Beroepingswerk discussie [4]

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouderling »

amateur-theoloog schreef:
Ouderling schreef:Welnee.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-b-rei ... t-1.469428

Kun jij mij het bericht geven waarin vermeld staat dat hij losgemaakt is?
Je hebt gelijk, @ouderling. Staat er niet bij, maar iemand noemde ds Reinders in dat rijtje van losgemaakte predikanten en ik wist wel dat er in Staphorst iets gebeurde.
Wat weet ik dus niet helemaal, heeft hij zich toen ooit terug getrokken als ds / met emeritaat gegaan?
Nee, hij heeft een tijdje niet gepreekt, maar hij is niet losgemaakt, noch met emeritaat gegaan.
Heeft daar ook in goede harmonie afscheid gepreekt.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Beste forumleden, ik mocht me niet afvragen waarom in de GG bepaalde predikanten minder en anderen meer beroepen worden. Waarom mag er wel uitgebreid gegist worden naar de redenen van losgemaakte dominees in de HHK? En worden daarbij allerlei namen genoemd?
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

amateur-theoloog schreef:
Ouderling schreef:Welnee.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-b-rei ... t-1.469428

Kun jij mij het bericht geven waarin vermeld staat dat hij losgemaakt is?
Je hebt gelijk, @ouderling. Staat er niet bij, maar iemand noemde ds Reinders in dat rijtje van losgemaakte predikanten en ik wist wel dat er in Staphorst iets gebeurde.
Wat weet ik dus niet helemaal, heeft hij zich toen ooit terug getrokken als ds / met emeritaat gegaan?
Bijna niemand weet wat er gebeurt is in Staphorst met Ds B Reinders. Ze kunnen zwijgen daar gelukkig kwam er een beroep van de kleine HHK in Nieuw Beijerland en ook in Graafstroom werkt Ds Reinders.
Eind van de maand komt er een beroep van de grote HHK in Katwijk aan Zee (precies na 4 jaar)
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Ouderling schreef:
amateur-theoloog schreef:
Ouderling schreef:Welnee.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-b-rei ... t-1.469428

Kun jij mij het bericht geven waarin vermeld staat dat hij losgemaakt is?
Je hebt gelijk, @ouderling. Staat er niet bij, maar iemand noemde ds Reinders in dat rijtje van losgemaakte predikanten en ik wist wel dat er in Staphorst iets gebeurde.
Wat weet ik dus niet helemaal, heeft hij zich toen ooit terug getrokken als ds / met emeritaat gegaan?
Nee, hij heeft een tijdje niet gepreekt, maar hij is niet losgemaakt, noch met emeritaat gegaan.
Heeft daar ook in goede harmonie afscheid gepreekt.
Oké dit berust dus op misverstand van een forumlid
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ouderling »

amateur-theoloog schreef:Beste forumleden, ik mocht me niet afvragen waarom in de GG bepaalde predikanten minder en anderen meer beroepen worden. Waarom mag er wel uitgebreid gegist worden naar de redenen van losgemaakte dominees in de HHK? En worden daarbij allerlei namen genoemd?
Amateur, je moet niet op elk vogelgeschrei acht geven. Pas zodra moderators zeggen dat je iets niet meer mag vragen, dan moet je het serieus nemen. Eerder niet.
Stel gerust de vragen die je hebt.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Bezorgd schreef:
liz boer schreef:
Bezorgd schreef:Er zal hier veel veel persoonlijk leed achter schuilgaan: https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1566043

Het is overigens wel opvallend hoeveel predikanten er in de HHK al zijn losgemaakt en / of eervol uit het ambt zijn ontheven met wel de rechten van emeritus.
Hoe zou dat komen?
Dat werkt zo met ziekte...

Dat zal ongetwijfeld. Maar laatste paar jaar: Juffer, Blankers, Stoel, Jongejan, Reinders. Dat is relatief veel.
Met dank aan forumlid Ouderling heb ik dus begrepen dat Reinders in Staphorst niet is losgemaakt o.i.d., alleen een poosje niet gepreekt. Kijk wel of je info feitelijk juist is.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Ouderling schreef:
amateur-theoloog schreef:Beste forumleden, ik mocht me niet afvragen waarom in de GG bepaalde predikanten minder en anderen meer beroepen worden. Waarom mag er wel uitgebreid gegist worden naar de redenen van losgemaakte dominees in de HHK? En worden daarbij allerlei namen genoemd?
Amateur, je moet niet op elk vogelgeschrei acht geven. Pas zodra moderators zeggen dat je iets niet meer mag vragen, dan moet je het serieus nemen. Eerder niet.
Stel gerust de vragen die je hebt.
OK dank voor je tip
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Fijn dat kandidaat Folkers (HHK) een beroep heeft ontvangen. Blijkbaar mag ik in het andere topic zelfs mijn blijdschap niet uiten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mister »

Zeeuw schreef:Fijn dat kandidaat Folkers (HHK) een beroep heeft ontvangen. Blijkbaar mag ik in het andere topic zelfs mijn blijdschap niet uiten.

Inderdaad. Daar is dit topic voor en niet het andere topic. Dat geven we ongeveer wekelijks aan.
Online
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:
Zeeuw schreef:Fijn dat kandidaat Folkers (HHK) een beroep heeft ontvangen. Blijkbaar mag ik in het andere topic zelfs mijn blijdschap niet uiten.

Inderdaad. Daar is dit topic voor en niet het andere topic. Dat geven we ongeveer wekelijks aan.
Nee, dat er geen discussie mag zijn. Ik zie een uiting van blijdschap niet als discussie. Maar daarover kun je discussiëren? Dat moet dan uiteraard zeker in dit topic. :D
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... kandidaat/

Ik blijf dit nog steeds een opmerkelijk antwoord vinden van ds Pieters.
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Waarom vind jij dit een opmerkelijk antwoord? Ik ben het trouwens niet helemaal met het antwoord eens.

Het antwoord zegt minstens zoveel over hemzelf als over de Gereformeerde Gemeenten. In de GG is misschien wel iets meer verdraagzaamheid en geduld. Kerkenraden beroepen ook kandidaten die niet helemaal hun smaak zijn. Er zijn uitzonderingen, maar dan heb je het ook echt over bijzondere situaties. Uitgesproken persoonlijkheden zijn er ook niet heel veel. Dat zal misschien met de selectieprocedure te maken hebben.

Ik beweer niet dat het allemaal broederlijke liefde en eenheid is, maar men heeft in ieder geval minder de neiging om verschillen van inzicht te accentueren.

Terwijl de HHK is opgericht door mensen die een duidelijke en van de meerderheid afwijkende mening hadden.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

GGotK schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... kandidaat/

Ik blijf dit nog steeds een opmerkelijk antwoord vinden van ds Pieters.
Het antwoord rammelt m.i. aan alle kanten. Want een kandidaat-predikant die (een periode) niet acceptabel is voor enige gemeente, dat klopt gewoon helemaal niet. Ongeacht het kerkverband, de GG of de HHK of wat het ook zijn moge.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... kandidaat/

Ik blijf dit nog steeds een opmerkelijk antwoord vinden van ds Pieters.
Toch heeft hij wel gelijk.
Kijk: Gergemmers onder elkaar klagen ontzettend veel. Er is vanalles mis, de een is te licht de ander te zwaar. Helaas heerst er onder GG'ers vaak een hele negatieve cultuur, een soort negatieve spiraal. Zowel rechts, midden als links. Als ik naar jouw postgeschiedenis kijk zie ik daar ook iets van terug.

Kom je vanuit een ander kerkverband (zoals ik oorspronkelijk), dan weet je dat het allemaal wel meevalt.
Natuurlijk: er zijn best verschillen. Er zijn best negatieve zaken. Er zijn ook wel eens klachten, maar in vergelijking met alle NL'se grote kerkgenootschappen is er in de GG bijzonder veel eenheid en verbondenheid en zijn de verschillen zoveel kleiner dan in andere grote kerkgenootschappen. Maar dat merk je pas als je in een ander kerkgenootschap zit (of er juist uitkomt).
Het beroepen van kandidaten is daar een voorbeeld van. Al heeft het breed beroepen van kandidaten ook een oorzaak in het nijpende tekort, wat in de HHK niet bestaat.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door amateur-theoloog »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21 ... kandidaat/

Ik blijf dit nog steeds een opmerkelijk antwoord vinden van ds Pieters.
Toch heeft hij wel gelijk.
Kijk: Gergemmers onder elkaar klagen ontzettend veel. Er is vanalles mis, de een is te licht de ander te zwaar. Helaas heerst er onder GG'ers vaak een hele negatieve cultuur, een soort negatieve spiraal. Zowel rechts, midden als links. Als ik naar jouw postgeschiedenis kijk zie ik daar ook iets van terug.

Kom je vanuit een ander kerkverband (zoals ik oorspronkelijk), dan weet je dat het allemaal wel meevalt.
Natuurlijk: er zijn best verschillen. Er zijn best negatieve zaken. Er zijn ook wel eens klachten, maar in vergelijking met alle NL'se grote kerkgenootschappen is er in de GG bijzonder veel eenheid en verbondenheid en zijn de verschillen zoveel kleiner dan in andere grote kerkgenootschappen. Maar dat merk je pas als je in een ander kerkgenootschap zit (of er juist uitkomt).
Het beroepen van kandidaten is daar een voorbeeld van. Al heeft het breed beroepen van kandidaten ook een oorzaak in het nijpende tekort, wat in de HHK niet bestaat.
.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 13 mei 2019, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten