of anders duidelijker te omschrijven? Een zin, uit een preek van ds. Kersten en jij bent het totaal niet meer met ds. Kersten eens.... en roept om het hardst dat het geen gereformeerde lijn is. (zie eerdere discussie over het verbond).DDD schreef:Ik heb het vooral over na 1980. De verrechtsing is er trouwens al sinds 1907. Met een kleine correctie toen de GGiN ontstonden. Er zit in het bevindelijke gedachtengoed een automatische waardering voor extreme ervaringen en standpunten. ds. Kersten heeft geprobeerd daar een meer gereformeerde lijn in te trekken, en ds. Schot gaat juist in extreme zin verder, om het maar even heel kort door de bocht samen te vatten.Simon0612 schreef:Als de GG als vroeger had gebleven (ontstaan, ten tijde van ds. Kersten) had DDD dan ook een punt gehad? Of is dit een gevolg van het schipperen tussen ds. Steenblok en ds. de Kok sinds de jaren '60? Soms wat meer het een, soms wat meer het ander?GGotK schreef:Als de GB hetzelfde was gebleven als vroeger, had je misschien een punt gehad.DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.
Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.
Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Kan DDD dan misschien duiden sinds welke tijd de 'verrechtsing' heeft plaats gevonden?
Maar verdiep je gewoon in de geschiedenis, dan hoef je hier geen vragen over te stellen. Lees oude Saambinders, lees oude preken (niet alleen van de door uitgeverij Den Hertog en Koster geselecteerde GG-predikanten natuurlijk).
Ik heb beide boeken van ds. Golverdingen gelezen. De geschiedenis ken ik. Daarnaast leest men bij ons regelmatig ds. Kersten, zelfs zijn catechismus verklaringen nog!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Zelf heb ik dat ook meegemaakt, na 1990 en na de komst van een 'nieuwe' predikant zag en merkte je andere ( rechtse) accenten. Het ging geleidelijk. Overigens een voorbeeld dat 'veranderen' dus wel kan en niet alleen naar 'links' .( sorry voor de links-rechts duidingen)DDD schreef: Ik heb het vooral over na 1980. De verrechtsing is er trouwens al sinds 1907. Met een kleine correctie toen de GGiN ontstonden. Er zit in het bevindelijke gedachtengoed een automatische waardering voor extreme ervaringen en standpunten. ds. Kersten heeft geprobeerd daar een meer gereformeerde lijn in te trekken, en ds. Schot gaat juist in extreme zin verder, om het maar even heel kort door de bocht samen te vatten.
Maar verdiep je gewoon in de geschiedenis, dan hoef je hier geen vragen over te stellen. Lees oude Saambinders, lees oude preken (niet alleen van de door uitgeverij Den Hertog en Koster geselecteerde GG-predikanten natuurlijk).
Tegelijk zie ik ook veranderingen ( naar rechts) in sommige GB gemeentes, dus zou samengaan prima ( weer) moeten kunnen, maar helaas.....
Er is veel gaande wat me enorm verontrust en niet in de laatste plaats onze ego"s
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Verrechtsing zou op zichzelf nog wel positief te duiden zijn geweest, maar is het dat wel? Ik heb meer het idee dat er wat anders aan de hand is. Het is meer een opkomst van onrechtzinnige rechtzinnigheid.Terri schreef:Zelf heb ik dat ook meegemaakt, na 1990 en na de komst van een 'nieuwe' predikant zag en merkte je andere ( rechtse) accenten. Het ging geleidelijk. Overigens een voorbeeld dat 'veranderen' dus wel kan en niet alleen naar 'links' .( sorry voor de links-rechts duidingen)DDD schreef: Ik heb het vooral over na 1980. De verrechtsing is er trouwens al sinds 1907. Met een kleine correctie toen de GGiN ontstonden. Er zit in het bevindelijke gedachtengoed een automatische waardering voor extreme ervaringen en standpunten. ds. Kersten heeft geprobeerd daar een meer gereformeerde lijn in te trekken, en ds. Schot gaat juist in extreme zin verder, om het maar even heel kort door de bocht samen te vatten.
Maar verdiep je gewoon in de geschiedenis, dan hoef je hier geen vragen over te stellen. Lees oude Saambinders, lees oude preken (niet alleen van de door uitgeverij Den Hertog en Koster geselecteerde GG-predikanten natuurlijk).
Tegelijk zie ik ook veranderingen ( naar rechts) in sommige GB gemeentes, dus zou samengaan prima ( weer) moeten kunnen, maar helaas.....
Er is veel gaande wat me enorm verontrust en niet in de laatste plaats onze ego"s
Daarbij een stortvloed aan publicaties en websites, waardoor niemand meer de Bijbel zelf leest. Die persé in de SV moet, maar taalkundig steeds verder van de mensen afkomt te staan. De kanttekeningen zijn pas wel hertaald, maar dan komt er een BMU die die weer doet vervagen.
Het wordt weer eens tijd dat iemand 95 stellingen op een kerkdeur spijkert.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8938
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De U van de BMU is voor een significant deel door Hervormden geschreven, wat je ook aan de inhoud kunt merken. Dus ik weet niet wat je met deze stelling precies wilt onderbouwen?refo schreef:[De kanttekeningen zijn pas wel hertaald, maar dan komt er een BMU die die weer doet vervagen.
Het wordt weer eens tijd dat iemand 95 stellingen op een kerkdeur spijkert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield