Beroepingswerk discussie [4]

GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Dat is een goede zaak idd, je moet wel tijd krijgen om je voor te bereiden. Je geeft aan dat je tijdens de afkondiging vaak al weet op wie je gaat stemmen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Is dat ligging van de predikant? Karakter? Leeftijd?

Al met al is het dus heel subjectief allemaal en totaal afhankelijk van je eigen voorkeur/waarneming. Ik spreek nu overigens voor mezelf! Dat maakt dat ik het ook best lastig vind om dit dan heel "geestelijk" te benaderen, omdat iedereen z'n eigen voorkeur nogal menselijk benadert.

Hoop dat je beetje begrijpt wat ik bedoel....
Het is inderdaad zeer afhankelijk van de voorkeur. Al is het in het geval van het huidige tweetal kiezen tussen twee goeden. Maar de predikant die mijn voorkeur heeft is van de zomer twee weken op vakantie geweest. Dus vandaar dat ik hem ga stemmen.
Wie zijn de 2 goeden dan en wie zijn in jouw optiek fout?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Je dacht dat Jantje dat zo zou posten... :jongle
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Je dacht dat Jantje dat zo zou posten... :jongle
Het gaat mij niet zozeer om namen, maar om het predicaat 'goeden' en het daarmee aangeven dat er ook 'fouten' zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

@GGotK, het gaat erover dat de predikanten beiden goed in de gemeente zouden passen. Dit keer heeft de kerkenraad daar bijzonder goed naar gekeken. Vandaar dat ik het over 'goeden' heb.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Is het stemmen ook een geestelijke zaak?
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

refo schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Tot dit voorjaar werd bij ons in de gemeente het tweetal voor predikant de zondag voorafgaand aan de ledenvergadering bekend gemaakt. In reactie op vragen vanuit de mansleden is door de kerkenraad besloten het tweetal voor predikant voortaan een week eerder bekend te maken. Dit keer is het zelfs 2 weken eerder bekend gemaakt. Ik vind dat een goede beslissing, omdat je zo nog eens tijd hebt om van de beide predikanten een preek te beluisteren. Overigens is voor mij meestal tijdens het afkondigen van het tweetal al duidelijk op wie ik ga stemmen.
Dat is een goede zaak idd, je moet wel tijd krijgen om je voor te bereiden. Je geeft aan dat je tijdens de afkondiging vaak al weet op wie je gaat stemmen. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Is dat ligging van de predikant? Karakter? Leeftijd?

Al met al is het dus heel subjectief allemaal en totaal afhankelijk van je eigen voorkeur/waarneming. Ik spreek nu overigens voor mezelf! Dat maakt dat ik het ook best lastig vind om dit dan heel "geestelijk" te benaderen, omdat iedereen z'n eigen voorkeur nogal menselijk benadert.

Hoop dat je beetje begrijpt wat ik bedoel....
Het is inderdaad zeer afhankelijk van de voorkeur. Al is het in het geval van het huidige tweetal kiezen tussen twee goeden. Maar de predikant die mijn voorkeur heeft is van de zomer twee weken op vakantie geweest. Dus vandaar dat ik hem ga stemmen.
De andere kandidaat ging niet op vakantie?
Ja las het ook. Dan is degene die hij kiest lekker uitgerust.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik weet niet of ik dit nu serieus moet nemen, maar deze dominee was twee weken op vakantie en zat hier in de pastorie en preekte hier dus ook 2 weken. Ik heb hem van de zomer dus 4 keer gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Ik vraag u om wat reden gij mij hebt ontboden (Handelingen 10).

Zou best interessant zijn om in plaats van een dominee bij zijn intrede Tekst (!) en uitleg te laten geven over zijn zending, bovengenoemde vraag van Paulus aan de gemeente voor te leggen. Ik ben benieuwd of het geestelijk gehalte van het antwoord dan even hoog is als men van de verklaring van een dominee verwacht. Ik denk het eigenlijk niet.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Herman schreef:Is het stemmen ook een geestelijke zaak?
Als er bij ons, 2 zondagen van te voren, een tweetal bekend gemaakt wordt, breng ik dat in gebed, luister ik preken van beide broeders en probeer ik daarnaast te overwegen wat goed zou zijn voor onze gemeente, ook qua persoonlijkheid/karakter van een predikant. Hoewel je daar vaak maar een beperkte indruk van krijgt, is er wel een indruk en die blijkt toch vaak wel te kloppen. Met al deze dingen samen kom ik dan onder gebed tot een keuze. En die kan dan uiteindelijk ánders uitpakken dan mijn 1e impuls bij het horen van het tweetal.
Voor míj is dit geestelijk stemmen.

Dat men bij het horen van een tweetal gelijk weet wie het wordt, vind ik persoonlijk niet geestelijk. Waar is dat dan op gebaseerd vraag ik me dan af...
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Ik weet niet of ik dit nu serieus moet nemen, maar deze dominee was twee weken op vakantie en zat hier in de pastorie en preekte hier dus ook 2 weken. Ik heb hem van de zomer dus 4 keer gehoord.
Nee dit moet je niet serieus nemen, het is een (flauw) grapje. Je had het zo geschreven, lees maar na, dat er stond dat omdat de betreffende predikant twee weken met vakantie was geweest je hem ging stemmen.
Je bedoelde dat hij 2 zondagen bij jullie in zijn vakantie had gepreekt. Omdat dit bij jou goede diensten zijn geweest ga je hem stemmen.

Vraagje, gaan ze kandidaten voor diaken, ouderling ook een week eerder afgeven?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Is het stemmen ook een geestelijke zaak?
Ja, stemmen kan niet zonder gebed.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
Nathanaël schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Wat ik van de PKN hier lees, is dat meer een sollicitatieprocedure.
En de predikant gaat op de gebruikelijke leeftijd met pensioen.
In een deel van de PKN is dat zo, in het meer behoudende deel van de kerk gaat het niet anders dan in de CGK ;-) Met inderdaad dat verschil dat het kan voorkomen dat er een predikant op de lijst komt die nog nooit in de gemeente heeft gepreekt. Dat zal in de CGK niet zo snel voorkomen, omdat daar de meeste predikanten wel bekend zijn.
Nee hoor. Er wordt in een relatief kleine vijver gewist. Althans, zo is het bij ons.
Men wil predikanten geen 3 uur in de auto laten zitten, dus wordt in een cirkel gezocht van max een uur rijden.
En binnen deze cirkel hebben een aantal predikanten zo'n vol preekrooster, dat je daar niet tussenkomt.

Dus van het hele rijtje ken ik een aantal predikanten echt niet. Of ik moet hen beluisteren via internet.
.
Dat ligt dan denk ik aan jullie preek voorziening. Bij mijn ouders in de cgk hadden ze in vacante periodes predikanten uit het hele land.
Ook bij jouw redelijk in de buurt is een vacante cgk waar links tot rechts voorgaat.

Bij ons was het zo dat de gemeente namen in mocht dienen. Daar kwamen 130! namen uit. De eerste ds heeft bedankt. Vervolgens is iemand na een persoonlijk gesprek afgevallen. Daarna hebben meerdere predikanten aangegeven dat zij geen beroep in overweging zullen nemen.
Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden en wacht rustig af.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

merel schreef:Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden en wacht rustig af.
Hoe zou het beroepingswerk er idealiter bij jou uitzien?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:Ik weet niet of ik dit nu serieus moet nemen, maar deze dominee was twee weken op vakantie en zat hier in de pastorie en preekte hier dus ook 2 weken. Ik heb hem van de zomer dus 4 keer gehoord.
Nee dit moet je niet serieus nemen, het is een (flauw) grapje. Je had het zo geschreven, lees maar na, dat er stond dat omdat de betreffende predikant twee weken met vakantie was geweest je hem ging stemmen.
Je bedoelde dat hij 2 zondagen bij jullie in zijn vakantie had gepreekt. Omdat dit bij jou goede diensten zijn geweest ga je hem stemmen.

Vraagje, gaan ze kandidaten voor diaken, ouderling ook een week eerder afgeven?
Exact. Dat bedoelde ik zeker.

Dat weet ik niet. Pas in november is het weer stemmen voor de aftredende broeders. Maar er is tegenwoordig ook een hele actieve webmaster, dus ik kan me voorstellen dat het tijdig op de website vermeld wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Pas in november is het weer stemmen voor de aftredende broeders.
Mag je ook de tegenkandidaat stemmen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gesloten