Beroepingswerk discussie [4]

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat Oostkapelle kand. M.H. Schot niet beriep in 2016, was omdat we te laat waren toen...
Ik zei ook dat de redenen zeer divers waren.

Ben jij van mening dat alle ca. 50 gemeenten die beroepen een beroep uit moeten brengen op kand. Vlot?
En zo ja, hoe zie jij dan de geestelijke kant van de kerkenraad?
Zo nee, wat is dan precies je probleem met de paar gemeenten die de kandidaat nu niet kandideren?
Het is in Gods voorzienig beleid dat er mannen worden aangenomen door het curatorium. Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Het valt binnen Gods voorzienigheid, maar dat wil niet zeggen dat het naar zijn wil is natuurlijk.

Van oudsher werken veel GG samen met de plaatselijke GB-gemeente. Het is een beetje onzinnig om dan te zeggen dat zij weggegroeid zijn van het geheel van het kerkverband. Toen ik jong was, hadden veel GG gezamenlijk met de GB jeugdactiviteiten, evangelisatie en weet ik wat niet al.

Marion doet aan geschiedvervalsing, en dat is een uitstekende reden om je even terug te trekken, mijns inziens.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Want? Kan het niet gewoon waar zijn?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Is het nu echt zo wereldschokkend dat Marion constateerd dat sommige gemeenten in de GG van het kerkverband afgroeien, waardoor ze nog maar een paar predikanten hebben die ze kunnen/willen beroepen?

Ik kan wel meer kerkverbanden waar dat gebeurt. Bij de CGK is wellicht wel een derde of zelfs de helft van de gemeenten weggegroeid van het kerkverband, wat de laatste tijd voor veel problemen zorgt.
De helft van de gemeenten weggegroeid... Zo lust ik er nog wel een paar.

Het hele kerkverband is in beweging, behalve de linkerflank, als het gaat om de GG. En als het gaat om de CGK, bestaande verschillen worden meer zichtbaar door culturele ontwikkelingen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Hollander schreef:
Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Ook naar jou dan bij deze mijn verontschuldiging. Ik krijg mijn intentie kennelijk niet goed onder woorden. Daarom kan ik beter zwijgen in plaats van anderen herhaaldelijk ergeren. Het is geenzins mijn bedoeling. Maar ik ben, blijkens de reacties, op dit thema niet in staat om de brug te slaan. En dan zou doorgaan dwaas zijn.
Mooi Marion. Maar misschien moet je daar eens vaker over nadenken voordat je wat post.
Je komt regelmatig veroordelend over.
Ik zal het proberen. Maar wees ervan overtuigd dat het niet is om rot te doen, maar omdat ik soms gewoon bezorgd ben, en soms zelfs totaal moedeloos als ik bepaalde dingen waarneem. Maar goed, daarmee kan ik beter naar de binnenkamer, dan het forum op.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Want? Kan het niet gewoon waar zijn?
Nee. Het is apekool. Historisch bewijsbaar onjuist. De samenwerking met de GB was vroeger véél hechter dan nu. Men zal zeggen: omdat daar veranderingen waren. Maar veranderingen zijn er altijd al geweest. Alleen ultraconservatieven kunnen daar niet mee omgaan, en die zorgen voor deze problemen. Niet andersom.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
''De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud''
Bron GGinfo
Eens. Het ziet er belachelijk uit.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Het kan, zeg ik. Ik weet ook wel van dominees waar dat zo is. Ik vind ook dat je juist eerlijk de zaken moet zien.[/quote]

Wat bedoel je precies?[/quote]

Ja ik wist al niet of je op mij reageerde of op SanderL.

Ik ken dominees die eerst bij de GG zich aangemeld hadden, afgewezen werden, om vervolgens predikant in de NHK of HHK te worden. En zij zagen dit als leiding van de Heere. Dat Hij de weg naar de GG afgesloten had, en dat ze ergens anders neergezet moesten worden.[/quote]

Het is fout gequote, maar het was mijn vraag. Die situatie is bekend. Maar als een dergelijke situatie vaker voorkomt, wordt het tijd om de zaken eerlijk te zien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Want? Kan het niet gewoon waar zijn?
Nee. Het is apekool. Historisch bewijsbaar onjuist. De samenwerking met de GB was vroeger véél hechter dan nu. Men zal zeggen: omdat daar veranderingen waren. Maar veranderingen zijn er altijd al geweest. Alleen ultraconservatieven kunnen daar niet mee omgaan, en die zorgen voor deze problemen. Niet andersom.
Ik wil dan wel wat historische bewijzen zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Want? Kan het niet gewoon waar zijn?
Nee. Het is apekool. Historisch bewijsbaar onjuist. De samenwerking met de GB was vroeger véél hechter dan nu. Men zal zeggen: omdat daar veranderingen waren. Maar veranderingen zijn er altijd al geweest. Alleen ultraconservatieven kunnen daar niet mee omgaan, en die zorgen voor deze problemen. Niet andersom.
Geen idee wat je nu historisch bewijsbaar onjuist vind. Ik zie ook een GG in mijn buurt, daar worden inmiddels maar een beperkt aantal dominees uitgenodigd. Ook beroepen is niet eenvoudig. Simpelweg omdat een groot deel van de leden m.i. inmiddels zich meer met de HHK verwant voelt. Dan kun je m.i. best zeggen dat ze zijn 'weggegroeid', waar dan precies die groei zit, of de ene is stil blijven staan, of de ander verder gegaan is, maakt me niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Marion schreef:
Hollander schreef:
Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Ook naar jou dan bij deze mijn verontschuldiging. Ik krijg mijn intentie kennelijk niet goed onder woorden. Daarom kan ik beter zwijgen in plaats van anderen herhaaldelijk ergeren. Het is geenzins mijn bedoeling. Maar ik ben, blijkens de reacties, op dit thema niet in staat om de brug te slaan. En dan zou doorgaan dwaas zijn.
Richting mij zijn verontschuldigingen niet nodig, althans ik zie niet waarin jij je hebt gericht tot mij. Ik stel alleen een aantal vragen. Dat het antwoord op die vragen een verontschuldiging is, dat had voor mij persoonlijk niet gehoeven want ik heb liever een inhoudelijk antwoord. Maar ook daarin ga jij over je eigen woorden. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
''De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud''
Bron GGinfo
Eens. Het ziet er belachelijk uit.
Je maakt jezelf hiermee niet meer serieus bij je medeforummers. Ik vind er namelijk niets belachelijks aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.

Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.

Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.

Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.

Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Ik vroeg ook om die bewijzen, dus ik zie het graag per pb tegemoet. In ieder geval hebben ze het hier nooit gedaan. De halve kerkenraad zit op 31 oktober ook altijd in de GG van Middelburg-Centrum, als daar de classicale Hervormingsavond gehouden wordt. De kerk zit dan altijd afgeladen vol, voller als op zondag.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jul 2020, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.

Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.

Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Helder. Daarom schreef ik meer 'wie nu exact de beweging heeft ingezet...' etc.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Zeeuw:
Heel simpel. In de -tamelijk behoudende- gemeente van mijn jeugd was een gezamenlijke herdenking van de reformatie. Is afgeschaft. In een dorp verderop en in een gemeente waar ik nu meeleef was gezamenlijk evangelisatiewerk met de GB. Dat is in een gemeente (die desondanks nog als tamelijk gematigd bekendstaat, ook afgeschaft. In de gemeente van mijn opa en oma was ook samenwerking met de GB, is gestopt -ik vermoed toen er een dominee kwam die de halve gemeente naar de GB wegjoeg. En zo kan ik nog wel even doorgaan, als ik me er grondig in zou verdiepen.

Ik kan in pb de namen geven, want anders voelen mensen zich weer misdaan.

Het is echt oneerlijk om dan nu van andere gemeenten, die gewoon zichzelf zijn gebleven, te spreken over weggroeien.
Ik vroeg ook om die bewijzen, dus ik zie het graag per pb tegemoet. In ieder geval hebben ze het hier nooit gedaan. De halve kerkenraad zit op 31 oktober ook altijd in de GG van Middelburg-Centrum, als daar de classicale Hervormingsavond gehouden wordt.
Wederom, schaam je je echt niet? Jij met je 'onderzoek' wat je niet kunt geven en dan anderen om bewijzen vragen. Ik vind het steeds gekker worden.
Gesloten