Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Pioenroosje schreef:
Mannetje schreef:
Wandelende schreef:
Orchidee schreef:Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreftAfbeelding)
Wij hebben eenvoudige afspraken thuis:
1. We beslissen samen de te stemmen persoon op tweetal
2. Bij stakende stemmen, is de mannelijke stem doorslaggevend

:langue
Herkenbaar :)
Dat is toch een farce, zolang je met z'n tweeën bent? De man krijgt plat gezegd altijd zijn zin. Dat is prima, als je dat zo afspreekt, maar dan moet je ook niet de schijn ophouden door te zeggen dat je in principe samen beslist.
:haha :yahoo
(~)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

In de praktijk hoor ik vaak dat de man het advies van de vrouw volgt
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Pioenroosje »

Oh, ik had de smiley met de uitgestoken tong gemist, geloof ik :jongle :haha
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door helma »

Bij de Amish heeft de vrouw ook kerkelijk stemrecht. Maar ze moet wel dezelfde persoon stemmen als haar man :huhu
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Orchidee »

windorgel schreef:In de praktijk hoor ik vaak dat de man het advies van de vrouw volgtAfbeelding
Wat ik al zeiAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

helma schreef:Bij de Amish heeft de vrouw ook kerkelijk stemrecht. Maar ze moet wel dezelfde persoon stemmen als haar man :huhu
Hoe gaat dat dan bij ongehuwde vrouwen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door helma »

windorgel schreef:
helma schreef:Bij de Amish heeft de vrouw ook kerkelijk stemrecht. Maar ze moet wel dezelfde persoon stemmen als haar man :huhu
Hoe gaat dat dan bij ongehuwde vrouwen?
Die zal dan wel zelf kunnen kiezen neem ik aan.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Wandelende »

Pioenroosje schreef:Oh, ik had de smiley met de uitgestoken tong gemist, geloof ik :jongle :haha
Klopt als een touringcar :)
(~)
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik vind het interview met ds. D. Rietdijk ook mooi. Ik heb hem vaak gehoord. Hij was heel nuchter. Ook in zijn tijd was dat al vrij uitzonderlijk voor een predikant in de Gereformeerde Gemeenten.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Voor de helderheid (jammer dat je mijn opmerkingen in dat postmoderne frame trekt): het niet stemmen betekent helemaal niet dat vrouwen minder zouden zijn. Stemmen is echter een daad van meeregeren; de kerkenraad zal niet afwijkend beslissen namelijk.
Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Hebben ze in jouw Bijbel vergeten om het Bijbelboek Genesis toe te voegen?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Hebben ze in jouw Bijbel vergeten om het Bijbelboek Genesis toe te voegen?
Wat een flauwe opmerking. Ook in jouw Bijbel staat in Genesis niet dat vrouwen minder zijn dan de man en daar staat ook dat vrouwen geen namen mogen indienen of stemmen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Luther »

Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
windorgel schreef:In de praktijk hoor ik vaak dat de man het advies van de vrouw volgtAfbeelding
Wat ik al zeiAfbeelding
Zijn ze zo meningloos dan?
helma schreef:Bij de Amish heeft de vrouw ook kerkelijk stemrecht. Maar ze moet wel dezelfde persoon stemmen als haar man
Dat maakt voor de totale uitkomst dan in principe toch niets uit? Of het is 80 voor en 70 tegen, in dat geval wordt het dan 160 voor en 140 tegen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.
Ok. Ik zie dat anders.
Gesloten