Buitengewoon krachtige argumentatie!Zeeuw schreef:Ok. Ik zie dat anders.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Dank. O, het was ironisch?Luther schreef:Buitengewoon krachtige argumentatie!Zeeuw schreef:Ok. Ik zie dat anders.
Ik denk dat de ledenvergadering de broeders van de kerkenraad kiest, die vervolgens gaan regeren. Oftwel, het regeerambt ligt bij deze broeders. Het kiesrecht op deze broeders bij de vergadering. Waarbij ik geen enkel probleem zie, dat dit zowel mannen als vrouwen zijn.
Evenals het actief kiesrecht, dat we in onze kringen al lange tijd huldigen.
Met 'ik zie dat anders' bedoel ik het bovenstaande dat ik al een aantal keer heb genoemd.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.Luther schreef:Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik begrijp dat dit in mijn eerdere kerkverband wel het geval was dan? Nooit geweten en gedacht. Neemt de kerkenraad daarom afzonderlijk van de overige leden plaats vooraan in de zaal?Ditbenik schreef:Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.Luther schreef:Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Dr. J. Vree in het RD van 12-10-2005 schreef: (over Kuypers kritiek op het kerkmodel van Calvijn):
Kuyper was vooral gegrepen door het gedachtegoed van Schleiermacher en diens gedachte van een kerk als wederzijdse en vrije vereniging in Christus. Dr. Vree: „Schleiermachers gedachte van een ideale verbinding tussen individu en gemeenschap komt overeen met de aandacht die A Lasco heeft voor de kerk als gemeenschap (communio). Kuyper kiest voor de democratische A Lasco tegenover Calvijn met zijn nadruk op de kerk als instituut, het veel meer aristocratisch georiënteerde bestuursmodel.”
De eenheid van de kerk wordt bij Kuyper anno 1860 veel meer bepaald door de gelééfde gemeenschap dan door de eenheid van leer of uiterlijke ceremoniën, zegt dr. Vree: „A Lasco, die eerder door Wtenbogaerdt een voorloper van de remonstranten genoemd was, wordt door Kuyper uitgeroepen tot voorloper van Schleiermacher. Christus oefent Zijn macht uit door de kracht van Zijn Geest. Hij is het centrale rad waardoor alle andere delen in het organisme hun kracht ontvangen. Bij A Lasco nemen de gelovigen de eerste plaats in het kerkelijk organisme in. Zij kiezen de ambtsdragers. Kuyper voert voor dit laatste een pleidooi, ook voor het stemrecht van vrouwen.
Kuyper heeft weinig aandacht voor de klassieke merktekenen van de kerk, zoals de prediking, de sacramenten en de tucht, maar legt de nadruk op de vruchten van de Geest waaraan de kerk te herkennen is, zoals de liefde. De grens valt niet bij het feit dat men gedoopt is, dan wel een of andere leer belijdt, maar bij de vraag of de mensen in hun leven de beginselen van het nieuwe, door de Geest ontstoken leven vertonen.”
Wel zijn er twee belangrijke verschillen tussen Kuypers visie en die van de synode [van NHK]: de kerkleiding was bij Kuyper in de eerste plaats de plaatselijke kerkenraad en niet de synode en bovendien diende die leiding vrij gekozen te zijn door de gemeenteleden. Hij formuleert hier dus enkele beginselen van het latere doleantiekerkrecht.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
In welk kerkorde-artikel kan ik dat lezen?Ditbenik schreef:Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.Luther schreef:Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Inderdaad. Dat klopt helemaal.Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat dit in mijn eerdere kerkverband wel het geval was dan? Nooit geweten en gedacht. Neemt de kerkenraad daarom afzonderlijk van de overige leden plaats vooraan in de zaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Beroepingswerk discussie [4]
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... ntie_3.pdfLuther schreef:In welk kerkorde-artikel kan ik dat lezen?Ditbenik schreef:Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.Luther schreef:Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Veel info over het kiezen van ouderlingen/diakenen. Of daarmee de bovenstaande vraag is beantwoord, vraag ik me wel af.
Als je laatste zin klopt, zijn er veel gemeenten die foutieve benamingen gebruiken.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Dat is geen toevoeging Jan. Daarmee is het nog steeds een ledenvergadering, die volgens Luther niet van toepassing is.Jantje schreef:Daarom lees je in de plaatselijke kerkbladen onder rechtse gemeenten ook altijd mansledenvergadering.Luther schreef:Het hele woord 'ledenvergadering' is overigens niet van toepassing op de kerk, maar dat terzijde.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ah, zo leer je nog eens wat. Ik bewaar er geen super herinneringen aan overigens.Jantje schreef:Inderdaad. Dat klopt helemaal.Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat dit in mijn eerdere kerkverband wel het geval was dan? Nooit geweten en gedacht. Neemt de kerkenraad daarom afzonderlijk van de overige leden plaats vooraan in de zaal?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [4]
O. Waarom niet?Zeeuw schreef:Ah, zo leer je nog eens wat. Ik bewaar er geen super herinneringen aan overigens.Jantje schreef:Inderdaad. Dat klopt helemaal.Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat dit in mijn eerdere kerkverband wel het geval was dan? Nooit geweten en gedacht. Neemt de kerkenraad daarom afzonderlijk van de overige leden plaats vooraan in de zaal?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Dat wil ik je gerust PB'en. In algemene zin vond ik de structuur niet democratisch.Jantje schreef:O. Waarom niet?Zeeuw schreef:Ah, zo leer je nog eens wat. Ik bewaar er geen super herinneringen aan overigens.Jantje schreef:Inderdaad. Dat klopt helemaal.Zeeuw schreef:
Ik begrijp dat dit in mijn eerdere kerkverband wel het geval was dan? Nooit geweten en gedacht. Neemt de kerkenraad daarom afzonderlijk van de overige leden plaats vooraan in de zaal?
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De bijeenkomst heet bij ons gemeenteavond.Ditbenik schreef:Bij Zeeuw (en mij) is een andere kerkorde van kracht. Daar is een ledenvergadering geen kerkenraadsvergadering en daarmee vervalt die redenering.Luther schreef:Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
En inderdaad de kerkorde spreekt over lidmaten. Wel kan er besloten worden alleen mannelijke lidmaten te laten stemmen. Maar standaard wordt in de kerkorde uitgegaan van mannen en vrouwen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De Dordtse Kerkorde is ook niet democratisch, en met reden. Beter: aristocratisch-democratisch.Zeeuw schreef:In algemene zin vond ik de structuur niet democratisch.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)