Beroepingswerk discussie [4]

Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

rian schreef: Je herdenkt die dag ook dat God je weer een jaar gespaard en gedragen heeft, en als je beseft dat je dat niet waardig bent is het een hele verwaardiging dat je nog jarig mag zijn, dat God je leven nog niet heeft afgesneden zoals bij veel andere mensen die toch ook niet beter zijn als wij!!
Deze dingen herdenk je in ware dankbaarheid als het goed is allereerst in het verborgene en het gebedsleven samen met je gezin. Niet perse in een kringsetting met leverworst, sappige roddels en slappe koffie.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Dominee René? Zo heet de dominee van mijn dochter ook! Oei.
Ja, zo heeft Ambtenaar zelf eens zijn dominee genoemd. En ik denk zomaar dat het dezelfde dominee betreft als die van jouw dochter. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Ik dacht dat de domineesopmerking een bruggetje was naar het beroepingswerk...
-
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Mannetje schreef:Ik dacht dat de domineesopmerking een bruggetje was naar het beroepingswerk...
Dat probeerde ik ook, maar helaas mislukt. :tilt
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
rian schreef: Je herdenkt die dag ook dat God je weer een jaar gespaard en gedragen heeft, en als je beseft dat je dat niet waardig bent is het een hele verwaardiging dat je nog jarig mag zijn, dat God je leven nog niet heeft afgesneden zoals bij veel andere mensen die toch ook niet beter zijn als wij!!
Deze dingen herdenk je in ware dankbaarheid als het goed is allereerst in het verborgene en het gebedsleven samen met je gezin. Niet perse in een kringsetting met leverworst, sappige roddels en slappe koffie.
Ik ben dan wel benieuwd hoe jij je verjaardag viert.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Dominee René? Zo heet de dominee van mijn dochter ook! Oei.
Ja, zo heeft Ambtenaar zelf eens zijn dominee genoemd. En ik denk zomaar dat het dezelfde dominee betreft als die van jouw dochter. :)
Dat zou zomaar eens kunnen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Amstelodamense schreef:
Stof schreef:We doen alsof dominees erop kicken om maar weer een nieuwe, aanzienlijker gemeente en hoger traktement te kunnen krijgen. Als je echt zo denkt vraag ik me af waarom je überhaupt nog naar de kerk gaat. Verwacht je dan echt nog vrucht op de prediking? Of is die vruchteloosheid het volgende kritiekpunt?

Denk je echt dat 't jonge gezin Den Haan blij is dat ze weer mogen verhuizen, dit keer naar een uithoek de andere kant op? Natúúrlijk niet zeg.

"Hij moest door Samaria gaan", zo was het toen, zo is het nog.
Paar opmerkingen hierbij:

1) Je hebt mij nergens zien opschrijven dat ik het heb over het jonge gezin Den Haan. Ik heb gesproken over het systeem in z'n algemeen wat niet deugt
2) Jammer om een discussie op deze wijze in de kiem te smoren. Waarom we überhaupt nog naar de kerk gaan? Om daar te horen hoe de Bijbel en de Heere tot ons spreekt. Mag je dan niet meer (positief) kritisch staan tegenover bepaalde zaken? (Te) makkelijk scoren dit
3)"Hij moest door Samaria gaan", je spreekt hier over de Heere Jezus. Ik vind het op z'n minst opmerkelijk om dit parallel te trekken aan het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten. Je doet net alsof dominees nu al in dit leven volkomen geestelijk leven. Kom op zeg, word eens reëel. Genoeg voorbeelden die uitwijzen dat dit niet het geval is.
Ha Amstelodamense,
1. Nee, je spreekt niet over het gezin Den Haan specifiek. Overigens hadden we het wel over deze dominee, maar dat terzijde. Maar als je dominees in het algemeen verwijt dat het traktement een prikkel is, en niet eens een perverse, probeer ik dat concreet te maken door in te zoomen op een domineesgezin, maakt niet uit welk, willekeurig. Fam. Ds. Den Haan lag voor de hand, we hadden het tenslotte over hen. Ik blijf erbij: denk je echt (echt?) dat voor zo'n gezin het traktement een rol speelt???
2. Volgens mij is de discussie helemaal niet gesmoord en dat is ook mijn intentie niet. Ik vraag het me gewoon oprecht af, met verwondering: als je de zending van een dominee zo menselijk, zakelijk beredeneert, kun je dan vruchtbaar luisteren? Dat zakelijke denken werkt dan wel in heel veel dingen door. Juist het "tot wie Hij wil en wanneer Hij wil", dat souvereine van de Zender, geeft Zijn woord kracht.
3. Ik vergelijk de dominees niet met de Heere Jezus als zouden ze Hem gelijk zijn. Maar wel als de grote Voorganger: Gelijk Mijn Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook ulieden. Zijn weg moest door Samaria gaan, dat kon simpelweg niet anders. Het heeft Hem niet bepaald een hoog traktement opgeleverd, eerder zure gezichten. Zo stuurt Hij ook al Zijn knechten rond, precies daarheen waar Hij wil op welk moment Hij wil. Nee, Zijn knechten zijn niet geestelijk, maar Hij en Zijn besturing zijn dat wel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Geytenbeekje schreef:
Luther schreef:
Hollander schreef:
Erskinees schreef:Bij een jubileum van een predikant lijken de ledentallen en beroepingsstatistieken daar belangrijker dan de kern van de prediking.
Men zou er sowieso wijzer aan doen door jubilea helemaal geen aandacht meer te geven, dan alleen de dankbaarheid aan de Zender. Neem een voorbeeld aan ds. A.T. Vergunst. Niet de dominee centraal, maar de HEERE.
+1
Wel jammer dat men het van ds. A.T. Vergunst niet respecteerde door dat toch weer bekend te maken.
Doordat een dominee dit bekend maakt kunnen de gemeenteleden of andere die een band hebben met deze dominee toch hem een kaartje sturen naar hem en meeleven ?
Goed lezen! De redactie van de Saambinder maakte bekend dat hij geen aandacht wilde geven. Door dat te doen, respecteer je die keuze dus niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ja, maar als ze niets erin zetten, krijgen ze mailtjes uit bepaalde hoeken en liggingen van het land waarom er uitgebreide verslagen in de Saambinder staan van jubilea van dominee x en y, en waarom er niets instaat van ds. Vergunst. :huhu :huhu :hum :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Ja, maar als ze niets erin zetten, krijgen ze mailtjes uit bepaalde hoeken en liggingen van het land waarom er uitgebreide verslagen in de Saambinder staan van jubilea van dominee x en y, en waarom er niets instaat van ds. Vergunst. :huhu :huhu :hum :hum
Als jij het zegt, (Ar)Jantje, dan geloof ik het gelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zo heet ik niet, @Stof(je).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Ja, maar als ze niets erin zetten, krijgen ze mailtjes uit bepaalde hoeken en liggingen van het land waarom er uitgebreide verslagen in de Saambinder staan van jubilea van dominee x en y, en waarom er niets instaat van ds. Vergunst. :huhu :huhu :hum :hum
Hier heeft @Jantje denk ik wel een beetje gelijk in.
Ik zou me er dan inderdaad ook over opwinden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Ja, maar als ze niets erin zetten, krijgen ze mailtjes uit bepaalde hoeken en liggingen van het land waarom er uitgebreide verslagen in de Saambinder staan van jubilea van dominee x en y, en waarom er niets instaat van ds. Vergunst. :huhu :huhu :hum :hum
Hier heeft @Jantje denk ik wel een beetje gelijk in.
Ik zou me er dan inderdaad ook over opwinden.
Opwinden nog wel.

De redactie maakt bekend dat ds. X geen aandacht wil voor zijn jubileum.
Een paar weken later regent het vragen van opgewonden lezers waarom er geen aandacht is voor het jubileum van ds. X?
Bizar.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:Ja, maar als ze niets erin zetten, krijgen ze mailtjes uit bepaalde hoeken en liggingen van het land waarom er uitgebreide verslagen in de Saambinder staan van jubilea van dominee x en y, en waarom er niets instaat van ds. Vergunst. :huhu :huhu :hum :hum
Hier heeft @Jantje denk ik wel een beetje gelijk in.
Ik zou me er dan inderdaad ook over opwinden.
Opwinden nog wel.

De redactie maakt bekend dat ds. X geen aandacht wil voor zijn jubileum.
Een paar weken later regent het vragen van opgewonden lezers waarom er geen aandacht is voor het jubileum van ds. X?
Bizar.
Nee, andersom.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gesloten