Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Oké.

We praten volgend jaar verder. Als er dan nóg gemeenten zijn die geen van de 3 dan beroepbare kandidaten beroepen, dan wil ik wel eens weten of we nóg zo praten.

3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Jantje, er zijn al jaren gemeenten die vrij zelden een kandidaat beroepen. Kerkenraden kijken echt naar meer criteria dan jouw links-midden-rechts denken.
Bovendien is het menselijk gezien heel verstandig als een kandidaat niet naar een grote gemeente gaat. Formaat Oostkapelle is wat dat betreft wel een beetje het verstandige maximum.
Het gebed om meer arbeiders in de wijngaard wordt daarom ook niet alleen voor de eigen gemeente gebeden, maar is nationaal én internationaal bedoeld.

Verder geldt dat het niet beroepen van een kandidaat door een heel divers spectrum van gemeenten wordt gedaan. Ik denk bij jou een soort aversie te bespeuren tegen de keuzes van bepaalde GG. Maar leer van de laatste vijf jaar waar om zeer diverse redenen geen kandidaat is beroepen:

2015 – 3 kandidaten
Barneveld-Zuid, Brakel, Dirksland, Ede, Oud-Beijerland (5 stuks)
2016 – 2 kandidaten
Arnhem, Barneveld-Zuid, Bodegraven, Kapelle-Biezelinge, Nijkerk, Oostkapelle, Poederoijen, Rotterdam-Zuidwijk (8 stuks)
2017 – 4 kandidaten
Arnhem, Capelle a/d IJssel MW, Carterton, Dordrecht, Nieuwerkerk ZLD, Ouddorp, Ridderkerk-Slikkerveer, Rotterdam-Zuidwijk, Uddel (9 stuks)
2018 – 3 kandidaten
Groningen, Houten, Kruiningen, Stolwijk, Uddel (5 stuks)
2019 – 1 kandidaat, want M.L. Dekker was alleen beroepbaar voor Israël
Capelle a/d IJssel West, Carterton, Houten, Katwijk aan Zee, Kruiningen, Moerkapelle, Oosterland, Rijssen-West, Stolwijk, Urk, Vlissingen, Waarde (12 stuks)
Laatst gewijzigd door Hollander op 02 jul 2020, 10:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef: 3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Dat kwam ook omdat alle broeders in de eerste week een beroep aannamen.
Onze gemeente kreeg toen geeneens een kans om één van de kandidaten te beroepen.

Maar als je iemand met ervaring zoekt, dan beroep je inderdaad geen kandidaat.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Jantje schreef: Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Het aantal zegt niks over de kwaliteit. Dat zijn verschillende grootheden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:
refo schreef:Het deputaatschap verzoekt een kerkenraad van een gemeente een beroep uit te brengen 'voor een zendingsgebied'.
De Bethelkerk heeft al een predikant.
Dat snap ik, maar waarom dan voor een kandidaat gekozen wordt, die begrijp ik niet. Daarnaast word dit vooraf toch al 'bepaald'? Zo was destijds bij kand. IJsselstein en kand. Al-Chalabi duidelijk dat ze werden opgeleid tot zendingspredikant?
Kand. Clements kreeg toentertijd ook een beroep voor de zending.
Hier was tijdens de studie nog geen sprake van.
Toch moest hij dit beroep aannemen.

Dus dit beroep is geen vreemd beroep. Het is (hopelijk) een geestelijk beroep op deze beste man om de zending te dienen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Dit is weer een vraag. In dezelfde categorie. Ik zou dit soort vragen met wat kerkenraden bespreken.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Jantje schreef: 3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Dat kwam ook omdat alle broeders in de eerste week een beroep aannamen.
Onze gemeente kreeg toen geeneens een kans om één van de kandidaten te beroepen.

Maar als je iemand met ervaring zoekt, dan beroep je inderdaad geen kandidaat.
Ik vind ervaring best subjectief. Er zijn genoeg dominees met ervaring, die geen gemeente blijken te kunnen leiden. En andersom, kandidaten kunnen ervaring meebrengen, waardoor ze hier wel geschikt voor zijn. Of gewoon persoonlijke eigenschappen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef: 3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Dat kwam ook omdat alle broeders in de eerste week een beroep aannamen.
Onze gemeente kreeg toen geeneens een kans om één van de kandidaten te beroepen.

Maar als je iemand met ervaring zoekt, dan beroep je inderdaad geen kandidaat.
Ds. Mouw was toen de tegenkandidaat, dus die kans was er wel... Maar goed, ds. Verschuure werd beroepen en hij moest komen.

Dat laatste waag ik ook te betwijfelen. Dat ds. Mouw bijvoorbeeld geen ervaring zou hebben gehad, gaat er bij mij niet in. Hij was namelijk scriba in het grote Genemuiden. Dus dan heb je heus wel wat ervaring hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Jantje schreef:Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Om hieraan toe te voegen: Ik vind het soms ook apart dat er gemeenten zijn die blijven 'trekken' aan een dominee. Als ik dat bijvoorbeeld zie aan Lelystad of Vlissingen, die al 3 keer of meer een beroep op ds. Brons uit Vlaardingen hebben uitgebracht met tussendoor 1 andere predikant, dan vind ik dat niet zo netjes. Blijkbaar wil je dan als gemeente die ene predikant hebben en de rest van de predikanten is niet zo interessant.

Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef: 3 jaar geleden kwamen er 4 mannen af van de Theologische School (NB.: ds. E.J. Boudewijn, ds. J.B. Huisman, ds. J. de Kok en ds. W. Mouw) en zelfs tóen waren er gemeenten die geen kandidaat beriepen. Waarom bid je dan voor meer arbeiders in de wijngaard, als je zelf zo selectief bent? Kan iemand op die laatste vraag antwoord geven?
Dat kwam ook omdat alle broeders in de eerste week een beroep aannamen.
Onze gemeente kreeg toen geeneens een kans om één van de kandidaten te beroepen.

Maar als je iemand met ervaring zoekt, dan beroep je inderdaad geen kandidaat.
Ds. Mouw was toen de tegenkandidaat, dus die kans was er wel... Maar goed, ds. Verschuure werd beroepen en hij moest komen.

Dat laatste waag ik ook te betwijfelen. Dat ds. Mouw bijvoorbeeld geen ervaring zou hebben gehad, gaat er bij mij niet in. Hij was namelijk scriba in het grote Genemuiden. Dus dan heb je heus wel wat ervaring hoor.
Nee. Kand. Mouw was toen tegenkandidaat. Maar er was niet voor niets een tweetal waar deze broeder niet op stond. Ook dat was wijs beleid van de kerkenraad zoals ook nu veel kerkenraden dus een andere afweging maken dan om de kandidaat er op te zetten. Dat kan ook wijs zijn.

Ervaring is misschien lastig. Ik zie ook wat @Zeeuw zegt.
Al maakt een scriba je ook nog geen goede dominee. Ik ken wel wat scriba’s die (imo) een slechte dominee zouden zijn maar nu wel een perfecte scriba zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:2015 – 3 kandidaten
Barneveld-Zuid, Brakel, Dirksland, Ede, Oud-Beijerland (5 stuks)
2016 – 2 kandidaten
Arnhem, Barneveld-Zuid, Bodegraven, Kapelle-Biezelinge, Nijkerk, Oostkapelle, Poederoijen, Rotterdam-Zuidwijk (8 stuks)
2017 – 3 kandidaten
Arnhem, Capelle a/d IJssel MW, Carterton, Dordrecht, Nieuwerkerk ZLD, Ouddorp, Ridderkerk-Slikkerveer, Rotterdam-Zuidwijk, Uddel (9 stuks)
2018 – 3 kandidaten
Groningen, Houten, Kruiningen, Stolwijk, Uddel (5 stuks)
2019 – 1 kandidaat, want M.L. Dekker was alleen beroepbaar voor Israël
Capelle a/d IJssel West, Carterton, Houten, Katwijk aan Zee, Kruiningen, Moerkapelle, Oosterland, Rijssen-West, Stolwijk, Urk, Vlissingen, Waarde (12 stuks)
Dat Oostkapelle kand. M.H. Schot niet beriep in 2016, was omdat we te laat waren toen...

En verder waren er in 2017 4 kandidaten..., en trouwens nog een beroepbare dominee zonder gemeente ook...

Overigens klopt het wel dat je hier precies de smaldelen van de GG in terug ziet.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 jul 2020, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

SanderL schreef:
Jantje schreef:Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Om hieraan toe te voegen: Ik vind het soms ook apart dat er gemeenten zijn die blijven 'trekken' aan een dominee. Als ik dat bijvoorbeeld zie aan Lelystad of Vlissingen, die al 3 keer of meer een beroep op ds. Brons uit Vlaardingen hebben uitgebracht met tussendoor 1 andere predikant, dan vind ik dat niet zo netjes. Nu staat in Vlissingen ds. Brons voor de 4e keer op tweetal. Ook zijn het vaak een beetje dezelfde tweetallen. Blijkbaar wil je dan als gemeente die ene predikant hebben en de rest van de predikanten is niet zo interessant.

Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

SanderL schreef:Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Met dit (of zo’n soort) zinnetje worden heel veel slechte en domme opmerkingen gemaakt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door SanderL »

Mistig schreef:
SanderL schreef:Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Met dit (of zo’n soort) zinnetje worden heel veel slechte en domme opmerkingen gemaakt.
Sorry, ik maak geen domme en slechte opmerkingen. Volgens mij is dit een plaats van discussie waar je je mening of gevoel mag uiten. Dat hoeft niet op deze manier te worden afgekraakt. Bovendien bestaat het ook uit feiten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
SanderL schreef:Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Met dit (of zo’n soort) zinnetje worden heel veel slechte en domme opmerkingen gemaakt.
Niemand verachtte zijn jonkheid...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

SanderL schreef:
SanderL schreef:
Jantje schreef:Als ik een antwoord had, stelde ik de vraag niet.
Bovendien: we kunnen wel beweren dat het ongeestelijk is om zomaar een kandidaat te beroepen, maar waarom zou het dan niet ongeestelijk zijn dat ds. Hofman zo veel beroepen tegelijkertijd ontvangt, sinds hij beroepbaar is (16 beroepen sinds hij beroepbaar was, vorig jaar juli)?
Om hieraan toe te voegen: Ik vind het soms ook apart dat er gemeenten zijn die blijven 'trekken' aan een dominee. Als ik dat bijvoorbeeld zie aan Lelystad of Vlissingen, die al 3 keer of meer een beroep op ds. Brons uit Vlaardingen hebben uitgebracht met tussendoor 1 andere predikant, dan vind ik dat niet zo netjes. Nu staat in Vlissingen ds. Brons voor de 4e keer op tweetal. Ook zijn het vaak een beetje dezelfde tweetallen. Blijkbaar wil je dan als gemeente die ene predikant hebben en de rest van de predikanten is niet zo interessant.

Het is misschien niet zo maar zo komt het voor mij wel eens over.
Soms lijkt het een politiek spelletje en niet alleen in de GG.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten