Beroepingswerk discussie [4]

CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Het gaat mij niet zozeer om specifieke beroepen, maar om de suggestieve vraag van JvW, die hij als het einde van alle tegenspraak poneert. ('Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?').
Eens , soms ben ik wel eens bang dat er nergens zoveel aan kerkpolitiek gedaan wordt dan bij het kandidaat stellen van mannen als ambtsdragers. Vaak gepaard met heel gewichtige woorden.
Dat verschilt ook nog wel per kerkverband hoor. Er zijn genoeg kerken die er gelukkig nog op een ook -naast geestelijke- nuchtere en praktische manier naar dúrven kijken!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

NorahLinde schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Het gaat mij niet zozeer om specifieke beroepen, maar om de suggestieve vraag van JvW, die hij als het einde van alle tegenspraak poneert. ('Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?').
Eens , soms ben ik wel eens bang dat er nergens zoveel aan kerkpolitiek gedaan wordt dan bij het kandidaat stellen van mannen als ambtsdragers. Vaak gepaard met heel gewichtige woorden.
Dat verschilt ook nog wel per kerkverband hoor. Er zijn genoeg kerken die er gelukkig nog op een ook -naast geestelijke- nuchtere en praktische manier naar dúrven kijken!
Ik denk vooral dat het scheelt per gemeente. Maar inderdaad, je mag niet generaliseren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Je hebt gelijk, ik heb scheef gekeken blijkbaar.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... st#p879618
Ze zullen dit jaar echter alsnog voor de 6de keer gaan beroepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hendrien »

Waarom worden er eigenlijk tweetallen genoemd in het topic beroepingswerk? Dat is toch geen informatie voor buitenstaanders? En waarom wordt de stemmingsdatum genoemd? Ik vind dit meer prive voor de eigen gemeente...
AbrahamZ
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2019, 11:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door AbrahamZ »

Hendrien schreef:Waarom worden er eigenlijk tweetallen genoemd in het topic beroepingswerk? Dat is toch geen informatie voor buitenstaanders? En waarom wordt de stemmingsdatum genoemd? Ik vind dit meer prive voor de eigen gemeente...
Voor wat betreft de Ger.Gem. wordt dit ook gepubliceerd op de site gergeminfo.nl/beroepingswerk. Vandaar dat dit hier ook gemeld wordt.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

AbrahamZ schreef:
Hendrien schreef:Waarom worden er eigenlijk tweetallen genoemd in het topic beroepingswerk? Dat is toch geen informatie voor buitenstaanders? En waarom wordt de stemmingsdatum genoemd? Ik vind dit meer prive voor de eigen gemeente...
Voor wat betreft de Ger.Gem. wordt dit ook gepubliceerd op de site gergeminfo.nl/beroepingswerk. Vandaar dat dit hier ook gemeld wordt.
Je hoeft hier toch niet alles te vermelden wat ook elders op internet vermeld wordt?
-
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Wat ik me weleens afvraag rondom het beroepingswerk (ik heb het over de GG): soms zie je gemeenten al beroepen voor hun dominee weg is. Ik denk dan: kent de gemeente de gekandideerde dominees ook echt? Want die zullen de voorgaande jaren niet of bij uitzondering zijn voorgegaan. De gemeente had immers een eigen predikant. Ik heb de indruk dat dan nogal eens dominees op tweetal worden gezet die 'goed in de markt' liggen. Zonder ze echt te kennen. Ik weet niet of dat verstandig is. Ik zou zeggen: eerst vacant worden en wat predikanten laten voorgaan. Zo voorkom je dat e.e.a. niet past.

Overigens geldt hier natuurlijk ook: menselijk gezien dan. Want God regeert dwars door ons menselijk handelen heen. Dat wel. Maar we mogen ook ons verstand gebruiken.

Los daarvan lijkt mij het persoonlijk ook fijn om even de tijd te nemen als gemeente voor het afscheid nemen van de vertrekkende predikant. Het komt op mij iets logischer en ook wel wat respectvoller over om even te wachten tot hij weg is.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Stof schreef:Wat ik me weleens afvraag rondom het beroepingswerk (ik heb het over de GG): soms zie je gemeenten al beroepen voor hun dominee weg is. Ik denk dan: kent de gemeente de gekandideerde dominees ook echt? Want die zullen de voorgaande jaren niet of bij uitzondering zijn voorgegaan. De gemeente had immers een eigen predikant. Ik heb de indruk dat dan nogal eens dominees op tweetal worden gezet die 'goed in de markt' liggen. Zonder ze echt te kennen. Ik weet niet of dat verstandig is. Ik zou zeggen: eerst vacant worden en wat predikanten laten voorgaan. Zo voorkom je dat e.e.a. niet past.

Overigens geldt hier natuurlijk ook: menselijk gezien dan. Want God regeert dwars door ons menselijk handelen heen. Dat wel. Maar we mogen ook ons verstand gebruiken.

Los daarvan lijkt mij het persoonlijk ook fijn om even de tijd te nemen als gemeente voor het afscheid nemen van de vertrekkende predikant. Het komt op mij iets logischer en ook wel wat respectvoller over om even te wachten tot hij weg is.
Wat me ook wel opvalt is dat de dominees binnen de GG vaker en meer bedanken dan bijv in de HHK
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:Wat ik me weleens afvraag rondom het beroepingswerk (ik heb het over de GG): soms zie je gemeenten al beroepen voor hun dominee weg is. Ik denk dan: kent de gemeente de gekandideerde dominees ook echt? Want die zullen de voorgaande jaren niet of bij uitzondering zijn voorgegaan. De gemeente had immers een eigen predikant. Ik heb de indruk dat dan nogal eens dominees op tweetal worden gezet die 'goed in de markt' liggen. Zonder ze echt te kennen. Ik weet niet of dat verstandig is. Ik zou zeggen: eerst vacant worden en wat predikanten laten voorgaan. Zo voorkom je dat e.e.a. niet past.

Overigens geldt hier natuurlijk ook: menselijk gezien dan. Want God regeert dwars door ons menselijk handelen heen. Dat wel. Maar we mogen ook ons verstand gebruiken.

Los daarvan lijkt mij het persoonlijk ook fijn om even de tijd te nemen als gemeente voor het afscheid nemen van de vertrekkende predikant. Het komt op mij iets logischer en ook wel wat respectvoller over om even te wachten tot hij weg is.

Ik begrijp je redenatie. Al is het vaak ook de vertrekkende predikant die er op aandringt om al te gaan beroepen, en.. soms al zijn voorkeur laat merken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Die beslist natuurlijk niet in zijn ééntje wie er gekandideerd wordt. Als je een kerkenraad hebt van 15 man, dan moeten er minimaal nog 7 anderen ook die beslissing maken.

Dus dat is een non-argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Die beslist natuurlijk niet in zijn ééntje wie er gekandideerd wordt. Als je een kerkenraad hebt van 15 man, dan moeten er minimaal nog 7 anderen ook die beslissing maken.

Dus dat is een non-argument.

Klopt, maar dat kun jij je misschien niet voorstellen in jullie gemeente, maar in veel gemeenten is het zelfdenkend vermogen onder een deel van de kerkenraad niet bijzonder hoog te noemen. Die volgen graag adviezen of voorkeuren van een predikant. Dat zie bv heel sterk in gemeenten die bij de komst van een andere predikant opeens van kleur/ligging verschieten. De invloed is groot en men volgt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Die beslist natuurlijk niet in zijn ééntje wie er gekandideerd wordt. Als je een kerkenraad hebt van 15 man, dan moeten er minimaal nog 7 anderen ook die beslissing maken.

Dus dat is een non-argument.

Klopt, maar dat kun jij je misschien niet voorstellen in jullie gemeente, maar in veel gemeenten is het zelfdenkend vermogen onder een deel van de kerkenraad niet bijzonder hoog te noemen. Die volgen graag adviezen of voorkeuren van een predikant. Dat zie bv heel sterk in gemeenten die bij de komst van een andere predikant opeens van kleur/ligging verschieten. De invloed is groot en men volgt.
Ik geloof dat wel, maar niet als ik in de richting van die gemeente kijk die jij zonder bewoording hier noemt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door helma »

Dodo schreef:
Bezorgd schreef:Helemaal eens Mistig.

En dan nog, je hoeft een beroep niet aan te nemen.
Ik denk dat het niet alleen gaat om het kunnen aannemen of niet, maar ook om de onrust van het krijgen van een beroep. Al is die onrust in de GerGem minder groot dan in de PKN, als ik het goed heb.
Het scheelt nogal of een beroep een brief is die je biddend voor de Heere neerlegt en biddend op antwoord wacht; of dat bij een beroep ook bezoeken horen van/naar kerkenraad, gemeente en pastorie.
Als dat laatste het geval is dan geeft een beroep meer 'onrust' in je evt gezin en kost ook veel meer tijd.
Als je als predikant weet dat je taak in een bepaalde gemeente niet 'af' is dan kan ik me in zo'n laatste geval heel goed voorstellen dat je aangeeft niet beroepbaar te willen zijn.
Zo heeft ds van de Ziel in Veenendaal deze beslissing genomen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje, lees nu gewoon eens wat er staat, en leg geen dingen in de mond die niet geschreven zijn.
Gesloten