Beroepingswerk discussie [4]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:
Bezorgd schreef:[…]Ik ga steeds vaker vraagtekens zetten bij het beroepingswerk en het aannemen daarvan. […]
Hoe zou jij het dan willen zien? Wat mis je?
Weet ik niet.
Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:[…]Ik ga steeds vaker vraagtekens zetten bij het beroepingswerk en het aannemen daarvan. […]
Hoe zou jij het dan willen zien? Wat mis je?
Weet ik niet.
Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Overal zitten we als mens tussen, daar moeten we waakzaam voor zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef: Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Is dat zo? Het is waar dat er de afgelopen jaren diverse voorvallen zijn geweest, maar is dat meer dan vroeger? En zo ja, ligt dat aan ongeestelijk omgaan met beroepingswerk, of zijn er andere oorzaken?
-
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:[…]Ik ga steeds vaker vraagtekens zetten bij het beroepingswerk en het aannemen daarvan. […]
Hoe zou jij het dan willen zien? Wat mis je?
Weet ik niet.
Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Onrust in een gemeente kan er zijn, maar tegelijkertijd kan dezelfde prediking voor anderen tot hun bekering leiden of tot nader onderwijs.
Dat kan dus samengaan. Dat kan ook betekenen dat een predikant daar ook moest zijn. Misschien wel voor de laatste groep. En in Zijn voorzienigheid ook voor de eerste.
Ook in de Bijbel waren er predikers die ergernis opwekten, maar ook vruchten droegen. Denk aan Johannes de Doper.
Onrust in een gemeente is dus niet het gevolg van een op niet juiste gronden aannemen van een beroep. Dat kan wel, maar dat kunnen wij als mensen niet bepalen en ook niet constateren.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Anselmus »

.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 25 sep 2019, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Anselmus »

samanthi schreef:
Augustienus schreef:In de HHK zijn er kandidaten die veel langer op een beroep wachten of moesten wachten.
In de Hhk is er geen houdbaarheidsdatum aan het kandidaadschap
Na vijf jaar wordt er volgens mij een gesprek gevoerd om naar de oorzaak te kijken en dit kan gevolgen hebben voor de beroepbaarstelling en de preekbevoegdheid.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 25 sep 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Anselmus schreef:
samanthi schreef:
Augustienus schreef:In de HHK zijn er kandidaten die veel langer op een beroep wachten of moesten wachten.
In de Hhk is er geen houdbaarheidsdatum aan het kandidaadschap
Na vijf jaar zijn er wel degelijk gesprekken om naar de oorzaak te kijken.

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Er zijn toch zeker HHK mensen die niet beroepbaar zijn en toch als kandidaat te boek staan, dit heb je bij de CGK niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Inderdaad.

Zo zou ik het in mijn eigen geval ook ervaren. Wel een zelfgekozen oordeel. Dat wel.
Volgens mij is jouw gemeente nog steeds vacant. Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Is geheel terzijde hetzelfde als off topic?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Is geheel terzijde hetzelfde als off topic?
Nee, want het gaat over een vacante gemeente.

Overigens ben ik het volmondig met @Ouderling eens. Diens bericht is mij uit het hart gegrepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Is geheel terzijde hetzelfde als off topic?
Nee, want het gaat over een vacante gemeente.

Overigens ben ik het volmondig met @Ouderling eens. Diens bericht is mij uit het hart gegrepen.
Ik begrijp de relatie tussen jouw opmerking en die van DDD niet. Waarom wijs je hem op een, bij hem uiteraard, bekend feit? Wil je eigenlijk meer zeggen, maar doe je dat niet?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Is geheel terzijde hetzelfde als off topic?
Nee, want het gaat over een vacante gemeente.

Overigens ben ik het volmondig met @Ouderling eens. Diens bericht is mij uit het hart gegrepen.
Ik begrijp de relatie tussen jouw opmerking en die van DDD niet. Waarom wijs je hem op een, bij hem uiteraard, bekend feit? Wil je eigenlijk meer zeggen, maar doe je dat niet?
Welnee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef: Maar de verhalen worden steeds bijzonderder en mystieker, en tegelijkertijd,de keren dat het misgaat in een gemeente ook.
Dus stuk nuchterheid en dat erkennen. En eerlijk zijn als er misschien andere redenen zijn van aannemen of bedanken.
Is dat zo? Het is waar dat er de afgelopen jaren diverse voorvallen zijn geweest, maar is dat meer dan vroeger? En zo ja, ligt dat aan ongeestelijk omgaan met beroepingswerk, of zijn er andere oorzaken?
Echt, pak er wat kleine kerkgeschiedenis bij, van oud tot jonger en je zult zien dat het echt van alle tijden is. Van gemeenten van rechts tot links en van voor tot achter. Ik geloof er niets van dat het is toegenomen. Het is wel veel eerder bekend en door de lager wordende kerkelijke bewustheid steken mensen elkaar misschien wat sneller aan. Én de duivel krijgt almaar meer ervaring. Maar meer, nee, dat geloof ik niet.

Kaïn groeide op in een zeer bevoorrecht kerkje in de kerk. Hij sloeg Abel dood. Het is nooit anders geweest.

Overigens ben ik het wel met de vraag van Bezorgd eens of al dat mystieke rondom het beroepingswerk niet wat too much is.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Is geheel terzijde hetzelfde als off topic?
Nee, want het gaat over een vacante gemeente.

Overigens ben ik het volmondig met @Ouderling eens. Diens bericht is mij uit het hart gegrepen.
Ik begrijp de relatie tussen jouw opmerking en die van DDD niet. Waarom wijs je hem op een, bij hem uiteraard, bekend feit? Wil je eigenlijk meer zeggen, maar doe je dat niet?
Welnee.
Je ontwijkt mijn vraag naar het waarom van het wijzen op.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

De mystiek rondom het beroepingswerk maken wij zelf hier op refoforum, niet de dominees. De meeste dominees doen dit in gebed en met een gezonde dosis nuchterheid.
Ik ben blij dat ds Beens weer eens een beroep krijgt. Een 'ondergewaardeerde' dominee binnen de GG, die t.ov. zijn beginjaren wat meer ruimte heeft mogen krijgen in zijn prediking.
Gesloten