Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Het was dezelfde preek; dat ten eerste. En verder ging het in de eigen gemeente alleen maar over de ellende die deze tekst in zich had en de tweede keer, toen ik weer thuis was en hem hoorde, kwam de verlossing en de dankbaarheid vele malen duidelijker naar voren. Ik kan je nog meer andere voorbeelden geven van andere predikanten hoor, dit is gewoon echt waar en gebeurt heel regelmatig.

Overigens: ik hoor deze predikant heel graag, hij staat ergens bovenaan bij mijn voorkeuren.
Jantje, ik vind het onvruchtbaar als je zo naar predikanten luistert. Dat jij kan concluderen dat er minstens 3 predikanten anders preken op de Veluwe als bij jou in Zeeland. Het zal waar zijn...

Daarom nog een keer de nog onbeantwoorde vraag: hoe was het bij jou?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adje »

Fransman schreef:wat Bertiel schrijft klopt gewoon, dat er niet veel keus is.
Dat is triest...
Voor de predikanten die beroepbaar zijn, gewogen en (blijkbaar) te licht bevonden worden.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Adje schreef:
Fransman schreef:wat Bertiel schrijft klopt gewoon, dat er niet veel keus is.
Dat is triest...
Voor de predikanten die beroepbaar zijn, gewogen en (blijkbaar) te licht bevonden worden.
Het zegt m.i. meer over de desbetreffende kerkenraden dan over de dominees/kandidaten die niet beroepen worden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Het was dezelfde preek; dat ten eerste. En verder ging het in de eigen gemeente alleen maar over de ellende die deze tekst in zich had en de tweede keer, toen ik weer thuis was en hem hoorde, kwam de verlossing en de dankbaarheid vele malen duidelijker naar voren. Ik kan je nog meer andere voorbeelden geven van andere predikanten hoor, dit is gewoon echt waar en gebeurt heel regelmatig.

Overigens: ik hoor deze predikant heel graag, hij staat ergens bovenaan bij mijn voorkeuren.
Jantje, ik vind het onvruchtbaar als je zo naar predikanten luistert. Dat jij kan concluderen dat er minstens 3 predikanten anders preken op de Veluwe als bij jou in Zeeland. Het zal waar zijn...

Daarom nog een keer de nog onbeantwoorde vraag: hoe was het bij jou?
Heel verwarrend. Het was dezelfde preek maar beide keren hele andere accenten zaken. Dus ik vond het heel moeilijk voor mezelf.

Hoe je het ook wendt of keert, dominees preken in sommige gemeenten op de Veluwe volgens een bepaald stramien (ik geloof op bevel van de plaatselijke kerkenraad), wat ze in andere gemeenten niet doen. Dat jij dat niet wilt geloven, kan ik ook niet helpen. Maar het is wel degelijk het geval. En volgens mij ben ik echt niet de enige die dat ziet.
Laatst gewijzigd door Jantje op 14 mei 2019, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Dan heb je een verkeerde luisterhouding.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Dan heb je een verkeerde luisterhouding.
Helemaal niet. Ik signaleer iets. Blijkbaar wordt de predikant door derden gedrongen om één en dezelfde preek aan te passen aan de ligging van zijn hoorders. En dat vind ik toch wel zorgelijk. Want alle mensen zijn hetzelfde, dus dat zou niet moeten uitmaken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Het gaat dus om accenten, zeg je. Als ik dezelfde presentatie op mijn werk tweemaal houdt, verschilt deze ook. De ene keer sta je dan ook bij het ene langer stil dan bij het ander. Maakt dat uit? Welnee. Dat gaat vanzelf. En dan is het publiek ook nog eens hetzelfde, terwijl in kerkgemeenten het publiek verschilt per gemeente.
Je geeft zelf aan dat het om accenten gaat en niet om een leerverschil. Leg dan je vergrootglas toch eens terug in de kast en stop met dat gergemgeroddel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Dan heb je een verkeerde luisterhouding.
Helemaal niet. Ik signaleer iets. Blijkbaar wordt de predikant door derden gedrongen om één en dezelfde preek aan te passen aan de ligging van zijn hoorders. En dat vind ik toch wel zorgelijk. Want alle mensen zijn hetzelfde, dus dat zou niet moeten uitmaken.
Het zou ook zomaar kunnen liggen aan het feit dat een dominee ook niet altijd hetzelfde is.
Zelfs afgezien daarvan ben ik het nog niet met je eens. Blijkbaar heeft de Heere je twee verschillende keren ook verschillende dingen te zeggen gehad.
Ik snap heus wel hoe je tot jouw gedachten komt, ik heb zelf ook vaak zo geluisterd. Maar het is echt niet goed naar mijn overtuiging. Een preek is geen lezing, waarvan je aan het eind zegt: 'wel mooi' of 'ik kon het er niet zo mee eens zijn' of iets dergelijks. Ons past horen, en geloven...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Dodo »

Jantje schreef: Heel verwarrend. Het was dezelfde preek maar beide keren hele andere accenten. Dus ik vond het heel moeilijk voor mezelf.

Hoe je het ook wendt of keert, dominees preken in sommige gemeenten op de Veluwe volgens een bepaald stramien (ik geloof op bevel van de plaatselijke kerkenraad), wat ze in andere gemeenten niet doen. Dat jij dat niet wilt geloven, kan ik ook niet helpen. Maar het is wel degelijk het geval. En volgens mij ben ik echt niet de enige die dat ziet.
Toe nou, denk je nou echt dat kerkenraden de dominee vertellen hoe hij moet preken? Een dominee moet juist vrij zijn om het Woord te brengen zoals hij dat juist acht. Zonder richtlijnen van een kerkenraad. Een dominee die zich laat vertellen hoe hij moet preken, moet heel snel zijn ambt neerleggen.
Dat laat onverlet dat een dominee zijn preek kan aanpassen als hij dat nodig vindt. Als hij een gemeente goed kent, kan hij bepaalde accenten leggen of achterwege laten. Maar daar is hij zelf baas over.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door mulder »

@jantje: misschien heeft de Heere wel willen spreken door twee dezelfde en toch andere preken! herkenbaar hoe je luistert, gelukkig kan en hoef ik dat tegenwoordig niet meer zo te doen. een ding is duidelijk: wat de Heere ook voor bedoeling had met beide preken de bedoeling is in ieder geval niet om dit op een forum eens te bespreken........
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:Dan heb je een verkeerde luisterhouding.
Helemaal niet. Ik signaleer iets. Blijkbaar wordt de predikant door derden gedrongen om één en dezelfde preek aan te passen aan de ligging van zijn hoorders. En dat vind ik toch wel zorgelijk. Want alle mensen zijn hetzelfde, dus dat zou niet moeten uitmaken.
Het zou ook zomaar kunnen liggen aan het feit dat een dominee ook niet altijd hetzelfde is.
Zelfs afgezien daarvan ben ik het nog niet met je eens. Blijkbaar heeft de Heere je twee verschillende keren ook verschillende dingen te zeggen gehad.
Ik snap heus wel hoe je tot jouw gedachten komt, ik heb zelf ook vaak zo geluisterd. Maar het is echt niet goed naar mijn overtuiging. Een preek is geen lezing, waarvan je aan het eind zegt: 'wel mooi' of 'ik kon het er niet zo mee eens zijn' of iets dergelijks. Ons past horen, en geloven...
Ik begrijp je helemaal, met de strekking van wat je schrijft ben ik het eens, ik krijg ergens de kriebels van deze discussie, en toch...

...moet ik het ergens voor Jantje opnemen. Het totale onbegrip dat hij nu ervaart, is niet helemaal terecht.
Het is mij ook meerdere keren overkomen dat ik twee keer dezelfde preek hoorde in een verschillende gemeente (niet omdat ik achter predikanten aanliep, maar omdat de omstandigheden me nu eenmaal in die gemeenten brachten) met forse verschillen. In de meeste gevallen afgestemd op de "kleur" van de gemeente.
Heel concreet voorbeeld: in één gemeente ter "linkerzijde" hoorde ik een predikant tegen zijn hoorders zeggen dat een term als "openbaring van de Middelaar" alleen maar verwarring schept omdat mensen aan visioenen denken en dat het gaat om eenvoudig, kinderlijk geloof. In een andere gemeente ter "rechterzijde" hoorde ik dezelfde predikant over dezelfde tekst bepleiten hoe noodzakelijk het is om tot de heldere openbaring van de Middelaar gebracht te worden.
Dan mag Erskinees schrijven over "accenten" en "vergrootglazen", persoonlijk vind ik dit grote verschillen.
Ik denk niet dat Jantje gelijk heeft dat een kerkenraad predikanten oplegt zo te moeten preken. Wat wel meespeelt zijn -denk ik- onuitgesproken verwachtingen over hoe een kerkenraad en gemeente luistert en wellicht het verlangen om daarbij aan te sluiten. Deels is dat geen enkel probleem, maar als dat inhoudelijke aanpassingen inhoudt, heb ik er wel vragen bij.

Overigens heb ik het omgekeerde ook meegemaakt: gastpredikanten die een beeld hebben van de ligging van een gemeente en daar "recht tegenin" gaan preken. M.a.w.: misstanden waarvan zij menen dat die leven in een gemeente, die ze vaak maar heel zijdelings of van verhalen kennen, uitgebreid aankaarten in de prediking.
Er valt meer te zeggen voor het "tegen" een gemeente preken dan te preken wat mensen willen horen, maar in beide gevallen is de boodschap aangepast aan de hoorders. Nogmaals: dat is niet per definitie erg, soms is het zelfs noodzakelijk, maar er zijn wel grenzen. Die ik soms, als ik eerlijk ben, overschreden heb horen worden.

Ik denk en vind wel iets over dit soort dingen, maar geloof persoonlijk dat het niet zinvol is om dat allemaal op een forum te bespreken en ik ben ook niet van plan dat te gaan doen. Toch vond ik het niet helemaal terecht dat Jantjes ervaring per definitie wordt afgedaan als een verkeerde luisterhouding, vandaar deze bijdrage.
Laten we niet te snel doen alsof dit soort dingen niet spelen. Maar laten we evenmin doen alsof -als ze spelen- het forum de plaats is om dat soort dingen aan te kaarten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Hartelijk dank voor deze bijdrage!
De gedachte van mij, dat het ook aan de kerkenraad ligt, waar @Dodo ook op reageert, is misschien inderdaad niet helemaal juist.

Verder deel ik de laatste zin ook van harte. Maar het kwam ter sprake, en het moest me toch even van het hart.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Ik heb in de cgk ook wel eens professoren hun preek horen aanpassen aan de ligging van een gemeente, met net andere accenten. Ik denk dat dat niet perse verkeerd is.

Wat m.i. niet goed is, is om een predikant op naam en kleur stropdas in te delen. In dat opzicht ben ik nu blij dat ik lid ben van de PKN in een vacante periode. Ik hoor elke week onbekende dominees, weet hun ligging niet, door de toga kan ik hen ook niet indelen en kan hierdoor onbevangen luisteren.
Laatst gewijzigd door merel op 14 mei 2019, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

@Jongere, ik begrijp je best hoor. Alleen vind ik het wel een politiek correct antwoord. Maar, als Gods Woord tot je komt spreekt God tot je. En dan gaat het niet om hoe de dominee preekt maar of we Zijn stem horen. Het enige wat van belang is om te 'beoordelen' is of de Heere Jezus in het middelpunt staat van de prediking.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:@Jongere, ik begrijp je best hoor. Alleen vind ik het wel een politiek correct antwoord. Maar, als Gods Woord tot je komt spreekt God tot je. En dan gaat het niet om hoe de dominee preekt maar of we Zijn stem horen. Het enige wat van belang is om te 'beoordelen' is of de Heere Jezus in het middelpunt staat van de prediking.
Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Alleen "politiek correct" begrijp ik niet zo goed. Voor mijn gevoel is juist "het gaat erom hoe je luistert" wat politiek correct in dezen. Als ik hoor dat in verschillende gemeenten door eenzelfde predikant verschillend geestelijk leiding wordt gegeven, ervaar ik dat als verwarrend en vind ik dat opmerkelijk.
Wat ik vervolgens met die constatering moet doen is natuurlijk iets heel anders. Niet op een forum uitventen in ieder geval. En inderdaad, de stem van de Heere klinkt door al die menselijke aspecten heen. Gelukkig maar.
Gesloten