Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

En verder
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat geldt dan uiteraard ook voor de andere zijde. Ik ben zelf ook uitgesproken rechts, maar ik zou toch commentaar geven als ik in een gemeente met dezelfde signatuur als mijn persoon zou behoren en er werd niet of nauwelijks een kandidaat gekandideerd.
Jantje, jij bent niet uitgesproken rechts. Je komt bij mij over als iemand die heel behoudend is/wil zijn, maar dat is wat anders dan uitgesproken rechts volgens mij. Corrigeer me als ik het fout hebt. Welke gemeente past bij jouw signatuur?
Waar ik het beste zou passen? Ik denk in een middengemeente. En verder ben ik inderdaad heel behoudend, al zijn er soms opeens zaken waar ik heel anders over denk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Silo »

Er worden hier wat opmerkingen gemaakt over het beroepenvuur op ds. H. Hofman.
Ik geloof dat kerkenraden elkaar soms wat na-apen. Toch vind ik het begrijpelijk. Deze dominee is sinds een poosje weer beroepbaar. Hij is niet in een flank in te delen/polariseert niet/past overal en brengt het ene nodige, het echte evangelie. Daar is behoefte aan in het kerkverband. En dat levert dan nu groot aantal beroepen op want er is een enorm tekort aan predikers. Is dat nu zo verkeerd?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Silo schreef:Er worden hier wat opmerkingen gemaakt over het beroepenvuur op ds. H. Hofman.
Ik geloof dat kerkenraden elkaar soms wat na-apen. Toch vind ik het begrijpelijk. Deze dominee is sinds een poosje weer beroepbaar. Hij is niet in een flank in te delen/polariseert niet/past overal en brengt het ene nodige, het echte evangelie. Daar is behoefte aan in het kerkverband. En dat levert dan nu groot aantal beroepen op want er is een enorm tekort aan predikers. Is dat nu zo verkeerd?
Wat bedoel je met het echte evangelie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Silo schreef:Er worden hier wat opmerkingen gemaakt over het beroepenvuur op ds. H. Hofman.
Ik geloof dat kerkenraden elkaar soms wat na-apen. Toch vind ik het begrijpelijk. Deze dominee is sinds een poosje weer beroepbaar. Hij is niet in een flank in te delen/polariseert niet/past overal en brengt het ene nodige, het echte evangelie. Daar is behoefte aan in het kerkverband. En dat levert dan nu groot aantal beroepen op want er is een enorm tekort aan predikers. Is dat nu zo verkeerd?
Het geeft inderdaad aan waar behoefte aan is.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Marion schreef:Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Ben je nooit eens bang voor je eigen generaliserende opmerkingen, constateringen en soms zelfs veroordelingen?
Van mij mag je overigens je eigen mening hebben hoor, maar het lijkt zo voort te komen uit een liefdeloos, kil hart. Eerder sprak je op dezelfde wijze over een (vorige) gemeente (van je). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je die ervaring steeds wenst uit te vergroten en generaliserend over andere gemeenten uit wilt strooien. Ik hoop dat ik het mis heb. Vanwaar dit alles? Welke behoefte vervul je hiermee?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1156
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Anselmus »

Silo schreef:Wat een onnozele reacties. Deels nog door buitenstaanders ook...
Dit vind ik altijd een beetje een dooddoener. Alsof je als buitenstaander geen mening mag hebben. Discussiëren doe je op basis van argumenten, niet op basis van of je iets vanuit het binnen- of buitenperspectief benadert.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 02 jul 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat Oostkapelle kand. M.H. Schot niet beriep in 2016, was omdat we te laat waren toen...
Ik zei ook dat de redenen zeer divers waren.

Ben jij van mening dat alle ca. 50 gemeenten die beroepen een beroep uit moeten brengen op kand. Vlot?
En zo ja, hoe zie jij dan de geestelijke kant van de kerkenraad?
Zo nee, wat is dan precies je probleem met de paar gemeenten die de kandidaat nu niet kandideren?
Het is in Gods voorzienig beleid dat er mannen worden aangenomen door het curatorium. Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Is het nu echt zo wereldschokkend dat Marion constateerd dat sommige gemeenten in de GG van het kerkverband afgroeien, waardoor ze nog maar een paar predikanten hebben die ze kunnen/willen beroepen?

Ik kan wel meer kerkverbanden waar dat gebeurt. Bij de CGK is wellicht wel een derde of zelfs de helft van de gemeenten weggegroeid van het kerkverband, wat de laatste tijd voor veel problemen zorgt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Ik zie in het lijstje van Hollander, paar pagina's terug, niet "telkens" gemeenten. Er is geen gemeente die de afgelopen 5 jaar 0 kandidaten heeft beroepen. Er zijn wel gemeenten die dat ieder jaar blijkbaar afwegen. "Telkens" en "jaar in, jaar uit" klopt dus niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Ik zie in het lijstje van Hollander, paar pagina's terug, niet "telkens" gemeenten. Er is geen gemeente die de afgelopen 5 jaar 0 kandidaten heeft beroepen. Er zijn wel gemeenten die dat ieder jaar blijkbaar afwegen. "Telkens" en "jaar in, jaar uit" klopt dus niet.
Jawel. Houten, al zijn die nog niet zo heel lang vacant. Ik ben daarom benieuwd naar volgend jaar.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jul 2020, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Jawel. Houten, al zijn die nog niet zo heel lang vacant. Ik ben daarom benieuwd naar volgend jaar.
Een gemeente die niet vacant is kan toch niet beroepen? Wat is precies je verwijt?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat Oostkapelle kand. M.H. Schot niet beriep in 2016, was omdat we te laat waren toen...
Ik zei ook dat de redenen zeer divers waren.

Ben jij van mening dat alle ca. 50 gemeenten die beroepen een beroep uit moeten brengen op kand. Vlot?
En zo ja, hoe zie jij dan de geestelijke kant van de kerkenraad?
Zo nee, wat is dan precies je probleem met de paar gemeenten die de kandidaat nu niet kandideren?
Het is in Gods voorzienig beleid dat er mannen worden aangenomen door het curatorium. Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Oké, dat kan ik volgen. Dus eigenlijk zeg je dat alle ca. 50 gemeenten kand. Vlot zouden moeten beroepen.
Twee vragen:
1. Hoe zie jij de geestelijke en van Christus gevolmachtigde taak van een kerkenraad?
2. Hoe sta jij tegenover het stellen van tweetallen wanneer er maar één kandidaat is, zou dan een ééntal niet beter zijn (want Gods voorzienigheid, etc.)?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Jawel. Houten, al zijn die nog niet zo heel lang vacant. Ik ben daarom benieuwd naar volgend jaar.
Een gemeente die niet vacant is kan toch niet beroepen? Wat is precies je verwijt?
Dat Houten vrijwel nooit een kandidaat beroept.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

De GG moet afstappen van Tale Kanaäns en gewone taal bezigen.
''De Heere maakt nog bemoeienissen met onze School en de kring van onze gemeenten. Het mocht ons maar verootmoedigen voor Zijn heilig Aangezicht en Hem bij de voortduur benodigen of al deze arbeid tot zegen mag zijn voor jong en oud''
Bron GGinfo
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 02 jul 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat Oostkapelle kand. M.H. Schot niet beriep in 2016, was omdat we te laat waren toen...
Ik zei ook dat de redenen zeer divers waren.

Ben jij van mening dat alle ca. 50 gemeenten die beroepen een beroep uit moeten brengen op kand. Vlot?
En zo ja, hoe zie jij dan de geestelijke kant van de kerkenraad?
Zo nee, wat is dan precies je probleem met de paar gemeenten die de kandidaat nu niet kandideren?
Het is in Gods voorzienig beleid dat er mannen worden aangenomen door het curatorium. Als er dan telkens gemeenten zijn die jaar in, jaar uit, menen dat de kandidaten voor hun gemeente niet geschikt zijn, dan kun je je afvragen of die gemeenten nog wel passen binnen de bandbreedte van de GG.
Oké, dat kan ik volgen. Dus eigenlijk zeg je dat alle ca. 50 gemeenten kand. Vlot zouden moeten beroepen.
Twee vragen:
1. Hoe zie jij de geestelijke en van Christus gevolmachtigde taak van een kerkenraad?
2. Hoe sta jij tegenover het stellen van tweetallen wanneer er maar één kandidaat is, zou dan een ééntal niet beter zijn (want Gods voorzienigheid, etc.)?
1. Een kerkenraad dient het goede voor de gemeente te zoeken. Dat betekent echter dat ze naar het gehéél van de gemeente moeten kijken en niet naar wat zijzelf het beste vinden. Als er een dominee nodig is met veel leiderschap, dan moet je dus ook een dominee beroepen waarvan bekend is dat hij die kwaliteiten heeft en niet zeggen dat die dominee niet bij de gemeente past omdat hij bijvoorbeeld te bazig zou zijn.
2. Ja. Ik geef dan de voorkeur aan een enkelvoudige kandidaatstelling waar je voor of tegen kunt stemmen. Dat klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten