Beroepingswerk discussie [4]

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Beste GG-er , voor dit soort situaties heb ik begrip. Dan ligt het inderdaad anders.
Ik weet ook van veel gemeenten waar ze dezelfde zorg uitspreken, ambten zijn niet te vervullen, maar waar het wel de situatie is zoals ik schetste.
Wat je begeerte betreft naar een eigen voorganger, die kan ik wel begrijpen.
Tegelijkertijd mag of moet je misschien ook de vraag wel stellen, als er jaren het ambt niet vervuld kan worden, of een gemeente dan wel bestaansrecht heeft. Of dat er andere wegen gezocht moeten worden.
Zeker als er in de nabije omgeving reformatorisch kerken zijn, waar wel alle ambten vervuld zijn.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
GG-er schreef:
DDD schreef:Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
Dat is te makkelijk gezegd. Zeker in kleine gemeenten is het problematisch. Een pastoraal werker moet betaald worden en dat is met een kleine gemeente meestal onmogelijk. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Andere factoren spelen een belangrijke rol.
?
Ik zie dat er al reacties zijn.
Ik ken een (kleine) gemeente waar de mannen die aan het Avondmaal gaan niet op het lijstje komen voor diaken of ouderling.
Standpunt kerkenraad is dat deze niet in hun straatje passen. Misschien wat plat uitgedrukt, maar daar kom het op neer.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Heeft de DKO een bepaalde regel hoeveel ambtsdragers een gemeente behoort te hebben ?
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:Heeft de DKO een bepaalde regel hoeveel ambtsdragers een gemeente behoort te hebben ?
Ik meen 3. Heb je dat niet gehad met belijdeniscathechisatie?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

:humhihi
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Heeft de DKO een bepaalde regel hoeveel ambtsdragers een gemeente behoort te hebben ?
Ik meen 3. Heb je dat niet gehad met belijdeniscathechisatie?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef::humhihi
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Heeft de DKO een bepaalde regel hoeveel ambtsdragers een gemeente behoort te hebben ?
Ik meen 3. Heb je dat niet gehad met belijdeniscathechisatie?
Hhk heeft een eigen kerkorde.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
Ad Anker schreef::humhihi
Piet Puk schreef:
Geytenbeekje schreef:Heeft de DKO een bepaalde regel hoeveel ambtsdragers een gemeente behoort te hebben ?
Ik meen 3. Heb je dat niet gehad met belijdeniscathechisatie?
Hhk heeft een eigen kerkorde.
Oja, das waar ook.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGBeroopingswerk »

gallio schreef:
HHKtE schreef:Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
Interesante vraag...

Waarom het in Amerika en Canada wel kan?

Ik denk zomaar dat het in de NRC heel gewoon is een groot gedeelte van je inkomen aan de kerk en het christelijke onderwijs te besteden. Ik schat dat in sommige gemeenten er gemiddeld 20% van het bruto inkomen aan deze doelen geschonken wordt om kerk en school te blijven financieren. Dan is de stap om daarboven nog enkele duizenden $ per gezin te schenken voor het salaris van de predikant allicht niet zo groot.

Er wordt beroepen door ongeveer 10 vacante gemeenten in de NRC. De kans dat de kandidaat het beroep naar een bepaalde gemeente aanneemt is dan nog steeds klein, maar niet zo klein als bv. 70 of 80 vacante gemeenten in Nederland als die allemaal 1 kandidaat beroepen.

Een aantal van de kleine gemeenten heeft een eigen predikant, of heeft dat in het verleden gehad. Er zijn ook een flink aantal kleine Free Reformed of Heritage Reformed gemeenten met een eigen predikant. In de NRC weten ze dus dat het zomaar zou kunnen gebeuren dat de kandidaat het aanneemt.
https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/ade ... -1.1571926
De directiekamer naast de entree is een oase van rust. Dat was het afgelopen schooljaar weleens anders. „Ouders kwamen bijvoorbeeld vragen of ze de geplande bouw van een schuur wel door konden laten gaan, of dat ze het geld daarvoor alvast opzij moesten leggen voor de school”, vertelt directeur Marc Slingerland. „Als de subsidie ingetrokken zou worden, zou de bekostiging van het onderwijs namelijk volledig op hun schouders komen te liggen.”
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door johannes »

I[quote][/quote]Ik ken een (kleine) gemeente waar de mannen die aan het Avondmaal gaan niet op het lijstje komen voor diaken of ouderling.
Standpunt kerkenraad is dat deze niet in hun straatje passen. Misschien wat plat uitgedrukt, maar daar kom het op neer.


Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.

Ik vraag mij dan af of zo'n gemeente bestaansrecht heeft. de consulent zou hier toch ook wat mee moeten?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GJdeBruijn »

johannes schreef:Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.
Is daar niet eerder sprake van een verkeerde visie op het avondmaal, los van de omvang van de gemeente?
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door johannes »

Daar heb je wel een goed punt GJ de Bruijn, dat zou een consulent moeten bespreken met deze kerkenraad.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

GJdeBruijn schreef:
johannes schreef:Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.
Is daar niet eerder sprake van een verkeerde visie op het avondmaal, los van de omvang van de gemeente?
Volgens mij is het meer de vraag of je als onbekeerde ouderling/diaken kan worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:
johannes schreef:Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.
Is daar niet eerder sprake van een verkeerde visie op het avondmaal, los van de omvang van de gemeente?
Volgens mij is het meer de vraag of je als onbekeerde ouderling/diaken kan worden.
Dat is een vraag die je tussen God en jezelf moet beantwoorden als je gekozen bent, en nog buiten Christus voortleeft of geen zekerheid hebt over je staat. De rest van de gemeente heeft hier geen enkele bemoeienis mee.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:
johannes schreef:Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.
Is daar niet eerder sprake van een verkeerde visie op het avondmaal, los van de omvang van de gemeente?
Volgens mij is het meer de vraag of je als onbekeerde ouderling/diaken kan worden.
Dat is een vraag die je tussen God en jezelf moet beantwoorden als je gekozen bent, en nog buiten Christus voortleeft of geen zekerheid hebt over je staat. De rest van de gemeente heeft hier geen enkele bemoeienis mee.
De Bijbel zegt daar wel iets over. En de gemeente zou in de praktijk deze persoon dan niet kunnen voordragen of stemmen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
GGotK schreef:
GJdeBruijn schreef:
johannes schreef:Dat is inderdaad mogelijk, ik ken een kleine GG waar niemand van de kerkenraad aangaat. Alleen een paar oude vrouwen.
Is daar niet eerder sprake van een verkeerde visie op het avondmaal, los van de omvang van de gemeente?
Volgens mij is het meer de vraag of je als onbekeerde ouderling/diaken kan worden.
Dat is een vraag die je tussen God en jezelf moet beantwoorden als je gekozen bent, en nog buiten Christus voortleeft of geen zekerheid hebt over je staat. De rest van de gemeente heeft hier geen enkele bemoeienis mee.
http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... zonden.mp3
Gesloten