Beroepingswerk discussie [4]

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Leon schreef: In aanvulling hierop. Iemand zei pas: Ik vind het ondankbaar als er door de Heere een arbeider wordt uitgestoten in de wijngaard en je beroept hem niet (m.a.w. daar bedank ik voor, we hebben liever een ander). Daar vind ik ook wel wat in zitten.

We moeten de middelen gebruiken en als de Heere vindt dat een predikant kandidaat wél naar een bepaalde gemeente kan/moet. Wie zijn wij mensjes dan (ook als kerkenraad) om dan te zeggen: 'hij past niet bij ons'. Dat weet je pas op het moment dat iemand er staat. Zo'n predikant kan op de kansel totaal anders overkomen dan in het pastoraat en andersom.
Met deze redenatie zou beroepingswerk uberhaubt niet nodig zijn? Je zou dan immers iedereen (ook predikanten die al dienen) een kans moeten geven omdat er een mogelijkheid is dat de Heere wel vindt dat de predikant naar een bepaalde gemeente moet. Je zou dan een algemeen beroep moeten uitbrengen op iedereen die beroepbaar is. Want stel je voor dat je anders de plannen van de Heere blokkeert.
Maar.. dan benader je het geheel toch veel te overgeestelijk? Als de Heere vindt dat een predikant kandidaat wél naar een bepaalde gemeente kan/moet gebeurt dat echt wel. Hij is almachtig! Ondertussen moeten kerkenraden de kudde leiden en mogen ze zoeken naar een geschikte onderherder. Daarbij moet rekening gehouden worden met capaciteiten en ligging. Niet iedereen is even geschikt en het is geen kansspel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Leon schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:Ik schrik echt van het ongeestelijke gehalte van het beroepingswerk in de GG.
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Ik begrijp het niet helemaal. Normaliter ben je nogal goed in het tot op de millimeter duiden van de ligging van gemeenten. Waarom zou een gemeente de eigenheid van die gemeente moeten negeren bij het beroepen van een beschikbare kandidaat? Bovendien: een gemeente kan ook zo zwaar of ingewikkeld zijn, dat een predikant met meer pastorale ervaring geschikter is.
Ik zie het probleem niet zo.
In aanvulling hierop. Iemand zei pas: Ik vind het ondankbaar als er door de Heere een arbeider wordt uitgestoten in de wijngaard en je beroept hem niet (m.a.w. daar bedank ik voor, we hebben liever een ander). Daar vind ik ook wel wat in zitten.

We moeten de middelen gebruiken en als de Heere vindt dat een predikant kandidaat wél naar een bepaalde gemeente kan/moet. Wie zijn wij mensjes dan (ook als kerkenraad) om dan te zeggen: 'hij past niet bij ons'. Dat weet je pas op het moment dat iemand er staat. Zo'n predikant kan op de kansel totaal anders overkomen dan in het pastoraat en andersom.

Ds G.H. Kersten stond er toch anders in. En terecht.
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tom »

Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:
Er zijn inderdaad verhalen van predikanten die bij de GG afgewezen werden en bij de HHK werden toegelaten. Nu zijn dat hele goede predikanten(zijn alle van God geroepen predikanten natuurlijk). Misschien dat het curatorium ook wel eens een fout maakt. Maar de Heere kan het ook zo besturen dat Hij iemand niet in de GG wil gebruiken maar in de HHK. Dus er zitten denk ik twee kanten aan.
Dat kan inderdaad, God kan de weg sluiten voor het een, en er een openen bij de ander. Maar pas op om dat zelf maar in te vullen, dan zou dat toch weer een eigen gekozen weg zijn.
Ik denk als je dit doortrekt, dat je bijna gaat rechtvaardigen dat het ene kerkverband een schreeuwend tekort heeft aan predikanten en het andere niet. Dit omdat 'de Heere het zo bestuurt'. Ik denk dat je zaken ook gewoon eerlijk onder ogen moet zien.
Het kan, zeg ik. Ik weet ook wel van dominees waar dat zo is. Ik vind ook dat je juist eerlijk de zaken moet zien.
Wat bedoel je precies?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Ik wil u geen pijn doen. Maar het gaat om de feiten. Genoemde gemeenten hebben blijkbaar niets meer met het merendeel van de GG predikanten. Je kunt ook bepaald niet zeggen dat ze op z'n minst in het gezonde midden staan. Ze zorgen ook, naar ik begreep van een ouderling uit de Zeeuwse classis, voortdurend voor problemen in classicaal verband. Men staat dichter bij de Gereformeerde Bond dan bij wat in veruit de meeste Gereformeerde Gemeenten bepalend is. Dat is een nuchtere constatering.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Jantje schreef:
Marion schreef:
SanderL schreef:
Jantje schreef:Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Om hieraan toe te voegen: Ik vind het soms ook apart dat er gemeenten zijn die blijven 'trekken' aan een dominee. Als ik dat bijvoorbeeld zie aan Lelystad of Vlissingen, die al 3 keer of meer een beroep op ds. Brons uit Vlaardingen hebben uitgebracht met tussendoor 1 andere predikant, dan vind ik dat niet zo netjes. Blijkbaar wil je dan als gemeente die ene predikant hebben en de rest van de predikanten is niet zo interessant.

Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Dat geldt dan uiteraard ook voor de andere zijde. Ik ben zelf ook uitgesproken rechts, maar ik zou toch commentaar geven als ik in een gemeente met dezelfde signatuur als mijn persoon zou behoren en er werd niet of nauwelijks een kandidaat gekandideerd.
Ook mee eens Jantje. Dit gevaar dreigt naar twee kanten.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Tom schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Wel eens over nagedacht of u zelf niet bent weggegroeid van het brede geheel van onze gemeenten? Het is dan te makkelijk om dat op een groep gemeenten te schuiven. O, en het doet bovendien pijn. :tilt
Helemaal eens met je posting! Men staat er niet bij stil dat het pijnlijk is om zo weggezet te worden (ook al zou dat niet bedoeld zijn).
Welke problemen worden veroorzaakt? En door wie worden ze veroorzaakt?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Erskinees schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Reageer dan gewoon niet i.p.v. zo te stoken. 90% van je postings zijn zulke schoppende en uitlokkende reacties met een hele nare ondertoon. Jammer!
Doe effe gewoon.....
Van links naar rechts mag alles gezegd worden. Geschopt, geschimpt enz. En men zwijmelt van genoegen.
Maar o wee als er andersom een constatering wordt gedaan. Een constatering die een blind paard nog kan doen.
Mag ik ook nog gewoon meedoen? Overigens, wat u onwelgevallig is hoeft u niet te lezen. En kom anders met feiten die het tegendeel beweren. Dan herroep ik mijn beweringen direct!! Ik geef graag toe als ik iets verkeerd heb ingeschat. Maar zo niet, dan behoud ik mij het recht om te reageren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Marion schreef:
Erskinees schreef:
Marion schreef: Ik denk dat deze gemeenten zo zijn weggegroeid van het bredere geheel, dat ze gewoonweg geen meerdere opties meer overhebben.
Een enorme versmalling zullen we maar zeggen. Ik vraag me ook wel eens af hoe lang ze nog binnen het kerkverband zullen blijven.
Reageer dan gewoon niet i.p.v. zo te stoken. 90% van je postings zijn zulke schoppende en uitlokkende reacties met een hele nare ondertoon. Jammer!
Doe effe gewoon.....
Van links naar rechts mag alles gezegd worden. Geschopt, geschimpt enz. En men zwijmelt van genoegen.
Maar o wee als er andersom een constatering wordt gedaan. Een constatering die een blind paard nog kan doen.
Mag ik ook nog gewoon meedoen? Overigens, wat u onwelgevallig is hoeft u niet te lezen. En kom anders met feiten die het tegendeel beweren. Dan herroep ik mijn beweringen direct!! Ik geef graag toe als ik iets verkeerd heb ingeschat. Maar zo niet, dan behoud ik mij het recht om te reageren.
Eens. 100% eens.

Pas werd de preekjas van kand. Vlot enigszins belachelijk gemaakt, maar ik zag dat iemand als ds. Labee er ook gewoon één aanheeft. En er zijn veel meer predikanten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Marion schreef: Doe effe gewoon.....
Van links naar rechts mag alles gezegd worden. Geschopt, geschimpt enz. En men zwijmelt van genoegen.
Dus dan doe je het andersom net zo hard? Dat lijkt me geen christelijke instelling. Ook niet fijn om gemeenten aan de Gereformeerde Bond te koppelen.
Marion schreef:Maar o wee als er andersom een constatering wordt gedaan. Een constatering die een blind paard nog kan doen.
Mag ik ook nog gewoon meedoen? Overigens, wat u onwelgevallig is hoeft u niet te lezen. En kom anders met feiten die het tegendeel beweren. Dan herroep ik mijn beweringen direct!! Ik geef graag toe als ik iets verkeerd heb ingeschat. Maar zo niet, dan behoud ik mij het recht om te reageren.
Het is natuurlijk heel makkelijk om je eigen mening een "nuchtere" (???) "constatering" en een "feit" te noemen. Dan gaat een eerlijke discussie ook niet werken. Ik ga er ook niet aan beginnen, juist niet gelet op je posthistorie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Schoppen schrimpen mag niet van links naar rechts, en ook niet van rechts naar links. Als de 1 dat wel doet, wil niet zeggen dat de andere dat dan ook opeens mag.

Overigens vind ik de opmerking van Marion niet geheel uit de lucht gegrepen. Ik heb me bij contacten met leden van de jongere generatie uit de GG te Houten ook wel afgevraagd: wat voor binding hebben ze nog met het kerkverband? (overigens zijn er ook vast onder hen die deze binding wel hebben)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Schoppen schrimpen mag niet van links naar rechts, en ook niet van rechts naar links. Als de 1 dat wel doet, wil niet zeggen dat de andere dat dan ook opeens mag.

Overigens vind ik de opmerking van Marion niet geheel uit de lucht gegrepen. Ik heb me bij contacten met leden van de jongere generatie uit de GG te Houten ook wel afgevraagd: wat voor binding hebben ze nog met het kerkverband? (overigens zijn er ook vast onder hen die deze binding wel hebben)
Meer in algemene zin kun je constateren dat bij nieuwe ontwikkelingen, waartoe jongeren zich veel sneller voelen aangetrokken, veelal negatief worden getypeerd door leiders binnen de GG, zonder dat ze zelf een goed alternatief bieden. Daarmee creëer je vanzelf vervreemding.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

Omwille van de rust op het forum zal ik me voorlopig onttrekken aan de discussie in dit topic.
Hopelijk is het tot tevredenheid. Ik heb geenzins de bedoeling mensen te kwetsen.
Mocht ik dit gedaan hebben, dan bied ik daarvoor mijn excuus aan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Dat geldt dan uiteraard ook voor de andere zijde. Ik ben zelf ook uitgesproken rechts, maar ik zou toch commentaar geven als ik in een gemeente met dezelfde signatuur als mijn persoon zou behoren en er werd niet of nauwelijks een kandidaat gekandideerd.
Jantje, jij bent niet uitgesproken rechts. Je komt bij mij over als iemand die heel behoudend is/wil zijn, maar dat is wat anders dan uitgesproken rechts volgens mij. Corrigeer me als ik het fout hebt. Welke gemeente past bij jouw signatuur?

Verder oneens: een gemeente moet kijken of een kandidaat past. En ik zie al beroepen waarbij ik me dat oprecht afvraag. We hebben ook verstand gekregen. Gebruik dat, zou mijn eenvoudige advies zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Marion schreef:Omwille van de rust op het forum zal ik me voorlopig onttrekken aan de discussie in dit topic.
Hopelijk is het tot tevredenheid. Ik heb geenzins de bedoeling mensen te kwetsen.
Mocht ik dit gedaan hebben, dan bied ik daarvoor mijn excuus aan.
Je maakte zinnige opmerkingen. Dus ik vind je onttrekking onnodig.

Al ontgaat mij eigenlijk de zin van deze hele discussie. :) Maar ja, inmiddels ben ik er weer ingeluisd.
Gesloten