Beroepingswerk discussie [4]

Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Ja maar dat is ook een heel andere situatie. In de GG is een gecreëerd tekort aan predikanten. Dat gebeurt vast met de beste bedoelingen, maar het resultaat is in ieder geval dat er veel minder dominees zijn dan mensen die zich geroepen weten. Op die manier krijg je uiteraard een tekort en dat geeft voor alle geselecteerde kandidaten een plaats.

Dat is in de HHK niet zo. In de HHK krijgen ze een deel van de predikanten die God riep voor de GG er gratis bij. Dan krijg je vanzelf een overschot, toch? Ik bekijk het misschien een beetje simpel, maar het lijkt mij niet heel ingewikkeld.

Al valt dit idee nooit te bewijzen, omdat roeping nu eenmaal beperkt toetsbaar is en er ook sowieso geen onderzoek naar is gedaan, bij mijn weten.
Volgens mij is dit inderdaad praktisch het geval. Vraag en aanbod. Ik weet dat het lastig klinkt ivm roeping, curatorium etc. Maar in de GG ben je als kandidaat door het grote tekort verzekerd van een baan. In de HHK ligt dat echt anders. HHK-studenten gaan bv ook vaak aan de slag als docent godsdienst/pastoraal medewerker etc. Dat zie ik een GG-student echt niet doen.

Ik hoor in de HHK best verschillende kandidaten en dominees, maar hoor er, wsl vanwege het uitnodigingsbeleid, geen grote verschillende tussen.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje schreef:
DDD schreef:Waarom vind jij dit een opmerkelijk antwoord? Ik ben het trouwens niet helemaal met het antwoord eens.

Het antwoord zegt minstens zoveel over hemzelf als over de Gereformeerde Gemeenten. In de GG is misschien wel iets meer verdraagzaamheid en geduld. Kerkenraden beroepen ook kandidaten die niet helemaal hun smaak zijn. Er zijn uitzonderingen, maar dan heb je het ook echt over bijzondere situaties. Uitgesproken persoonlijkheden zijn er ook niet heel veel. Dat zal misschien met de selectieprocedure te maken hebben.

Ik beweer niet dat het allemaal broederlijke liefde en eenheid is, maar men heeft in ieder geval minder de neiging om verschillen van inzicht te accentueren.

Terwijl de HHK is opgericht door mensen die een duidelijke en van de meerderheid afwijkende mening hadden.
Het antwoord is op zijn minst opmerkelijk en op zijn zachtst zeer vreemd te noemen. Als je ziet welke beroepen bepaalde huidige predikanten als kandidaat kregen, dan zouden ze die nu nooit meer krijgen: ds. A.T. Huijser en ds. P.G. Heijkamp (die beiden alleen kandidaat gesteld werden) kregen als kandidaat beroepen van respectievelijk Opheusden tot Lelystad en van Urk tot Vlissingen. Dat is hoogst opmerkelijk, omdat amper 3 jaar later opeens wel blijkt wat de ligging van deze predikanten is: het eerste beroep op ds. Huijser kwam van Barneveld-Zuid en op ds. P.G. Heijkamp van Rotterdam-Zuidwijk. Het is wel opmerkelijk dat die verschillen toen ze kandidaat waren nog niet (te zien) waren. Hoe dat komt, is mij een raadsel. Nu is het alleen in theorie nog mogelijk dat beide predikanten in zulk uiteenlopende gemeenten beroepen worden (en dat zeg ik niet om eens lekker wat namen te noemen, maar met een groot verdriet in mijn hart! Ik heb beide predikanten zeer hoog staan, namelijk.). Dus het antwoord van ds. Pieters slaat, met alle respect, gewoon helemaal nergens op. Sorry dat ik het zeg, maar dat voel ik wel zo.
Ik begrijp het wel. De inhoud van de prediking van stud. Huijser was volledig anders als van ds. Huijser. Hij heeft een enorme move gemaakt. Schijnt mede te maken te hebben met de ontwikkelingen in GG Sliedrecht.

Stud. Heijkamp was ambtdrager in GG Elspeet, maar paste daar qua prediking niet. Hij heeft zijn eerste kleinkinderen in Elspeet nog gedoopt, daarna was dit helaas niet mogelijk meer...
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adje »

Bertiel schreef:Onze HHK gemeente wordt binnenkort vacant. Recent huisbezoek gehad en al over het beroepingswerk gesproken. Veel keus is er niet volgens de mannenbroeders voor onze richting. Ik heb wel een idee wie de nummer 1,2 en 3 gaan worden maar dat lijkt me niet kies omdat hier te bespreken. Kandidaten zonder een flinke levenswijsheid gaan het in onze grote en ook wel lastige gemeente niet worden. Dat Deze twee kandidaten die al langer beroepbaar zijn, nog niet beroepen worden verbaasd me niet maar ook hier zal ik me niet verder over uit laten.
Er zijn toch diverse predikanten in de gg die meerdere keren voor het curatorium zijn geweest voordat ze toegelaten werden. Zo zijn er binnen de HHK ook diverse predikanten die pas na een aantal jaar beroepen worden. Voor beide partijen een louteringsproces.
Eigenlijk toch wel beschamend dat er "zomaar" gezegd wordt dat er niet veel.keus is...

Waarin is je gemeente dan lastig?
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Adje schreef:
Bertiel schreef:Onze HHK gemeente wordt binnenkort vacant. Recent huisbezoek gehad en al over het beroepingswerk gesproken. Veel keus is er niet volgens de mannenbroeders voor onze richting. Ik heb wel een idee wie de nummer 1,2 en 3 gaan worden maar dat lijkt me niet kies omdat hier te bespreken. Kandidaten zonder een flinke levenswijsheid gaan het in onze grote en ook wel lastige gemeente niet worden. Dat Deze twee kandidaten die al langer beroepbaar zijn, nog niet beroepen worden verbaasd me niet maar ook hier zal ik me niet verder over uit laten.
Er zijn toch diverse predikanten in de gg die meerdere keren voor het curatorium zijn geweest voordat ze toegelaten werden. Zo zijn er binnen de HHK ook diverse predikanten die pas na een aantal jaar beroepen worden. Voor beide partijen een louteringsproces.
Eigenlijk toch wel beschamend dat er "zomaar" gezegd wordt dat er niet veel.keus is...

Waarin is je gemeente dan lastig?
Beetje beschamend is het wel, van mij zou de blik ook wel ruimer mogen.
De gemeente is nogal mondig. Ook tegen dominees. Ze hebben een gladde rug en een flinke dosis relativeringsvermogen nodig.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Waarom vind jij dit een opmerkelijk antwoord? Ik ben het trouwens niet helemaal met het antwoord eens.

Het antwoord zegt minstens zoveel over hemzelf als over de Gereformeerde Gemeenten. In de GG is misschien wel iets meer verdraagzaamheid en geduld. Kerkenraden beroepen ook kandidaten die niet helemaal hun smaak zijn. Er zijn uitzonderingen, maar dan heb je het ook echt over bijzondere situaties. Uitgesproken persoonlijkheden zijn er ook niet heel veel. Dat zal misschien met de selectieprocedure te maken hebben.

Ik beweer niet dat het allemaal broederlijke liefde en eenheid is, maar men heeft in ieder geval minder de neiging om verschillen van inzicht te accentueren.

Terwijl de HHK is opgericht door mensen die een duidelijke en van de meerderheid afwijkende mening hadden.
Het antwoord is op zijn minst opmerkelijk en op zijn zachtst zeer vreemd te noemen. Als je ziet welke beroepen bepaalde huidige predikanten als kandidaat kregen, dan zouden ze die nu nooit meer krijgen: ds. A.T. Huijser en ds. P.G. Heijkamp (die beiden alleen kandidaat gesteld werden) kregen als kandidaat beroepen van respectievelijk Opheusden tot Lelystad en van Urk tot Vlissingen. Dat is hoogst opmerkelijk, omdat amper 3 jaar later opeens wel blijkt wat de ligging van deze predikanten is: het eerste beroep op ds. Huijser kwam van Barneveld-Zuid en op ds. P.G. Heijkamp van Rotterdam-Zuidwijk. Het is wel opmerkelijk dat die verschillen toen ze kandidaat waren nog niet (te zien) waren. Hoe dat komt, is mij een raadsel. Nu is het alleen in theorie nog mogelijk dat beide predikanten in zulk uiteenlopende gemeenten beroepen worden (en dat zeg ik niet om eens lekker wat namen te noemen, maar met een groot verdriet in mijn hart! Ik heb beide predikanten zeer hoog staan, namelijk.). Dus het antwoord van ds. Pieters slaat, met alle respect, gewoon helemaal nergens op. Sorry dat ik het zeg, maar dat voel ik wel zo.
Ik begrijp het wel. De inhoud van de prediking van stud. Huijser was volledig anders als van ds. Huijser. Hij heeft een enorme move gemaakt. Schijnt mede te maken te hebben met de ontwikkelingen in GG Sliedrecht.

Stud. Heijkamp was ambtdrager in GG Elspeet, maar paste daar qua prediking niet. Hij heeft zijn eerste kleinkinderen in Elspeet nog gedoopt, daarna was dit helaas niet mogelijk meer...
Ik hoor voor beide beweringen graag via pb een te achterhalen bron. Indien dat niet mogelijk is, berust deze posting op roddel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[
Ik hoor voor beide beweringen graag via pb een te achterhalen bron. Indien dat niet mogelijk is, berust deze posting op roddel.

Eens, de laatste bewering is sowieso ongegronde roddel.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Ik hoor voor beide beweringen graag via pb een te achterhalen bron. Indien dat niet mogelijk is, berust deze posting op roddel.

Eens, de laatste bewering is sowieso ongegronde roddel.
Het eerste voor zover ik weet ook, voor wat de laatste zin betreft.

Overigens hebben we hier al eens eerder geconstateerd dat kandidaten nogal eens een metamorfose ondergaan. Wellicht heeft dat de maken met de zwaarte van de last van het ambt: men voelt de last van de gemeente die ontvangen is, beseft een voorbeeldfiguur te zijn geworden en voelt zich daarom geroepen zichzelf duidelijker te positioneren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik vermoedde het al, @Bezorgd.

En verder ben ik het niet met @Roeline eens. De hoofdoorzaak ligt voornamelijk bij de rechtse broeders in een kerkenraad. Ik heb het voorbeeld al vaker aangehaald, maar ik hoorde ooit eens op de Veluwe een in die plaats toen nog dienstdoend predikant. Een week later was ik in mijn eigen gemeente, en hoorde ik dezelfde dominee opnieuw. En ik kan je vertellen dat het een wereld van verschil was, dusdanig, alsof ik twee verschillende predikanten hoorde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Jantje schreef:Ik vermoedde het al, @Bezorgd.

En verder ben ik het niet met @Roeline eens. De hoofdoorzaak ligt voornamelijk bij de rechtse broeders in een kerkenraad. Ik heb het voorbeeld al vaker aangehaald, maar ik hoorde ooit eens op de Veluwe een in die plaats toen nog dienstdoend predikant. Een week later was ik in mijn eigen gemeente, en hoorde ik dezelfde dominee opnieuw. En ik kan je vertellen dat het een wereld van verschil was, dusdanig, alsof ik twee verschillende predikanten hoorde.
En de te achterhalen bron heet Jantje. :livre
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Pbs van Jan. Wie is er niet mee groot geworden :D
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Klavart »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Pbs van Jan. Wie is er niet mee groot geworden :D
Ik heb nog nooit een pb van Jantje gehad. Maar waarschijnlijk ben ik ook nog lang niet groot. :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Klavart schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Pbs van Jan. Wie is er niet mee groot geworden :D
Ik heb nog nooit een pb van Jantje gehad. Maar waarschijnlijk ben ik ook nog lang niet groot. :D
Ik denk dat niemand zal ontkennen dat ik nooit antwoord. Vragen staat vrij, maar of je ook wat met het antwoord opschiet, is vraag 2.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Er zijn toch diverse predikanten in de gg die meerdere keren voor het curatorium zijn geweest voordat ze toegelaten werden. Zo zijn er binnen de HHK ook diverse predikanten die pas na een aantal jaar beroepen worden. Voor beide partijen een louteringsproces.
Ik vind dit wel een bijzondere gedachte waar ik even over na moet denken. Inderdaad zijn er predikanten meerdere keren opgekomen voor ze toegelaten werden. In andere kerken kan het dus andersom werken. Allebei erg ingewikkeld, dunkt me. Al is het 'voordeel' dat kandidaten die (nog) niet beroepen worden wel zondags voor kunnen gaan in de gemeenten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Geloof je het niet? Je mag me achter de schermen ondervragen hoor.
Ik vind het wel een bijzondere conclusie hoor... Wat maakte het grote verschil uit dan?

Er is een bekend verhaal, ik vertaal het heel vrij. Het was in Engeland meen ik. Een vrouw ging ter kerke en werd zeer gesticht door de prediking van een bepaalde predikant. Dus ging ze de volgende keer weer. Met hoge verwachtingen. Wat viel het tegen! Hoe dat kwam? De eerste keer kwam ze voor het woord, de tweede keer kwam ze voor de dominee. Toen ging het mis...

Hoe was het bij jou?
Gesloten