Beroepingswerk discussie [4]

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.

Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
De dominee had het niet over gemiddelde kandidaten, maar over uitzonderlijke gevallen.
In het stuk van ds Pieters staat niet dat het over uitzonderlijke gevallen gaat. Hij zegt alleen dat er kandidaten zijn, zonder deze te kwantificeren.

Er zijn binnen de HHK beroepbare kandidaten die (in eerste instantie) niet acceptabel of niet gewenst zijn voor enige gemeente.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

GGotK schreef:
DDD schreef:
GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.

Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
De dominee had het niet over gemiddelde kandidaten, maar over uitzonderlijke gevallen.
In het stuk van ds Pieters staat niet dat het over uitzonderlijke gevallen gaat. Hij zegt alleen dat er kandidaten zijn, zonder deze te kwantificeren.

Er zijn binnen de HHK beroepbare kandidaten die (in eerste instantie) niet acceptabel of niet gewenst zijn voor enige gemeente.
En waarom is dat zo? Als het goed is, hoeft dit niet zo te zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Dat gaat dan nog een stap verder dan in de GG. Want daar heb je alleen discussies over de links-rechts-ligging. Een gemeente is er daar toch wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
DDD schreef:
GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.

Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
De dominee had het niet over gemiddelde kandidaten, maar over uitzonderlijke gevallen.
In het stuk van ds Pieters staat niet dat het over uitzonderlijke gevallen gaat. Hij zegt alleen dat er kandidaten zijn, zonder deze te kwantificeren.

Er zijn binnen de HHK beroepbare kandidaten die (in eerste instantie) niet acceptabel of niet gewenst zijn voor enige gemeente.
Daar heb je gelijk in. Ik vulde het misschien te snel in. In veel gevallen zal het gaan om uitzonderlijke kandidaten. Gemiddelde mensen passen op meer plaatsen. Ze kunnen uitzonderlijk zijn in leer of leven of karakter of allemaal, dat gaat immers vaak samen.

Ik ben wel benieuwd welke niet-uitzonderlijke gevallen ik nu over het hoofd zie.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.

Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
Ik vraag me af of de HHK-ers onder ons het daarmee eens zijn. Als er GG had gestaan waren er vermoedelijk een heel aantal forummers het er helemaal mee eens geweest.
Ja maar dat is ook een heel andere situatie. In de GG is een gecreëerd tekort aan predikanten. Dat gebeurt vast met de beste bedoelingen, maar het resultaat is in ieder geval dat er veel minder dominees zijn dan mensen die zich geroepen weten. Op die manier krijg je uiteraard een tekort en dat geeft voor alle geselecteerde kandidaten een plaats.

Dat is in de HHK niet zo. In de HHK krijgen ze een deel van de predikanten die God riep voor de GG er gratis bij. Dan krijg je vanzelf een overschot, toch? Ik bekijk het misschien een beetje simpel, maar het lijkt mij niet heel ingewikkeld.

Al valt dit idee nooit te bewijzen, omdat roeping nu eenmaal beperkt toetsbaar is en er ook sowieso geen onderzoek naar is gedaan, bij mijn weten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Er is geen speld tussen te krijgen. En toch zegt mijn onderbuikgevoel dat er iets niet klopt.
DDD schreef:Ik ben wel benieuwd welke niet-uitzonderlijke gevallen ik nu over het hoofd zie.
Ik ook. Ik ken er één. Maar die vermeld ik vanwege meerdere redenen hier niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Als in ieder geval een groot deel van de HHK gemeenten kandidaten en dominees van alle flanken gingen beroepen/ voor een preek.
Dan was dit minder het geval geweest.
Er zijn gemeenten die dat wel doen hoor, maar er zijn ook gemeenten die of alleen de eigen dominee hebben of alleen 'rechtsen' uitnodigt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Dat gaat dan nog een stap verder dan in de GG. Want daar heb je alleen discussies over de links-rechts-ligging. Een gemeente is er daar toch wel.
Voor kandidaten misschien (nog) wel. Maar voor veel gemeenten wordt het wel steeds moeilijker een passende voorganger te beroepen.
Maar ja, dat is weer een andere discussie.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10599
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

In de HHK is men wellicht eerlijker en opener over de verschillen en kan men daar beter mee omgaan. Ik denk in die richting, als ik lees en hoor over deze kerk.

Op YouTube vind ik opnames van preken van de beroepen kandidaat. Ik zie die niet in alle HHK's predikant worden. Helder. En dat bedoelt ds. Pieters wellicht.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Inderdaad.

Veel HHK gemeenten zijn per gemeente veel breder dan mogelijk in andere kerkverbanden het geval is.

Om dan een one-issue kandidaat in een dergelijke gemeente te zetten is niet wenselijk en wordt van links tot rechts door de adviserende consulent dan ook afgeraden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Maar doordat er in de HHK behoorlijke keuze is ben je als gemeente denk ik ook meer geneigd om ervaren predikanten eerder te beroepen
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:Als in ieder geval een groot deel van de HHK gemeenten kandidaten en dominees van alle flanken gingen beroepen/ voor een preek.
Dan was dit minder het geval geweest.
Er zijn gemeenten die dat wel doen hoor, maar er zijn ook gemeenten die of alleen de eigen dominee hebben of alleen 'rechtsen' uitnodigt.
Onze ds bijvoorbeeld word echt niet overal gevraagd en onze kerkenraad nodigd ook niet iedere predikant uit.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Als in ieder geval een groot deel van de HHK gemeenten kandidaten en dominees van alle flanken gingen beroepen/ voor een preek.
Dan was dit minder het geval geweest.
Er zijn gemeenten die dat wel doen hoor, maar er zijn ook gemeenten die of alleen de eigen dominee hebben of alleen 'rechtsen' uitnodigt.
Onze ds bijvoorbeeld word echt niet overal gevraagd en onze kerkenraad nodigd ook niet iedere predikant uit.
Ok. Vaak hebben wel wel onze eigen predikant maar als we iemand anders hebben is het toch wel vaak verschillend van ds Dubbeldam tot en met van Reenen
Online
Bertiel
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bertiel »

Onze HHK gemeente wordt binnenkort vacant. Recent huisbezoek gehad en al over het beroepingswerk gesproken. Veel keus is er niet volgens de mannenbroeders voor onze richting. Ik heb wel een idee wie de nummer 1,2 en 3 gaan worden maar dat lijkt me niet kies omdat hier te bespreken. Kandidaten zonder een flinke levenswijsheid gaan het in onze grote en ook wel lastige gemeente niet worden. Dat Deze twee kandidaten die al langer beroepbaar zijn, nog niet beroepen worden verbaasd me niet maar ook hier zal ik me niet verder over uit laten.
Er zijn toch diverse predikanten in de gg die meerdere keren voor het curatorium zijn geweest voordat ze toegelaten werden. Zo zijn er binnen de HHK ook diverse predikanten die pas na een aantal jaar beroepen worden. Voor beide partijen een louteringsproces.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:Maar doordat er in de HHK behoorlijke keuze is ben je als gemeente denk ik ook meer geneigd om ervaren predikanten eerder te beroepen
Onze gemeente heeft indertijd een kandidaat beroepen. De gemeente was toen ook kleiner. De laatste keer niet. Maar dat heeft meer met de grootte te maken. En inderdaad. Door de grootte en de breedte is het verstandiger soms om iemand met meer levenswijsheid te beroepen. Sommige zijn echt nog piepjong. Ik denk dat de gemiddelde kandidaat in de Gergem echt wel ouder is.

Daarnaast zijn er heel wat kandidaten die gewoon beroepen zijn en aan een gemeete verbonden. Verder heb je nog een groep gemeenten die geen fulltime predikant of kandidaat kan beroepen.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gesloten