Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Nathanaël schreef:
merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel. ;)
Ik ook. Dat zorgt er nog niet voor dat je er over moet spreken alsof het een kansspel betreft.
Hoe komt het dat jullie die twijfels hebben?
(Gaarne geen discussie over namen en gemeenten, maar meer: wat maakt dat je daaraan twijfelt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Dat heb ik ( helaas) meerdere predikanten ( of hun vrouwen) horen zeggen bij de afweging van een beroep. Daaruit bleek dat de praktische overwegingen vaak de voorgrond hadden in de beslissing omtrent een beroep.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Luther schreef:
Nathanaël schreef:
merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel. ;)
Ik ook. Dat zorgt er nog niet voor dat je er over moet spreken alsof het een kansspel betreft.
Hoe komt het dat jullie die twijfels hebben?
(Gaarne geen discussie over namen en gemeenten, maar meer: wat maakt dat je daaraan twijfelt?
Hele goede vraag en ik zal proberen hier zorgvuldig antwoord op proberen te geven. Wij zijn als gemeente nog niet zo lang geleden vacant geraakt en ik maak nu voor het eerst in m'n leven mee dat we gaan beroepen. Toen een tijdje geleden tijdens een ledenvergadering de officiële beroepbrief werd voorgelezen en daarin stond vermeld wat de predikant ging verdienen, was ik erg verrast. Temeer omdat ik hoorde, toen ik daarnaar navraag deed, dat dit "inkomen" of "traktement" of hoe je het ook wilt noemen, per gemeente verschilt en oa. afhankelijk is van het aantal leden in de gemeente. Als je dan gaat kijken welke gemeenten een dominee hebben en welke (vaak) niet, dan begin ik daar sterk m'n twijfels bij te krijgen.

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar even heel praktisch: stel je hebt een gezin met zes kinderen die allemaal naar school gaan en studeren. Dan moet er best ff wat geld binnenkomen om rond te komen. Als dan de ene gemeente je een beroepbrief stuurt en daarin staat een traktement van 50k en een andere gemeente biedt 80k, dan kan de verleiding toch groot zijn om dit mee te laten wegen. En ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit niet meeweegt. We zijn allemaal mensen, de een is iets gevoeliger voor het slijk der aarde dan de ander, maar toch. Laten we elkaar niet voor de gek houden......

Daarmee zeg ik overigens niet dat dominees sec naar het inkomen kijken, tuurlijk niet. Maar ik zou het veel zuiverder vinden om dit voor alle gemeenten gelijk te stellen (en daarmee ook bij te dragen aan de solidariteit). Dus twee vliegen in één klap:

1) Meer solidariteit en ook kleinere gemeenten krijgen wellicht een predikant
2) Geld kan geen enkele rol meer spelen in het beroepingswerk
HersteldHervormd
Berichten: 6109
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Amstelodamense schreef:
Luther schreef:
Nathanaël schreef:
merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel. ;)
Ik ook. Dat zorgt er nog niet voor dat je er over moet spreken alsof het een kansspel betreft.
Hoe komt het dat jullie die twijfels hebben?
(Gaarne geen discussie over namen en gemeenten, maar meer: wat maakt dat je daaraan twijfelt?
Hele goede vraag en ik zal proberen hier zorgvuldig antwoord op proberen te geven. Wij zijn als gemeente nog niet zo lang geleden vacant geraakt en ik maak nu voor het eerst in m'n leven mee dat we gaan beroepen. Toen een tijdje geleden tijdens een ledenvergadering de officiële beroepbrief werd voorgelezen en daarin stond vermeld wat de predikant ging verdienen, was ik erg verrast. Temeer omdat ik hoorde, toen ik daarnaar navraag deed, dat dit "inkomen" of "traktement" of hoe je het ook wilt noemen, per gemeente verschilt en oa. afhankelijk is van het aantal leden in de gemeente. Als je dan gaat kijken welke gemeenten een dominee hebben en welke (vaak) niet, dan begin ik daar sterk m'n twijfels bij te krijgen.

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar even heel praktisch: stel je hebt een gezin met zes kinderen die allemaal naar school gaan en studeren. Dan moet er best ff wat geld binnenkomen om rond te komen. Als dan de ene gemeente je een beroepbrief stuurt en daarin staat een traktement van 50k en een andere gemeente biedt 80k, dan kan de verleiding toch groot zijn om dit mee te laten wegen. En ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit niet meeweegt. We zijn allemaal mensen, de een is iets gevoeliger voor het slijk der aarde dan de ander, maar toch. Laten we elkaar niet voor de gek houden......

Daarmee zeg ik overigens niet dat dominees sec naar het inkomen kijken, tuurlijk niet. Maar ik zou het veel zuiverder vinden om dit voor alle gemeenten gelijk te stellen (en daarmee ook bij te dragen aan de solidariteit). Dus twee vliegen in één klap:

1) Meer solidariteit en ook kleinere gemeenten krijgen wellicht een predikant
2) Geld kan geen enkele rol meer spelen in het beroepingswerk
Kleinere gemeente hebben vaak al lang geen dominee en daarom al heel veel geld gespaard. Hoe komt het dat ze dan toch blijkbaar een dominee niet kunnen betalen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

merel schreef:Dat heb ik ( helaas) meerdere predikanten ( of hun vrouwen) horen zeggen bij de afweging van een beroep. Daaruit bleek dat de praktische overwegingen vaak de voorgrond hadden in de beslissing omtrent een beroep.
Ik heb het al vaker aan je gevraagd (maar weet niet of je ook geantwoord hebt) - maar waarom is dit nu in strijd met roeping? Het is toch vreemd om geestelijke motieven en praktische overwegingen tegen elkaar uit te spelen? Als het goed is, liggen die (meestal, niet altijd) in elkaars verlengde.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adagio »

Nathanaël schreef:Met dit soort opmerkingen blijft er maar weinig geestelijks meer over van het beroepingswerk.
Merel schreef:Ik heb ook regelmatig mijn twijfels over het aspect 'roeping", dus in dat kader klopt jouw interpretatie wel. ;)
Moeten je berichten op dit forum dan zo gelezen worden, dat volgens jou bij deze persoon of bij die predikant er 'weinig geestelijks' bij is?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Jongere schreef:
merel schreef:Dat heb ik ( helaas) meerdere predikanten ( of hun vrouwen) horen zeggen bij de afweging van een beroep. Daaruit bleek dat de praktische overwegingen vaak de voorgrond hadden in de beslissing omtrent een beroep.
Ik heb het al vaker aan je gevraagd (maar weet niet of je ook geantwoord hebt) - maar waarom is dit nu in strijd met roeping? Het is toch vreemd om geestelijke motieven en praktische overwegingen tegen elkaar uit te spelen? Als het goed is, liggen die (meestal, niet altijd) in elkaars verlengde.
Vind ik nogal logisch. Geestelijke motieven en werkzaam zijn met een bepaalde gemeente, noem ik roeping. Alle praktische zaken zijn geen roeping, maar vaak gewoon "aardse" zaken. Daarmee zeg ik niet dat het verkeerd is, maar wees daar dan wel eerlijk in en nuchter.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:
Kleinere gemeente hebben vaak al lang geen dominee en daarom al heel veel geld gespaard. Hoe komt het dat ze dan toch blijkbaar een dominee niet kunnen betalen?[/quote]

Je kunt het geld wel hebben, maar als het ledenaantal meeweegt in de hoogte van het traktement, dan heeft het niet zoveel zin om dat op de bankrekening te hebben.

Weet overigens niet of je als gemeente hierin helemaal vrij bent. Dus dat je als kleine gemeente toch een zelfde soort traktement kan bieden als een grote gemeente.
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Jongere schreef:
merel schreef:Dat heb ik ( helaas) meerdere predikanten ( of hun vrouwen) horen zeggen bij de afweging van een beroep. Daaruit bleek dat de praktische overwegingen vaak de voorgrond hadden in de beslissing omtrent een beroep.
Ik heb het al vaker aan je gevraagd (maar weet niet of je ook geantwoord hebt) - maar waarom is dit nu in strijd met roeping? Het is toch vreemd om geestelijke motieven en praktische overwegingen tegen elkaar uit te spelen? Als het goed is, liggen die (meestal, niet altijd) in elkaars verlengde.
Het kan mijns inziens zeker samengaan. Ik hoor alleen altijd om mij heen dat het toch vooral een geestelijke overweging is en ik weet van bepaalde dominees dat dit voor hen op de voorgrond staat/stond. Ik bemerk bij de jongere generatie dominees meer een praktische overweging.
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

Hetzelfde geldt ook voor kand R de Jong..De grote Ichtuskerk gemeente op Urk met ruim 1800 leden wil hem beroepen maar de kleine CGK van Sint Jansklooster wil hem parrt time beroepen...
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Vinden jullie een roeping betrouwbaarder als een predikant in materieel opzicht er op achteruit gaat?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Wat ook een interessante vraag is: Weegt een roeping naar een gemeente voor een predikant anders of zwaarder dan het nemen van een nieuwe job (goddelijk beroep) voor ieder van ons?
En zo ja , waarom?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

In 1662 in Schotland en Engeland ging het ambt over de vraag of je gehoorzaam was aan de bijbelse principes of niet. De meeste predikanten van gereformeerd gevoelen werden allemaal afgezet en kregen geen traktement meer. De moeite die zij moesten getroosten om toch het woord te brengen staat in geen verhouding tot de discussie of je 50k of 60k traktement krijgt.

Wat dat betreft zijn de tijden wel veranderd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:Vinden jullie een roeping betrouwbaarder als een predikant in materieel opzicht er op achteruit gaat?
Lijkt me niet dat je dit zo kunt stellen. Wel weet je dan dat het materiële niet echt heeft meegewogen. Het feit dat het vragen oproept, pleit er mijns inziens voor om het adagium "gelijke monniken, gelijke kappen" in ere te houden. En gelijk is toch ook elke predikant, of hij nu dient in Westzaan of in Barneveld.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Wat ook een interessante vraag is: Weegt een roeping naar een gemeente voor een predikant anders of zwaarder dan het nemen van een nieuwe job (goddelijk beroep) voor ieder van ons?
En zo ja , waarom?
Hele goede vraag en eerlijk gezegd denk ik dat het voor een predikant niet persé zwaarder weegt.
Gesloten