Beroepingswerk discussie [4]

Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel. ;)
Ik ook. Dat zorgt er nog niet voor dat je er over moet spreken alsof het een kansspel betreft.
Kerk(enraden) verraden ook gewoon hun ligging wel een heel beetje :OO3
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Wat ik van de PKN hier lees, is dat meer een sollicitatieprocedure.
En de predikant gaat op de gebruikelijke leeftijd met pensioen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Wat ik van de PKN hier lees, is dat meer een sollicitatieprocedure.
En de predikant gaat op de gebruikelijke leeftijd met pensioen.
In een deel van de PKN is dat zo, in het meer behoudende deel van de kerk gaat het niet anders dan in de CGK ;-) Met inderdaad dat verschil dat het kan voorkomen dat er een predikant op de lijst komt die nog nooit in de gemeente heeft gepreekt. Dat zal in de CGK niet zo snel voorkomen, omdat daar de meeste predikanten wel bekend zijn.
En predikanten gaan niet met pensioen. Maar in de PKN gaan ze inderdaad wel met emeritaat als ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door aggieoudje »

merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Klopt, Ds J.J. Mulder had inderdaad nog nooit bij ons in de gemeente gepreekt toen hij bij ons beroepen werd. Maar met de moderne techniek kun je tegenwoordig genoeg preken horen van een dominee. Zo had ik dus al meerdere preken van hem gehoord en heb ik hem (en meerdere met mij) aanbevolen bij de kerkenraad(die hem is gaan horen en toen werd hij beroepen en hij mocht aannemen!) en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Wat ik van de PKN hier lees, is dat meer een sollicitatieprocedure.
En de predikant gaat op de gebruikelijke leeftijd met pensioen.
In een deel van de PKN is dat zo, in het meer behoudende deel van de kerk gaat het niet anders dan in de CGK ;-) Met inderdaad dat verschil dat het kan voorkomen dat er een predikant op de lijst komt die nog nooit in de gemeente heeft gepreekt. Dat zal in de CGK niet zo snel voorkomen, omdat daar de meeste predikanten wel bekend zijn.
Nee hoor. Er wordt in een relatief kleine vijver gewist. Althans, zo is het bij ons.
Men wil predikanten geen 3 uur in de auto laten zitten, dus wordt in een cirkel gezocht van max een uur rijden.
En binnen deze cirkel hebben een aantal predikanten zo'n vol preekrooster, dat je daar niet tussenkomt.

Dus van het hele rijtje ken ik een aantal predikanten echt niet. Of ik moet hen beluisteren via internet.
Nathanaël schreef:En predikanten gaan niet met pensioen. Maar in de PKN gaan ze inderdaad wel met emeritaat als ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben.
Ik lees de afscheidsrede in het kerkblad. En dan zegt dominee zelf: beste mensen, ik heb de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, mijn vrouw helaas nog niet, dus we blijven nog even hier wonen.
Of: beste gemeenteleden, ik gooi op 2 november a.s. het bijltje erbij neer. Dan is mijn laatste dienst.
Het woord emeritaat zie ik niet zo vaak terugkomen in dat blad, noch horen zeggen door de verschillende gemeenteleden die ik toch zeer regelmatig spreek.
Het woord ambt trouwens ook niet. Ik denk dat dat meer is van BhP CGK, GG en rechtser.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef: Nee hoor. Er wordt in een relatief kleine vijver gewist. Althans, zo is het bij ons.
Men wil predikanten geen 3 uur in de auto laten zitten, dus wordt in een cirkel gezocht van max een uur rijden.
En binnen deze cirkel hebben een aantal predikanten zo'n vol preekrooster, dat je daar niet tussenkomt.

Dus van het hele rijtje ken ik een aantal predikanten echt niet. Of ik moet hen beluisteren via internet.
Dat geloof ik inderdaad. Op zich ook verstandig om predikanten van niet al te ver weg te vragen ;-)
Alleen heb ik de indruk dat de betrokkenheid op andere gemeenten en predikanten in de CGK wat groter is, waardoor veel gemeenteleden de meeste predikanten uit hun ´eigen hoek´ wel kennen, ook al hebben ze misschien nooit in de gemeente gepreekt. Maar goed, dat is een indruk ;-)

Mara schreef:
Nathanaël schreef:En predikanten gaan niet met pensioen. Maar in de PKN gaan ze inderdaad wel met emeritaat als ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben.
Ik lees de afscheidsrede in het kerkblad. En dan zegt dominee zelf: beste mensen, ik heb de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, mijn vrouw helaas nog niet, dus we blijven nog even hier wonen.
Of: beste gemeenteleden, ik gooi op 2 november a.s. het bijltje erbij neer. Dan is mijn laatste dienst.
Het woord emeritaat zie ik niet zo vaak terugkomen in dat blad, noch horen zeggen door de verschillende gemeenteleden die ik toch zeer regelmatig spreek.
Het woord ambt trouwens ook niet. Ik denk dat dat meer is van BhP CGK, GG en rechtser.
Het gaat erom dat emeritaat betekent dat iemand de rest van zijn leven predikant blijft. Ook al stopt hij als gemeentepredikant.
Overigens, het woord ambt wordt zelfs op de PThU nog in ere gehouden, dus ik denk dat je inschatting toch niet helemaal klopt.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Terechte vraag, ik vraag mij dit ook al lang af.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Omdat daar van te voren wordt overlegd met de predikant. Ze weten dus al vrij zeker dat hij het beroep zal aannemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Terechte vraag, ik vraag mij dit ook al lang af.
Zal dat te maken hebben met een nieuwe uitdaging terwijl 'ons soort' meer let wat God wil ?
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Omdat daar van te voren wordt overlegd met de predikant. Ze weten dus al vrij zeker dat hij het beroep zal aannemen.
O okee en als hij aangeeft dat hij/zij wil blijven dan beroepen ze hem niet.
Waarom zouden wij dat niet doen ?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Terechte vraag, ik vraag mij dit ook al lang af.
Zal dat te maken hebben met een nieuwe uitdaging terwijl 'ons soort' meer let wat God wil ?
Of omdat ze een beroep per definitie zien als roepstem.
Zo zijn er gemeenten waar alleen beroepen wordt als er werkzaamheden zijn, anders niet.
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Terechte vraag, ik vraag mij dit ook al lang af.
Ik zie dit in de HHK ook wel gebeuren. Dit zal te maken hebben met het feit dat het beroep gezien wordt als een definitieve bevestiging van de roeping van de kandidaat tot predikant. En ook eenvoudigweg, maar misschien is dat te menselijk, het feit dat er een voldoende aantal predikanten is, dus dat er, zeker op kandidaten, geen tientallen beroepen worden uitgebracht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat mij altijd wel opvalt is dat de linksere deel van de pkn de beroepen altijd wel aanneemt wat is daar van de achterliggende reden?
Omdat daar van te voren wordt overlegd met de predikant. Ze weten dus al vrij zeker dat hij het beroep zal aannemen.
Precies. Dat is een heel andere procedure dan die waarbij een beroep in feite een brief is, die een paar weken op het hoekje van het bureau van de predikant ligt, misschien wel omringd door andere brieven van soortgelijke strekking.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten