Beroepingswerk discussie [4]

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

-
Laatst gewijzigd door GGotK op 25 sep 2019, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Urk moet er eerst nog over stemmen
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Urk moet er eerst nog over stemmen
Urk kan eventueel de tweede roepende gemeente worden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Stof schreef:
Mannetje schreef:
Bezorgd schreef: Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Is dat zo? Het is waar dat er de afgelopen jaren diverse voorvallen zijn geweest, maar is dat meer dan vroeger? En zo ja, ligt dat aan ongeestelijk omgaan met beroepingswerk, of zijn er andere oorzaken?
Echt, pak er wat kleine kerkgeschiedenis bij, van oud tot jonger en je zult zien dat het echt van alle tijden is. Van gemeenten van rechts tot links en van voor tot achter. Ik geloof er niets van dat het is toegenomen. Het is wel veel eerder bekend en door de lager wordende kerkelijke bewustheid steken mensen elkaar misschien wat sneller aan. Én de duivel krijgt almaar meer ervaring. Maar meer, nee, dat geloof ik niet.

Kaïn groeide op in een zeer bevoorrecht kerkje in de kerk. Hij sloeg Abel dood. Het is nooit anders geweest.

Overigens ben ik het wel met de vraag van Bezorgd eens of al dat mystieke rondom het beroepingswerk niet wat too much is.
Waar hebben jullie het nou toch over met "mystiek"? Gaat het dan over het persoonlijke spreken van de Heere in het leven van een predikant dat we zo duiden?

Mystiek heeft een heel negatieve lading en ik vind het nogal wat om dat zomaar in dit soort containerconclusies uit te spreken. Mystiek zijn van het Woord losgezongen ervaringen die een eigen leven gaan leiden. Ik ben benieuwd of het daarom gaat hier, of dat we gewoon niet meer goed kunnen omgaan met het concrete spreken van de Heere rond beroepen. Wie zijn wij eigenlijk om op de voorste rij te staan in het beoordelen van de weg van de Heere in andermans leven? Daar zouden we voorzichtig mee moeten zijn, wat mij betreft.

En ik heb daarbij overigens al vaker gezegd: dat spreken van de Heere vindt ook heel vaak plaats door 'gewone', nuchtere aanwijzingen. Als er in beroepingswerk overwegingen liggen die wij kunnen begrijpen (en daarmee wellicht ook zien aankomen), is dat absoluut geen teken dat er van roeping geen sprake zou zijn. Of kunnen we een roeping alleen overnemen als die tegen alle menselijke verwachtingen en logica ingaat? Wat mij betreft integendeel - de Heere werkt vaak middellijk. Ook in beroepingswerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed gecombineerd met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Urk moet er eerst nog over stemmen
Urk kan eventueel de tweede roepende gemeente worden.
Wel veel GG-gemeentes die roepende zijn de laatste tijd
Heeft dat te maken met de winterseizoen ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Ja, zo gaat het menselijk spreken over het beroepingswerk wel weer. "Ondergewaardeerd" en "moed" vind ik echt termen vanuit een op de prestatie gerichte maatschappij van heden ten dage. Beroepingswerk is geen nuchtere bezigheid, maar het zoeken naar de man van Gods raad, oftewel het zoeken naar Gods wil en weg Die Hij voorheeft met de gemeente. Dan gaat het niet om het naampje van de beste man, ook niet om zijn in- of populariteit, maar om wat de Heere ons toeschikken zal. Beroepingswerk is dus een gebedswerk; achteruit en onwaardig, slechts uit genade.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Onze dominee ook niet.
Maar waarom is dat moedig?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:[
Waar hebben jullie het nou toch over met "mystiek"? Gaat het dan over het persoonlijke spreken van de Heere in het leven van een predikant dat we zo duiden?
.
Mystiek in die zin , dat veel predikanten tegenwoordig menen met een heel omhaal van woorden duidelijk te moeten maken hoe de Heere hen geleid heeft in het beroep.
Ik kan me van vroeger niet herinneren dat dat toen ook zo gebeurde.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

johannes123 schreef:
Ouderling schreef:
johannes123 schreef:
Ouddorp schreef:Waarschijnlijk voor het eerst dat de Gereformeerde Gemeenten op Goeree-Overflakkee drie predikanten gaan tellen?
Ja klopt!! Zeer verwonderd, straks 3 predikanten die met veel vrucht mogen werken op Flakkee.
Hoe weet je nu al dat deze prediking vrucht zal gaan dragen?
De prediking van ds. Boeder en ds. Pater geven vrucht (God geeft dit natuurlijk, doormiddel van deze predikanten)
Ds. Moens moet naat Middelharnis omdat daar werk voor hem is. Dus vrucht.
Dat weten wij als mensen niet. Alles DV, we weten niet of ds. er bevestigd zal worden. Er kan veel met ons en hem gebeuren. Wat ik uiteraard niet hoop.
Misschien moet ds wel naar Flakkee voor die ene persoon die daar op vakantie komt.
Maar het kan ook dat hij moet snoeien of planten en de vruchten niet zal zien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Onze dominee ook niet.
Maar waarom is dat moedig?
Die is dan ook de tegenkandidaat.

Waarom dat moedig is? Ik vind het moedig in die zin dat men niet direct gekeken heeft naar de populariteit van de predikant. Het is in het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten vaak ook na-aperij. Als je ziet hoe vaak sommige predikanten op tweetal komen en andere predikanten zelden of nooit worden beroepen, dan vind ik dat erg jammer. Het getuigt daarom van moed om niet perse iemand te kandideren die een hele goede redenaar is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Waar hebben jullie het nou toch over met "mystiek"? Gaat het dan over het persoonlijke spreken van de Heere in het leven van een predikant dat we zo duiden?

Mystiek heeft een heel negatieve lading en ik vind het nogal wat om dat zomaar in dit soort containerconclusies uit te spreken. Mystiek zijn van het Woord losgezongen ervaringen die een eigen leven gaan leiden. Ik ben benieuwd of het daarom gaat hier, of dat we gewoon niet meer goed kunnen omgaan met het concrete spreken van de Heere rond beroepen. Wie zijn wij eigenlijk om op de voorste rij te staan in het beoordelen van de weg van de Heere in andermans leven? Daar zouden we voorzichtig mee moeten zijn, wat mij betreft.

En ik heb daarbij overigens al vaker gezegd: dat spreken van de Heere vindt ook heel vaak plaats door 'gewone', nuchtere aanwijzingen. Als er in beroepingswerk overwegingen liggen die wij kunnen begrijpen (en daarmee wellicht ook zien aankomen), is dat absoluut geen teken dat er van roeping geen sprake zou zijn. Of kunnen we een roeping alleen overnemen als die tegen alle menselijke verwachtingen en logica ingaat? Wat mij betreft integendeel - de Heere werkt vaak middellijk. Ook in beroepingswerk.
Niet vele is goed, maar het goede is veel. Zoals wel vaker zet @Jongere hier in kernachtige bewoordingen zaken uiteen die de spijker zijn op de kop. :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Jongere schreef:[
Waar hebben jullie het nou toch over met "mystiek"? Gaat het dan over het persoonlijke spreken van de Heere in het leven van een predikant dat we zo duiden?
.
Mystiek in die zin , dat veel predikanten tegenwoordig menen met een heel omhaal van woorden duidelijk te moeten maken hoe de Heere hen geleid heeft in het beroep.
Ik kan me van vroeger niet herinneren dat dat toen ook zo gebeurde.
Deze mening ben ik ook wel toegedaan, alleen zou ik het niet onder de noemer mystiek laten vallen.
Ik ben er persoonlijk ook geen voorstander van om dit (uitgebreid) aan de orde te stellen op de kansel, maar uiteindelijk behoort het tot de vrijheden van de dominee. Maar het heeft absoluut zijn gevaren...
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Eens, met dat eerste. Dat tweede ben ik het minder mee eens. Er wordt grotendeels over gezwegen in mijn waarneming. Juist dat maakt het zo "spannend".
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Inderdaad. Ik vind het ook heel moedig dat de kerkenraad van Capelle aan den IJssel-West ds. E. Bakker heeft gekandideerd. Deze predikant krijgt vrijwel nooit een beroep.
Wat een **omme opmerking. Ik hoop dat ds. Bakker niet meeleest. Jantje, denk toch na voordat je wat post.
Gesloten