Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Jantje, lees nu gewoon eens wat er staat, en leg geen dingen in de mond die niet geschreven zijn.
Dat doe ik ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Jantje, lees nu gewoon eens wat er staat, en leg geen dingen in de mond die niet geschreven zijn.
Wellicht kan Jantje uitleggen wat hij hiermee bedoeld. Misschien ga ik het dan helemaal begrijpen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
Stof schreef:Wat ik me weleens afvraag rondom het beroepingswerk (ik heb het over de GG): soms zie je gemeenten al beroepen voor hun dominee weg is. Ik denk dan: kent de gemeente de gekandideerde dominees ook echt? Want die zullen de voorgaande jaren niet of bij uitzondering zijn voorgegaan. De gemeente had immers een eigen predikant. Ik heb de indruk dat dan nogal eens dominees op tweetal worden gezet die 'goed in de markt' liggen. Zonder ze echt te kennen. Ik weet niet of dat verstandig is. Ik zou zeggen: eerst vacant worden en wat predikanten laten voorgaan. Zo voorkom je dat e.e.a. niet past.

Overigens geldt hier natuurlijk ook: menselijk gezien dan. Want God regeert dwars door ons menselijk handelen heen. Dat wel. Maar we mogen ook ons verstand gebruiken.

Los daarvan lijkt mij het persoonlijk ook fijn om even de tijd te nemen als gemeente voor het afscheid nemen van de vertrekkende predikant. Het komt op mij iets logischer en ook wel wat respectvoller over om even te wachten tot hij weg is.

Ik begrijp je redenatie. Al is het vaak ook de vertrekkende predikant die er op aandringt om al te gaan beroepen, en.. soms al zijn voorkeur laat merken.
Toch weet ik van een predikant die zijn kerkenraadsbroeders, ondanks dat hij hen er vrij in liet, wel op het hart bond dat wanneer hem als vertrekkend predikant voor zijn vertrek iets zou overkomen, een ernstige ziekte bijvoorbeeld, en de mogelijk nieuwe predikant dan al aanstalten maakte om te komen, de gemeente met dubbele kosten zou zitten. Een heel praktisch argument.
Zelf lijkt het me qua gevoelswaarde niet wenselijk. Maar goed. Als de vertrekkende predikant er zelf op aanstuurt ligt het natuurlijk gans anders.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Die dingen zijn toch in de kerkorde geregeld? Ik kan me niet voorstellen dat je al een beroep mag uitbrengen als de vertrekkende predikant er nog is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Die dingen zijn toch in de kerkorde geregeld? Ik kan me niet voorstellen dat je al een beroep mag uitbrengen als de vertrekkende predikant er nog is.
Ja hoor, dat mag.
Je mag zelfs een beroep uitbrengen op een tweede predikant, terwijl de eerste ook aanblijft. Al zie ik dat in de GG (waar het hier nu overgaat) nog niet 1-2-3 gebeuren.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Stof schreef:Wat ik me weleens afvraag rondom het beroepingswerk (ik heb het over de GG): soms zie je gemeenten al beroepen voor hun dominee weg is. Ik denk dan: kent de gemeente de gekandideerde dominees ook echt? Want die zullen de voorgaande jaren niet of bij uitzondering zijn voorgegaan. De gemeente had immers een eigen predikant. Ik heb de indruk dat dan nogal eens dominees op tweetal worden gezet die 'goed in de markt' liggen. Zonder ze echt te kennen. Ik weet niet of dat verstandig is. Ik zou zeggen: eerst vacant worden en wat predikanten laten voorgaan. Zo voorkom je dat e.e.a. niet past.

Overigens geldt hier natuurlijk ook: menselijk gezien dan. Want God regeert dwars door ons menselijk handelen heen. Dat wel. Maar we mogen ook ons verstand gebruiken.

Los daarvan lijkt mij het persoonlijk ook fijn om even de tijd te nemen als gemeente voor het afscheid nemen van de vertrekkende predikant. Het komt op mij iets logischer en ook wel wat respectvoller over om even te wachten tot hij weg is.
Hier ben ik het inderdaad wel mee eens. Ik heb het altijd bijzonder gevonden om zo snel weer te beroepen.
Bovendien kan het goed zijn om een paar maanden te wachten met het uitbrengen van een eerste beroep.

Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pioenroosje »

Toch heeft het soms 'succes'... Was het niet in Woerden dat de vertrekkende dominee Driessen nog voor zijn afscheid mocht afkondigen dat dominee Harinck het beroep had aangenomen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Pioenroosje schreef:Toch heeft het soms 'succes'... Was het niet in Woerden dat de vertrekkende dominee Driessen nog voor zijn afscheid mocht afkondigen dat dominee Harinck het beroep had aangenomen?
Andere voorbeelden:

Ds. J. Karens maakte voor vertrek uit Opheusden bekend dat kand. G. Pater het beroep had aangenomen. De gemeente bleef slechts 5 dagen vacant tussen het afscheid van ds. Karens en de intrede van ds. Pater.

Andere gemeenten kregen ook snel een predikant: Hendrik-Ido-Ambacht en Krimpen aan den IJssel kregen respectievelijk kand. M.H. Schot en kand. C. van Ruitenburg als eigen herder en leraar, terwijl het beroep was uitgebracht toen ze nog niet of nauwelijks vacant waren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
Ik vind een tijdje vacant zijn op zich ook niet erg. Maar als je week na week enkel preeklezen hebt, word je dat op den duur wel een beetje beu.
Jantje schreef:Andere voorbeelden:
Hoe weet jij dit allemaal joh, ik verbaas me iedere keer weer. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
Als je al 15,5 jaar in een vacante gemeente kerkt, praat je wel anders hoor... Zeker gelet op de diversiteit, ik denk één van de meeste in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Mistig schreef:Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
Als je al 15,5 jaar in een vacante gemeente kerkt, praat je wel anders hoor... Zeker gelet op de diversiteit, ik denk één van de meeste in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ja goed, wat je kan doen is mensen aansporen vanuit je gemeente bijv om theologie te gaan studeren en over te halen om hen in de eigen gemeente predikant te worden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
Als je al 15,5 jaar in een vacante gemeente kerkt, praat je wel anders hoor... Zeker gelet op de diversiteit, ik denk één van de meeste in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ja goed, wat je kan doen is mensen aansporen vanuit je gemeente bijv om theologie te gaan studeren en over te halen om hen in de eigen gemeente predikant te worden.
Goed idee ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Mistig schreef:Persoonlijk heb ik het als aardig ervaren, de eerste tijd van ons vacant-zijn (in 2016) dat we veel verschillende (!) predikanten hebben gehoord. Op deze manier leerden we, na 14 jaar een eigen predikant, weer een beetje de breedte waarderen en de verschillende predikanten binnen het verband kennen. Kan zeker geen kwaad. Ook niet na 4 jaar een eigen predikant.
Als je al 15,5 jaar in een vacante gemeente kerkt, praat je wel anders hoor... Zeker gelet op de diversiteit, ik denk één van de meeste in de gehele Gereformeerde Gemeenten.
Ja goed, wat je kan doen is mensen aansporen vanuit je gemeente bijv om theologie te gaan studeren en over te halen om hen in de eigen gemeente predikant te worden.
Goed idee ja.
Heb je minder vacante gemeentes :D
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje, zo werkt dat niet. Dat weet je volgens mij heen goed. Ik vind de post dan ook provocerend.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door pierre27 »

Hollander schreef:Geytenbeekje, zo werkt dat niet. Dat weet je volgens mij heen goed. Ik vind de post dan ook provocerend.
Neem het deze persoon niet zo kwalijk, volgens mij snapt hij/zij een en ander gewoon wat minder goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten