Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jawel. Maar dat is geen tegenstelling met wat ik schrijf.

Maar daarin kan ook een stuk nuchterheid betracht worden. Er dient ook rekening gehouden te worden met de omstandigheden waarin de predikant verkeert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Jawel. Maar dat is geen tegenstelling met wat ik schrijf.

Maar daarin kan ook een stuk nuchterheid betracht worden. Er dient ook rekening gehouden te worden met de omstandigheden waarin de predikant verkeert.
Ik lees bij jou geen enkele voorzichtigheid, alleen maar stelligheid.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jammer dat je niet in wilt gaan op de argumenten die ik naar voren breng.

Je maakt namelijk een tegenstelling van iets wat mijns inziens gewoon naast elkaar kan staan.
Luther schreef:Geheel eens met @Jantje m.b.t. het tweetal te Vlissingen. Een kerkenraad moet wijzer wezen: in een dergelijke situatie kan een predikant niet gekandideerd worden. (Wat mij betreft is dat een misser van de consulent, die formeel gezien altijd om advies gevraagd moet worden; maar ik ben bang dat dat vaak niet gebeurt.) In dit geval is een regel in de KO ook helemaal niet nodig, omdat dit zo evident is. Het is niet meer dan een vorm van prudentie om een zieke predikant niet te kandideren; net zo min als een predikant niet kort daarvoor een verlies in de eigen gezinskring heeft moeten verwerken.
@Luther,
Je schrijft zelf dat in een dergelijke situatie een predikant niet gekandideerd kan worden. Ben jij het dan ook niet met mij eens dat er in tijden van ziekte een regeling getroffen kan worden door de classis waarin een predikant ontheffing krijgt en al dan niet tijdelijk niet beroepen kan worden, totdat hij lichamelijk en/of geestelijk weer in staat is om wel beroepen te kunnen ontvangen?
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 dec 2019, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Jammer dat je niet in wilt gaan op de argumenten die ik naar voren breng.

Je maakt namelijk een tegenstelling van iets wat mijns inziens gewoon naast elkaar kan staan.
Ik plaats het naast elkaar door te opperen dat er misschien wel overleg is geweest met de predikant. Daarnaast plaats ik de leiding in de kandidaatstelling.

Ik ga hier niet in op welke predikanten door Vlissingen beroepen zouden kunnen worden, dat klopt. Ik denk niet dat iedere predikant bij de gemeente van Vlissingen past om het maar zo te zeggen. Ik denk dat het weinig toevoegt om daar een openbare discussie over te voeren.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Dat laatste snap ik ook heus wel. Ik zal de laatste zijn die dat ontken. Bovendien is de gemeente in mijn woonplaats van ongeveer dezelfde signatuur. En als ik de geschiedenis van het beroepingswerk in mijn gemeente overzie (en daarbij ook de tegenkandidaat betrek van het vorige tweetal uit Vlissingen, namelijk de Nieuwdorpse pastor), dan denk ik dat er heus wel een ander tweetal had kunnen komen.

Maar goed, dat was niet eens mijn hoofdargument.

Dat was namelijk dit:
Jantje schreef:Maar daarin kan ook een stuk nuchterheid betracht worden. Er dient ook rekening gehouden te worden met de omstandigheden waarin de predikant verkeert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

JvW schreef:Volgens mij probeer je op Iemand anders Zijn stoel te gaan zitten...
En dat bedoel ik serieus. Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?
Ik ben het eens met Jantje.
Het feit dat de kandidering onder aanroeping van Gods naam plaatsvindt, is niet het einde van alle tegenspraak. Daarmee zet je een is-gelijk-teken tussen kerkenraadsbeleid (of van andere vergaderingen) en Gods wil; en daar ik me tegen.
Er zijn genoeg mensen die een goddeloze levenspraktijk (vul zelf maar in welke) verdedigen, omdat ze dit in het gebed hebben gebracht en God hun die weg zou hebben gewezen.

We hebben niet voor niets ons verstand gekregen. Met dezelfde redenering zou je ook demente emeritus-predikanten kunnen gaan beroepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
JvW schreef:Volgens mij probeer je op Iemand anders Zijn stoel te gaan zitten...
En dat bedoel ik serieus. Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?
Ik ben het eens met Jantje.
Het feit dat de kandidering onder aanroeping van Gods naam plaatsvindt, is niet het einde van alle tegenspraak. Daarmee zet je een is-gelijk-teken tussen kerkenraadsbeleid (of van andere vergaderingen) en Gods wil; en daar ik me tegen.
Er zijn genoeg mensen die een goddeloze levenspraktijk (vul zelf maar in welke) verdedigen, omdat ze dit in het gebed hebben gebracht en God hun die weg zou hebben gewezen.

We hebben niet voor niets ons verstand gekregen. Met dezelfde redenering zou je ook demente emeritus-predikanten kunnen gaan beroepen.
Oei, ik wilde het zó scherp niet voorstellen, maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Overigens vind ik de situatie in Rijssen-West vergelijkbaar met Vlissingen, want daar staat zijn broer gekandideerd. En die heeft toch een vrij ernstige oogziekte, als de overlevering die ik heb gekregen goed klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
JvW schreef:Volgens mij probeer je op Iemand anders Zijn stoel te gaan zitten...
En dat bedoel ik serieus. Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?
Ik ben het eens met Jantje.
Het feit dat de kandidering onder aanroeping van Gods naam plaatsvindt, is niet het einde van alle tegenspraak. Daarmee zet je een is-gelijk-teken tussen kerkenraadsbeleid (of van andere vergaderingen) en Gods wil; en daar ik me tegen.
Er zijn genoeg mensen die een goddeloze levenspraktijk (vul zelf maar in welke) verdedigen, omdat ze dit in het gebed hebben gebracht en God hun die weg zou hebben gewezen.

We hebben niet voor niets ons verstand gekregen. Met dezelfde redenering zou je ook demente emeritus-predikanten kunnen gaan beroepen.
Oei, ik wilde het zó scherp niet voorstellen, maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Overigens vind ik de situatie in Rijssen-West vergelijkbaar met Vlissingen, want daar staat zijn broer gekandideerd. En die heeft toch een vrij ernstige oogziekte, als de overlevering die ik heb gekregen goed klopt.
En dat zou een reden moeten zijn om deze dominee niet te beroepen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Gezien op het bovengenoemde, én de nood in de classis Amsterdam én de daarbijkomende reden dat Rijssen-West ruim 1600 leden heeft, zeg ik ook hierop: "Ja."
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
JvW schreef:Volgens mij probeer je op Iemand anders Zijn stoel te gaan zitten...
En dat bedoel ik serieus. Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?
Ik ben het eens met Jantje.
Het feit dat de kandidering onder aanroeping van Gods naam plaatsvindt, is niet het einde van alle tegenspraak. Daarmee zet je een is-gelijk-teken tussen kerkenraadsbeleid (of van andere vergaderingen) en Gods wil; en daar ik me tegen.
Er zijn genoeg mensen die een goddeloze levenspraktijk (vul zelf maar in welke) verdedigen, omdat ze dit in het gebed hebben gebracht en God hun die weg zou hebben gewezen.

We hebben niet voor niets ons verstand gekregen. Met dezelfde redenering zou je ook demente emeritus-predikanten kunnen gaan beroepen.
Oei, ik wilde het zó scherp niet voorstellen, maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Overigens vind ik de situatie in Rijssen-West vergelijkbaar met Vlissingen, want daar staat zijn broer gekandideerd. En die heeft toch een vrij ernstige oogziekte, als de overlevering die ik heb gekregen goed klopt.
En dat zou een reden moeten zijn om deze dominee niet te beroepen?
Er waren ook heel wat mensen die een mening hadden over het beroep van Dordrecht op ds. Zondag, zelfs van mede-broeders. Toch heeft God anders beslist dan deze broeders en iedereen die een mening hierover heeft gehad. Hij moest gaan.
En ja, ook hier had de kerkenraad geïnformeerd of ze hem wel mochten beroepen.

Wees voorzichtig in oordelen en spreken.

Wat mij betreft zou het wel moeten kunnen dat een predikant aan zou kunnen geven tijdelijk geen beroep in overweging te willen nemen. Dan is het een eigen keus.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Helemaal eens Mistig.

En dan nog, je hoeft een beroep niet aan te nemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Het gaat mij niet zozeer om specifieke beroepen, maar om de suggestieve vraag van JvW, die hij als het einde van alle tegenspraak poneert. ('Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?').
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Het gaat mij niet zozeer om specifieke beroepen, maar om de suggestieve vraag van JvW, die hij als het einde van alle tegenspraak poneert. ('Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?').
Eens , soms ben ik wel eens bang dat er nergens zoveel aan kerkpolitiek gedaan wordt dan bij het kandidaat stellen van mannen als ambtsdragers. Vaak gepaard met heel gewichtige woorden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Het gaat mij niet zozeer om specifieke beroepen, maar om de suggestieve vraag van JvW, die hij als het einde van alle tegenspraak poneert. ('Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?').
Eens , soms ben ik wel eens bang dat er nergens zoveel aan kerkpolitiek gedaan wordt dan bij het kandidaat stellen van mannen als ambtsdragers. Vaak gepaard met heel gewichtige woorden.
Het klopt dat er in die situaties veel aan kerkpolitiek wordt gedaan. Maar vlak de meerdere vergaderingen ook niet uit; daar kan men er ook wat van.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:Helemaal eens Mistig.

En dan nog, je hoeft een beroep niet aan te nemen.
Ik denk dat het niet alleen gaat om het kunnen aannemen of niet, maar ook om de onrust van het krijgen van een beroep. Al is die onrust in de GerGem minder groot dan in de PKN, als ik het goed heb.
Gesloten