Beroepingswerk discussie [4]

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
refo schreef:
Ad Anker schreef:Het is voor sommigen in ieder geval heel fijn dat het er is. Na het weer is het in Refomenië het meest populaire gespreksonderwerp.

En het weer is ongebonden, bwrowpingswerk dus ook.
Is dat een Roemeens woord? Hoe spreek je dat uit?
Haha. Denk ik. Ik was de afgelopen dagen in Roemenië. Daar komt het van denk ik.
Ben je nog naar de Hongaarse Geref. Kerken geweest ?
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Jantje schreef:Waarom niet? Je hoeft zoiets toch niet perse alléén geestelijke te bekijken?

Er zijn bepaalde situaties dat het gewoon bijna ongehoord is om een predikant te kandideren. Daar mag best een regel tegenover staan hoor.
Bovendien: waarom kan een besluit van een dominee om geen beroep in overweging te nemen niet geestelijk zijn... alsof dat alleen maar gebaseerd zou zijn op praktische/mentale/aardse redenen...

Het gaat mij er om dat predikanten blijkbaar niet de vrijheid voelen die grens (geestelijk gevoeld en in gebed gebracht) aan te geven zolang er geen regel is die zegt dat dat mag.
En daar vind ik wat van...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Waarom niet? Je hoeft zoiets toch niet perse alléén geestelijke te bekijken?

Er zijn bepaalde situaties dat het gewoon bijna ongehoord is om een predikant te kandideren. Daar mag best een regel tegenover staan hoor.
Bovendien: waarom kan een besluit van een dominee om geen beroep in overweging te nemen niet geestelijk zijn... alsof dat alleen maar gebaseerd zou zijn op praktische/mentale/aardse redenen...

Het gaat mij er om dat predikanten blijkbaar niet de vrijheid voelen die grens (geestelijk gevoeld en in gebed gebracht) aan te geven zolang er geen regel is die zegt dat dat mag.
En daar vind ik wat van...
Natuurlijk zijn er redenen bijvoorbeeld qua gezondheid dat een beroep niet kan. Je mag aannemen dat een beroepende kerkenraad dat weet, en anders de adviserende consulent.
Maar onder normale omstandigheden is een predikant gewoon na drie jaar beroepbaar. Als er goede redenen zijn om te bedanken en de predikant ontvangt geen duidelijke roeping om weg te gaan, dan mag hij bedanken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Luther schreef:
NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Waarom niet? Je hoeft zoiets toch niet perse alléén geestelijke te bekijken?

Er zijn bepaalde situaties dat het gewoon bijna ongehoord is om een predikant te kandideren. Daar mag best een regel tegenover staan hoor.
Bovendien: waarom kan een besluit van een dominee om geen beroep in overweging te nemen niet geestelijk zijn... alsof dat alleen maar gebaseerd zou zijn op praktische/mentale/aardse redenen...

Het gaat mij er om dat predikanten blijkbaar niet de vrijheid voelen die grens (geestelijk gevoeld en in gebed gebracht) aan te geven zolang er geen regel is die zegt dat dat mag.
En daar vind ik wat van...
Natuurlijk zijn er redenen bijvoorbeeld qua gezondheid dat een beroep niet kan. Je mag aannemen dat een beroepende kerkenraad dat weet, en anders de adviserende consulent.
Maar onder normale omstandigheden is een predikant gewoon na drie jaar beroepbaar. Als er goede redenen zijn om te bedanken en de predikant ontvangt geen duidelijke roeping om weg te gaan, dan mag hij bedanken.
Ja, dat begrijp ik allemaal wel.
Maar het gaat er in deze om dat predikanten - met of zonder vastgelegde regel- dat ook zelf mogen aangeven als ze géén beroep in overweging kunnen nemen op een bepaald moment... En van die beslissing ben ik overtuigd dat dat ook geestelijk kan gebeuren.
Het zou gewoon een heleboel onnodige tweetallen en wachtweken besparen als dominees bij voorbaat al weten dat ze bedanken omdat ze dat op geestelijke gronden al wisten toen er een tweetal met hun naam kwam en ze de mogelijkheid tot het krijgen van een beroep zagen.

Maar blijkbaar wordt dat nu dus niet aangegeven omdat er geen regeltje voor is gemaakt.
En dan is dus nogmaals mijn vraag (Die blijkbaar zeer ingewikkeld is om te beantwoorden) waarom moet er per se een regel zijn in de KO voordat dominees dit durven aan te geven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Eens!

Je draait er wel een beetje omheen, @Luther. Denk aan het tweetal van Vlissingen, om maar eens man en paard te noemen. Ik begrijp niet hoe je als kerkenraad er toe komt om op dit moment ds. P.G. Heijkamp te kandideren.

Er had voor deze predikant gewoon een regel moeten zijn dat hij geen beroep in overweging had hoeven nemen. En dat heeft met een geestelijke weg allemaal niets te maken. We moeten de praktische zaken ook gewoon onder ogen durven zien.

Dus ik stel de vraag mede met @NorahLinde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef: Ben je nog naar de Hongaarse Geref. Kerken geweest ?
Ik was hier... Heeft inderdaad zeker banden met de Hongaars Gereformeerde Kerk.
https://www.samarita.nl/projecten/naschoolse-opvang/
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Jantje schreef:Eens!

Je draait er wel een beetje omheen, @Luther. Denk aan het tweetal van Vlissingen, om maar eens man en paard te noemen. Ik begrijp niet hoe je als kerkenraad er toe komt om op dit moment ds. P.G. Heijkamp te kandideren.

Er had voor deze predikant gewoon een regel moeten zijn dat hij geen beroep in overweging had hoeven nemen. En dat heeft met een geestelijke weg allemaal niets te maken. We moeten de praktische zaken ook gewoon onder ogen durven zien.

Dus ik stel de vraag mede met @NorahLinde.
Dank! En mijn punt is dus ook dat ik vind dat hij dit zónder bestaande regel had mogen aangeven!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Eens!

Je draait er wel een beetje omheen, @Luther. Denk aan het tweetal van Vlissingen, om maar eens man en paard te noemen. Ik begrijp niet hoe je als kerkenraad er toe komt om op dit moment ds. P.G. Heijkamp te kandideren.

Er had voor deze predikant gewoon een regel moeten zijn dat hij geen beroep in overweging had hoeven nemen. En dat heeft met een geestelijke weg allemaal niets te maken. We moeten de praktische zaken ook gewoon onder ogen durven zien.

Dus ik stel de vraag mede met @NorahLinde.
Dank! En mijn punt is dus ook dat ik vind dat hij dit zónder bestaande regel had mogen aangeven!
Even puntsgewijs.
Geheel eens met @Jantje m.b.t. het tweetal te Vlissingen. Een kerkenraad moet wijzer wezen: in een dergelijke situatie kan een predikant niet gekandideerd worden. (Wat mij betreft is dat een misser van de consulent, die formeel gezien altijd om advies gevraagd moet worden; maar ik ben bang dat dat vaak niet gebeurt.) In dit geval is een regel in de KO ook helemaal niet nodig, omdat dit zo evident is. Het is niet meer dan een vorm van prudentie om een zieke predikant niet te kandideren; net zo min als een predikant niet kort daarvoor een verlies in de eigen gezinskring heeft moeten verwerken.

Mijn punt was anders: ik zie en hoor om me heen dat steeds vaker predikanten aangegeven dat ze niet beschikbaar zijn om beroepen te worden. In de hervormde kerk is dat altijd een officiële mogelijkheid geweest. In de afgescheiden kerken niet. Je kunt daarvoor kiezen, maar ik ben er niet voor. Mijn argumentatie staat in een vorige post hierover. Dat @NorahLinde stelt: scheelt veel beroepen en overwegingen en bedankjes, verraadt dat zij de uitkomst van tevoren al wil veilig stellen. Dat is precies de reden dat ik er niet voor ben, om predikanten van tevoren te polsen of ze beschikbaar zijn voor een beroep. Laat een tweetal (of in andere kerkverbanden: een enkelvoudige kandidaatstelling) binnen de kring van de kerkenraad tot stand komen onder aanroeping van de naam van de Heere. En de predikant hoort vervolgens vanzelf dat hij op tweetal staat. Als er vervolgens een beroep komt, is het aan de predikant om voor Gods aangezicht een beslissing te nemen. En daarin mogen alle aspecten meedoen, maar is uiteindelijk Gods roepstem doorslaggevend. Misschien wil God dat de predikant naar een andere gemeente gaat, terwijl hij zelf meent: het kan nu niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Luther schreef:
NorahLinde schreef:
Jantje schreef:Eens!

Je draait er wel een beetje omheen, @Luther. Denk aan het tweetal van Vlissingen, om maar eens man en paard te noemen. Ik begrijp niet hoe je als kerkenraad er toe komt om op dit moment ds. P.G. Heijkamp te kandideren.

Er had voor deze predikant gewoon een regel moeten zijn dat hij geen beroep in overweging had hoeven nemen. En dat heeft met een geestelijke weg allemaal niets te maken. We moeten de praktische zaken ook gewoon onder ogen durven zien.

Dus ik stel de vraag mede met @NorahLinde.
Dank! En mijn punt is dus ook dat ik vind dat hij dit zónder bestaande regel had mogen aangeven!
Even puntsgewijs.
Geheel eens met @Jantje m.b.t. het tweetal te Vlissingen. Een kerkenraad moet wijzer wezen: in een dergelijke situatie kan een predikant niet gekandideerd worden. (Wat mij betreft is dat een misser van de consulent, die formeel gezien altijd om advies gevraagd moet worden; maar ik ben bang dat dat vaak niet gebeurt.) In dit geval is een regel in de KO ook helemaal niet nodig, omdat dit zo evident is. Het is niet meer dan een vorm van prudentie om een zieke predikant niet te kandideren; net zo min als een predikant niet kort daarvoor een verlies in de eigen gezinskring heeft moeten verwerken.

Mijn punt was anders: ik zie en hoor om me heen dat steeds vaker predikanten aangegeven dat ze niet beschikbaar zijn om beroepen te worden. In de hervormde kerk is dat altijd een officiële mogelijkheid geweest. In de afgescheiden kerken niet. Je kunt daarvoor kiezen, maar ik ben er niet voor. Mijn argumentatie staat in een vorige post hierover. Dat @NorahLinde stelt: scheelt veel beroepen en overwegingen en bedankjes, verraadt dat zij de uitkomst van tevoren al wil veilig stellen. Dat is precies de reden dat ik er niet voor ben, om predikanten van tevoren te polsen of ze beschikbaar zijn voor een beroep. Laat een tweetal (of in andere kerkverbanden: een enkelvoudige kandidaatstelling) binnen de kring van de kerkenraad tot stand komen onder aanroeping van de naam van de Heere. En de predikant hoort vervolgens vanzelf dat hij op tweetal staat. Als er vervolgens een beroep komt, is het aan de predikant om voor Gods aangezicht een beslissing te nemen. En daarin mogen alle aspecten meedoen, maar is uiteindelijk Gods roepstem doorslaggevend. Misschien wil God dat de predikant naar een andere gemeente gaat, terwijl hij zelf meent: het kan nu niet.
Ik ben het met je eens hoor. Maar ik bedoel niet per se dat predikanten dat pas aangeven áls ze een beroep of tweetal krijgen, maar puur op een bepaald moment en dat dan in zijn algemeenheid meedelen via een bepaald orgaan. Vervolgens kunnen kerkenraden daar mee doen wat ze willen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

NorahLinde schreef:Maar ik bedoel niet per se dat predikanten dat pas aangeven áls ze een beroep of tweetal krijgen, maar puur op een bepaald moment en dat dan in zijn algemeenheid meedelen via een bepaald orgaan. Vervolgens kunnen kerkenraden daar mee doen wat ze willen.
Ik weet dat in de GG in veel gevallen niet van tevoren aan een predikant bekend gemaakt wordt, dat hij op een tweetal staat. Als het niet gepubliceerd is op GerGemInfo.nl kan het zijn dat een predikant op een bepaalde avond per telefoon opeens hoort dat hij een beroep heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

We zitten nu allerlei zaken uit te pluizen, maar kunnen dominees dit niet ook van zichzelf zeggen ??
Nu lijken we allemaal de wettenmakers voor de GG, ik denk dat de synode dat zelf ook wel kan.
Online
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Heeft iemand van jullie bovenstaande beschuldiging aan het adres van de kerkenraad van Vlissingen ook daar geverifieerd? Wie zegt er dat er geen contact is geweest met dominee Heijkamp?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Geytenbeekje schreef:We zitten nu allerlei zaken uit te pluizen, maar kunnen dominees dit niet ook van zichzelf zeggen ??
Nu lijken we allemaal de wettenmakers voor de GG, ik denk dat de synode dat zelf ook wel kan.
Ik pleit juist voor 'geen regel' :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

JvW schreef:Heeft iemand van jullie bovenstaande beschuldiging aan het adres van de kerkenraad van Vlissingen ook daar geverifieerd? Wie zegt er dat er geen contact is geweest met dominee Heijkamp?
Dat maakt natuurlijk niets uit. Als kerkenraad moet je dat gewoon niet willen. Er is algemeen bekend dat hij al een heel jaar niet heeft gepreekt, en dan is het als kerkenraad gewoon fair om te zeggen: "Wij kandideren hem niet." En dat ookal zou hij er geen bezwaar tegen hebben om toch gekandideerd te worden. Je moet dat iemand in deze situatie gewoon niet willen aandoen.

Als hij beroepen zou worden, dan zou het precies hetzelfde zijn als wat ds. Huijser zei in Dordrecht: "Het is een onbarmhartig beroep."

Er zijn bovendien ook genoeg andere dominees beroepbaar, ook voor Vlissingen (bijvoorbeeld de vorige tegenkandidaat die niet werd beroepen).
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 dec 2019, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
JvW schreef:Heeft iemand van jullie bovenstaande beschuldiging aan het adres van de kerkenraad van Vlissingen ook daar geverifieerd? Wie zegt er dat er geen contact is geweest met dominee Heijkamp?
Dat maakt natuurlijk niets uit. Als kerkenraad moet je dat gewoon niet willen. Er is algemeen bekend dat hij al een heel jaar niet heeft gepreekt, en dan is het als kerkenraad gewoon fair om te zeggen: wij kandideren hem niet.

Als hij beroepen zou worden, dan zou het precies hetzelfde zijn als wat ds. Huijser zei in Dordrecht: een onbarmhartig beroep.

Er zijn bovendien ook genoeg andere dominees beroepbaar, ook voor Vlissingen.
Volgens mij probeer je op Iemand anders Zijn stoel te gaan zitten...
En dat bedoel ik serieus. Realiseer je je wel dat kandidaten gesteld worden door een kerkenraad onder aanroeping van God?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gesloten