Beroepingswerk discussie [4]

Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Waarom vind jij dit een opmerkelijk antwoord? Ik ben het trouwens niet helemaal met het antwoord eens.

Het antwoord zegt minstens zoveel over hemzelf als over de Gereformeerde Gemeenten. In de GG is misschien wel iets meer verdraagzaamheid en geduld. Kerkenraden beroepen ook kandidaten die niet helemaal hun smaak zijn. Er zijn uitzonderingen, maar dan heb je het ook echt over bijzondere situaties. Uitgesproken persoonlijkheden zijn er ook niet heel veel. Dat zal misschien met de selectieprocedure te maken hebben.

Ik beweer niet dat het allemaal broederlijke liefde en eenheid is, maar men heeft in ieder geval minder de neiging om verschillen van inzicht te accentueren.

Terwijl de HHK is opgericht door mensen die een duidelijke en van de meerderheid afwijkende mening hadden.
Het antwoord is op zijn minst opmerkelijk en op zijn zachtst zeer vreemd te noemen. Als je ziet welke beroepen bepaalde huidige predikanten als kandidaat kregen, dan zouden ze die nu nooit meer krijgen: ds. A.T. Huijser en ds. P.G. Heijkamp (die beiden alleen kandidaat gesteld werden) kregen als kandidaat beroepen van respectievelijk Opheusden tot Lelystad en van Urk tot Vlissingen. Dat is hoogst opmerkelijk, omdat amper 3 jaar later opeens wel blijkt wat de ligging van deze predikanten is: het eerste beroep op ds. Huijser kwam van Barneveld-Zuid en op ds. P.G. Heijkamp van Rotterdam-Zuidwijk. Het is wel opmerkelijk dat die verschillen toen ze kandidaat waren nog niet (te zien) waren. Hoe dat komt, is mij een raadsel. Nu is het alleen in theorie nog mogelijk dat beide predikanten in zulk uiteenlopende gemeenten beroepen worden (en dat zeg ik niet om eens lekker wat namen te noemen, maar met een groot verdriet in mijn hart! Ik heb beide predikanten zeer hoog staan, namelijk.). Dus het antwoord van ds. Pieters slaat, met alle respect, gewoon helemaal nergens op. Sorry dat ik het zeg, maar dat voel ik wel zo.
Ik begrijp het wel. De inhoud van de prediking van stud. Huijser was volledig anders als van ds. Huijser. Hij heeft een enorme move gemaakt. Schijnt mede te maken te hebben met de ontwikkelingen in GG Sliedrecht.

Stud. Heijkamp was ambtdrager in GG Elspeet, maar paste daar qua prediking niet. Hij heeft zijn eerste kleinkinderen in Elspeet nog gedoopt, daarna was dit helaas niet mogelijk meer...
Ik hoor voor beide beweringen graag via pb een te achterhalen bron. Indien dat niet mogelijk is, berust deze posting op roddel.
Dat is mogelijk, PB komt eraan!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Inmiddels al een jaar of 12/13 geleden:
Een cgk predikant preekte 's morgens in Rotterdam-Kralingen en 's middags in Rotterdam-Oost/Capelle aan den IJssel.
Het verschil was groot
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Het was dezelfde preek; dat ten eerste. En verder ging het in de eigen gemeente alleen maar over de ellende die deze tekst in zich had en de tweede keer, toen ik weer thuis was en hem hoorde, kwam de verlossing en de dankbaarheid vele malen duidelijker naar voren. Ik kan je nog meer andere voorbeelden geven van andere predikanten hoor, dit is gewoon echt waar en gebeurt heel regelmatig.

Overigens: ik hoor deze predikant heel graag, hij staat ergens bovenaan bij mijn voorkeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adje »

Is je gemeente het daar dan mee eens @ Bertiel dat er niet veel keus is?
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Adje schreef:
Adje schreef:
Bertiel schreef: Eigenlijk toch wel beschamend dat er "zomaar" gezegd wordt dat er niet veel.keus is...

Waarin is je gemeente dan lastig?
Beetje beschamend is het wel, van mij zou de blik ook wel ruimer mogen.
De gemeente is nogal mondig. Ook tegen dominees. Ze hebben een gladde rug en een flinke dosis relativeringsvermogen nodig.
Is je gemeente het daar dan mee eens, dat er niet veel keus is?
Een gedeelte wel en een gedeelte niet. De vorigevacante periode was er nogal wat reuring mbt het beroepingswerk. Desniettegenstaande waren de belijdende manslidmaten er bij de zesjarige stemming volledig mee eens om alle beslissingsbevoegdheid enkel bij de kerkenraad te laten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

wat Bertiel schrijft klopt gewoon, dat er niet veel keus is.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pioenroosje »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Het was dezelfde preek; dat ten eerste. En verder ging het in de eigen gemeente alleen maar over de ellende die deze tekst in zich had en de tweede keer, toen ik weer thuis was en hem hoorde, kwam de verlossing en de dankbaarheid vele malen duidelijker naar voren. Ik kan je nog meer andere voorbeelden geven van andere predikanten hoor, dit is gewoon echt waar en gebeurt heel regelmatig.

Overigens: ik hoor deze predikant heel graag, hij staat ergens bovenaan bij mijn voorkeuren.
Het kan ook zijn dat de dominee feedback heeft gekregen van de kerkenraad over de preek, en dat verwerkt heeft in zijn preekschets, en dat daarom de tweede keer de preek een anders spits/focus had. Niet altijd van het slechtste uitgaan :)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:wat Bertiel schrijft klopt gewoon, dat er niet veel keus is.
Er zijn nog 3 kandidaten die beroepen kunnen worden.
en nog zo'n 6 (middel)grote gemeenten die nog vacant zijn.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

Weet niet welke gemeentes je bedoelt met die vacant zijn?
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

En als ik het goed heb beroepen wij geen kandidaten vanwege onze grootte
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:En als ik het goed heb beroepen wij geen kandidaten vanwege onze grootte
zie pb
Nee hoor is niet altijd zo.
Ook sommige gemeentes met 1000 leden zijn vacant
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:ik bedoel bij onze gemeente doen wij dat niet
Katwijk-Garderen-Ouddorp
Is een redelijk beroemde trio :livre
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

Ik zit zelf in Katwijk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Pioenroosje schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Het was dezelfde preek; dat ten eerste. En verder ging het in de eigen gemeente alleen maar over de ellende die deze tekst in zich had en de tweede keer, toen ik weer thuis was en hem hoorde, kwam de verlossing en de dankbaarheid vele malen duidelijker naar voren. Ik kan je nog meer andere voorbeelden geven van andere predikanten hoor, dit is gewoon echt waar en gebeurt heel regelmatig.

Overigens: ik hoor deze predikant heel graag, hij staat ergens bovenaan bij mijn voorkeuren.
Het kan ook zijn dat de dominee feedback heeft gekregen van de kerkenraad over de preek, en dat verwerkt heeft in zijn preekschets, en dat daarom de tweede keer de preek een anders spits/focus had. Niet altijd van het slechtste uitgaan :)
Nee nee. Ik ken 3 voorbeelden van 3 verschillende dominees die in 3 verschillende uiterst rechtse gemeenten op de Veluwe een preek hielden die hier in Zeeland een geheel andere nadruk kregen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten