Beroepingswerk discussie [4]

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door crossmountain »

J.C. Philpot schreef:
Mistig schreef:Dhr. Tollenaar gaf in 2013 een interview waarin hij aangaf niet meer te preken, toch?
https://www.rd.nl/kerk-religie/ex-thuis ... l-1.301448

Overigens spreekt hij hier nog wel van een roeping.
Hij preekt nu regelmatig in een VPBK gemeente in Belgie. Een wat meer orthodoxe kleine gemeente waar ds. Eberson predikant was of is (Interview ds Eberson: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-alexa ... -1.1428022).
Wat een totale make-over heeft Tollenaar ondergaan:
https://www.pzc.nl/zeeland-geboekt/broe ... ~a28557c0/
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jan Vogel »

Bauke schreef:
Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.


Op 't Hof heeft naar eigen zeggen een roeping. Helaas, voor hem, wordt zijn roeping niet overgenomen. Of zoals je dat dan moet zeggen: Och...d'r is geen overname komen te wezen.
Nu is Op 't Hof maar in de dadelijkheid zelf gaan komen te preken. Dan hier en dan daar. Dat heeft hem nu een beroep opgeleverd. Die gemeente heeft zonder voorganger geen bestaansmogelijkheid, dus een win-win situatie. Op 't Hof blij. Gemeente Blij, kerkenraad van die gemeente blij.
Ik snap dat wel.
Ik hoop dat deze man nog enige scholing, ondersteuning en pastoraat krijgt.
Heb een preek van hem geluisterd en het verslag van de 'toogdag' in Almkerk gelezen. Deze man preekt heel allegorisch.
Daarbij gebruikte hij bijna het hele Tale Kanaans-genre. Bovendien miste ik een duidelijke exegese.
Ik snap dat hij zijn preken vol gebreken noemt. Het is heel wat voor die man, om met, een naar eigen zeggen, zijn roeping zo te moeten omgaan. Kan ook een 'lijdensweg' voor hem zijn...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

HHKtE schreef:
DDD schreef:Maar afgezien van Meerkerk zijn dat toch geen passende gemeenten?
Ik geloof niet dat Meerkerk 1 van de 6 kandidaten gaat beroepen ,Eerder nog kand J C Pronk.
Ik heb weinig gelezen dat kand Droger in BWP gemeenten voorging.
Voor kandidaat Pronk hoop ik van harte dat hij een gemeente krijgt, misschien een gebedspunt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

Volgens mij zijn CGK ameide, Driebergen en Renswoude ook vacant, evenals urk, dus er zijn nog wel meer plekken voor de genoemde broeders. Laten we hen én de vacante gemeentes in gebed brengen en alle 'ze passen hier wel of niet en ze zullen wel zus of zo' wat achterwege laten. De mens wikt, God beschikt!!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Jan Vogel schreef:
Bauke schreef:
Klopt, maar ik probeerde te peilen of de hovenier Van 't Hof ook op eigen initiatief is gaan preken. Of dat het toch in de kerkelijke weg is gegaan.


Op 't Hof heeft naar eigen zeggen een roeping. Helaas, voor hem, wordt zijn roeping niet overgenomen. Of zoals je dat dan moet zeggen: Och...d'r is geen overname komen te wezen.
Nu is Op 't Hof maar in de dadelijkheid zelf gaan komen te preken. Dan hier en dan daar. Dat heeft hem nu een beroep opgeleverd. Die gemeente heeft zonder voorganger geen bestaansmogelijkheid, dus een win-win situatie. Op 't Hof blij. Gemeente Blij, kerkenraad van die gemeente blij.
Ik snap dat wel.
Ik hoop dat deze man nog enige scholing, ondersteuning en pastoraat krijgt.
Heb een preek van hem geluisterd en het verslag van de 'toogdag' in Almkerk gelezen. Deze man preekt heel allegorisch.
Daarbij gebruikte hij bijna het hele Tale Kanaans-genre. Bovendien miste ik een duidelijke exegese.
Ik snap dat hij zijn preken vol gebreken noemt. Het is heel wat voor die man, om met, een naar eigen zeggen, zijn roeping zo te moeten omgaan. Kan ook een 'lijdensweg' voor hem zijn...
Van wie zou hij scholing kunnen krijgen ?
Ik denk niet dat ze bij de OGGiN er op zitten te wachten...
Of misschien dat een vrije oud-gereformeerde hem les gaat geven ?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door cornelis mussche »

-
Laatst gewijzigd door cornelis mussche op 04 sep 2019, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

cornelis mussche schreef:Vianen is ook vacant. Het zou wel eens kunnen dat Vianen een zestal stelt, waaruit één van deze Bewaar-het-Pand-kandidaten (Van Limbeek, Drooger, Van Vliet, Vleugel, De Jong, Dorst) gekozen wordt.
Ach hou toch op. Dit zijn helemaal geen BhP kandidaten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door cornelis mussche »

-
Laatst gewijzigd door cornelis mussche op 04 sep 2019, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

cornelis mussche schreef:Het zijn rrrrechtse broeders. Volgens mij zijn ze allemaal lid van de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Staatkundig Gereformeerde Beginselen In het Spoor. En Op 't Hof ook!
Ja, en paus Franciscus ook. Ik meld je postings even bij de moderators met de vraag wat ze van dit gedrag vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door cornelis mussche »

Een grapje, JCPhilpot. Maar als je liever hebt dat ik het weghaal, ben ik de eerste hoor. Pffff.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

cornelis mussche schreef:Een grapje, JCPhilpot. Maar als je liever hebt dat ik het weghaal, ben ik de eerste hoor. Pffff.
Sorry voor mijn irritatie, hoor. Ik hou erg van grapjes, maar als het zo pagina's lang doorgaat dan word het lastig zoeken voor mensen die dit topic serieus nemen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

NorahLinde schreef:Volgens mij zijn CGK ameide, Driebergen en Renswoude ook vacant, evenals urk, dus er zijn nog wel meer plekken voor de genoemde broeders. Laten we hen én de vacante gemeentes in gebed brengen en alle 'ze passen hier wel of niet en ze zullen wel zus of zo' wat achterwege laten. De mens wikt, God beschikt!!
Tholen icm Oud Vossemeer is ook vacant. Driebergen lijkt mij nu even niet geschikt voor een kandidaat.
Renswoude is inmiddels een vrij grote gemeente geworden .
Meerkerk zal toch een BWP beroepen dat zijn de huidige 6 broeders niet.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door mcgk »

HHKtE schreef: Tholen icm Oud Vossemeer is ook vacant.
Ik verwacht niet dat deze gemeenten nog gaan beroepen en ik weet ook niet of dat mag en kan i.v.m. het gedaalde ledental.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

HHKtE schreef:Tholen icm Oud Vossemeer is ook vacant. Driebergen lijkt mij nu even niet geschikt voor een kandidaat.
Renswoude is inmiddels een vrij grote gemeente geworden .
Meerkerk zal toch een BWP beroepen dat zijn de huidige 6 broeders niet.
Dat laatste geldt voor Renswoude toch zeker ook wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door cornelis mussche »

Ameide in combinatie met Vianen, Driebergen, Meerkerk, Renswoude en ook Zaamslag (later dit jaar) zullen absoluut een Bewaar het Pander beroepen.
Gesloten