Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Wat een **omme opmerking. Ik hoop dat ds. Bakker niet meeleest. Jantje, denk toch na voordat je wat post.
Daarnaast staat hij al in zijn vierde gemeente dus hij heeft er genoeg gehad om zovaak te moeten of kunnen verkassen. Maar het doet er niet toe. Of tenminste: dat zou zo moeten zijn. Helaas wordt er stilletjes wel erg veel geredeneerd, gerekend, gemind en geplust.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Stof schreef:zijn vierde gemeente
Veen is zijn derde gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Onze dominee ook niet.
Maar waarom is dat moedig?
Die is dan ook de tegenkandidaat.

Waarom dat moedig is? Ik vind het moedig in die zin dat men niet direct gekeken heeft naar de populariteit van de predikant. Het is in het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten vaak ook na-aperij. Als je ziet hoe vaak sommige predikanten op tweetal komen en andere predikanten zelden of nooit worden beroepen, dan vind ik dat erg jammer. Het getuigt daarom van moed om niet perse iemand te kandideren die een hele goede redenaar is.
Maar moed betekent dat er gevaar dreigt. Eigenlijk zeg je dat de gemeente problemen gaat krijgen als één van de twee het aan zal nemen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Zou het ook een verzoeking kunnen zijn als je als dominee veel beroepen ontvangt? Of een zegen als je weinig beroepen krijgt?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:Maar moed betekent dat er gevaar dreigt. Eigenlijk zeg je dat de gemeente problemen gaat krijgen als één van de twee het aan zal nemen.
Welnee. Het getuigt juist van moed omdat je als kerkenraad er niet voor schuwt om een dominee te kandideren die, gelet op het aantal beroepen, minder populair is. Anders had ik een aanzienlijk aantal predikanten voor deze gemeente kunnen bedenken. De kerkenraad kijkt dus niet naar wat op dit moment populair is, en dat vind ik van moed en respect getuigen. Dat zou wat mij betreft navolging mogen krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Stof schreef:zijn vierde gemeente
Veen is zijn derde gemeente.
Ai :tilt
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Jongere schreef:[
Waar hebben jullie het nou toch over met "mystiek"? Gaat het dan over het persoonlijke spreken van de Heere in het leven van een predikant dat we zo duiden?
.
Mystiek in die zin , dat veel predikanten tegenwoordig menen met een heel omhaal van woorden duidelijk te moeten maken hoe de Heere hen geleid heeft in het beroep.
Ik kan me van vroeger niet herinneren dat dat toen ook zo gebeurde.
Veel predikanten? Ik hoor het juist heel weinig. Dat willen we niet meer horen. Let op wat er gezegd werd bij ds. van Belzen, en bij ds. Verschuure. We zijn deze prediking grotendeels ontwend. Dit geeft aan in welke tijd we zijn aangekomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
refo schreef:Maar moed betekent dat er gevaar dreigt. Eigenlijk zeg je dat de gemeente problemen gaat krijgen als één van de twee het aan zal nemen.
Welnee. Het getuigt juist van moed omdat je als kerkenraad er niet voor schuwt om een dominee te kandideren die, gelet op het aantal beroepen, minder populair is. Anders had ik een aanzienlijk aantal predikanten voor deze gemeente kunnen bedenken. De kerkenraad kijkt dus niet naar wat op dit moment populair is, en dat vind ik van moed en respect getuigen. Dat zou wat mij betreft navolging mogen krijgen.
Ik vind dit een hele rare redenatie.
Predikanten beroepen omdat ze populair zijn is een ongeestelijke bezigheid. Maar predikanten bewust beroepen omdat ze "minder populair" zouden zijn, is minstens zo ongeestelijk. Als je hier spreekt over "moed" en "respect" toont dat alleen maar aan hoe verwrongen je beeld op het beroepingswerk is geworden. Alsof we in een wedstrijd beland zijn, waarin de beroepen zo gelijkmatig mogelijk verdeeld moeten worden. Elke kerkenraad voor wie dit soort statistieken leidend zouden zijn - of dat nu om hoge of lage beroepingscijfers gaat - is niet juist bezig.

Het is bovendien allemaal gebaseerd op het idee dat veel beroepingswerk na-aperij zou zijn. Dat is onzin. De GG hebben nu eenmaal relatief weinig predikanten. Als een kerkenraad een profiel opstelt (bijv. rond het leiding geven, evenwichtige prediking, aansluiting bij jongeren, etc.) is het niet verwonderlijk dat er dan in een aantal gemeenten vergelijkbare namen boven komen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik toch weer op deze rotonde-discussie reageer. Ik denk toch omdat het me stoort dat er zo gemakkelijk en wat hyperig allerlei oordelen worden geveld over beweegredenen van predikanten en kerkenraden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:[q
Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik toch weer op deze rotonde-discussie reageer. Ik denk toch omdat het me stoort dat er zo gemakkelijk en wat hyperig allerlei oordelen worden geveld over beweegredenen van predikanten en kerkenraden.

Het siert je dat je elke keer weer probeert te nuanceren. Dat meen ik serieus.
Maar vind je alles wat er in topics als deze gesuggereerd wordt dan onzin?
Of zit er misschien toch ook een stuk waarheid in, wat we eigenlijk niet willen horen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Of zit er misschien toch ook een stuk waarheid in, wat we eigenlijk niet willen horen?
Het is vrijwel altijd kleinzielig geredeneer. En het getuigt doorgaans van een gebrek aan inzicht in hoe de Heere op geestelijke wijze de weg van een predikant wil wijzen. Daar lijdt ikzelf overigens ook aan.
"Ken Hem in al uw wegen". Dat vinden we allemaal een mooie tekst, maar als dat in de praktijk wordt toegepast dan blijkt dat overgeestelijk te zijn?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
refo schreef:Maar moed betekent dat er gevaar dreigt. Eigenlijk zeg je dat de gemeente problemen gaat krijgen als één van de twee het aan zal nemen.
Welnee. Het getuigt juist van moed omdat je als kerkenraad er niet voor schuwt om een dominee te kandideren die, gelet op het aantal beroepen, minder populair is. Anders had ik een aanzienlijk aantal predikanten voor deze gemeente kunnen bedenken. De kerkenraad kijkt dus niet naar wat op dit moment populair is, en dat vind ik van moed en respect getuigen. Dat zou wat mij betreft navolging mogen krijgen.
Populair? Maar het gaat toch niet om populariteit? Blijkbaar is er geestelijke herkenning, dat lijkt me ook relevanter dan populariteit.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Bezorgd schreef:Het siert je dat je elke keer weer probeert te nuanceren. Dat meen ik serieus.
Maar vind je alles wat er in topics als deze gesuggereerd wordt dan onzin?
Of zit er misschien toch ook een stuk waarheid in, wat we eigenlijk niet willen horen?
Ongetwijfeld zal er ook in het beroepingswerk heel wat zijn, wat niet juist is of 'vleselijk'. Daar wil ik mijn ogen niet voor sluiten.
Wel stoor ik me aan het gemak waarmee de motieven van anderen worden ingevuld. Een predikant zou zijn beslissing maken op mystieke gronden, een kerkenraad kiest vanwege (al dan niet) de populariteit van een predikant, etc. Ik denk dat het onderwerp zich ook helemaal niet leent om er generaliserende uitspraken over te doen.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Gerrit35 »

Eergisteren keek ik op dominees.nl (dat doe ik overigens bijna dagelijks) en ik klikte door op de gemeente Kapelle-Biezelinge (ben daar een paar jaar geleden een keer naar de kerk geweest toen ik met mijn schoonfamilie mee was op vakantie). Ik zag daar bij 1985 ds. J. van Vliet staan en tot mijn verbazing stond er bij de intrede en het afscheid dezelfde datum. Uiteraard even gegoogeld en ik schrok toch wel. Blijkt dat hij tijdens zijn intrededienst op de kansel is overleden... Zo kan het dus ook gaan. Je denkt als predikant dat de Heere je nodig heeft in een nieuwe gemeente en als gemeente ben je blij met een nieuwe predikant en dan gebeurt er zoiets onbegrijpelijks.
Overigens hoop ik dat deze roepstem voor velen tot zegen is geweest.

Zijn hier wellicht mensen die deze gebeurtenis van dichtbij hebben meegemaakt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Gerrit35 schreef:Eergisteren keek ik op dominees.nl (dat doe ik overigens bijna dagelijks) en ik klikte door op de gemeente Kapelle-Biezelinge (ben daar een paar jaar geleden een keer naar de kerk geweest toen ik met mijn schoonfamilie mee was op vakantie). Ik zag daar bij 1985 ds. J. van Vliet staan en tot mijn verbazing stond er bij de intrede en het afscheid dezelfde datum. Uiteraard even gegoogeld en ik schrok toch wel. Blijkt dat hij tijdens zijn intrededienst op de kansel is overleden... Zo kan het dus ook gaan. Je denkt als predikant dat de Heere je nodig heeft in een nieuwe gemeente en als gemeente ben je blij met een nieuwe predikant en dan gebeurt er zoiets onbegrijpelijks.
Overigens hoop ik dat deze roepstem voor velen tot zegen is geweest.

Zijn hier wellicht mensen die deze gebeurtenis van dichtbij hebben meegemaakt?
Dit was me bekend. Als een dominee losgemaakt wordt van een gemeente weet hij niet altijd van tevoren wat dat beduidt. Als hij dan een beroep krijgt kan hij menen dat te moeten aannemen.
Dat is meer gebeurd. Ik zou verschillende voorbeelden kunnen noemen. Ook b.v. ds. A. Kot, predikant van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente laatstelijk gestaan in H.I.-Ambacht voelde dat hij losgemaakt werd van de gemeente van Rijssen. Hij kreeg een beroep van H.I.-Ambacht en meende dat aan te moeten nemen. Tijdens de intrede werd hij onwel, en na slechts (ik meen) 9 preken in die gemeende werd hij opgenomen in Heerlijkheid.
Zijn laatste preken staan in het boek "Gods weg is volmaakt". Wellicht nog tweedehands te koop? Het zoeken zeker waard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Waarom dat moedig is? Ik vind het moedig in die zin dat men niet direct gekeken heeft naar de populariteit van de predikant. Het is in het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten vaak ook na-aperij. Als je ziet hoe vaak sommige predikanten op tweetal komen en andere predikanten zelden of nooit worden beroepen, dan vind ik dat erg jammer. Het getuigt daarom van moed om niet perse iemand te kandideren die een hele goede redenaar is.
'Moed' zou ik niet vermoeden noch gebruiken. Wellicht was het een gelovige keuze. We mogen er sowieso vanuit gaan dat deze biddend tot stand is gekomen.

Daarnaast ben ik er op grond van 1 Korinthe 1:17 van overtuigd dat de sterke gerichtheid op zogenaamd goede redenaars, hoewel menselijk, het gevaar oplevert van de verijdeling van het kruis van Christus in een gemeente. Dan wordt de vorm almaar belangrijker, de welbespraakte prediker over het paard getild en de rauwe werkelijkheid van het kruis soms zomaar vergeten. Dat lijkt me een verzoeking en verleiding voor welbespraakte predikanten. Het zou me niet verbazen als de stamelaars en stotteraars onder de dominees op dit punt met grotere zegen arbeiden.

"Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde."
Gesloten