Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Nasrani schreef:De bijeenkomst heet bij ons gemeenteavond.
En inderdaad de kerkorde spreekt over lidmaten. Wel kan er besloten worden alleen mannelijke lidmaten te laten stemmen. Maar standaard wordt in de kerkorde uitgegaan van mannen en vrouwen.
Maard e vraag is: heeft de gemeenteavond een kerkordelijke status op gelijke hoogte als de kerkenraadsvergadering of de vergadering van classis, PS en GS?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.
Dat is geen toevoeging Jan. Daarmee is het nog steeds een ledenvergadering, die volgens Luther niet van toepassing is.
Precies. Mansledenvergadering bestaat ook niet in de DKO. Men bedoelt een openbare kerkenraadsvergadering met aanwezig van (mannelijke) leden.

Maar goed, @Jantje zegt gelukkig niet wat ik eens hoorde afkondigen: Mansledenmatenvergadering..... :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

Nasrani schreef:
Ditbenik schreef:
Luther schreef:
Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.
Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.
De bijeenkomst heet bij ons gemeenteavond.
En inderdaad de kerkorde spreekt over lidmaten. Wel kan er besloten worden alleen mannelijke lidmaten te laten stemmen. Maar standaard wordt in de kerkorde uitgegaan van mannen en vrouwen.
Bij ons precies eenderAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.
Dat is geen toevoeging Jan. Daarmee is het nog steeds een ledenvergadering, die volgens Luther niet van toepassing is.
Precies. Mansledenvergadering bestaat ook niet in de DKO. Men bedoelt een openbare kerkenraadsvergadering met aanwezig van (mannelijke) leden.

Maar goed, @Jantje zegt gelukkig niet wat ik eens hoorde afkondigen: Mansledenmatenvergadering..... :)
Haha. 4x stemmen pp?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:In algemene zin vond ik de structuur niet democratisch.
De Dordtse Kerkorde is ook niet democratisch, en met reden. Beter: aristocratisch-democratisch.
Ging niet over DKO zaken. Gewoon wijze van omgang met door leden aan gedragen zaken.
Mooi woord overigens dat laatste.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.
Dat is geen toevoeging Jan. Daarmee is het nog steeds een ledenvergadering, die volgens Luther niet van toepassing is.
Precies. Mansledenvergadering bestaat ook niet in de DKO. Men bedoelt een openbare kerkenraadsvergadering met aanwezig van (mannelijke) leden.

Maar goed, @Jantje zegt gelukkig niet wat ik eens hoorde afkondigen: Mansledenmatenvergadering..... :)
:yahoo Dat was dan een bloederige bijeenkomst. ;)

Wat betreft dat eerste, dat wist ik niet. Waarom wordt het altijd zo afgegeven eigenlijk? Weet iemand hoe dit woord in gebruik is geraakt?
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 apr 2019, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Nasrani schreef:De bijeenkomst heet bij ons gemeenteavond.
En inderdaad de kerkorde spreekt over lidmaten. Wel kan er besloten worden alleen mannelijke lidmaten te laten stemmen. Maar standaard wordt in de kerkorde uitgegaan van mannen en vrouwen.
Maard e vraag is: heeft de gemeenteavond een kerkordelijke status op gelijke hoogte als de kerkenraadsvergadering of de vergadering van classis, PS en GS?
Binnen de HHK zijn op een gemeente-avond alle leden, dus ook doopleden, en vaak ook gasten die met de gemeente meeleven welkom. Dat is geen stemmingsvergadering. Verkiezingen vinden kerkordelijk plaats in een 'vergadering van tot stemmen bevoegde lidmaten' (zie ordinatie. De plaatselijke kerkenraad kan besluiten dat alleen de mannelijke lidmaten bevoegd zijn om te stemmen of dat ook de vrouwelijke lidmaten bevoegd zijn.
2. Tot stemmen bevoegde lidmaten van de gemeente zijn zij:
a. die als lidmaat voorkomen in het register, bedoeld in ordinantie 2-2-1,
b. op wie niet het in ordinantie 11-5-24 bepaalde of één van de in ordinantie 11-6-1 sub
2, 3, 4, 5 of 6 genoemde bijzondere middelen tot handhaving van de kerkelijke tucht
wordt toegepast, en
c. die niet in gebreke zijn gebleven over het voorafgaande kalenderjaar hun in
ordinantie 16-8-1 bedoelde periodieke bijdrage te voldoen.
3. De (wijk)kerkenraad kan, in afwijking van het in lid 1 en lid 2 van dit artikel bepaalde,
besluiten de bevoegdheid tot verkiezing van ouderlingen en diakenen voor te behouden aan
de mannelijke lidmaten van de (wijk)gemeente. Het besluit daartoe dient te worden
vastgelegd in een plaatselijke regeling als bedoeld in ordinantie 1-3-4. Het in deze leden
bepaalde geldt alsdan voor de mannelijke lidmaten van de gemeente.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:
Nasrani schreef:De bijeenkomst heet bij ons gemeenteavond.
En inderdaad de kerkorde spreekt over lidmaten. Wel kan er besloten worden alleen mannelijke lidmaten te laten stemmen. Maar standaard wordt in de kerkorde uitgegaan van mannen en vrouwen.
Maard e vraag is: heeft de gemeenteavond een kerkordelijke status op gelijke hoogte als de kerkenraadsvergadering of de vergadering van classis, PS en GS?
Binnen de HHK zijn op een gemeente-avond alle leden, dus ook doopleden, en vaak ook gasten die met de gemeente meeleven welkom. Dat is geen stemmingsvergadering. Verkiezingen vinden kerkordelijk plaats in een 'vergadering van tot stemmen bevoegde lidmaten' (zie ordinatie. De plaatselijke kerkenraad kan besluiten dat alleen de mannelijke lidmaten bevoegd zijn om te stemmen of dat ook de vrouwelijke lidmaten bevoegd zijn.
2. Tot stemmen bevoegde lidmaten van de gemeente zijn zij:
a. die als lidmaat voorkomen in het register, bedoeld in ordinantie 2-2-1,
b. op wie niet het in ordinantie 11-5-24 bepaalde of één van de in ordinantie 11-6-1 sub
2, 3, 4, 5 of 6 genoemde bijzondere middelen tot handhaving van de kerkelijke tucht
wordt toegepast, en
c. die niet in gebreke zijn gebleven over het voorafgaande kalenderjaar hun in
ordinantie 16-8-1 bedoelde periodieke bijdrage te voldoen.
3. De (wijk)kerkenraad kan, in afwijking van het in lid 1 en lid 2 van dit artikel bepaalde,
besluiten de bevoegdheid tot verkiezing van ouderlingen en diakenen voor te behouden aan
de mannelijke lidmaten van de (wijk)gemeente. Het besluit daartoe dient te worden
vastgelegd in een plaatselijke regeling als bedoeld in ordinantie 1-3-4. Het in deze leden
bepaalde geldt alsdan voor de mannelijke lidmaten van de gemeente.
Klopt. Was even mis. Bij ons wordt het gecombineerd met een gemeenteavond.
Daarvoor houden we inderdaad stemmingsvergadering waar alle lidmaten welkom zijn en mogen stemmen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben (samen met mijn vrouw) waarschijnlijk de enige die er zo over denken in onze gemeente, maar wij zijn er niet van overtuigd dat vrouwen voor de kerkenraad horen te stemmen. Mijn vrouw tekend dus een volmacht, en laat mij stemmen.

In de gemeente waar ik opgegroeid ben vond de stemming wel plaats in een "manslidmatenvergadering". Ik wil er echter geen halszaak van maken. Als in handelingen met opsteking van handen gekozen word, staat er niet bij of de stemmers alleen mannen waren, al zou vermoed ik dat wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
SanderL schreef:De beslissingsdatum van ds. P.D. den Haan voor het beroep van de GG Drachten is met een week uitgesteld.
Beslissingsdatum: D.V vrijdag 5 april 2019

Vanuit betrouwbare bronnen
Blijkbaar waren die bronnen niet zo betrouwbaar.

Gereformeerde Gemeenten

Bedankt voor Drachten: ds. P.D. den Haan te Tholen.
Bronnen: https://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk en https://www.kerktijden.nl/beroepingswerk
Of de bronnen waren wel betrouwbaar maar had ds den Haan na drie dagen uitstel wel duidelijkheid. In dat geval kom jij weer eens met een valse beschuldiging.
De uiterst betrouwbare bron gergeminfo.nl had als beslisdatum circa(!) 5 april staan. Als we dat circa nu eens serieus nemen, hoeven we bovenstaande discussie niet meer serieus te nemen. :)
-
TSD
Berichten: 2108
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door TSD »

Mannetje schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:
SanderL schreef:De beslissingsdatum van ds. P.D. den Haan voor het beroep van de GG Drachten is met een week uitgesteld.
Beslissingsdatum: D.V vrijdag 5 april 2019

Vanuit betrouwbare bronnen
Blijkbaar waren die bronnen niet zo betrouwbaar.

Gereformeerde Gemeenten

Bedankt voor Drachten: ds. P.D. den Haan te Tholen.
Bronnen: https://www.gergeminfo.nl/beroepingswerk en https://www.kerktijden.nl/beroepingswerk
Of de bronnen waren wel betrouwbaar maar had ds den Haan na drie dagen uitstel wel duidelijkheid. In dat geval kom jij weer eens met een valse beschuldiging.
De uiterst betrouwbare bron gergeminfo.nl had als beslisdatum circa(!) 5 april staan. Als we dat circa nu eens serieus nemen, hoeven we bovenstaande discussie niet meer serieus te nemen. :)
Of gewoon rekenen. Het beroep is uitgebracht op 4 maart (bron: gergeminfo), beslistermijn is normaliter 3 weken (+ evt. enkele dagen wanneer je rekent vanaf het moment dat de beroepsbrief bij de ds. op de mat valt, daar heb je dat circa van Mannetje :) ). Dat was dus vorige week dinsdag.

Maar eigenlijk is het ook niet zo boeiend ;)
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door claus »

Weer zo'n vraag aan de mede-Zeeuw Jantje en anderen: Op de site van de Gereformeerde Gemeenten kun je lezen dat ds. A. Schot te Nunspeet al lang een beslissing had moeten nemen inzake het beroep dat hij ontving van Rilland-Bath. Hoe zit dat? Nu weten we allemaal, nietwaar beste Jantje, dat er predikanten zijn, waaronder ds. A. Schot, die ietwat late beslissers zijn en er zijn ook predikanten die altijd heel correct bijna op de dag af beslissen...maar toch, Jantje vind ik dit heel erg lang duren. Jij toch ook wel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

claus schreef:Weer zo'n vraag aan de mede-Zeeuw Jantje en anderen: Op de site van de Gereformeerde Gemeenten kun je lezen dat ds. A. Schot te Nunspeet al lang een beslissing had moeten nemen inzake het beroep dat hij ontving van Rilland-Bath. Hoe zit dat? Nu weten we allemaal, nietwaar beste Jantje, dat er predikanten zijn, waaronder ds. A. Schot, die ietwat late beslissers zijn en er zijn ook predikanten die altijd heel correct bijna op de dag af beslissen...maar toch, Jantje vind ik dit heel erg lang duren. Jij toch ook wel?
Onze meningen zijn niet relevant. Advies: gewoon afwachten. Of nog beter: bidden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door NorahLinde »

claus schreef:Weer zo'n vraag aan de mede-Zeeuw Jantje en anderen: Op de site van de Gereformeerde Gemeenten kun je lezen dat ds. A. Schot te Nunspeet al lang een beslissing had moeten nemen inzake het beroep dat hij ontving van Rilland-Bath. Hoe zit dat? Nu weten we allemaal, nietwaar beste Jantje, dat er predikanten zijn, waaronder ds. A. Schot, die ietwat late beslissers zijn en er zijn ook predikanten die altijd heel correct bijna op de dag af beslissen...maar toch, Jantje vind ik dit heel erg lang duren. Jij toch ook wel?
Ik, een ander, vind het vooral opmerkelijk dat jij het erg lang vindt duren. Zegt misschien iets over jouw geduld? Wat maakt het uit of wie dan ook het ook lang vindt duren. Al roept de hele wereld dat het te lang duurt, die beslissing komt er heus niet sneller door... Wat wil je met je bericht? Iets suggereren?
Ik sluit me aan bij Philpot: wacht het gewoon af, biddend.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.
Dat is geen toevoeging Jan. Daarmee is het nog steeds een ledenvergadering, die volgens Luther niet van toepassing is.
Precies. Mansledenvergadering bestaat ook niet in de DKO. Men bedoelt een openbare kerkenraadsvergadering met aanwezig van (mannelijke) leden.

Maar goed, @Jantje zegt gelukkig niet wat ik eens hoorde afkondigen: Mansledenmatenvergadering..... :)
Dat is toch precies hetzelfde?

Een ledenmaat is alleen iets moderner taalgebruik. Het gaat om ledenmaten van hetzelfde lichaam.
Gesloten