Beroepingswerk discussie [4]

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pioenroosje »

refo schreef:Ja, die GG-er overdrijft weer de andere kant op. Als je een eigen predikant hebt, zie je die ook nooit, behalve als ziek bent. En dan moet het ook nog redelijk ernstig zijn. En catechisatie is ook maar 1 of 2 jaar en verder door niet-geschoolde ouderlingen of diakenen.
Volgens mij heeft dat vooral te maken met de grootte van de gemeente. Im onze gemeente van minder dan 500 mensen zag en sprak ik onze dominee echt regelmatig, en ik was gelukkig niet ernstig ziek ;)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Niet alleen, ook met de kwaliteiten van een dominee. Ik ken een dominee van een gemeente van 1800 leden die zelfs nadat hij al 10 jaar in een andere gemeente stond een keer op bezoek was bij zijn zoon ( die in zijn vorige gemeente was gebleven) en hoorde dat iemand van zijn vorige gemeente de dag ervoor was overleden en op zondagavond toch nog even langs ging om te condoleren.
Ik ken ook een dominee aan de andere kant van dit spectrum die bij een gemeente van 350 leden, het pastorale deel overliet aan de ouderlingen en weinig tot nooit mensen opzocht. ;)
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GG-er »

refo schreef:Ja, die GG-er overdrijft weer de andere kant op. Als je een eigen predikant hebt, zie je die ook nooit, behalve als ziek bent. En dan moet het ook nog redelijk ernstig zijn. En catechisatie is ook maar 1 of 2 jaar en verder door niet-geschoolde ouderlingen of diakenen.
GG-er overdrijft niet. GG-er heeft tientallen jaren ervaring in vacante gemeenten. En GG-er heeft genoeg gezien en gehoord over andere gemeenten met fijne en betrokken predikanten.
Mensen die het grootste deel van de tijd een eigen predikant hebben, kunnen makkelijk praten. Die weten niet wat het is om meerdere generaties achter elkaar op te zien groeien zonder predikant. En die hebben blijkbaar ook geen oog voor ouderlingen en diakenen die een zeer zware taak hebben.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GG-er »

DDD schreef:Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
Dat is te makkelijk gezegd. Zeker in kleine gemeenten is het problematisch. Een pastoraal werker moet betaald worden en dat is met een kleine gemeente meestal onmogelijk. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

GG-er schreef:[. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.

Dat klopt alleen als de broeders die er zitten zelf denken de besten te zijn en anderen niet geschikt achten ;)
Online
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

GG-er schreef:
DDD schreef:Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
Dat is te makkelijk gezegd. Zeker in kleine gemeenten is het problematisch. Een pastoraal werker moet betaald worden en dat is met een kleine gemeente meestal onmogelijk. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Als er geen mannen bereid zijn/geschikt worden bevonden in Gods koninkrijk te werken, zegt dat wel heel veel m.i.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door CvdW »

GG-er schreef:
DDD schreef:Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
Dat is te makkelijk gezegd. Zeker in kleine gemeenten is het problematisch. Een pastoraal werker moet betaald worden en dat is met een kleine gemeente meestal onmogelijk. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Andere factoren spelen een belangrijke rol.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door gallio »

HHKtE schreef:Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
Interesante vraag...

Waarom het in Amerika en Canada wel kan?

Ik denk zomaar dat het in de NRC heel gewoon is een groot gedeelte van je inkomen aan de kerk en het christelijke onderwijs te besteden. Ik schat dat in sommige gemeenten er gemiddeld 20% van het bruto inkomen aan deze doelen geschonken wordt om kerk en school te blijven financieren. Dan is de stap om daarboven nog enkele duizenden $ per gezin te schenken voor het salaris van de predikant allicht niet zo groot.

Er wordt beroepen door ongeveer 10 vacante gemeenten in de NRC. De kans dat de kandidaat het beroep naar een bepaalde gemeente aanneemt is dan nog steeds klein, maar niet zo klein als bv. 70 of 80 vacante gemeenten in Nederland als die allemaal 1 kandidaat beroepen.

Een aantal van de kleine gemeenten heeft een eigen predikant, of heeft dat in het verleden gehad. Er zijn ook een flink aantal kleine Free Reformed of Heritage Reformed gemeenten met een eigen predikant. In de NRC weten ze dus dat het zomaar zou kunnen gebeuren dat de kandidaat het aanneemt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

HHKtE schreef:Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
Jij zat toch in de HHK van Genemuiden ?
Of ben ik helemaal in de war ? :?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

HHKtE schreef:Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
Waarschijnlijk hoeft een predikant daar minder hoeft te verdienen omdat de belastingen er lager liggen.
In bepaalde regio's heb je ook een veel goedkopere pastorie vergeleken met de huizenprijzen in Nederland. En ik verwacht dat er daar gewoon meer geld wordt gegeven.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

Geytenbeekje schreef:
HHKtE schreef:Gemeenten als Markham ( 60 leden),Sheboyan(70 leden) en Soiux Falls(60 leden) brengen een beroep uit op kand H de Leeuw

Waarom kan dat in Amerika wel en zie je dit in Nederland nauwelijks gebeuren ??

Onze gemeente van 80 leden denkt meer over opheffen....
Jij zat toch in de HHK van Genemuiden ?
Of ben ik helemaal in de war ? :?
Inderdaad je bent wat in de war. Ik zit in een kleine CGK.
Online
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
GG-er schreef:
DDD schreef:Daar zijn deze ouderlingen vaak zelf bij hoor. In meerderheid besluiten ze niet om een pastoraal medewerker aan te stellen of om de kerkenraad uit te breiden. Al is het misschien zo dat degenen die het minste doen daar ook het minst de noodzaak van inzien.
Dat is te makkelijk gezegd. Zeker in kleine gemeenten is het problematisch. Een pastoraal werker moet betaald worden en dat is met een kleine gemeente meestal onmogelijk. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Andere factoren spelen een belangrijke rol.
?
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GG-er »

Bezorgd schreef:
GG-er schreef:[. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.

Dat klopt alleen als de broeders die er zitten zelf denken de besten te zijn en anderen niet geschikt achten ;)
Je kunt alleen maar denken binnen je eigen frame, denk ik.

Er zijn veel meer situaties denkbaar. Als je een kleine gemeente hebt, is de spoeling dun. Een deel van de mannelijke leden zit al in de kerkenraad. Een ander deel is oud en gebrekkig, die kun je geen kandidaat stellen. Van de jongere mannen zijn er meerderen die naast hun gezin en baan ook nog onregelmatige diensten of oproepdiensten hebben. Dat legt een flinke druk op de planning en organisatie van het gezin. Als zulke mannen toch kandidaat gesteld worden en gekozen worden, vind ik het verdedigbaar dat zij hun verkiezing niet aannemen. Hun eerste verantwoordelijkheid ligt in hun gezin, het is terecht dat ze dat het zwaarst laten wegen. Maar daarmee blijf je met vacatures zitten en uitbreiding is al helemaal niet mogelijk.

Deze discussie begint een verkeerde en nare kant op te gaan. Het lijkt wel alsof ik mij moet verdedigen voor het feit dat ik graag een eigen dominee wil hebben. Is dat een verkeerd verlangen, na tientallen vacante jaren?
Mensen die daar geen begrip voor hebben, of die het hebben van een dominee negatief belichten, zijn volgens mij verwend. Het zou wel eens goed zijn als ze ook eens een poosje geen predikant zouden hebben, te beginnen met een jaartje of tien. Ik ben benieuwd of ze dan anders praten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gesloten