Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Ouderling schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou hij langer wachten?
Inderdaad. Vandaar ook dat ik het goed vind om op te merken.

Overigens, om nog even terug te komen op wat @Mistig meldde over de classis Gouda, als het om de classis Ridderkerk gaat, is deze op dit moment zeer rijk bevoorrecht met 7 predikanten op 10 gemeenten. Alleen ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal), die al 70 jaar is, en ds. M.H. Schot (Hendrik-Ido-Ambacht) zijn beroepbaar. De andere predikanten staan er allen nog maar hooguit enkele jaren. Alleen de gemeenten Goudswaard, Puttershoek en Ridderkerk-Slikkerveer zijn vacant. Dat zijn dan overigens ook tegelijk de gemeenten die het langste óf altijd al vacant zijn.


Altijd al vacant... Puttershoek heeft nog nooit een predikant gehad. Dat is toch ongelooflijk. En onacceptabel. Waarom gaat daar niemand naar toe? In mijn optiek zou hier sturend in moeten worden opgetreden. Maak dit als curatorium bespreekbaar. Kandidaat X, dit is een mooie plek voor jou. Nog nooit een predikant gehad, daar gaan we nu verandering in brengen. En ga niet naar Barneveld, Lisse of Opheusden
Laat de Heere maar sturen, niet het curatorium.
Dat is zeker waar, masr de mooie gemeenten hebben die dan een streepje voor ofzo... bovendien zendt bijvoorbeeld Paulus Timotheus

1 Korintiërs 4

17 Daarom heb ik Timótheüs tot u gezonden, die mijn lieve en getrouwe zoon is in den Heere, welke u zal indachtig maken mijn wegen, die in Christus zijn, gelijkerwijs ik alom in alle Gemeenten leer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Dit is typisch zo'n kwestie waarbij de praktijk weerbarstiger is dan de theorie. Persoonlijke mededeling aan de eigen gemeente (waar een verbintenis mee is) lijkt me het meest nette/ideale.

Maar stel dat ds. Van Zetten innerlijk zó gedrongen is om deze roep op te volgen, volgens mij kun je dan geen seconde meer wachten.

Als het over bedankjes gaat: onze dominee maakt dat eerst in de eigen gemeente bekend voordat het in de krant komt. Dat vind ik fijn en netjes, al begrijp ik @Jantje dat (jij als lid van) een beroepende gemeente dat wachten niet zo heel erg nodig vindt. Alhoewel enigszins lijdelijk, vind ik de gemeente vd beroepen predikant echter ook partij in het geheel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Dat laatste is wel waar, maar ik kan me voorstellen dat jij ook liever gisteren als vandaag hoort of de dominee bedankt heeft of niet.

Maar goed, nu snap ik ook gelijk waarom het bij jouw dominee altijd langer duurt voordat de beslissing bekend is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Het beroepingswerk gaat in de gemeente door middel van oa de kerkenraad vlug rond.
Misschien ook wel logisch in de tegenwoordige tijd. Anders wordt het via een site als deze of uit de krant als nog bekend.
Bij het verkiezen van een kerkenraadslid is er wel tot zondag algehele geheimhouding. En dat is dan weer dubbel want hij wordt op dinsdag aangezocht. Zelfs bij een weekdienst wordt er niets meegedeeld.
Een mogelijkheid tot meeleven wordt dan wel heel lastig
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

@ norah linde Jij gaat er nu vanuit dat er via de kr 'gelekt'is. Wellicht maakt men er niet zo'n halszaak van en kan dit in het tijdperk van sociale media ook niet meer. Als de beslissing is gevallen, wordt deze gewoon bekend gemaakt.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou hij langer wachten?
Inderdaad. Vandaar ook dat ik het goed vind om op te merken.

Overigens, om nog even terug te komen op wat @Mistig meldde over de classis Gouda, als het om de classis Ridderkerk gaat, is deze op dit moment zeer rijk bevoorrecht met 7 predikanten op 10 gemeenten. Alleen ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal), die al 70 jaar is, en ds. M.H. Schot (Hendrik-Ido-Ambacht) zijn beroepbaar. De andere predikanten staan er allen nog maar hooguit enkele jaren. Alleen de gemeenten Goudswaard, Puttershoek en Ridderkerk-Slikkerveer zijn vacant. Dat zijn dan overigens ook tegelijk de gemeenten die het langste óf altijd al vacant zijn.
En een paar jaar geleden stond Ds. M.H. Schot hier alleen met Ds. G.J. van Aalst. Ds. Schot had toen alle consulentschappen op zijn naam staan. Zo zie je maar hoe het snel kan veranderen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

merel schreef:@ norah linde Jij gaat er nu vanuit dat er via de kr 'gelekt'is. Wellicht maakt men er niet zo'n halszaak van en kan dit in het tijdperk van sociale media ook niet meer. Als de beslissing is gevallen, wordt deze gewoon bekend gemaakt.
Er is natuurlijk wel een bepaalde orde waarin de beslissing bekend gemaakt wordt. De dominee neemt de beslissing, dan belt hij de scriba van de beroepende gemeente en vertelt hem de uitslag. Dan belt hij zijn eigen scriba, en vertelt het hem.
De beide scriba's zullen een mail uit doen naar de kerkenraadsleden, en vandaar vloeit het vanzelf uit over de gemeente, dan is het ook geen geheim meer.
Als het nog in de kerkbode meegenomen kan worden, zullen ze dat ook doen. Bij ons wordt de kerkbode digitaal al op donderdag rondgestuurd, de papieren versie ligt op vrijdag in de bus. Daar staan vaak al allerlei dingen in. Wel is het zo dat de afkondiging op zondagmorgen het officiële moment is van mededeling aan de gemeente, naast de kerkbode.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Voor mijn gevoel wordt het predikantentekort wel groter in de GG. Weet natuurlijk niet of dat statistisch gezien ook echt zo is. In classis Kampen is de werkdruk bijzonder hoog, Amsterdam heeft straks ook weer hulpconsulenten nodig, Utrecht is het ook krap, in classis Gouda wordt het ook noodzakelijk om nog meer hulpconsulenten aan te trekken. Dat is best een lijstje.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Voor mijn gevoel wordt het predikantentekort wel groter in de GG. Weet natuurlijk niet of dat statistisch gezien ook echt zo is. In classis Kampen is de werkdruk bijzonder hoog, Amsterdam heeft straks ook weer hulpconsulenten nodig, Utrecht is het ook krap, in classis Gouda wordt het ook noodzakelijk om nog meer hulpconsulenten aan te trekken. Dat is best een lijstje.
Terwijl bepaalde classes veel minder werkdruk kennen.
De classis Rotterdam, waar na tientallen jaren van groot tekort nu 5 predikanten staan.
De classis Barneveld heeft maar 3 vacante gemeenten, van de 10 in totaal.
Ook de classis Dordrecht is nu rijk gevuld met predikanten.

Ik denk dat het procentueel wel mee valt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou hij langer wachten?
Inderdaad. Vandaar ook dat ik het goed vind om op te merken.

Overigens, om nog even terug te komen op wat @Mistig meldde over de classis Gouda, als het om de classis Ridderkerk gaat, is deze op dit moment zeer rijk bevoorrecht met 7 predikanten op 10 gemeenten. Alleen ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal), die al 70 jaar is, en ds. M.H. Schot (Hendrik-Ido-Ambacht) zijn beroepbaar. De andere predikanten staan er allen nog maar hooguit enkele jaren. Alleen de gemeenten Goudswaard, Puttershoek en Ridderkerk-Slikkerveer zijn vacant. Dat zijn dan overigens ook tegelijk de gemeenten die het langste óf altijd al vacant zijn.


Altijd al vacant... Puttershoek heeft nog nooit een predikant gehad. Dat is toch ongelooflijk. En onacceptabel. Waarom gaat daar niemand naar toe? In mijn optiek zou hier sturend in moeten worden opgetreden. Maak dit als curatorium bespreekbaar. Kandidaat X, dit is een mooie plek voor jou. Nog nooit een predikant gehad, daar gaan we nu verandering in brengen. En ga niet naar Barneveld, Lisse of Opheusden
Zo werkt dat niet, maar curatorium kan probleem op middellange termijn wel oplossen door meer studenten per jaar aan te nemen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

CvdW schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:Waarom zou hij langer wachten?
Inderdaad. Vandaar ook dat ik het goed vind om op te merken.

Overigens, om nog even terug te komen op wat @Mistig meldde over de classis Gouda, als het om de classis Ridderkerk gaat, is deze op dit moment zeer rijk bevoorrecht met 7 predikanten op 10 gemeenten. Alleen ds. G.J. van Aalst (Klaaswaal), die al 70 jaar is, en ds. M.H. Schot (Hendrik-Ido-Ambacht) zijn beroepbaar. De andere predikanten staan er allen nog maar hooguit enkele jaren. Alleen de gemeenten Goudswaard, Puttershoek en Ridderkerk-Slikkerveer zijn vacant. Dat zijn dan overigens ook tegelijk de gemeenten die het langste óf altijd al vacant zijn.


Altijd al vacant... Puttershoek heeft nog nooit een predikant gehad. Dat is toch ongelooflijk. En onacceptabel. Waarom gaat daar niemand naar toe? In mijn optiek zou hier sturend in moeten worden opgetreden. Maak dit als curatorium bespreekbaar. Kandidaat X, dit is een mooie plek voor jou. Nog nooit een predikant gehad, daar gaan we nu verandering in brengen. En ga niet naar Barneveld, Lisse of Opheusden
Zo werkt dat niet, maar curatorium kan probleem op middellange termijn wel oplossen door meer studenten per jaar aan te nemen.
Ja, maar dat is weer een geheel andere discussie. Ik vind het op z'n minst opvallend dat bepaalde gemeenten nog nooit een dominee hebben gehad. Als je dan bedenkt dat ledenaantallen en salaris correleren, dan lijkt geld toch belangrijker dan wenselijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Als de ambten niet vervuld kunnen worden, denk ik dat je ook eerlijk moet afvragen of je als gemeente bestaansrecht hebt.
Zeker in plaatsen waar andere kerken zijn waar wel predikanten staan.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

Bezorgd schreef:Als de ambten niet vervuld kunnen worden, denk ik dat je ook eerlijk moet afvragen of je als gemeente bestaansrecht hebt.
Zeker in plaatsen waar andere kerken zijn waar wel predikanten staan.
Ambten niet vervuld kunnen worden is een andere discussie. Meestal is het dat bepaalde mensen niet passen in huidige kerkenraad en daarom niet op lijstje worden gezet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik vind dat @Bezorgd en @Amstelodamense hun visie hier erg ongeestelijk ten toon spreiden. En dat terwijl beiden niet weten wat het is om járenlang vacant te zijn...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik vind dat @Bezorgd en @Amstelodamense hun visie hier erg ongeestelijk ten toon spreiden. En dat terwijl beiden niet weten wat het is om járenlang vacant te zijn...
Er zullen ook vast GerGemmers het fijn vinden dat er een beetje variatie in dominees is als de gemeente vacant is.
Gesloten