Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Als je heel eerlijk bent, had je het als kerkenraad gewoon niet zo snel moeten doen; er zijn bovendien genoeg predikanten beroepbaar. Wellicht hebben ze in eerste instantie ds. Huijser als consulent ook nog wel om advies gevraagd.

Ik kan me zelfs voorstellen dat er de mogelijkheid had bestaan dat ds. Huijser, vanwege deze rouwperiode, de beroepsbrief niet zou hebben ondertekend. Dat is allemaal echter niet gebeurd.

Overigens was mijn gemeente de enige waar de kerkenraad ds. Zondag wel eenmaal kandideerde, maar waar hij niet werd beroepen, omdat de mansleden anders besloten, onder andere vanwege het rouwproces.

Al deze overpeinzingen laten echter onverlet dat Gods weg is in het heiligdom en Zijn pad door grote wateren (Psalm 77: 14a en 20, onberijmd).
Het is anderhalf jaar geleden, het beroep kwam ruim een jaar na het overlijden, na het overlijden van een kind kan het nooit, maar als een gemeente na anderhalf jaar een beroep uitbrengt vind ik alle ophef hier over ongegrond, dat is niet "zo snel na het overlijden van zijn dochter".
Laatst gewijzigd door samanthi op 02 okt 2019, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Precies. Ik vind het nogal wat om daar een algemene uitspraak over te doen. Een rouwproces is voor iedereen anders. Ik weet mensen die na overlijden van een dierbare heel graag snel wilden verhuizen.

Dominees zouden er goed aan doen dit soort dingen voor zover ze niet henzelf betreffen niet in het openbaar maar persoonlijk te bespreken, mijns inziens. Niet dat ik iets heb tegen duidelijke communicatie. Maar de context brengt mee dat fouten moeilijk kunnen worden gecorrigeerd en dan leiden ze al snel een eigen leven.

Los daarvan: het zou goed zijn als dominees konden melden dat zij geen beroep in overweging nemen. Dat zou wellicht veel onnodige beroepen schelen. Ik snap dat je zoiets als dominee in een kerkverband met een predikantentekort niet zomaar mag besluiten, maar soms zijn daar werkelijk goede redenen voor.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Terri »

Ja maar ds Zondag heeft het aangenomen en we/ze geloven dat dat van de Heere is, dan noem je het toch geen onbarmhartig beroep, ik snap er echt niks van.....hier ben ik dus te dom voor :sweat
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Terri »

Ik reageerde op een post van Stof...
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Nogmaals: ik heb mijn oordeel erover ook wat bijgesteld na de avonddienst beluisterd te hebben. Vier dingen:
- Het is overlegd
- Uit de woorden van ouderling Lambregts begrijp ik dat het in de gemeente echt een gebedszaak is geweest. Overigens heeft Lambregts ook aan het graf van een kind gestaan, dus hij zal er zeer in mee kunnen voelen.
- Ds. Huijser heeft de gemeente op een bepaald moment gezegd het onbarmhartig te vinden maar is daar ook publiekelijk op teruggekomen, zo meldde hij vanmiddag.
- Ik vond Ds. Zondag erg verblijd over komen. Hij lijkt oprecht blij te zijn naar Dordrecht te mogen zijn gekomen. Mag het écht als een wonder ervaren. Nou, wie ben ik dan om daar nog iets van te vinden.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Terri schreef:Ja maar ds Zondag heeft het aangenomen en we/ze geloven dat dat van de Heere is, dan noem je het toch geen onbarmhartig beroep, ik snap er echt niks van.....hier ben ik dus te dom voor :sweat
Dat heeft ds. H. gezegd vóórdat het beroep werd aangenomen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Los daarvan: het zou goed zijn als dominees konden melden dat zij geen beroep in overweging nemen. Dat zou wellicht veel onnodige beroepen schelen. Ik snap dat je zoiets als dominee in een kerkverband met een predikantentekort niet zomaar mag besluiten, maar soms zijn daar werkelijk goede redenen voor.
Blijkbaar is dat niet goed overgekomen, maar dat bedoelde ik vanmiddag ook al te zeggen. Predikanten als ds. W.J. Karels of ds. P.G. Heijkamp in zijn omstandigheden zouden gewoon geen beroep in overweging moeten hoeven te nemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Waarom wordt er af en toe gezegd dat de consulent mogelijk de beroepbrief niet zou ondertekenen? Ik neem aan dat er eerder in het proces al wordt bewaakt dat een en ander zorgvuldig gaat, en dat het dan aan het eind niet spannend is of de consulent die brief gaat ondertekenen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Waarom wordt er af en toe gezegd dat de consulent mogelijk de beroepbrief niet zou ondertekenen? Ik neem aan dat er eerder in het proces al wordt bewaakt dat een en ander zorgvuldig gaat, en dat het dan aan het eind niet spannend is of de consulent die brief gaat ondertekenen.
Dat kan ook helemaal niet 'zomaar', daar moet een gegronde reden voor zijn. Als het een privereden is, kan de consulent hooguit een ander advies geven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Marion »

DDD schreef:Precies. Ik vind het nogal wat om daar een algemene uitspraak over te doen. Een rouwproces is voor iedereen anders. Ik weet mensen die na overlijden van een dierbare heel graag snel wilden verhuizen.

Dominees zouden er goed aan doen dit soort dingen voor zover ze niet henzelf betreffen niet in het openbaar maar persoonlijk te bespreken, mijns inziens. Niet dat ik iets heb tegen duidelijke communicatie. Maar de context brengt mee dat fouten moeilijk kunnen worden gecorrigeerd en dan leiden ze al snel een eigen leven.

Los daarvan: het zou goed zijn als dominees konden melden dat zij geen beroep in overweging nemen. Dat zou wellicht veel onnodige beroepen schelen. Ik snap dat je zoiets als dominee in een kerkverband met een predikantentekort niet zomaar mag besluiten, maar soms zijn daar werkelijk goede redenen voor.
Ik denk dat het best mogelijk moet zijn dat een predikant voor een bepaalde tijd geen beroep in overweging neemt. Alleen moeten er dan wel duidelijke kaders voor zijn onder welke omstandigheden dit kan. Anders krijg je hier misschien ook dingen in die ontsporen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

GGiN Vriezenveen
heeft al 21x ds J Roos beroepen
Heeft het een reden dat een gemeente zo vaak een dominee beroept ?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jan Vogel »

Eehh.. 3x (7 = getal van de volheid) is scheepsrecht? :haha
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Geytenbeekje schreef:GGiN Vriezenveen
heeft al 21x ds J Roos beroepen
Heeft het een reden dat een gemeente zo vaak een dominee beroept ?
Schijnbaar is de kerkenraad zeer overtuigd dat dit de dienstknecht is die de Heere voor hen op het oog heeft...
Maar vind het ook opmerkelijk. Binnen hoeveel tijd is dit 21e beroep?
Ik ben verder niet heel bekend in de GGiN. Hoe is het daar qua verhouding aantal gemeentes en beroepbare predikanten?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

NorahLinde schreef:
Geytenbeekje schreef:GGiN Vriezenveen
heeft al 21x ds J Roos beroepen
Heeft het een reden dat een gemeente zo vaak een dominee beroept ?
Schijnbaar is de kerkenraad zeer overtuigd dat dit de dienstknecht is die de Heere voor hen op het oog heeft...
Maar vind het ook opmerkelijk. Binnen hoeveel tijd is dit 21e beroep?
Ik ben verder niet heel bekend in de GGiN. Hoe is het daar qua verhouding aantal gemeentes en beroepbare predikanten?
Vanaf 87
ong 2x per jaar
Maar dan nog
Wss geen Mallan-gemeente
Online
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Ik vind de verplichting tot beroepen wel wat ongeestelijk overkomen
21 Vriezenveen
8 ds. Karels in Aalst

etc.

De andere kant is Geldermalsen, heb ik ook m'n vraagtekens bij.

Ergens in het midden denk het beroepingswerk hoort te zitten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gesloten