Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

SanderL schreef:Mag ik dat niet vragen dan?
Jawel, Sander. Maar je doet Jantje na van een poosje terug. En dat levert bij Jantje nog steeds emotionele reacties op. Ligt niet aan jou!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

claus schreef:Bedankt voor Kruiningen (Ger.Gem.): ds. G. Clements te Gouda (bron: site Gereformeerde Gemeenten).

Nu nog één beroep bij de GG, dan is het voorlopig voorbij, Jantje!
Welnee. Als we over een half jaar nog niet kunnen beroepen, stemt de kerkenraad gewoon. Dat wordt dan extra interessant. Want tweetallen zijn er opeens niet meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
claus schreef:Bedankt voor Kruiningen (Ger.Gem.): ds. G. Clements te Gouda (bron: site Gereformeerde Gemeenten).

Nu nog één beroep bij de GG, dan is het voorlopig voorbij, Jantje!
Welnee. Als we over een half jaar nog niet kunnen beroepen, stemt de kerkenraad gewoon. Dat wordt dan extra interessant. Want tweetallen zijn er opeens niet meer.
Betekent wel een half jaar zonder. Ga je dat volhouden?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

J.F. Tollenaar had vandaag een korte ingezonden brief in het RD aangaande het beroepingswerk. Misschien goed er eens notie van te nemen. Ik vond het de kern van het betoog best verstandig.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:J.F. Tollenaar had vandaag een korte ingezonden brief in het RD aangaande het beroepingswerk. Misschien goed er eens notie van te nemen. Ik vond het de kern van het betoog best verstandig.
Ja ik had het ook gezien.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:J.F. Tollenaar had vandaag een korte ingezonden brief in het RD aangaande het beroepingswerk. Misschien goed er eens notie van te nemen. Ik vond het de kern van het betoog best verstandig.
En wat was zijn punt?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:J.F. Tollenaar had vandaag een korte ingezonden brief in het RD aangaande het beroepingswerk. Misschien goed er eens notie van te nemen. Ik vond het de kern van het betoog best verstandig.
Inderdaad. Ik heb het ook gelezen. Ik was het voledig met hem eens. Al is het natuurlijk ook al weer anders of je bijna 3 jaar vacant bent (zoals 's-Gravenpolder), of bijna 16 jaar, zoals mijn gemeente.

Maar in het licht van de 166 jaar van de gemeenten (zowel de Synodalen als de uitgetredenen) in Sint-Annaland is het maar een fractie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:J.F. Tollenaar had vandaag een korte ingezonden brief in het RD aangaande het beroepingswerk. Misschien goed er eens notie van te nemen. Ik vond het de kern van het betoog best verstandig.
En wat was zijn punt?
Hij reageerde op een stukje waarin de GG van 's-Gravenpolder aangaf dat ze niet konden beroepen.
Het RD van hedenavond schreef:Vacant
Het beroepingswerk ondervindt ook hinder van Covid-19 (RD 1-4). Dat zal inderdaad even zo zijn. En ook ik gun elke gemeente een eigen predikant, zoals het ooit bedoeld is. Maar laten we niet dramatiseren, zeker niet als een gemeente twee jaar of korter vacant is.
Ik denk aan de gereformeerde gemeente en de gereformeerde gemeente in Nederland te Sint-Annaland, die maar liefst 166 jaar vacant zijn. Al jaren beroepen ze en al jaren krijgen ze bedankjes. Dan doet het pijn als een gemeente die nog maar kort vacant is, klaagt dat ze nu niet kan beroepen. Van harte bid ik de gemeenten van Sint-Annaland en de vele andere gemeenten die al zo lang vacant zijn een eigen herder en leraar toe, ja, op Gods tijd.

Terneuzen, J.F. Tollenaar
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Welnee. Als we over een half jaar nog niet kunnen beroepen, stemt de kerkenraad gewoon. Dat wordt dan extra interessant. Want tweetallen zijn er opeens niet meer.
Hoezo? De kerkenraad kan gewoon een link verspreiden naar ieder lid of gezin waarmee gestemd kan worden, de ouderen zonder internet kunnen even gebeld worden. Een andere optie is het verzenden van brieven met daarin een stembriefje en retour envelop. Of je laat iedereen die wil stemmen een mailtje sturen. Of...
Genoeg opties waarmee de kerkenraad de leden kan blijven horen zoals bij een ledenvergadering.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Je zit dan wel met de privacy. Iedereen stemt normaliter anoniem. Al zou ik geen problemen ermee hebben als ze wisten op welke dominee ik stem.

Verder heb je ook een paar leden uit de gemeente nodig die het stemmen tellen controleren. Dus dat moet je dan ook regelen.

Maar het is inderdaad wel te doen. Dat geloof ik ook. Of onze kerkenraad daar ook al over nadenkt, vraag ik me af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Dat schreef ik ook al. Volgens mij is dat wel het handigste inderdaad. En dat kan allemaal digitaal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

refo schreef:Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Formeel is dat inderdaad niet nodig. Als het een gewoonte is om dat wel een predikant te beroepen na een adviesstemming door de leden, lijkt me het niet meer dan normaal dat een kerkenraad die lijn allereerst probeert voort te zetten en kijkt naar simpele alternatieven. Die zijn er m.i. genoeg. Pas wanneer dat niet mogelijk is kan ik me voorstellen dat kerkenraden zelf een predikant gaan kiezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Formeel niet. Als het een gewoonte is om dat wel een predikant te beroepen na een adviesstemming door de leden, lijkt me het niet meer dan normaal dat een kerkenraad die lijn allereerst probeert voort te zetten en kijkt naar simpele alternatieven. Die zijn er m.i. genoeg. Pas als dat niet mogelijk is kan ik me voorstellen dat kerkenraden zelf een predikant gaan kiezen.
De kerkenraad kan ook een enkelvoudige kandidaat opstellen of per approbatie een kandidaat voorleggen. Als je uitrekent hoeveel kiesgerechtigde mansleden er zijn, kun je bij een minderheid van bezwaren, het beroep ook uitbrengen. Maar ik weet niet of dit rechtsgeldig is volgens de kerkorde. Misschien kan @Tiberius daar wat over zeggen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 apr 2020, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

refo schreef:Voor beroepen heb je alleen maar een kerkenraad nodig. En een consulent. Stemmen door ledenvergadering is helemaal niet nodig.
Niet nodig, maar het kan wel voor onrust zorgen denk ik, als de kerkenraad het alleenrecht krijgt.
Gesloten